Gå til innhold

avslag på forsvaret


Dinos

Anbefalte innlegg

Men i TS sitt tilfelle er det jo mer enn bare den psykiske diagnosen.

Og selv med alt på snittet og uten diagnose eller andre problemer, så er man jo langt ifra garantert en plass.

Jeg er TS og om du ser hva jeg nylig skrev over her så er det ikke egentlig det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer, sorry :)

 

Tenkte på disse, som du nevner i førsteposten:

 

- Første var høyden og vekten min som gjør de har skrevet jeg er undervektig

- krysset ut at min muskelstyrke var svakere enn snittet

- på spørsmålet jeg tar gjerne initiativ blant venner svarte jeg også stemmer ganske dårlig

- svarte også nei at jeg ikke hadde skierfaring eller erfaring med friluftsliv

Lenke til kommentar

Stemmer, sorry :)

 

Tenkte på disse, som du nevner i førsteposten:

 

- Første var høyden og vekten min som gjør de har skrevet jeg er undervektig

- krysset ut at min muskelstyrke var svakere enn snittet

- på spørsmålet jeg tar gjerne initiativ blant venner svarte jeg også stemmer ganske dårlig

- svarte også nei at jeg ikke hadde skierfaring eller erfaring med friluftsliv

....

Endret av Dinos
Lenke til kommentar

var noe de sa gjorde jeg scoret lavere ja, men fikk en venn til og spør om hvis man hadde scoret dårlig på alle de punktene om man hadde gått videre da og han fikk ja. Altså han spurte generelt om man gikk videre om man scoret dårlig på det og ikke hadde diagnose.

 

har også i ettertid tenkt at det med initiativ svarte jeg feil eller iverfall stemmer ikke nå, for tar ofte det.

Du har krysset av for at du (ifølge forsvarets definisjon tydeligvis) er undervektig, svakere enn gjennomsnittet og at du ikke tar initiativ. Da fremstår det ikke som troverdig når du kommer i ettertid og sier at alle disse tingene er feil, dessverre. Når du i tillegg har en diagnose, er det ikke overraskende at du ikke kommer videre.

 

Hvilken avdeling er det du vil inn i? Du kan kanskje prøve å forhandle deg frem med å si at du vil ha en kontorjobb, lage mat osv.?

 

Jeg ble selv avvist fra forsvaret på et tynt grunnlag. Det er kjipt der og da, men det blir bedre etterhvert. Det finnes masse andre muligheter.

 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Du har krysset av for at du (ifølge forsvarets definisjon tydeligvis) er undervektig, svakere enn gjennomsnittet og at du ikke tar initiativ. Da fremstår det ikke som troverdig når du kommer i ettertid og sier at alle disse tingene er feil, dessverre. Når du i tillegg har en diagnose, er det ikke overraskende at du ikke kommer videre.

 

Hvilken avdeling er det du vil inn i? Du kan kanskje prøve å forhandle deg frem med å si at du vil ha en kontorjobb, lage mat osv.?

 

Jeg ble selv avvist fra forsvaret på et tynt grunnlag. Det er kjipt der og da, men det blir bedre etterhvert. Det finnes masse andre muligheter.

 

 

--

Endret av Dinos
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Med det siste du nevnte der, er litt ironisk. Igjen, her kommer verdier inn i bildet. Hva gjør deg som en enkel person bedre en alle andre, hvorfor skal du for eksempel få lov til til å tjenestegjøre og ikke jeg?. Alle kommer med ulike motivasjoner, sine egner verdier, personlighet.

 

Er ikke riktig å si det der. Alle som har vært i tjeneste mangler nettopp perspektiv på sånne ting. Alle som er, og har vært i tjeneste vet sikkert ikke hvor heldig dem egentlig er... Dører åpner jo for både utdanning og jobb i Forsvaret. 

 

Så, da er det nok lett for deg som enkel person, og andre som har vært i tjeneste å komme hit å be noen om å gå videre med livet sitt, og glemme forsvaret...

