Gå til innhold

avslag på forsvaret


Dinos

Anbefalte innlegg

Jeg ble ikke innkalt etter og ha svart på sesjon 1. Fikk at jeg hadde for lav score for å gå videre til sesjon 2.  Var veldig motivert og ble veldig overasket over avslaget, så ba om utdypende grunn.


 


fikk alle svarene mine i retur da og at de hadde tatt gul strekk over svarene som jeg hadde svart dårligere enn andre.  Første var høyden og vekten min som gjør de har skrevet jeg er undervektig, noe jeg ikke er for har vært hos lege og målt det.  Andre var at jeg hadde krysset ut at min muskelstyrke var svakere enn snittet på tidspunktet jeg svarte på sesjon 1 fordi jeg netopp hadde begynnt å trene da. Aldri vært så aktiv før jeg fikk lyst og havne i forsvaret.   på spørsmålet jeg tar gjerne initiativ blant venner svarte jeg også stemmer ganske dårlig, noe jeg har tenkt på i ettertid ikke stemmer,  svarte også nei at jeg ikke hadde skierfaring eller erfaring med friluftsliv og alle disse tingene gjorde at jeg scoret lavt på sesjon 1 men høres rart ut? for har hørt utrente og ikke slike erfaringer som bli sendt til sesjon 2.


 


Det jeg mistenker er hovedgrunnen til avslaget er punktet psykisk funksjonshindring, for krysset ut på det punktet  for har en høytfungerende autisme diagnose men kunne ikke udype mer på sesjon 1 for var bare avkryssning.  På brevet står det avslag er endelig, men har jeg ingen muligheter da?


Jeg har legeerklæring av fastlege som ikke ser noen problem med at jeg skal få tjenestegjøre for jeg er så lite påvirket av min diagnose.


Endret av Hårek
Gjenoppretter slettet innlegg
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-----.

får ikke klart svar av de engang, først sa de på mail jeg kunne sende inn legeerklæring også søke på nytt. Så fikk jeg beskjed jeg ikke kunne alikevel.  Har ringt 2 ganger og, hun første sa saken var avsluttet ingenting å gjøre.  andre gang fikk jeg svar han så avslaget men at jeg bare kunne sende inn legeerklæring så så de kanskje på saken.  Så mye frem og tilbake så vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Endret av Hårek
Gjenoppretter
Lenke til kommentar

De feiler alle med psykiske sykdommer. Lev med det.

Ikke min erfaring i det hele tatt. Jeg feilet på sesjon pga. overvekt. At jeg på det tidspunktet var suicidal, gikk på antidepressiva og at jeg har aspergers var ingen hindring. De sa rett ut at hvis jeg gikk ned noen kilo var jeg hjertelig velkommen. Jeg ville ikke inn i militæret, og har aldri vært så glad for min overvekt som jeg var da!

 

Dette er riktignok over 8 år siden, men har inntrykk av at mye er det samme fremdeles.

 

Men systemet er definitivt urettferdig. En kamerat var superklar for førstegangstjeneste. Det var noe han virkelig var motivert for. Men han fikk avslag pga. astma. Ellers hadde han perfekt score. Det irriterer meg at de ikke tar med personens motivasjon for å bli med i forsvaret i sin vurdering. En kjempemotivert person med noen skavanker vil garantert gjøre en bedre jobb en en umotivert person som er plettfri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var ærlig fordi jeg ikke trodde det var et problem. Er asperger/autisme jeg har som noen her tydeligvis hadde komme inn med om personen ikke hadde vært overvektig. 
Alle eksperter jeg har vært i kontakt med sier at de ikke ser noen grunn til å nekte meg tjeneste. Og det er fagfolk med mer peilling enn forsvaret på diagnosen. 

Endret av Hårek
Gjenoppretter
Lenke til kommentar

Summa summarum er uansett at om forsvaret har 100 mennesker å velge i så velger de ikke 99 uten hindringer og 1 med, det man kan tilrettelegge i leir blir umulig i felt og i eventuell strid. 

 

Vil du tjene landet, som virkelig bør være den underliggende motivasjonen her; så kan sjekke ut sivilforsvaret:

http://www.sivilforsvaret.no/

Endret av Nwader
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...