Gå til innhold

Hva er distanse forskjellen på eletrisk og fossil?


MultiGamerClub

Anbefalte innlegg

Hva er distanse forskjell mellom elbil og fossilbiler?

 

Ser flere elbiler kommer på markedet og lurer på hvor stor forskjellen er på hvor langt et full ladet batteri kommer og en full bensin/diesel bil kommer. Trenger ikke være en super-bil heller, men i samme prisklasse.

 

Noen som kan dette mer enn meg?

 

Edit, leste denne artikkelen og så at en billigere modell kom ut, så veldig fristende og spørsmålet kom opp i hodet mitt:

https://www.tu.no/artikler/tesla-model-3-far-kortere-rekkevidde-og-lavere-pris/449087

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er distanse forskjell mellom elbil og fossilbiler?

Om man regner 400 km for en Tesla og 800 km for en fossilbil, så er man ikke langt unna virkeligheten. Men spørsmålet er litt feil. Det man må spørre seg mer er om elbil passer til sine behov.

 

Det er ikke noe problem å kjøre en Tesla til Spania, men det kan bety at man vil ta flere pauser på veien enn man ellers ville gjort med en fossilbil. Men det trenger heller ikke bety det, om man er typen til å ta regelmessige pauser.

 

Og en elbil bør som minimum ha nok rekkevidde til at man ikke trenger å hurtiglade i hverdagen. Så hvor mye kjører man egentlig? Snittet i Norge er omkring 35 km/dag, altså er selv de elbilene med 100 km rekkevidde ofte tilstrekkelig. Men kanskje har man en hytte man gjerne vil komme seg til uten hurtiglading, eller en slektning man besøker ofte, e.l. Klarer da elbilen denne turen uten hurtiglading? Det kommer helt an på sine spesifikke behov.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel bare 2-3 min på en bensinstasjon(som sjeldent er lengre enn 10 min unna med mindre du bor i Finnmark) for en fossilbil.

Elbil kan kjøre hurtiglading på 15-20-30 ish min, men da har du selvsagt ikke full kapasitet.

2-3 min rekker vell til 20 liter kanskje, det er nærmere 10 minutt for full tank..

 

For de fleste som kjører elbil tar lading rundt 10 sekund pr dag. Jeg bruker langt mindre tid på energi fylling etter jeg gikk over til elbil.

Lenke til kommentar

Men det er vel ikke rekkevidden folk vurder å kjøpe etter bil.

Man skulle tro kostnader og fordeler ulemper. F.eks elbil fordelene vs hva man trenger og pris.

Model X er jo dyrt men den er vel eneste alernativet til lange turer.

 

Man får jo ligdene brukte disel\bensin biler til under 300 000 kr.

Men de tar vel fort 1 liter per mil.

 

10 sekunder per dag? I så fall må du kun kjøre til butikken i nærheten og lade bilen 1 prosent.

Hvis du ikke tenker på den tiden det tar å sette bilen til laderen og lader bilen når den står stille?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt like mye kunnskap for 3 år siden, etter å ha eid en dieselbil, så hadde jeg muligens kjøpt elbil

Da hadde jeg garantert hatt råd til å kjøpe meg 2080ti (Grafikkort til PCn)

 

Kunne sikkert ha fått meg en Tesla S til omtrent samme pris og med den rekkevidden jeg har behov for (50 mil)

Lenke til kommentar

2-3 min rekker vell til 20 liter kanskje, det er nærmere 10 minutt for full tank..

 

For de fleste som kjører elbil tar lading rundt 10 sekund pr dag. Jeg bruker langt mindre tid på energi fylling etter jeg gikk over til elbil.

Dieselpumpene hos Statoil pumper i følge de 40 liter i minuttet. Har aldri brukt ti minutter på å fylle full tank (60 liter).
  • Liker 4
Lenke til kommentar

2-3 min rekker vell til 20 liter kanskje, det er nærmere 10 minutt for full tank..

 

For de fleste som kjører elbil tar lading rundt 10 sekund pr dag. Jeg bruker langt mindre tid på energi fylling etter jeg gikk over til elbil.

 

Hvor i all verden fyller du drivstoff? Er det indianere i skogen som blåser det gjennom strå til tanken din eller?

Hvilken planet lever du på egentlig?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvor i all verden fyller du drivstoff? Er det indianere i skogen som blåser det gjennom strå til tanken din eller?

Hvilken planet lever du på egentlig?

