Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Prøv på nytt. 

Inntektskatt trekkes av arbeidstakers lønn. (Arbeidsgiver er pliktig til å trekke beløpet fra lønnen å sette det på en skattetrekk konto som de skal betale inn til kemneren hvert kvartal.)

Arbeidsgiveravgiften betales av arbeidsgiver. 

 

Resten av innlegget ditt viser så stor mangel på kunnskap at det ikke er noe jeg ser poeng i å bruke tiden på.

 

Flott da. Vi kan plassere hele inntektskatten på arbeidsgiver og så betaler vi ikke skatt lenger   :new_woot:

 

Dummeste jeg har lest idag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg føler dette er bedre forklart med et eksempel. La oss si vi har to selskaper, et norsk og et dansk firma som selger varer på nett.
 
Dansk firma
Kjøp vare: 150 kr
Transport til Danmark: 50 kr
Profitt: 100 kr
Transport til Norge: 70 kr
MVA: 92.5 kr
Tollbehandling: 158 kr
Sum: 620 kr
 
Norsk firma
Kjøp vare: 150 kr
Transport til Norge: 70 kr
MVA: 55 kr
Tollbehandling: 20 kr
Profitt: 100 kr
Transport til kunde: 50 kr
MVA: 56.25 til 0 kr (avhengig av hvor mye fradrag de har)
 
Sum: 445 til 501 kr
 
Ser du konkurransefordelen nå? 

 

Nei, jeg ser ingen konkurransefordel derimot ser jeg to andre ting. For det ene solid feilregning, for det andre totalt mangelnde forståelse for hvordan MVA og fortolling faktisk foregår. 
 
La oss se på eksempelen på ny, først ditt eksempel “dansk kunde” 
Kjøp vare 150 kr 
Transport DK 50 kr 
Kjøpssum grense 200 kr 
Profit 100 kr 
Eksportsalgspris DK 300 kr 
Frakt NO 70 kr
Eksportsum Norge 370 kr 
MVA 93 kr 
Tollbehandling 158 kr 
Kjøpssum kunde 621 kr 
 
OK, over til norsk kunde, og jeg forutsetter firmaet får levering med Bring og egenfortoller. 
Kjøp vare 150 kr 
Transport NO 70 kr 
Kjøpssum grense 200 kr 
Tollager 126 kr 
Profitt 100 kr 
Salgssum u/MVA 426 kr 
MVA 107 kr
Salgssum m/MVA 533 kr
Frakt til kunde 50 kr 
Kjøpssum kunde 583 kr 
 
Altså en differanse på 6,12 % Da har jeg ikke hensyntatt at egenfortolling betyr merarbeid for selger  betyr økte handelsomkostninger/avanse (eller profitt som du kaller det, begrepet handelsomkostninger er deg tydeligvis ukjent..) og heller ikke at det også kreves en at firmaet har en tollkreditt som ikke er gratis verken å få (tid) eller ha (bankomkomstninger). 
 
Begynner du å sammenlige “en vare til norske meg” med “XXXX varer til norsk butikk” har du begynt å sammenligne epler med bananer. Som kjent blir det bare fruktsalat av slikt - skal man ha ha en fornuftig og meningsfull sammenligning må det sammenlignes likt med likt og ikke leilighet i Oslo med enbolig i Finnmark...En slik sammenligning vil sia t bedriften skulle utføre sitt driftskonsept "detaljsalg" aldeles uten avanse, og næringslivet fungerer ikke slik. 
 
Får jeg ikke et presist svar på mine spørsmål 1) og 3) i #475  anser jeg det som din bekrefttelse av a) at det overhodet ikke finnes noen relevant sammenheng i #474 1. avsnitt og b) at du overhodet ikke hadde noen reell problemstilling å reise i #474, 3. avsnitt 
Lenke til kommentar

Nå feilregner du. Jeg importerte ca 50 varer på en gang for min bedrift.

 

Måtte jeg betale 126 * 50 = 6300 kr i tollager. Absolutt ikke.

a) jeg forholder meg til akkurat de samme tallene du selv brukte i eksemplet, bortsett fra fra tollavgiften hvor jeg i begge tilfeller har basert på en privat sluttbrukerkunde i Noge som skal ha en vare. Er det utgangspunktet ikke riktig gjelder hva jeg skrev i nest siste avsnitt i #482. 