 

Jeg kommer aldri til å glemme forsvaret, blir å henge med meg som en stein på bakken for resten av livet. Føles som en stor "failure" for å være helt ærlig nesten, det å ikke tjenestegjøre som min far, og bestefar for eksempel. Da er det vel slutt på militær tradisjonen i familien.

Selvfølgelig stemmer det jeg sier. Han fikk en test, den scoret han lavt på og oppga informasjon som er total nogo for dem å akseptere. De har ikke tid(penger) til å investigere hvor hardt rammet han er av den diagnosen, eller hvor normal jeg er med min revmatisme osv osv. Samtidig så har de en annen søker som er helt frisk på alle vilkår og har scoret bra på testen, som de kan velge isteden. 

 

Selvfølgelig er det jævlig surt å ikke bli valgt, men så går livet videre igjen, fordi livet generelt består av mye dritt man må akseptere. 

 

 

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

nå vrir du på det.  Jeg sier ikke at jeg har mer rett til plass over noen som scoret bedre på testene, jeg sier at jeg vil bli vurdert på samme måte som andre. Det jeg sier er at det er feil og gi avslag basert på diagnose på sesjon 1 uten og ha møtt personen om personen vil inn. Jeg kan leve med det om de møter med og ser på sesjon 2 at jeg ikke har det som skal til, men ikke forhåndsdømming av folk.  De baserer bare avslaget for fordommer mot autisme.   De har indirekte sagt at de andre tingene som ski osv ikke var derfor jeg scoret lavt, det var autisme som gjorde automatisk du scoret lavt.  Jeg har foreksempel vært aktiv i røde kors i mange år, og har mye nyttig erfaring fra der.  Har også vært i speideren av og på i perioder.   

Du er blitt vurdert på testen og den scorte du dårlig på. Du har fått en vurdering som du selv innrømmer at du scoret dårlig på, den samme testen som alle andre får. De vil ikke ha noen psykiske lidelser inn i militæret, om du mener du ikke sliter av det så burde du prøve å få denne strøket. Derimot om du mener den er reell så er det slik at de ikke vil ha deg i militæret, end of.

Lenke til kommentar

Det å ikke ha initiativ er jo en skikkelig bummer i forsvaret.

 

Det er initiativ som fører til pliktfølelse. Jeg tror folk litt misforstår begrepet itititativ i spørsmål.

 

Sånn jeg ser det så er det ala.. Ville du hjulpet en gammel dame over veien? Ville du hjulpet folk i nød, i ulykker osv... Hjelpe til å hugge ved for gamle osv...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Og det har jeg

Så det argumentet er dårlig i mitt tilfelle.

- på spørsmålet jeg tar gjerne initiativ blant venner svarte jeg også stemmer ganske dårlig

 

Sorry asså, men du snakker deg helt vekk fra realiteten du selv påpeker..

Lenke til kommentar

Fordi forsvarlig omgang med våpen krever høy grad av sosialt samspill.

 

 

Og det har jeg

Så det argumentet er dårlig i mitt tilfelle.

Du hadde ikke fått en autisme-diagnose hvis du ikke har noen problemer med sosial forståelse og samspill.

Så det du sier nå er at du er blitt feildiagnostisert?

 

Som mange har nevnt tidligere, så tar ikke forsvaret inn så mange som de gjorde før, i tillegg så blir folk luket ut allerede i sesjonen. Det kvoteres også inn jenter, så det fører til at den blir enda færre plasser for gutta. Uansett hvor liten skavanke du måtte ha, så blir du luket ut. Forsvaret kan velge og vrake, og velger derfor de aller beste.

Sånn er det bare. En kompis hadde veldig lyst til å tjenestegjøre, men han så litt dårlig, han ble avvist. Den gangen var hele prosessen mindre effektiv, de tok inn mange flere enn de trengte, folk måtte møte opp(innrykk), ble sett av en lege, de fant på en grunn, så ble de sendt hjem igjen. Det virker som dem har sluttet med det nå, og faktisk ikke tar inn flere enn dem trenger, og kaster ikke bort tiden på slikt tull.

