Gå til innhold

Endelig kommer mobilrevolusjonen: Chili Mobil lanserer FRI data for 399,- i måneden


Anbefalte innlegg

Fikk denne på PM på FB:

 

attachicon.gifSkjermbilde 2018-05-24 kl. 20.05.32.jpg

 

Dette gjør at jeg ikke kommer til å gå for dette tilbudet. Hva er unormalt høyt forbruk? Jeg betaler jo vitterlig for 1 TB i måneden. Så er da 10, 50, 100, 200, 400 eller 800GB unormalt høyt forbruk?

 

Hos meg er det 1TB på 14 dager, så blir abonnementet strupet, og dette gjentar seg hver mnd! Det vil være for høyt forbruk, og misbruk. Men om jeg bruker 999GB så er det jo innfor hva jeg faktisk betaler for! 

 

Flott at du sjekket opp dette. Da er abonnementet helt uaktuelt for min del. Det hele virket for godt til å være sant, og det var det også.

 

Da er det ikke så rart at de kan tilby dette uten å gå konkurs. De tjener vel heller nesten penger, da folk velger de for å slippe tenke på kvoten, men i realiteten kanskje bare bruker maks 15-30gb 

Endret av Krølle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Om det ikke skal gå ann å bruke mobilen på pc. Så da lurer jeg på hva en skal med all den dataen?

Abbenomentet er ment til å gi en følelse av fri bruk. I praksis, for ren mobilbruk vil det også være det.

De som kjøper dette abbenomentet betaler for å slippe å tanke på å ha en kvote å forholde seg til.

 

Jo det er greit at det er den følelsen men om en vil bruke pc eller nettbrett. Så burde vel det vert fritt fram om en vil gjøre det?

 

Hvorfor det? Det er operatøren som bestemmer vilkårene og prisen på avtalen. De kan selv definere hva som er akseptert bruk. De kan ikke tjene penger (eller gå i 0) om folk bruker dette abbenomentet i en datamaskin eller deler med fler enheter.

 

Chillimobil må betale Telia for bruken dems kunder har, og for 399 kr dekker det bare ikke den bruken - prisen hadde vært en helt annen dersom du skal kunne få fri bruk på så mange enheter du vil, eller bruke det som mobilt bredbånd.

 

Det er veldig forstårlig at de har vilkårene de har når prisen er som den er.

Lenke til kommentar

Jeg har portering til ChiliMobil den 31.05 og kommer nok til å dele internett med jobblaptopen innimellom og iPad'en. Jeg har hatt "fri bruk" av data i flere år i Telia sitt nett før 4G ble lansert og de fortsatt het Netcom og brukte da i de "verste" periodene med jobbreiser oppi 200 GB i mnd, så jeg kommer nok aldri til å nå 1000 GB. Blir interessant å se om de slår raskt og hardt ned på deling av internett eller ei.

 

Edit: Om de har deaktivert deling av internett på simkortet så blir det nok et kortvarig kundeforhold, men slik jeg har forstått dialogen deres på Facebook og til media så er ikke dette tilfelle.

Endret av Hedonism
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Om det ikke skal gå ann å bruke mobilen på pc. Så da lurer jeg på hva en skal med all den dataen?

Abbenomentet er ment til å gi en følelse av fri bruk. I praksis, for ren mobilbruk vil det også være det.

De som kjøper dette abbenomentet betaler for å slippe å tanke på å ha en kvote å forholde seg til.

 

Jo det er greit at det er den følelsen men om en vil bruke pc eller nettbrett. Så burde vel det vert fritt fram om en vil gjøre det?

 

Hvorfor det? Det er operatøren som bestemmer vilkårene og prisen på avtalen. De kan selv definere hva som er akseptert bruk. De kan ikke tjene penger (eller gå i 0) om folk bruker dette abbenomentet i en datamaskin eller deler med fler enheter.