 

b) Jeg konstaterer også hva  jeg skrev i #482:

Får jeg ikke et presist svar på mine spørsmål 1) og 3) i #475  anser jeg det som din bekrefttelse av a) at det overhodet ikke finnes noen relevant sammenheng i #474 1. avsnitt og b) at du overhodet ikke hadde noen reell problemstilling å reise i #474, 3. avsnitt 

 

Du har hermed bekreftet at noen relevant sammenheng i #484, 1. avsnitt ikke finnes og noen reell problemstilling i #74, 3. avsnitt ikke er reist. 

Lenke til kommentar

Hva slags norsk nettbutikk kjøper 1 vare om gangen fra produsent til kunde? Ditt regnestykke er et oppkonstruert tilfelle som nesten ikke eksisterer i virkeligheten. Det var en klar feilregning.

 

Du vet hvordan norske og danske nettbutikker fungerer. At du ikke mener de kan sammenlignes er et argument, men ikke lat som om norske nettbutikker bestiller en vare om gangen.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Nå feilregner du. Jeg importerte ca 50 varer på en gang for min bedrift.

 

Måtte jeg betale 126 * 50 = 6300 kr i tollager. Absolutt ikke.

Du får vell ikke levert pakkene på posten som bedriftskunde? Hadde jeg hatt firma og importerte varer fra Alibaba etc ville jeg ha vært bedriftskunde hos UPS e.l.

 

350kr grensen er jo primært for egenimport for privat bruk og ikke næringsvirksomhet og videresalg.

Lenke til kommentar

 

Jeg føler dette er bedre forklart med et eksempel. La oss si vi har to selskaper, et norsk og et dansk firma som selger varer på nett.

 

Dansk firma

Kjøp vare: 150 kr

Transport til Danmark: 50 kr

Profitt: 100 kr

Transport til Norge: 70 kr

MVA: 92.5 kr

Tollbehandling: 158 kr

Sum: 620 kr

 

Norsk firma

Kjøp vare: 150 kr

Transport til Norge: 70 kr

MVA: 55 kr

Tollbehandling: 20 kr

Profitt: 100 kr

Transport til kunde: 50 kr

MVA: 56.25 til 0 kr (avhengig av hvor mye fradrag de har)

 

Sum: 445 til 501 kr

 

Ser du konkurransefordelen nå?

Herregud. Hvis det er samme pris i Danmark som det er Norge så kjøper du vell varen i Norge.

 

Skal du begynne å beskytte dansk netthandel plutselig. Bor du i Norge eller i Danmark?

Lenke til kommentar

Ene og alene av enkelthetsgrunner fordi du ikke kan gjøre hva en importør til Norge iflg lov skal. Dokumentere hvilke utgifter som er påløpt før norsk grense og uten relevans for verdien av den på norsk grense. (Husk at en toller i prisnippet også kan kaste alt som heter fakturaer og si "dette takserer jeg til kr XX her ved norsk grense - betal ihht det eller la være å ta varen over norsk grense. I praksis forholder han seg likevel til alle dokumenter han oppfatter som presise og troverdige.) 

 

Ja de er et bittelite poeng i det du sier der.

 

Det er likevel mye av det som skjer før grensen som er svært seriøst. Det er enkelte Ebay-selgere som påfører Gift utenpå, helt uten grunn. De kjenner jo ikke til at vi får importere for kr 349,99 helt kostnadsfritt.

Det er også veldig mange ordentlige selgere der. Juks kan forekomme. Og det kan jo tenkes at enkelte nordmenn tigger til kinesere for å gjøre ekstraarbeid med å dokumentere Gift, lav verdi eller hva det måtte være. Jeg har ikke gjort dette. Og jeg ser ikke noen grunn for at noen skal prøve seg på det som norsk kunde for varer under kr 350 i verdi likevel.

 

Det jeg derimot har opplevd er at pakker har blitt holdt igjen i tollen. Skulle ha skotøy. Tilsvarende hos Felleskjøpet kostet 1000 kroner. Jeg fikk det for under kr 350 kroners grensen fra England faktisk på Ebay. Kunne kjøpt 3 par for prisen av det dette går for i norsk butikk. Så der måtte jeg vise hva jeg faktisk hadde betalt. Det gikk veldig greit å dokumentere, og de slapp det videre uten noe triksing med å hevde at varen jo må være mye mer verdt enn det man har betalt for den. Slapp å vise kredittkortutskrift. Det kunne jeg også ha gjort, for jeg hadde ikke jukset, og varen kostet meg faktisk nær 300 kroner (ikke kr 349).

