Gå til innhold

Rainbow Six Siege slår knallhardt ned på trakasserende språkbruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er bra å straffet for å være toxic, men ifølge spill.no

¨F.eks har det blitt rapportert om følgende:

 

En Pakistaner som har blitt kastet ut fordi han kalte seg “paki”, som kan sees som nedsettende i den anglo-amerikanske verden.

Noen har blitt kastet ut fordi de har svart på spørsmålene om hvor Abuja og Niamey er hovedstader hen.

*Mange som har snakket tysk har blitt kastet ut pga enkelte ord på tysk som er helt normale men skrives på en måte som høres feil ut i USA¨

 

Synes dette virker for firkantet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Synes det er bra å straffet for å være toxic, men ifølge spill.no

¨F.eks har det blitt rapportert om følgende:

 

En Pakistaner som har blitt kastet ut fordi han kalte seg “paki”, som kan sees som nedsettende i den anglo-amerikanske verden.

Noen har blitt kastet ut fordi de har svart på spørsmålene om hvor Abuja og Niamey er hovedstader hen.

*Mange som har snakket tysk har blitt kastet ut pga enkelte ord på tysk som er helt normale men skrives på en måte som høres feil ut i USA¨

 

Synes dette virker for firkantet.

I så fall er det særskilt synd at artikkelforfatter er så ivrig etter å avfeie alle innvendinger som:

 

...klagestorm fra spillere og andre, som tilsynelatende ikke ser dårlig oppførsel som et problem. 

 

Mye av innvendingene går jo nettopp på det at oppførsel som ikke er dårlig fort kan bli dratt med i dragsuget, og å avfeie dette som at brukerne ikke ser dårlig oppførsel som et problem fremstår mildt sagt sløvt. 

 

 

edit.

Linker til artikkelen fra spill.no som faktisk tar for seg motforestillingene mot dette systemet:

 

https://www.spill.no/ubisoft-viser-ingen-nade-hvis-du-sier-feil-ord-lenger/

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

 

Ansette flere? Det er en grunn til at de fleste store competetive spillene bruker automatiske systemer, det er umulig å ansette nok folk i forhold til den mengden chat logger som kommer inn til enhver tid.

Er det grunn til å tro at Siege til enhver tid vil banne så mange brukere at det er helt umulig for mennesker å gå gjennom rapportene før banningen?

Hos Blizzard er det en person som går gjennom hver eneste report som systemet har flagget for ban.

Lenke til kommentar

Ahh...sensurere spillere utan å bry seg med kontekst. Kanskje spillere burde la være å kjøpe dritten når di velger slike snarveier. Følelseshysteriet slår til igjen. Er det så vanskelig å bruke MUTE-knappen?

 

At artikkelen er på bærtur og ikkje tek inn over seg kva slik sensur medfører er i seg sjølv eneståande.

Lenke til kommentar

Jeg har justert artikkelen for å inkludere noen bekymringer som er tatt opp i kommentarfeltet. 
 

Ahh...sensurere spillere utan å bry seg med kontekst. Kanskje spillere burde la være å kjøpe dritten når di velger slike snarveier. Følelseshysteriet slår til igjen. Er det så vanskelig å bruke MUTE-knappen?

At artikkelen er på bærtur og ikkje tek inn over seg kva slik sensur medfører er i seg sjølv eneståande.

Hvorfor skal man legge til rette for dårlig oppførsel? En mute-knapp er selvfølgelig fin å ha, men bør ikke målet være at spillere lærer å oppføre seg?
Argumentene om at spillere som trakasserer bare gjør det for moro skyld og de som blir trakassert er altfor følsomme strekker ikke til.
Før eller siden er man nødt til å gjøre noe for å luke ut årsaken til problemet. Ubisoft mener ting har gått for langt, og enn så lenge er dette konsekvensen. 
«No system is perfect, but it is working as intended in a majority of the cases we've been seeing. 

This is not our final update for dealing with toxicity — we will continue to observe and make changes and expansions as needed.» – Ubisoft på Twitter.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår retter vell ikke klagene seg i hovedsak mot det at en ikke får lov til å trakassere eller at en mener trakassering ikke er noe problem, men i hovedsak enten:

1: man har implementert et system som banner brukere om de skriver utvalgte ord, uavhengig av budskap, innhold og kontekst.

2: systemet virker å banne folk når de skriver ord på andre språk som har en støtende betydning på engelsk, selv om det i språket/setningen det stod ikke hadde det.

 

Edit:

Utfra forumposter virker det ikke å finnea noen fullstendig oversikt over hvilke ord som får deg bannet heller og det virker som en del klager over at de rett og slett ikke vet hva de kan skrive eller ikke. Jeg er eksempelvis nysgjerrig på om en homofil person blir bannet for å beskrive seg selv som homo?

