Gå til innhold

Hva er distanse forskjellen på eletrisk og fossil?


MultiGamerClub

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sa jeg noe annet?

Du snakket om 'folk flest' gjorde du ikke? Folk flest kjører ikke elbil ennå.

 

Selv om de dermed per definisjon ikke kan plages med kort rekkevidde/hyppige ladepauser/dyre biler for en biltype de ennå ikke har skaffet seg så de like fullt vurdere elbiler opp mot eget behov og lommebok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du snakket om 'folk flest' gjorde du ikke? Folk flest kjører ikke elbil ennå.

 

Selv om de dermed per definisjon ikke kan plages med kort rekkevidde/hyppige ladepauser/dyre biler for en biltype de ennå ikke har skaffet seg så de like fullt vurdere elbiler opp mot eget behov og lommebok.

Ja, jeg snakket om at jeg sjeldent hører elbil kjørere klage. Selv om det skjer såklart.

 

Jeg hører dog ofte folk som ikke kjører elbil klage med påstander som er 100% missforstått.

 

Såklart kan folk gjøre opp sin egen mening, men den bør være basert på erfaringer og ikke tipping.

Lenke til kommentar

Jeg tok tiden på fylling selv i dag.

Fra jeg tok av fra veien til jeg var ute på veien igjen tok det 3 minutter og 26 sekunder.

På denne tiden gikk jeg inn på bensinstasjonen for å betjene kortautomaten før jeg fylte tanken med 71 liter bensin.

Det er 3 minutter og 26 sekunder som er borte fra livet ditt for alltid! Du får de aldri tilbake!

 

Hadde du hatt elbil kunne du brukt de 3 minuttene og 26 sekundene på andre, viktige ting mens bilen stod til lading!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er 3 minutter og 26 sekunder som er borte fra livet ditt for alltid! Du får de aldri tilbake!

 

Hadde du hatt elbil kunne du brukt de 3 minuttene og 26 sekundene på andre, viktige ting mens bilen stod til lading!

Det er jo helt feil, med en elbil måtte jeg jo også brukt ekstra tid på å koble til og fra ledning i tide og utide. Strømforbruket hadde økt og strøm er ikke gratis det heller. (1,87kr/kWh)

Siden bilen min er avgiftsfri er det også liten grunn til å velge elbil i stedet såpass motorinteressert som jeg er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbil; 150 - 500 km rekkevidde

Fossilbil: 600 - 1000 km rekkevidde

 

Det som er mer relevant er hvor lang tid det tar å "fylle" opp igjen.

 

Elbil: 30 - 60 min på hurtiglader

Fossilbil: 5 min på bensinstasjon.

Egentlig er det ikke så veldig relevant hvor lang tid det tar, i og med at de fleste gjør det aller meste av lading hjemme på natten.

Lenke til kommentar

10 sekunder per dag? I så fall må du kun kjøre til butikken i nærheten og lade bilen 1 prosent.

Hvis du ikke tenker på den tiden det tar å sette bilen til laderen og lader bilen når den står stille?

Herregud... Ja, han snakker om å lade bilen hjemme!

 

Det er fryktelig mange i vårt utstrekte land som kjører lange distanser på sommeren for å komme til flyplassen som skal ta de til sydenturen sin skal jeg si deg. For ikke å snakke om alle de som pendler til og fra jobb.

Så man sparer mye tid gjennom året ellers. Da gjør det sikkert ikke noe om man må ta en ekstra pause på 20-30 minutter en gang eller to i året. Man kan ikke velge bil ut fra corner-cases.

Lenke til kommentar

Herregud... Ja, han snakker om å lade bilen hjemme!

 

 

Så man sparer mye tid gjennom året ellers. Da gjør det sikkert ikke noe om man må ta en ekstra pause på 20-30 minutter en gang eller to i året. Man kan ikke velge bil ut fra corner-cases.

 

Nei, det er ikke det jeg sier heller. Men det er et argument som er med og påvirker. 

Elbiler er ikke den drømmen mange av dere påstår det er. Jeg skulle for all del gjerne hatt en elbil selv, men faktum er at de ikke er god nok for folk flest enda. Og markedet reflekterer akkurat det, selv nybilsalget hvor avgiftene er veldig lave. Det blir nok en annen tone så snart avgiftene forsvinner også.

 

Selv et enormt merke som BMW sier at fossilbiler(inkludert hybrid) vil bli overveldende representert i salgene deres de kommende 10 årene.

Lenke til kommentar

Om man sier 10 sekunder per dag så tar man i. Med 3 minutter og 20 sekunder per fylling på en fossilbil må man fylle i snitt hver 20. dag for at tidsbruken er lik for fossilbil og elbil.

Da sparer jeg tid på å kjøre bensinbil da.

Jeg tror ikke man tar i med 10 sekunder, man skal tross alt pakke vekk rotet etter seg også..

 

Ikke har jeg lademulighet hjemme og i tillegg er det egentlig ingen lademuligheter her i det hele tatt, så valget er enkelt. Mellom kulldrift og bensindrift går jeg for bensin.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da sparer jeg tid på å kjøre bensinbil da.

Jeg tror ikke man tar i med 10 sekunder, man skal tross alt pakke vekk rotet etter seg også..

Kabelen henger klar i garasjen.

 

Ikke har jeg lademulighet hjemme og i tillegg er det egentlig ingen lademuligheter her i det hele tatt, så valget er enkelt. Mellom kulldrift og bensindrift går jeg for bensin.

Nå er det ganske vanskelig å få tak i kullkraft i Norge, omkring 95% er vann- og vindkraft.

 

Men jeg skal ikke si at elbil er for alle. Man kan begynne med de ca 80% av befolkningen som kan ganske enkelt få lading hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...