Gå til innhold

Endelig kommer mobilrevolusjonen: Chili Mobil lanserer FRI data for 399,- i måneden


Anbefalte innlegg

Happybytes abonnement til routeren på hytta og Chili på telefonen? Du må betale for bruken på Happybytes men det er rimelig og du slipper å betale månedlig abonnement. Så har du Chili til telefonen?

 

 

 

Har ikke hytte :0)

Endret av quantum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er jo helt åpenbart at folk som har bruk for fri data ønsker å bruke det til mer enn kun det som vises på mobilskjermen.

Sier hvem? Du?

 

 

Ja det er en educated guess fra min side at folk flest som har bruk for fri data ønsker å konsumere data på andre måter enn på mobilskjermen. Er du uenig?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Det som er mest nytt her, er at et settes vilkår om at abbonnementet kun gjelder bruk på mobil.

Så sporer omtrent alle innlegg av med hvordan man kan unngå dette, noen mener en tarrabyte data kan brukes opp på mindre enn en måned på mobilbruk..

 

I tillegg er det mange som ikke leser i tråden og dermed stiller samme spørsmål om igjen og om igjen. Noen kommer også med påstander som er 100% feil og kan mislede andre.

 

Om man leser tråden og ikke uttaler seg bastant, ut fra ren synsing, så hadde det vært flott.

 

Som nevnt i innlegg over, så er det i grunn mest syting om at man ikke kan bruke dette som vanlig internett via en ruter (Les mobil).

 

Jeg støtter at det bør stå hvor mye data man kan bruke på andre enheter, dersom det støttes i viss omfang.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

 

 

Det er jo helt åpenbart at folk som har bruk for fri data ønsker å bruke det til mer enn kun det som vises på mobilskjermen.

Sier hvem? Du?

 

 

Ja det er en educated guess fra min side at folk flest som har bruk for fri data ønsker å konsumere data på andre måter enn på mobilskjermen. Er du uenig?

 

Ja, jeg er en av de som ikke ville brukt noe annet.

Lenke til kommentar

 

 

Det som hindrer meg fra å bytte til chili er begrensningen med å bruke mobilen som ruter. Regner med det blir avklart i løpet av de neste dagene. Ville vært perfekt ettersom det ikke er internett på hytta.

 

Håper chili holder ut lenge nok til at de andre mobiloperatørene ser seg nødt til å følge etter med noe lignende. Skulle gjerne sett at bruk i EU/EØS var iallefall 30-50gg, helst ubegrenset. 

Akkurat denne bruken jeg også ser for meg. Jeg skal undersøke nærmere med Chili angående dette og få noe håndfast. Gi lyd hvis du hører noe du også. DVeldig greit på hytta, fordi er ikke bygd ut fiber der enda.

 

Stakkars liten. Å ikke ha fiber på hytta må være helt forferdelig :p

ja, folk har for lengst klipt av telefonkabelen til fordel for mobiltelefonen, det same kunne ha blitt gjort med fiberkabelen hadde berre Stjelenor & co latt kundane få mobilabbonement uten idiotiske begrensningar til fornuftige prisar.
Lenke til kommentar

 

 

 

Det som hindrer meg fra å bytte til chili er begrensningen med å bruke mobilen som ruter. Regner med det blir avklart i løpet av de neste dagene. Ville vært perfekt ettersom det ikke er internett på hytta.

 

Håper chili holder ut lenge nok til at de andre mobiloperatørene ser seg nødt til å følge etter med noe lignende. Skulle gjerne sett at bruk i EU/EØS var iallefall 30-50gg, helst ubegrenset.

Akkurat denne bruken jeg også ser for meg. Jeg skal undersøke nærmere med Chili angående dette og få noe håndfast. Gi lyd hvis du hører noe du også. DVeldig greit på hytta, fordi er ikke bygd ut fiber der enda.
Stakkars liten. Å ikke ha fiber på hytta må være helt forferdelig :p
Hva feiler det deg. Jobber daglig med nettverksdrift. Åsen jeg får stabilt 4G på hytta med tilnærmet ubegrenset RDP bruk er ganske viktig for meg.

 

Stakkars liten? Hvor gammel er du.

 

Trenger ikke å ta med jobben på hytta da :p

 

Jeg er en av de få som mener at ei hytte ikke trenger å ha innlagt vann, toalett, fiber osv osv. For meg fosvinner mye av hytte kosen. Men jeg aksepterer også at andre vil gjøre om hyttene sine til hus :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor er det forskjell på om du bruker all dataen på mobilen eller som hotspot? Om de stenger krana når du har nådd 1000 spiller det da vel ingen rolle hvordan du har brukt det. De gjør det bare vanskelig for seg selv og legger opp til krangel mellom dem og kunde. Hva er "greit" og hva er ikke.