Jeg tok tiden da jeg fylte drivstoff på min brors bmw sist, det var på en esso/deli deluca. 3 minutt for 20 liter. Resten klarer du å regne selv. Anbefaler deg å ta tiden selv en gang..

 

Forøvrig fyller jeg "drivstoff" i carporten min, tar 5-10 sekunder ekstra pr gang.

Lenke til kommentar

Jeg tok tiden da jeg fylte drivstoff på min brors bmw sist, det var på en esso/deli deluca. 3 minutt for 20 liter. Resten klarer du å regne selv. Anbefaler deg å ta tiden selv en gang..

 

Forøvrig fyller jeg "drivstoff" i carporten min, tar 5-10 sekunder ekstra pr gang.

 

Jo takk, jeg fyller drivstoff annen hver uke på en rekke forskjellige bensinstasjoner. 50 liter, altså full tank til meg, tar ca 2 minutter inkludert betaling.

 

Og hvis du skal kjøre fra Oslo til Trondheim, hvor lang tid tar det deg å "fylle drivstoff"? For en fossilbil trenger man ikke engang å stoppe stort sett. Med en elbil vil du dog måtte stoppe i minst 30 minutter. Så den ekstra tiden en fossilbil krever av deg på pumpene utjevner seg ganske kjapt sammenlignet med en elbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er enig ca 1 liter per sekund. Sist jeg sjekket. Man ser det enkelt når man fyller på literne og krone går fort.

Men ulempen med elbil er vel man må ha app eller ligdene for å lade, er ikke enkelt hvis man har kontanter eller kun kort. Så vidt jeg har sett. For er vel få ladestasjoner som er betjente.

Lenke til kommentar

Jo takk, jeg fyller drivstoff annen hver uke på en rekke forskjellige bensinstasjoner. 50 liter, altså full tank til meg, tar ca 2 minutter inkludert betaling.

 

Og hvis du skal kjøre fra Oslo til Trondheim, hvor lang tid tar det deg å "fylle drivstoff"? For en fossilbil trenger man ikke engang å stoppe stort sett. Med en elbil vil du dog måtte stoppe i minst 30 minutter. Så den ekstra tiden en fossilbil krever av deg på pumpene utjevner seg ganske kjapt sammenlignet med en elbil.

Rart hvor fort det går for deg da... Har du tatt frem stoppeklokken?

 

Jeg kjører ikke oslo Trondheim, så det er en helt urealistisk situasjon. Det er unormalt for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Rart hvor fort det går for deg da... Har du tatt frem stoppeklokken?

 

Jeg kjører ikke oslo Trondheim, så det er en helt urealistisk situasjon. Det er unormalt for de aller fleste.

 

Det er fryktelig mange i vårt utstrekte land som kjører lange distanser på sommeren for å komme til flyplassen som skal ta de til sydenturen sin skal jeg si deg. For ikke å snakke om alle de som pendler til og fra jobb. På vinteren vil også en elbil ha opptil 50-60% redusert rekkevidde, i tillegg til det årlige tapet av kapasiteten på batteriene.

 

Det er vel heller rart at det går så sakte for deg ettersom flere andre i denne tråden sier at det tar de 1-2 min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fryktelig mange i vårt utstrekte land som kjører lange distanser på sommeren for å komme til flyplassen som skal ta de til sydenturen sin skal jeg si deg. For ikke å snakke om alle de som pendler til og fra jobb. På vinteren vil også en elbil ha opptil 50-60% redusert rekkevidde, i tillegg til det årlige tapet av kapasiteten på batteriene.

 

Det er vel heller rart at det går så sakte for deg ettersom flere andre i denne tråden sier at det tar de 1-2 min.

Tok akkurat tiden på en som fylte på en mercedes x her nede i Tyskland, det gikk 2 minutt for 30 liter. Han gikk inn for å betale som er normalt her nede og endte på 6 minutt + av/innkjøring på a6. At det kun går ett par minutter å fulle kan nok stemme med hurtigpumper, raske fingre og mini tank. Men normalt er det nok ikke.

 

Nei det er ikke normalt å pendle slikt at en må hurtiglade.. 50-60% redusert rekkevidde? Prøv å kjør en moderne elbil, så kan vi fortsette å diskutere. For du mangler åpenbart mye nødvendig kunnskap. Samme med snitt kjørelengde pr år. Så ser en fort at der ikke er normalt å drive å hurtiglade ifb med jobb..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...