 

Selv har jeg utelukkende holdt meg under de kr 350 i det siste, av den grunn at det finnes en del varer i det prisleie. Det er mye man kan finne på Ebay, men man finner ikke absolutt alt der. Jeg har ikke sluttet å gjøre mine dagligvarekjøp fordi at jeg finne på å søke etter f.eks. Corn Flakes på Ebay som et vareeksempel. Cornflakes får jeg til under kr 10 på Coop. Det synes jeg er rimelig nok. Det er også verre å planlegge måltiden sine når man har 2 til f.eks. 7 ukers forsendelsestid å vente på. Det er mye nyttig og mye krimskrams som selges på Ebay. Det konkurrerer litt med norsk handelsstand, det gjør jo det. Etterhvert så kan det tenkes at en del varer vil bli ulønnsomme å importere i smått, når u-landskategoriseringen av Kina svinner hen.

 

Men, jeg ser ikke noe gyldig argument i det med at norsk handelsstand skal ha enerett på å selge varene til oss. Jeg må ha lov til å egenimportere dem, dersom jeg finner at utvalg, kvalitet og pris er bedre sendt meg i fra Kina f.eks. Det er også et scenario som er veldig aktuellt, at varene faktisk har kvalitet i fra Kina på noen produkter også. Så det dreper jo argumentasjonen om at Kina-varer kun er dritt/søppelprodukter.

 

Veldig mye av det som norsk handelsstand selger er kinavarer, så de har ingen argument om å skulle bevare noe særnorsk produksjon der.

 

At enkelte i samfunnet skal få berike seg ved å innføre rigide tollmurer er gårsdagens retorikk. Velkommen til en globalisert verden, og indirekte medlemskap av EU som forsøker å bryte ned murer for varer og tjenester.

Endret av G
Lenke til kommentar

1) Hva slags norsk nettbutikk kjøper 1 vare om gangen fra produsent til kunde? Ditt regnestykke er et oppkonstruert tilfelle som nesten ikke eksisterer i virkeligheten. Det var en klar feilregning.

 

2) Du vet hvordan norske og danske nettbutikker fungerer. At du ikke mener de kan sammenlignes er et argument, men ikke lat som om norske nettbutikker bestiller en vare om gangen.

 

1a) Hvem snakket om nettbutikk i eksemplet ditt. Siter hvor du snakket om det. Kan du ikke sitere anser jeg dette som "ro-ro-til-fiskeskjær! 

1 b) Påvis  "klar feilregning". Dersom du ikke gjør det anser jeg dete også som "ro-ro-til-fiskeskjær" samt et forsøk på å få publikum til å snu seg andre veien mens man står med buksene på knærne. 

 

2) Jeg vet godt hvordan norske og danske nettbutikker fungerer.Konkret hva gjør det så relevant å regne "Tollbehandling: 158 kr" til "dansk firma" og "Tollbehandling: 20 kr" til "norsk firma"? Får jeg ikke et kokret og relevant svar anser jeg det igjen som for 2) - tatt med buksene nede og prøver intenst å få folk til å se en annen vei. 

Lenke til kommentar

Iflg tollvesenet er poeget i dette ikke "bittelite", men men vesentlig - og det er de som sier, jeg er mikrofonstativet i dette tilfellet. 

 

Tollvesenet er tjenestemenn/tjenestekvinner. De skal selvsagt utføre sin tjeneste samt foreta fornuftig kontroll. Jeg ser ingen fornuft i at en toller skal kunne påføre meg kr 700 for det skotøyet ekstra fordi det er det han fant ut at det kostet i Norge. Da kaller man dette for en opprettelse av tollmur.

 

I følge reglene så skal jeg betale MVA for det jeg skylder den norske stat. Men den norske stat kan ikke legge seg opp i at jeg fikk det så billig dersom jeg kan dokumentere det til og med via kredittkortutskrift. Velger kredittkort fordi det gir en ekstra kjøpssikkerhet.

Lenke til kommentar

Ja de er et bittelite poeng i det du sier der.

 

Det er likevel mye av det som skjer før grensen som er svært seriøst. Det er enkelte Ebay-selgere som påfører Gift utenpå, helt uten grunn. De kjenner jo ikke til at vi får importere for kr 349,99 helt kostnadsfritt.

Det er også veldig mange ordentlige selgere der. Juks kan forekomme. Og det kan jo tenkes at enkelte normen tigger til kinesere for å gjøre ekstraarbeid med å dokumentere Gift, lav verdi eller hva det måtte være. Jeg har ikke gjort dette. Og jeg ser ikke noen grunn for at noen skal prøve seg på det i som norsk kunde for varer under kr 350 i verdi likevel.