 

Chillimobil må betale Telia for bruken dems kunder har, og for 399 kr dekker det bare ikke den bruken - prisen hadde vært en helt annen dersom du skal kunne få fri bruk på så mange enheter du vil, eller bruke det som mobilt bredbånd.

 

Det er veldig forstårlig at de har vilkårene de har når prisen er som den er.

 

Jo den er grei. Men det blir som å si når du kjøper en ny bil. Om du ikke tar servicen her så mister du garantien på bilen. Så dermed så burde dem egentlig  bry seg om hva jeg vil bruke min data til som jeg betaler for.

Lenke til kommentar

Systematisk bruk av maskin-til-maskin, herunder utstrakt og unormal datadeling (f.eks SIM-kort i bredbåndsruter) er brudd på våre (og for øvrig alle konkurrentenes) ordinære vilkår, skriver Ryen Mill i en e-post til Tek.no.

 

Spørsmålet er, om operatøren kan registrere eller overvåke om kundene deler data og bruker telefonen som wifi-hotstop, eller om kunden har to telefoner som han bruker om hverandre?

Lenke til kommentar

Jeg har portering til ChiliMobil den 31.05 og kommer nok til å dele internett med jobblaptopen innimellom og iPad'en. Jeg har hatt "fri bruk" av data i flere år i Telia sitt nett før 4G ble lansert og de fortsatt het Netcom og brukte da i de "verste" periodene med jobbreiser oppi 200 GB i mnd, så jeg kommer nok aldri til å nå 1000 GB. Blir interessant å se om de slår raskt og hardt ned på deling av internett eller ei.

 

Edit: Om de har deaktivert deling av internett på simkortet så blir det nok et kortvarig kundeforhold, men slik jeg har forstått dialogen deres på Facebook og til media så er ikke dette tilfelle.

 

Har operatøren tilgang til å overvåke om kunden deler data?

Lenke til kommentar

 

Begrensninger på 1000 GB i måneden. Da er det ikke fri bruk av data. Og overskriften "Norges første mobilabonnement med fri data" er feil...

1000GB er enda veldig mye, ville tørre og påstå hva en vanlig bruker har på hjemme nettet sitt.

 

Edit. dette er gledelig velkommen, håper flere kommer etter, jeg byttet akkurat til Komplett, men bytter nok til dette snarlig. Får vi rollover på de 1000GB montro? eller de 12 i EU? 

 

 

Telia prøver enda og selge den Databoost ja.... kom med noe som er bærekraftig heller. kodos til chili

prøvd å bruke 1000gb før (1tb) ? selv ikke jeg klarer å bruke det .

Lenke til kommentar

 

 

Begrensninger på 1000 GB i måneden. Da er det ikke fri bruk av data. Og overskriften "Norges første mobilabonnement med fri data" er feil...

1000GB er enda veldig mye, ville tørre og påstå hva en vanlig bruker har på hjemme nettet sitt.

 

Edit. dette er gledelig velkommen, håper flere kommer etter, jeg byttet akkurat til Komplett, men bytter nok til dette snarlig. Får vi rollover på de 1000GB montro? eller de 12 i EU? 

 

 

Telia prøver enda og selge den Databoost ja.... kom med noe som er bærekraftig heller. kodos til chili

prøvd å bruke 1000gb før (1tb) ? selv ikke jeg klarer å bruke det .

 

Ikke noe problem å bruke 1TB med fastbredbånd, jeg ser ikke noe behov og gjøre det over 4G selv om jeg kunne nok har klart det på en dag. 

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan i alle dager skal de få dette til å gå rundt?

Veldig spent på det samme, for denne prisen var jo ikke gal, og er man bevist på ringing i utlandet osv så kan de ikke tjene mye på kunden.Er jo selvfølgelig mulig at prisen på abonnementet vil stige senere, men det tviler jeg sterkt på.
De har jo heller ikke sitt eget nett. Og må betale telenor/telia for bruk av linje. Om en kunde bruker 1000gb(som er lite sannsynlig) så vil vel de måtte betale mer til telenor/telia enn de fakturerer kunden.