Endret av Uderzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan eventuelt prøve å søke krigsskole, hvis man er heldig blir man innkalt til sesjon del 2.

Som mange har nevnt tidligere, så tar ikke forsvaret inn så mange som de gjorde før, i tillegg så blir folk luket ut allerede i sesjonen. .

 

Man kan bli luket ut allerede før sesjon basert på rulleblad, helse, karakterer, orden og oppførsel fra VGS. Endret av iFire
Lenke til kommentar

Du kan eventuelt prøve å søke krigsskole, hvis man er heldig blir man innkalt til sesjon del 2.Man kan bli luket ut allerede før sesjon basert på rulleblad, helse, karakterer, orden og oppførsel fra VGS.

Du sa noe jeg glemte å nevne. Det som også er vektlagt, er utdanninsgvalget ditt på videregående.

 

Har du valgt en mekaniker eller børsemaker linje, teller det positivt for å gå videre til SD2.

 

Krigsskolen er for øvrig en god idé, en bachelor derfra skader ikke.

Endret av Cipher Panda
Lenke til kommentar

Dere må ha i bakhodet hva som er forsvarets oppgave og hvordan de skal løse denne. Det er ikke plassen for folk med fysiske eller psykiske plager uansett om det føles diskriminerende. Forsvarets oppgave er ikke å behandle, men å forsvare landet.

 

Skulle det verste skje at Norge ble angrepet, så trenger forsvaret friske folk som i utgangspunktet er noe bedre taklet til å utholde stress, mangel på mat, mangel på søvn og stor vakt/patrulje belastning.

 

Soldatene må være psykisk og fysisk skikket til den jobben de er satt til å gjøre. Altså forsvare landet. 

Endret av 1969
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enhver person som har en diagnose kan generelt sett være godt psykisk skikket om det er ADHD, Aspergers, eller Autisme. Det generelle grunnlaget som er hoved årsaken for at Dinos ble diskvalifisert er nok Autism diagnosen. Se bort i fra det andre. Kjenner mange som kom inn, men krysset av det verste, bortsett fra helse. Det er ikke uten grunn at det er mye prat rundt det med ADHD, Autism, og Aspergers når det kommer til Verneplikt, det er nemlig fordi mange med disse typer diagnose er kan være godt egnet, kanskje bedre egnet en de fleste...

 

Synes mange her har et veldig lukket syn på dette. Og, det er veldig trist. :(  :dontgetit:

 

Man får ikke en helhetsvurdering på egenerklæringen, eller muligheten til å klage, og spør om individuell vurdering på egnethet. Når Forsvaret ser diagnoser som ADHD, Autism, og Aspbergers, får man ikke dette, uansett om du er sikkert den beste kandidaten på egenerklæringen for eksempel.

 

Hadde gjerne likt å se mange her diskvalifisert, da hadde dere nok sutret en god del...

Endret av rockkettt
Lenke til kommentar

Motivasjon hjelper lite når man blir beskutt og får ett astma-anfall og inhalatoren er mistet..

 

Og hva er risikoen eller sannsynlighetsprosenten for at det skjer? Er bare å ha med 3 sånne inhalatorer, de veier jo omtrent ingenting. Godt lederskap klarer å integrére folk med skavanker og diagnoser og få det beste ut av alle. Tenk om personen med astma har ekstremt gode lederskapsevner og kan påvirke hundrevis av andre til å yte noen % bedre?

 

Men jeg kan jo forstå da, de som jobber med å ta inn folk har jo et -budsjett- å forholde seg til, så da tar de jo de med egenskaper de ser seg best tjent med. Hadde det vært krig, så kunne vel omtrent hvem som helst gjort en tjeneste. Alle kan feie et gulv eller vaske opp, eller bære utstyr. Men da ville vel også veldig mye mer ressurser/penger blitt brukt til militæret. Så alt kommer ned til penger.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...