 

Selv har jeg utelukkende holdt meg under de kr 350 i det siste, av den grunn at det finnes en del varer i det prisleie. Det er mye man kan finne på Ebay, men man finner ikke absolutt alt der. Jeg har ikke sluttet å gjøre mine dagligvarekjøp fordi at jeg finne på å søke etter f.eks. Corn Flakes på Ebay som et vareeksempel. Cornflakes får jeg til under kr 10 på Coop. Det synes jeg er rimelig nok. Det er også verre å planlegge måltiden sine når man har 2 til f.eks. 7 ukers forsendelsestid å vente på. Det er mye nyttig og mye krimskrams som selges på Ebay. Det konkurrerer litt med norsk handelsstand, det gjør jo det. Etterhvert så kan det tenkes at en del varer vil bli ulønnsomme å importere i smått, når u-landskategoriseringen av Kina svinner hen.

 

Men, jeg ser ikke noe gyldig argument i det med at norsk handelsstand skal ha enerett på å selge varene til oss. Jeg må ha lov til å egenimportere dem, dersom jeg finner at utvalg, kvalitet og pris er bedre sendt meg i fra Kina f.eks. Det er også et scenario som er veldig aktuellt, at varene faktisk har kvalitet i fra Kina på noen produkter også. Så det dreper jo argumentasjonen om at Kina-varer kun er dritt/søppelprodukter.

 

Veldig mye av det som norsk handelsstand selger er kinavarer, så de har ingen argument om å skulle bevare noe særnorsk produksjon der.

 

At enkelte i samfunnet skal få berike seg ved å innføre rigide tollmurer er gårsdagens retorikk. Velkommen til en globalisert verden, og indirekte medlemskap av EU som forsøker å bryte ned murer for varer og tjenester.

Du kan bestille og importere så mye du vil nå og i all framtid, men du skal betale merverdiavgift slik du må gjøre på varer kjøpt i Norge.

Hva slags tollmurer snakker du om? Klær blir nå tollfritt opp til 3000kr.

 

Har du sett toll og importregler for EU-land, f.eks. Sverige og Danmark? De har toll på alt mulig rart. Egenimport grensen var mye lavere i Sverige, nå har de fjernet den.

 

Ingen nekter deg å kjøpe varer fra Kina.

Lenke til kommentar

Du får vell ikke levert pakkene på posten som bedriftskunde? Hadde jeg hatt firma og importerte varer fra Alibaba etc ville jeg ha vært bedriftskunde hos UPS e.l.

 

350kr grensen er jo primært for egenimport for privat bruk og ikke næringsvirksomhet og videresalg.

350 kroner grensen? Nå er du på villspor.

 

Ingen av varene jeg importerte kostet mindre enn 350 kroner.

 

Herregud. Hvis det er samme pris i Danmark som det er Norge så kjøper du vell varen i Norge.

 

Skal du begynne å beskytte dansk netthandel plutselig. Bor du i Norge eller i Danmark?

Jeg bor i Kina.

 

Det jeg sa er at norsk netthandel har en konkurransefordel over andre butikker. Du mener tydligvis at det er bra.

 

Det jeg misliker med dette er at det gjør Norge om til en slags øy. Du kan kjøpe fra norske nettbutikker til en ok pris, men hvis du vil ha noe annet så må du betale blodpris. Det vil spesielt bli tilfelle etter at de fjerner 350 kroner grensen.

Lenke til kommentar

Tollvesenet er tjenestemenn/tjenestekvinner. De skal selvsagt utføre sin tjeneste samt foreta fornuftig kontroll. Jeg ser ingen fornuft i at en toller skal kunne påføre meg kr 700 for det skotøyet ekstra fordi det er det han fant ut at det kostet i Norge. Da kaller man dette for en opprettelse av tollmur.

 

I følge reglene så skal jeg betale MVA for det jeg skylder den norske stat. Men den norske stat kan ikke legge seg opp i at jeg fikk det så billig dersom jeg kan dokumentere det til og med via kredittkortutskrift. Velger kredittkort fordi det gir en ekstra kjøpssikkerhet.

Har du sjekket i tolloven hva den norske stats tjenestemann/-kvinne kan dersom de mener oppgitt tollverdi er feil. En kredittkortutskrift beviser i seg selv lite. Den beviser hva banken dato X kl Y har overført. men for det ene ikke for hvilke varer og for det andre ikke hvorvidt det faktisk var TOTALoppgjøret til selger.