 

Ser forøvrig ut som ubisoft har skapt en ny trollemulighet alla «trykk alt-f4 for ekstraliv» ved å legge opp til at troll kan spørre folk om ting de blir bannet for å svare på.

Endret av herzeleid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har justert artikkelen for å inkludere noen bekymringer som er tatt opp i kommentarfeltet. 

 

Ahh...sensurere spillere utan å bry seg med kontekst. Kanskje spillere burde la være å kjøpe dritten når di velger slike snarveier. Følelseshysteriet slår til igjen. Er det så vanskelig å bruke MUTE-knappen?

 

At artikkelen er på bærtur og ikkje tek inn over seg kva slik sensur medfører er i seg sjølv eneståande.

Hvorfor skal man legge til rette for dårlig oppførsel? En mute-knapp er selvfølgelig fin å ha, men bør ikke målet være at spillere lærer å oppføre seg?

Argumentene om at spillere som trakasserer bare gjør det for moro skyld og de som blir trakassert er altfor følsomme strekker ikke til.

Før eller siden er man nødt til å gjøre noe for å luke ut årsaken til problemet. Ubisoft mener ting har gått for langt, og enn så lenge er dette konsekvensen. 

«No system is perfect, but it is working as intended in a majority of the cases we've been seeing. 

This is not our final update for dealing with toxicity — we will continue to observe and make changes and expansions as needed.» – Ubisoft på Twitter.

Så ytringsfriheten må vike fordi nokon føler at det er dårlig oppførsel å spore?

 

Hjelper det virkelig å legge til rette for sensur utan å bry seg med kontekst? At folk har forskjellig humor samt grense for kva som er dårlig oppførsel og innafor, gjere sitt til at denne form for sensur blir tøvete. Er det eit mål i seg sjølv å snakke penast mulig og likast mulig på ein slik måte at ingen føler seg ille berørt?

 

Om det er trakkassering man vil til livs, kva pokker har det med dårlig oppførsel å gjere? Blir dårlig oppførsel og trakkassering sidestillt? Og dagens trakkassering er vel blitt såpass subjektivt nedpissa at alle kan hevde seg trakkassert på eit eller anna vis. Følelseshysteri og lettvinte løysinger er ei dårlig samrøre.

 

Om det er eit reellt problem med trakkasering, burde man heller opprette servere der den slags blir overvåka, er mulig å rapportere om eller få hjelp til asap. Dårlig oppførsel er i seg sjølv eit såpass vidt og umulig begrep at eg ikkje kan skjønne at du velger å bruke det i denne konteksten.

 

Spill som legger opp til sensur utan omtanke for kontekst samt nytter lettvinte løysinger som går ut over di som ikkje har gjort noko galt er faktisk ikkje verdt å bruke penger på.

Lenke til kommentar

Maabren, hvilke rettigheter tror du at du har? Retten til ingame chat? Retten til å bruke så støtende ord som har gjort at dette ble et problem?

 

Selvfølgelig vil du ikke bli bannet for å snakke svensk eller andre språk.

 

Problemet til R6 Siege er noen få små idioter som må lage kvalm.

 

Nå må du, jeg og alle andre slutte å kalle folk nigger, hat, fag osv i chatten i R6. Burde ikke være så jævlig vanskelig? Burde det i det hele tatt diskuteres? Blizzard gjør dette idag.

Lenke til kommentar

 

Jeg har justert artikkelen for å inkludere noen bekymringer som er tatt opp i kommentarfeltet. 

 

Ahh...sensurere spillere utan å bry seg med kontekst. Kanskje spillere burde la være å kjøpe dritten når di velger slike snarveier. Følelseshysteriet slår til igjen. Er det så vanskelig å bruke MUTE-knappen?

 

At artikkelen er på bærtur og ikkje tek inn over seg kva slik sensur medfører er i seg sjølv eneståande.

Hvorfor skal man legge til rette for dårlig oppførsel? En mute-knapp er selvfølgelig fin å ha, men bør ikke målet være at spillere lærer å oppføre seg?

Argumentene om at spillere som trakasserer bare gjør det for moro skyld og de som blir trakassert er altfor følsomme strekker ikke til.

Før eller siden er man nødt til å gjøre noe for å luke ut årsaken til problemet. Ubisoft mener ting har gått for langt, og enn så lenge er dette konsekvensen. 

«No system is perfect, but it is working as intended in a majority of the cases we've been seeing. 

This is not our final update for dealing with toxicity — we will continue to observe and make changes and expansions as needed.» – Ubisoft på Twitter.

Så ytringsfriheten må vike fordi nokon føler at det er dårlig oppførsel å spore?

 

Hjelper det virkelig å legge til rette for sensur utan å bry seg med kontekst? At folk har forskjellig humor samt grense for kva som er dårlig oppførsel og innafor, gjere sitt til at denne form for sensur blir tøvete. Er det eit mål i seg sjølv å snakke penast mulig og likast mulig på ein slik måte at ingen føler seg ille berørt?