 

Jeg tror ærlig talt telia og telenor ikke ønsker en slik utvikling, og ikke vil spille med på dette trekket. Jeg tror derfor at dette tilbudet vil forsvinne etterhvert, pga lønnsomheten. Men kudos til Chili for å prøve å endre bransjenormen.

Telenor tjener betydelig bedre på norske kunder enn sine kunder i andre land. De skylder på større konkurranse i utlandet for lavere priser der.

Når Chili kommer med dette abbonementet sier Telenor at dette viser at konkurransen i det norske markedet er sterk.

Jadda.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan i alle dager skal de få dette til å gå rundt?

 

Båndbredde er billig.
Men ikke å bygge dekning

Så for de bygge dekning da?? dette har de vel holdt på med i årevis, må da snart være asjur her i landet eller hva driver de med?

 

" Telenor hentet for øvrig ut et brutto-overskudd på 2,77 milliarder kroner bare i Norge i første kvartal 2018, med en driftsmargin på 43,8 prosent."

Så hva de bruker dette på lurer jeg på, siden de syntes dette ikke er bra nok lol

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som Chess er borte er dette noe jeg vurderer, irriterer meg ofte at jeg går litt over GB grensen og må kjøpe data pakker, problemet mitt er at det ikke skjer ofte nokk til å gå over til et såpass "dyrt" Mobilabonnement.

 

En ting jeg lurer på, dere skriver:

 

For første gang på en god stund blir det mulig å få et mobilabonnement med fri data i Norge.

 

Har dette skjedd før?

Lenke til kommentar

Systematisk bruk av maskin-til-maskin, herunder utstrakt og unormal datadeling (f.eks SIM-kort i bredbåndsruter) er brudd på våre (og for øvrig alle konkurrentenes) ordinære vilkår, skriver Ryen Mill i en e-post til Tek.no.

 

Spørsmålet er, om operatøren kan registrere eller overvåke om kundene deler data og bruker telefonen som wifi-hotstop, eller om kunden har to telefoner som han bruker om hverandre?

 

Når du abonnnerer på et mobilabonnement så vil du få tildelt en IP-adresse som tilhører den operatøren som eier nettet. De vil, uten at jeg er helt sikker, få tak i informasjon som din enhet sender ut i nettet som kan avsløre hva slags enhet simkortet er tilkoblet. Det kan også være automatiske varsler til operatøren som sier ifra når et simkort tilhørende et mobilabonnement plutselig blir brukt i noe annet enn en mobil. Men nøyaktig hvordan de gjør dette på vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

 

Yes! Håper med tid og stunder vi får "Danske tilstander" innenfor Mobilabbonement!

Sikker på det? Går prisene for langt ned blir det jo mindre penger til dekning utbygging samt 5g utvikling

 

Trenger vi virkelig 5g? Mange plasser er ikke 4g på plass enda og tror at de aller færreste trenger 5g. Heller fokuser på å bygge ferdig 4g nettet og gi kundene et godt tilbud istedenfor å hoppe fra et "halv ferdig" 4g nett til 5g.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Skulle ønsket hva de mener med at det er begrenset bruk av hotsot, 10GB 50GB 500GB kan brukes til hotspot, har prøvd å spørre de, men ikke mye svar å få gitt.

 

Bruker du iPhonen som ruter opp i mot Mac så vil de ikke finne ut av det på noen måte. Om du kjører  YouTube på maskina eller YouTube appen på telefonen så blir resultatet akkurat det samme, i bruk og mønster..

 

 

Det er mulig å finne ut om du bruker hotspot eller ikke.

 

Hvordan skal de bevise det? 

