Gå til innhold

Hva er distanse forskjellen på eletrisk og fossil?


MultiGamerClub

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har jeg allerede forklart..

 

 

Ja jeg ser jo det, men man kan jo undres om man benytter sveivepumper på stasjoner du fyller på. 

 

Jeg har tatt tiden selv og det tar meg under 3 minutter fra jeg kjører inn på stasjonen til jeg kjører ut igjen. Da har jeg tastet kode, fylt rundt 70 liter og fått kvittering. Selve fyllingen tar under 1 minutt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Og hvis du skal kjøre fra Oslo til Trondheim, hvor lang tid tar det deg å "fylle drivstoff"? For en fossilbil trenger man ikke engang å stoppe stort sett. Med en elbil vil du dog måtte stoppe i minst 30 minutter. Så den ekstra tiden en fossilbil krever av deg på pumpene utjevner seg ganske kjapt sammenlignet med en elbil.

Jeg har kjørt Oslo - Trondheim noen ganger, og egentlig trenger jeg ikke lade på veien på sommeren, men det blir som regel til at vi stopper 2-3 ganger i 20 minutter (Model X 100D). Har egentlig ikke opplevd til særlig grad at bilen er avgjørende for hvor ofte vi stopper i Norge. Der må sult og vannlating ta skylden.

 

På autobahn stopper vi nok litt oftere enn vi ellers ville gjort med fossilbil, sånn typisk hver andre time, men det er ganske uproblematisk. Man kan fortsatt fint tilbakelegge 1000-1500 km på en dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt Oslo - Trondheim noen ganger, og egentlig trenger jeg ikke lade på veien på sommeren, men det blir som regel til at vi stopper 2-3 ganger i 20 minutter (Model X 100D). Har egentlig ikke opplevd til særlig grad at bilen er avgjørende for hvor ofte vi stopper i Norge. Der må sult og vannlating ta skylden.

 

På autobahn stopper vi nok litt oftere enn vi ellers ville gjort med fossilbil, sånn typisk hver andre time, men det er ganske uproblematisk. Man kan fortsatt fint tilbakelegge 1000-1500 km på en dag.

 

Joda, det er absolutt godt mulig. Hadde jeg hatt råd til en S P100D ville jeg kjøpt en slik veldig kjapt. Men påstandene til Salvesen her blir for dumme. For ikke å nevne at en 100D utgave av Tesla har den desidert lengste rekkevidden på markedet. Men til 1,3 millioner kroner for en Tesla X 100D, så tar jeg ikke den med i regnestykket.

 

https://elbil.no/the-biggest-electric-car-test-in-winter-wonderland-ever/

Ta en titt på den linken, så vil du se at batterikapasiteten ca. halverer seg ved -5 til -10 grader(vinterdekk og føre er selvsagt også en faktor). Dette i en test gjort av norsk elbilforening.

Lenke til kommentar

Joda, det er absolutt godt mulig. Hadde jeg hatt råd til en S P100D ville jeg kjøpt en slik veldig kjapt. Men påstandene til Salvesen her blir for dumme. For ikke å nevne at en 100D utgave av Tesla har den desidert lengste rekkevidden på markedet. Men til 1,3 millioner kroner for en Tesla X 100D, så tar jeg ikke den med i regnestykket.

Jeg betalte 891.500 kroner inkludert vinterdekk, bare sånn for ordens skyld. Model 3 med ca like bra rekkevidde koster under halvparten.

 

Ta en titt på den linken, så vil du se at batterikapasiteten ca. halverer seg ved -5 til -10 grader(vinterdekk og føre er selvsagt også en faktor). Dette i en test gjort av norsk elbilforening.

Teslaene mister mye mindre rekkevidde enn andre elbiler. Erfaringsmessig har jeg rundt 500 km rekkevidde på sommeren og rundt 400 km rekkevidde på vinteren. Jeg forventer at Model 3 LR vil være ganske lik på dette området. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg betalte 891.500 kroner inkludert vinterdekk, bare sånn for ordens skyld. Model 3 med ca like bra rekkevidde koster under halvparten.