 

Om det er trakkassering man vil til livs, kva pokker har det med dårlig oppførsel å gjere? Blir dårlig oppførsel og trakkassering sidestillt? Og dagens trakkassering er vel blitt såpass subjektivt nedpissa at alle kan hevde seg trakkassert på eit eller anna vis. Følelseshysteri og lettvinte løysinger er ei dårlig samrøre.

 

Om det er eit reellt problem med trakkasering, burde man heller opprette servere der den slags blir overvåka, er mulig å rapportere om eller få hjelp til asap. Dårlig oppførsel er i seg sjølv eit såpass vidt og umulig begrep at eg ikkje kan skjønne at du velger å bruke det i denne konteksten.

 

Spill som legger opp til sensur utan omtanke for kontekst samt nytter lettvinte løysinger som går ut over di som ikkje har gjort noko galt er faktisk ikkje verdt å bruke penger på.

Ytringsfrihet handler om det offentlige og myndigheter, ikke private tjenester og private firma, så det argumentet kan du bare kaste ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det så vanskelig å bruke MUTE-knappen?

 

 

Er det så vanskelig å slutte å slenge drit? Gamerkulturen har fått et stort problem med ekstremt dårlig oppførsel som ødelegger opplevelsen for svært mange spillere. Foreløpig er så lite gjort at denne oppførselen bare øker i omfang både i spillene og på forum og liknende utenfor spillet. Jo flere slike folk som blir bannet jo bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så ytringsfriheten må vike fordi nokon føler at det er dårlig oppførsel å spore?

 

Nå er ikke traksering beskyttet under ytringsfriheten så det blir for dumt å ra inn den. Som andre også har påpekt har du heller ikke forstått hva ytringsfrihet går ut på. Et privat selskap kan innføre egne regler for hvilke verdier de støtter og hva de vil stå bak. Så selv om ytringsfriheten gjør at du ikke kan bli fenglset for utalelser du gjør kan du miste jobben dersom du kommer med ytringer som arbeidsgiver mener setter selskapet i et dårlig lys.

 

Løsningen på dette er jo ganske enkelt å bruke Discord eller liknende tjenester. Du kan si hva du vil uten at noen blir blokkert, ingen føler seg trakassert og spillet kan nytes av alle

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal bli interessant å se hvordan dette systemet vil fungere. Og om det blir noe andre vil ta ibruk. Jeg har ingen tvil om at kundeservice vil forstå dem som blir kastet ut av spillet pga ord betyr noe annet i deres primær språk og la dem fortsette å spille.

 

Men at det vil bli en litt "bumpy ride" i starten er det nok liten tvil over. Men noe måtte jo gjøres da alt for mange eier ikke folkeskikk og tror at i spill og på internet så er alt lov. For slik har det jo alltid vært....

 

Jeg spiller endel Sea of Thieves og det er endel spillere som sier mye dritt og i et tonefall som er langt ifra i en spøkfull tone. Når jeg sier til disse spillerne at dette gidder jeg ikke å høre på. Og at jeg tar opp alt som skjer så blir det plutselig.....stille. Og veldig ofte kommer en beklagelse etterfulgt av en langt hyggeligere tone.

 

Dette skjer ofte på Ferry of the damned hvor denne diskusjonen blir tatt. En plass i Sea of Thieves spillere havner når dem dør i en kort stund før dem fortsetter kampen.

 

Kampene som følger etter en liten slik prat blir ofte veldig annerledes. En skarp tone med dritt kasting blir byttet ut med litt latter og "taste steel!" prat isteden. Mange slike eksempler å ta av for min del....

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Det skal bli interessant å se hvordan dette systemet vil fungere. Og om det blir noe andre vil ta ibruk. Jeg har ingen tvil om at kundeservice vil forstå dem som blir kastet ut av spillet pga ord betyr noe annet i deres primær språk og la dem fortsette å spille.

 

Men at det vil bli en litt "bumpy ride" i starten er det nok liten tvil over. Men noe måtte jo gjøres da alt for mange eier ikke folkeskikk og tror at i spill og på internet så er alt lov. For slik har det jo alltid vært....

 

Jeg spiller endel Sea of Thieves og det er endel spillere som sier mye dritt og i et tonefall som er langt ifra i en spøkfull tone. Når jeg sier til disse spillerne at dette gidder jeg ikke å høre på. Og at jeg tar opp alt som skjer så blir det plutselig.....stille. Og veldig ofte kommer en beklagelse etterfulgt av en langt hyggeligere tone.

 

Dette skjer ofte på Ferry of the damned hvor denne diskusjonen blir tatt. En plass i Sea of Thieves spillere havner når dem dør i en kort stund før dem fortsetter kampen.