Lenke til kommentar

 

Det som hindrer meg fra å bytte til chili er begrensningen med å bruke mobilen som ruter. Regner med det blir avklart i løpet av de neste dagene. Ville vært perfekt ettersom det ikke er internett på hytta.

 

Håper chili holder ut lenge nok til at de andre mobiloperatørene ser seg nødt til å følge etter med noe lignende. Skulle gjerne sett at bruk i EU/EØS var iallefall 30-50gg, helst ubegrenset. 

Akkurat denne bruken jeg også ser for meg. Jeg skal undersøke nærmere med Chili angående dette og få noe håndfast. Gi lyd hvis du hører noe du også. DVeldig greit på hytta, fordi er ikke bygd ut fiber der enda.

 

Stakkars liten. Å ikke ha fiber på hytta må være helt forferdelig :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Skulle ønsket hva de mener med at det er begrenset bruk av hotsot, 10GB 50GB 500GB kan brukes til hotspot, har prøvd å spørre de, men ikke mye svar å få gitt.

 

Uten at jeg vet noe spesielt så tror jeg nok at dette er ikke er et problem i det daglige. Men makser du ut tildelt data hver måned i en periode, så er det nok kroken på døra, antar jeg..

 

Bruker du iPhonen som ruter opp i mot Mac så vil de ikke finne ut av det på noen måte. Om du kjører  YouTube på maskina eller YouTube appen på telefonen så blir resultatet akkurat det samme, i bruk og mønster..

 

De sier også at de har en avtale med TV2 Sumo, jeg ser det lite aktuelt at de skal legge seg opp i om du ser Sumo på mobil, nettbrett eller PC, da resultatet blir akkurat det samme for de og nettet som du er tilkoblet.

 

Er ikke snakk om å makse, men når det står begrenset kan fort betyd at man kan bruke litt av inkludert mengde på hotspot. Sånn som det er / har vært i USA også.

 

Ikke at jeg jobber innenfor mobilbransjen, så er det full mulig og se om telefonen fungerer med hotsot eller ikke. Har sikkert noe med ruting osv, telefonen blir jo som en ruter, og de kan vel se at pakker omdirigieres etc. Når Telia og andre klarer å se når du bruker data på spotify, så tror jeg det ikke er noe problem for dem å se når du router trafikken heller.

 

Grunnen til at ikke Telia setter noen begrensninger ved bruk av Hotspot er fordi det er lite data inkludert i sine mobil abbo (sett opp mot 1000GB som nå Chili kommer med). Hvis man kan bruke 1000GB i måneden ved hotspot, så blir jo fort mobilt bredbånd dårlig buisness, der du må betale 600kr eller no for 100-200gb.

 

 

For å se om du bruker Spotify eller ikke, så er det enkleste å følge ip-adressen du kobler mot og/eller hvilke porter du bruker. Høyere opp er det forklart hvordan man sjekker hotspot-bruk. Om du i det hele tatt får tvilling/trillingsim til dette abonnementet, for bruki nettbrett, har jeg ikke sjekket ut, men de ser eventuelt dette ut fra imei-koden på enheten. 

 

Forøvrig, en HD-film er vel normalt rundt 4GB per time, så der kan man se ca 8,5 timer HD-film per dag i en 30-dagers periode. I BD-kvalitet (25 GB per time), så holder det kun til 1,33 timer per dag, eller 1 time og 20 minutter om du foretrekker det fremvist slik. Altså fullt mulig å bruke om man alltid er tilkoblet lader.

 

 

Fikk denne på PM på FB:

 

attachicon.gifSkjermbilde 2018-05-24 kl. 20.05.32.jpg

 

Dette gjør at jeg ikke kommer til å gå for dette tilbudet. Hva er unormalt høyt forbruk? Jeg betaler jo vitterlig for 1 TB i måneden. Så er da 10, 50, 100, 200, 400 eller 800GB unormalt høyt forbruk?