 

Teslaene mister mye mindre rekkevidde enn andre elbiler. Erfaringsmessig har jeg rundt 500 km rekkevidde på sommeren og rundt 400 km rekkevidde på vinteren. Jeg forventer at Model 3 LR vil være ganske lik på dette området.

 

0003f42a0d61c661b75d8b7f325f78e4.png

 

Korrekt. Jeg krysset av for P100D først, min feil. Men fortsatt, vi snakker 1 million kroner. Brukt koster de også noe rundt 900.000 kr. Ikke akkurat noe folk flest har råd til.

Model 3 har ikke startet leveringen enda, så det blir poengløst å diskutere.

 

https://abetterrouteplanner.com/blog/index.php/2018/06/17/range-vs-speed-vs-temperature-from-805-teslas/

Her er en test på 805 teslaer. Ca 33% tap i rekkevidde under 0 grader(om det er -1 grad, eller -10 spesifiseres ikke).

Og da er de best på markedet, til en pris på 900k-1 mill(både 100D S og X). Igjen, ikke akkurat en bil folk flest kan sammenligne med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg ser jo det, men man kan jo undres om man benytter sveivepumper på stasjoner du fyller på.

 

Jeg har tatt tiden selv og det tar meg under 3 minutter fra jeg kjører inn på stasjonen til jeg kjører ut igjen. Da har jeg tastet kode, fylt rundt 70 liter og fått kvittering. Selve fyllingen tar under 1 minutt.

Nei er ikke det altså.

 

Som jeg nevnte her bak tok jeg tiden på en pickup sjåfør i dag. 2 min for å fylle 30 liter, 4 minutt på å betale(dette kan såklart reduseres med kort betaling) og x antall minutt på å komme ut på authobahn igjen. Si det tar 1 minutt å komme inn og ut(det er en understatement), 3 minutt for full tank + betaling med kort. Da er en oppe i 5 minutt, langt over de estimerte 1-3 minuttene. Snittet er nok laaangt høyere enn dette.

Lenke til kommentar

Det er vel bare 2-3 min på en bensinstasjon(som sjeldent er lengre enn 10 min unna med mindre du bor i Finnmark) for en fossilbil.

Elbil kan kjøre hurtiglading på 15-20-30 ish min, men da har du selvsagt ikke full kapasitet.

Sjeldent en bruker noe lenger tid enn det med kortbetaling, ja. Har ladet en Model S noen ganger. Langtekkelig prosess til sammenligning, spesielt når en i tillegg må vente i 10 minutter på ledig plass (Lier på fredager).

Lenke til kommentar

Nei er ikke det altså.

 

Som jeg nevnte her bak tok jeg tiden på en pickup sjåfør i dag. 2 min for å fylle 30 liter, 4 minutt på å betale(dette kan såklart reduseres med kort betaling) og x antall minutt på å komme ut på authobahn igjen. Si det tar 1 minutt å komme inn og ut(det er en understatement), 3 minutt for full tank + betaling med kort. Da er en oppe i 5 minutt, langt over de estimerte 1-3 minuttene. Snittet er nok laaangt høyere enn dette.

 

 

Greit, men da kan jeg ikke si annet enn at det går fryktelig tregt der du befinner deg. 

 

2 minutter for å få ut 30 liter tyder jo nesten på pumper fra steinalderen. Rundt 40 liter i minuttet er "normalen". 

 

Jeg har selv jobbet utallige vakter på bensinstasjon for mange herrens år siden og kan selvfølgelig bekrefte at ikke alle like raske når de fyller, og noen bruker betydelig mer tid enn de som er mest effektive. Likevel er nok snittet også langt fra de 10 minuttene du antydet i tidligere innlegg og i praksis er det for de fleste fullt mulig å gjøre unna en fylling fra tom til full tank på godt under 5 minutt. 10 minutt er faktisk fryktelig lenge i denne sammenhengen. På den tiden får man også tid til å gå innom stasjonen for å raske med seg en softis eller ei pølse. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Greit, men da kan jeg ikke si annet enn at det går fryktelig tregt der du befinner deg.

 

2 minutter for å få ut 30 liter tyder jo nesten på pumper fra steinalderen. Rundt 40 liter i minuttet er "normalen".