 

Hva tollere faktisk gjør så lenge ting fremstår som normalt og troverdig er en ting, hva de i medhold av tolloven kan gjøre ved tvil i saken er noe annet. Er noen så uenig i avgjørelsen er det bare å gå en runde eller to i retten mens varene ligger på tollageret. 

Lenke til kommentar

1a) Hvem snakket om nettbutikk i eksemplet ditt. Siter hvor du snakket om det. Kan du ikke sitere anser jeg dette som "ro-ro-til-fiskeskjær!

1 b) Påvis "klar feilregning". Dersom du ikke gjør det anser jeg dete også som "ro-ro-til-fiskeskjær" samt et forsøk på å få publikum til å snu seg andre veien mens man står med buksene på knærne.

 

2) Jeg vet godt hvordan norske og danske nettbutikker fungerer.Konkret hva gjør det så relevant å regne "Tollbehandling: 158 kr" til "dansk firma" og "Tollbehandling: 20 kr" til "norsk firma"? Får jeg ikke et kokret og relevant svar anser jeg det igjen som for 2) - tatt med buksene nede og prøver intenst å få folk til å se en annen vei.

Ta en titt på hvor jeg sa "varer på nett". Om det ikke var direkte nok for deg så brukte jeg "nettbutikk" i innlegget før. Du visste hva vi pratet om.

 

Din feilberegning var at du antok at den norske nettbutikken bestilte en vare om gangen. Det gjør ikke norske nettbutikker. Ditt eksempel har ingen forankring i virkeligheten.

 

Svar på ditt spørsmål. Når den danske nettbutikken selger en vare til Norge så er det 158 kroner i fortollingsavgift. Den norske butikken betaler fortollingsavgift når de importerer varene til lageret og kan derfor importere mange varer på en gang. Derfor betaler de mindre avgift per vare.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Du må være et troll. Kan ikke tenke meg at du har en næringsvirksomhet eller har importert noe som helst.

Du får tro hva du vil.

 

Har du betalt arbeidsgiversvgift noen gang? Hva skjer om du glemmer å betale forskuddskatt og arbeidsgiveravgift? Får du en eller to regninger?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Blodpris? Det er snakk om 25% moms. Ingen norske butikker har konkurransefortrinn eller fordel sammenlignet med utenlandske butikker.

 

Hvis du ikke vil betale fortollingsgebyr kan du bruke EMS frakt. Dyrere men mye kjappere og du slipper å betale 158.

 

Du bor i Kina? Case closed!

Når en vare som egentlig skulle koste 200 med frakt blir over 400 kroner så vil jeg kalle det blodpris.

 

Du kan få kalle det hva du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta en titt på hvor jeg sa "varer på nett". Om det ikke var direkte nok for deg så brukte jeg "nettbutikk" i innlegget før. Du visste hva vi pratet om.

 

Din feilberegning var at du antok at den norske nettbutikken bestilte en vare om gangen. Det gjør ikke norske nettbutikker. Ditt eksempel har ingen forankring i virkeligheten.

 

Svar på ditt spørsmål. Når den danske nettbutikken selger en vare til Norge så er det 158 kroner i fortollingsavgift. Den norske butikken betaler fortollingsavgift når de importerer varene til lageret og kan derfor importere mange varer på en gang. Derfor betaler de mindre avgift per vare.

 

a) Du har ikke påvist noe som helst. 
b) Vi har ikke “pratet”, vi har ført en skriftlig diskusjon. Var dette igjen et tegn på din unøyaktige, omtrentlige begrepssbruk og din likesæle holdning til presisjon? 
c) Påvis at “du visste hva vi pratet om” og ikke “jeg antok selv at du visste hva jeg mente” er riktig. 
d) En antagelse har intet med en feilberegning å gjøre. Påvis feilberegning eller bekreft likesæl holdning til begreper. 
e) Den danske nettbutikken har ingen fortollingsavgift å betale for et salg til en norsk kunde, derimot har den norske kunden en slik avgift å betale. Det har han utelukkende fordi han velger en urasjoell arbeidsmåte tollmessig. Slikt har intet med dansk butikks konkurransedyktighet å gjøre, men med norsk kundes hjerneutkobling mht valg av mest hensiktsmessige og rasjonelle innkjøpskanal å gjøre.  Nøyaktig samme vil være tilfelle om Karen Dansker bestiller et par klippfisk direke fra Ålesund fordi den hun får i danske butikker er både 50 % dyrere og av svakere kvalitet. 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...