 

Kampene som følger etter en liten slik prat blir ofte veldig annerledes. En skarp tone med dritt kasting blir byttet ut med litt latter og "taste steel!" prat isteden. Mange slike eksempler å ta av for min del....

Igjen. Larzen. Om du sier puta (på norsk), og noen tror du sa hore på spansk - ingenting skjer.

 

Rasehets, homohets, folk som klikker og bare skriver noe stygt fordi de ikke klarer å "ta igjen" i spillet - det er målet.

 

Ingen bryr seg om banneord.

Lenke til kommentar

Diskusjon om ytringsfrihet er, i dette tilfellet, en blindvei da det å sensurere ord i et spill ikke hindrer deg å ytre deg offentlig på andre måter.

 

Det jeg reagerer mest på i disse sammenhengene er når enkelte virker så ivrige på å avfeie motforestillinger mot det som virker å være et system det ikke er helt urimelig å ha motforestillinger mot. Å avfeie alle disse som ‘folk som mener dårlig oppførsel på nettet ikke er noe problem’ er i beste fall fordummende, og jeg tror denne motviljen mot å se argumentene til de som argumenterer mot inkluderende endringer, med gode intensjoner, skaper mer polarisering heller enn mindre.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg skal le eller grine, dette er bare helt hårreisende tilbakestående. Banne folk automatisk med triggerord man ikke en gang får se en liste av hva er!? HALLO? Kokko much?

 

Hva om jeg hadde kalt meg Nibbaman i spill hele livet, så skal Ubisoft banne meg fordi "nibba" ligner på "nigga"? Kys Ubisoft, virkelig kys.

Lenke til kommentar

Maabren, hvilke rettigheter tror du at du har? Retten til ingame chat? Retten til å bruke så støtende ord som har gjort at dette ble et problem?

 

Selvfølgelig vil du ikke bli bannet for å snakke svensk eller andre språk.

 

Problemet til R6 Siege er noen få små idioter som må lage kvalm.

 

Nå må du, jeg og alle andre slutte å kalle folk nigger, hat, fag osv i chatten i R6. Burde ikke være så jævlig vanskelig? Burde det i det hele tatt diskuteres? Blizzard gjør dette idag.

 

Tja, eg har retten til å meine at Ubi er ute på bærtur med denne løysinga. Lettvinte løysinger som skaper problem for di som ikkje har gjort noko galt er ikkje riktig vei å gå overfor forbrukere som har brukt penger på eit spill bare for å bli utestengt utan forvarsel eller nærmare forklaring.

 

For eksempel er det du skrive her grunnlag for at du nå er blitt utestengt fra spillet. Grunnen kan være ein eller fleire av desse: Støtende språkbruk, trakasserande språkbruk, upassende språkbruk, rasistiske uttrykk, kjønnsdiskriminerende uttrykk, dårlig oppførsel og eller upassende oppførsel. Du får dog ikkje vite kva som gjere at du blir utestengt og det hjelper ikkje å klage på at eg trigga deg til å bruke ord du elles ikkje bruker.

 

Det burde ikkje være så veldig vanskelig for Ubi å ta tak i problema på ein betre måte. Slik det er nå ville eg krevd pengane tilbake for spillet om eg vart utestengt på feilaktig grunnlag.

Lenke til kommentar

 

Så ytringsfriheten må vike fordi nokon føler at det er dårlig oppførsel å spore?

 

Nå er ikke traksering beskyttet under ytringsfriheten så det blir for dumt å ra inn den. Som andre også har påpekt har du heller ikke forstått hva ytringsfrihet går ut på. Et privat selskap kan innføre egne regler for hvilke verdier de støtter og hva de vil stå bak. Så selv om ytringsfriheten gjør at du ikke kan bli fenglset for utalelser du gjør kan du miste jobben dersom du kommer med ytringer som arbeidsgiver mener setter selskapet i et dårlig lys.

 

Løsningen på dette er jo ganske enkelt å bruke Discord eller liknende tjenester. Du kan si hva du vil uten at noen blir blokkert, ingen føler seg trakassert og spillet kan nytes av alle

Eg nemner dårlig oppførsel og du vrir det om til trakassering? Korleis henger det på greip?

 

Når det kommer til ytringsfrihet sikter eg til at mange blir utestengt utan å ha gjort noko galt. Lettvinte løsninger er i så måte med på å sensurere ytringsfriheten utan at det er grunnlag for å gjere det.

 

For min egen del nytter eg ytringsfriheten til å la være å svare di som går langt over streken eller eg spiller med folk eg kjenner der intern humor forblir intern. Dette aktuelle spillet nådde aldri opp på mi kjøpsliste, men det Ubi gjere her er forbrukerfiendtlig og di som blir urettmessig utestengt burde heve kjøpet av spillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...