 

Jeg har selv jobbet utallige vakter på bensinstasjon for mange herrens år siden og kan selvfølgelig bekrefte at ikke alle like raske når de fyller, og noen bruker betydelig mer tid enn de som er mest effektive. Likevel er nok snittet også langt fra de 10 minuttene du antydet i tidligere innlegg og i praksis er det for de fleste fullt mulig å gjøre unna en fylling fra tom til full tank på godt under 5 minutt. 10 minutt er faktisk fryktelig lenge i denne sammenhengen. På den tiden får man også tid til å gå innom stasjonen for å raske med seg en softis eller ei pølse.

Du glemmer vesentlige ting som å gå til pumpen, ta ut pumpen, åpne lokket osv.

 

Pølse? Nå vaser du fælt, har selv rullet bacon pølser...

 

Ting tar tid, en kan ikke bare se på liter pr minutt. Da kan jeg like godt si at jeg bruker 0 sekund på å lade.

Lenke til kommentar

Du glemmer vesentlige ting som å gå til pumpen, ta ut pumpen, åpne lokket osv.

 

Pølse? Nå vaser du fælt, har selv rullet bacon pølser...

 

Ting tar tid, en kan ikke bare se på liter pr minutt. Da kan jeg like godt si at jeg bruker 0 sekund på å lade.

 

 

Snakk om å prøve å gjøre en enkel og rask operasjon som å fylle drivstoff til en omstendig og tidkrevende prosess...

 

Det tar ikke minutter å gå bort til pumpen, åpne lokket og ta frem pumpeslangen. Det er ting som for de fleste er unnagjort på sekunder. Men det er helt meningsløst å bruke mer tid på å kverulere om dette.

 

Edit: for moro skyld sjekket jeg nettopp kjørejournalen på bilen min for de siste gangene jeg har fylt drivstoff. Den viser at det varierer fra 3 til 5 minutt fra stopp til start.

 

3 minutt er nok gjerne ikke normalen, men det er fremdeles langt fra 10 minutt. 

Endret av Valotunk
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Snakk om å prøve å gjøre en enkel og rask operasjon som å fylle drivstoff til en omstendig og tidkrevende prosess...

 

Det tar ikke minutter å gå bort til pumpen, åpne lokket og ta frem pumpeslangen. Det er ting som for de fleste er unnagjort på sekunder. Men det er helt meningsløst å bruke mer tid på å kverulere om dette.

 

Edit: for moro skyld sjekket jeg nettopp kjørejournalen på bilen min for de siste gangene jeg har fylt drivstoff. Den viser at det varierer fra 3 til 5 minutt fra stopp til start.

 

3 minutt er nok gjerne ikke normalen, men det er fremdeles langt fra 10 minutt.

Jeg prøver ikke noe som helst, jeg beskriver mine observasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg prøver ikke noe som helst, jeg beskriver mine observasjoner.

Usikker på om det har så veldig mye og si, vet ikke hastigheten spesifikt på min faste ST1 pumpe jeg fyller på der jeg bor, men det tar 4 minutter og fylle full tank på min V70, aner ikke hvor mye liter som er i den tanken, men er den siste modellen fra 2016 med 163 hk, kan tenkte meg det er 60-70 liter. Tar 4 minutter venting for full tank fra 5-10 liter. Synes det er lenge nok..

Lenke til kommentar

Men husk at elbiler bruker i praksis ingen tid på "fylling" siden man kan gjøre andre ting samtidig.

 

 

I følge Salvesen glemmer du her vesentlige ting som å åpne lokket, plugge i ladekabelen etc. Dvs. operasjoner som tidsmessig kan sammenlignes med å gå til pumpen, åpne lokket etc. på en bensin eller dieselbil. 

 

Egentlig er dette en meningsløs diskusjon. Til daglig er forskjellene minimale. Vi som fyller bensin eller diesel "mister" kanskje noen få minutter i løpet av en måned som helt sikkert kunne vært brukt på noe mer meningsfullt... Det er først under langturer forskjellene oppstår, og da henter vi ganske raskt inn igjen disse tapte minuttene i forhold til de som "hurtigfyller" med elektrisitet. 