 

Hos meg er det 1TB på 14 dager, så blir abonnementet strupet, og dette gjentar seg hver mnd! Det vil være for høyt forbruk, og misbruk. Men om jeg bruker 999GB så er det jo innfor hva jeg faktisk betaler for! 

 

Flott at du sjekket opp dette. Da er abonnementet helt uaktuelt for min del. Det hele virket for godt til å være sant, og det var det også.

 

Da er det ikke så rart at de kan tilby dette uten å gå konkurs. De tjener vel heller nesten penger, da folk velger de for å slippe tenke på kvoten, men i realiteten kanskje bare bruker maks 15-30gb 

 

 

Det viktigste er ikke om man bruker nesten hele kvoten for at det skal lønne seg. Det holder at man bruker mere data enn hva man får på abonnement til samme pris hos konkurrentene. Men ja, om man bruker bare litt av kvoten, så tjener de nok på deg. Om du hele tiden er nær taket, så taper de på deg. De regner vel med at 80-90 % av kundemassen bruker vesentlig mindre enn hva som er krysningspunktet for om de går i null på din bruk. Om nok mange bruker såpass mye mindre at det bringer totalt snitt for alle kunder under dette punktet, så vil de tjene på det. Så spørs det bare hvor mye mindre snittet ligger, og om det er tilstrekkelig til å dekke alle kostnader og en grei fortjeneste i tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sittet og tenkt litt siden i går morges, og kommet frem til at jeg per nå ikke trenger forbruk abonnement. Det jeg heller ønsker, er at operatørene legger til en null på kvotene for dagens abonnementer, og sørger for at konkurransen fortsatt blir bærekraftig og sunn. Så vi fortsatt får klekkelig godt utbygd nett og rustet for fremtiden.

 

Jeg liker komplett som operatør da de tilbyr alt jeg trenger. Kvotene er bare en tiendedel av det jeg vil ha. F.eks ønsker jeg å streame video, musikk og nettradio så mye jeg vil uten å måtte tenke på kvoten. Min hjemmebruk per måned er bare 100-150 GB/mnd ifølge min router. På telefonen er det 20-30 GB fordi kid krever barne TV i bilen (ofissiell unnskyldning så dama ikke slår seg vrang på duppedittene mine).

 

Ønsket prisliste er da:

 

10 GB 125,-

20 GB 200,-

30 GB 250,-

60 GB 300,-

120 GB 400,-

Fri bruk 600,- (uten latterlige sperrer som begrenset hotspot til eget bruk)

 

Maks bruk i EU/EØS/EU+: 15 GB/mnd.

 

Nå håper jeg Telia og Telenor skrur ned grossistprisene sine slik at markedet får litt pusterom.

 

Nå håper jeg dere operatører leser dette! ;)

Lenke til kommentar

 

Når mobilen serverer mobildata over wifi så ruter mobiltelefonen trafikken. Den lager et subnet med private adresser og NATer trafikken via den. Dette gjør at alle IP-pakker som går gjennom mobilen fra en ekstern enhet vil ha en TTL verdi som er 1 mindre enn hva den ville vært dersom det kom rett fra mobiltelefonen.

 

Alt operatør trenger å gjøre er å inspisere TTL i IP-headeren og aggere hvordan dem ønsker.

Jepp, dette er en vanlig måte å forhindre tethering i land der man har slike urimelige vilkår. Det har vi heldigvis ikke i Norge.

 

Like vanlig er det at kundene kompenserer for dette ved TTL-justering i routeren sin. Se f.eks

https://www.reddit.com/r/hacking/comments/54a7dd/bypassing_tmobiles_tethering_data_capthrottling/

 

Det var jo det jeg tenkte, uten å vite nøyaktig hvilke mekanismer som var i bruk for å sjekke hva som foregikk i mobilen. Så lenge man har full tilgang til den og alt annet på vår side, så burde det være mulig å kontrollere hvilken informasjon den sender videre.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...