Endret av Valotunk
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er først under langturer forskjellene oppstår, og da henter vi ganske raskt inn igjen disse tapte minuttene i forhold til de som "hurtigfyller" med elektrisitet.

Kommer som sagt helt an på vanene til den enkelte. Man må uansett stoppe for å gå på do og spise. Etter beste evne vil jeg anslå at jeg har hittil brukt kanskje 3 timer ekstra med min X100D, over 53.000 km, deriblant flere langturer Oslo - Bodø og Oslo - Kroatia. Hadde jeg fyllt diesel hver 500 km på 3 minutter i snitt, så hadde det vært fem timer. Selv om man tar med 10 sekunder per dag på å plugge inn/ut bilen legger det bare til 1,5 timer. Altså alt medregnet, så er tiden gått til fylling vs tiden gått til lading ca lik.

 

En fordel er at man slipper tenke på når det er gunstig å fylle og hvor mye man har på tanken. Man bare kjører, og har full rekkevidde hver morgen.

 

Jeg har en dieselbil som bil nr 2 (hovedsaklig for øvelseskjøring med manuelt gir), og jeg innså her om dagen at det kunne fint hende at jeg kjører den tom for drivstoff, da jeg innså at jeg ikke hadde sjekket drivstoff-nivået på noen uker. Jeg har vent meg til å ha full rekkevidde hver dag uten å bekymre meg med å oppsøke fyllestsjoner.

 

Det har også skjedd et par ganger at jeg har gått fra bilen ulåst med motoren i gang, men det er en annen sak... (Heldigvis oppdaget jeg det etter jeg hadde gått 5 meter.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Kommer som sagt helt an på vanene til den enkelte. Man må uansett stoppe for å gå på do og spise. Etter beste evne vil jeg anslå at jeg har hittil brukt kanskje 3 timer ekstra med min X100D, over 53.000 km, deriblant flere langturer Oslo - Bodø og Oslo - Kroatia. Hadde jeg fyllt diesel hver 500 km på 3 minutter i snitt, så hadde det vært fem timer. Selv om man tar med 10 sekunder per dag på å plugge inn/ut bilen legger det bare til 1,5 timer. Altså alt medregnet, så er tiden gått til fylling vs tiden gått til lading ca lik.

 

En fordel er at man slipper tenke på når det er gunstig å fylle og hvor mye man har på tanken. Man bare kjører, og har full rekkevidde hver morgen.

 

Jeg har en dieselbil som bil nr 2 (hovedsaklig for øvelseskjøring med manuelt gir), og jeg innså her om dagen at det kunne fint hende at jeg kjører den tom for drivstoff, da jeg innså at jeg ikke hadde sjekket drivstoff-nivået på noen uker. Jeg har vent meg til å ha full rekkevidde hver dag uten å bekymre meg med å oppsøke fyllestsjoner.

 

Det har også skjedd et par ganger at jeg har gått fra bilen ulåst med motoren i gang, men det er en annen sak... (Heldigvis oppdaget jeg det etter jeg hadde gått 5 meter.)

 

Det er dette poenget jeg prøver å statuere. De aller fleste kjører ikke langtur hver dag, og derfor vill de spare tid ved å gå over til elbil. Jeg prøver ikke å poengtere at dette er noe som er viktig for folk flest, da de aller fleste driter i om de må bruke 3 minutter eller hva det måtte være å fulle bilen, poenget er at det ikke nødvendigvis betyr at en må sitte å vente på bilen konstant når en lader. 

 

Kjørte til Regensburg i Tyskland denne uken, det gikk 4 timer med til lading hvor max 1 time av disse gikk til venting på bilen, sannysligvis mindre. Det er virkelig ikke noe problem for folk flest dette her og de som klager er kun de som ikke kjører elbil, vi andre er stort sett strålende fornøyd. 

Lenke til kommentar

...

Det er virkelig ikke noe problem for folk flest dette her og de som klager er kun de som ikke kjører elbil, vi andre er stort sett strålende fornøyd.

Eventuelt så har mange av de som 'klager' vett nok til å vente med å skaffe seg elbil til de er bra nok/billige nok til at de kan bruke dem uten å plages.. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...