 

 

Det er jo en grunn til at de har formulert reglene for bruken så ullent som de har gjort. De ønsker flest mulig kunder på dette, likevel ønsker de ikke kunder som forbruker mye data. Det de ønsker er få mange nye kunder som likevel ikke bruker mer enn 10-20 GB per måned. Så aksepterer de sikkert at de får endel kunder som forbruker ti ganger mer data per måned og storforbrukerne som bruker si mer enn 200 GB data per måned ønsker de nok ikke som kunder, eller de ønsker å selge dem tilleggsprodukter som 4G bredbånd i tillegg. 

 

Dette kommer jo mer frem i diverse svar som er publisert fra Chili de siste dagene. De skriver at maskin til maskin ikke er greit og det bryter avtalen. Likevel så sier kundeservice, riktignok ganske forsiktig at det er greit å kjøre hotspot til laptop. Men de vokter seg vel for å gi konkrete svar på hva som er greit forbruk per måned. Dermed så har Chili all makt, og om de mener du bruker for mye så kan de sjekke logger også kan de si deg opp. 

 

I praksis tenker jeg at om du ligger jevnt på 400-500 GB per måned så bør du likevel gå klar. Og det kan jo godt tenkes at Chili vil gå i dialog med kundene, feks via epost eller sms si ifra at forbruket er for høyt. 

 

Siden det ikke er noen andre som tilbyr i nærheten av det Chili gjør så vil det nok for mange være vel verdt å teste ut likevel. Blir det bare surr og strul så får en jo heller bare bytte til noe annet. Hadde vært helt greit å slippe bredbånd hjemme. En 500 lapp spart per måned blir jo fort en grei ferietur i skuldersesongen. 

Lenke til kommentar

 

Men hvorfor er det forskjell på om du bruker all dataen på mobilen eller som hotspot? Om de stenger krana når du har nådd 1000 spiller det da vel ingen rolle hvordan du har brukt det. De gjør det bare vanskelig for seg selv og legger opp til krangel mellom dem og kunde. Hva er "greit" og hva er ikke.

Det vil være utrolig vanskelig å bruke opp 1000 GB uten å bruke wifi hotspot, det er nok tanken dems her. De forventer nok at veldig få faktisk klarer bruke hele kvoten, og antagelig ikke halve kvoten en gang. (dersom kunden ikke deler med en annen enhet)

 

De selger ikke 1000 GB, de selger opplevelsen av å ikke trenge å tenke på noe kvote. Du skal jobbe skikkelig hardt for å legitimt klare å nå begrensningen uten å dele med andre enheter. Når man jobber så hardt for å bruke det opp bare for å bruke det opp så er det åpenbart misbruk av tjenesten.

 

 

 

Om noen forbruker hele kvoten hver måned uten å dele så kan de nok ikke påberope seg misbruk av tjenesten. Da er man likevel innenfor den avtalen som er inngått. Chili har heller ikke spesifisert hvilke enheter som kan bruke dette abb. De har kun spesifisert at en ikke kan bruke simkortet i ruter el 4G modem. 

 

Om du feks har laptop med sim kort slot så sleng inn simmen der og bruk hele kvota. Du er fortsatt innenfor avtalen. Og en avtale gjelder jo begge parter. Det er jo ikke kun video streaming som forbruker data. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

 

 

Men hvorfor er det forskjell på om du bruker all dataen på mobilen eller som hotspot? Om de stenger krana når du har nådd 1000 spiller det da vel ingen rolle hvordan du har brukt det. De gjør det bare vanskelig for seg selv og legger opp til krangel mellom dem og kunde. Hva er "greit" og hva er ikke.

Det vil være utrolig vanskelig å bruke opp 1000 GB uten å bruke wifi hotspot, det er nok tanken dems her. De forventer nok at veldig få faktisk klarer bruke hele kvoten, og antagelig ikke halve kvoten en gang. (dersom kunden ikke deler med en annen enhet)

 

De selger ikke 1000 GB, de selger opplevelsen av å ikke trenge å tenke på noe kvote. Du skal jobbe skikkelig hardt for å legitimt klare å nå begrensningen uten å dele med andre enheter. Når man jobber så hardt for å bruke det opp bare for å bruke det opp så er det åpenbart misbruk av tjenesten.

 

 

 

Om noen forbruker hele kvoten hver måned uten å dele så kan de nok ikke påberope seg misbruk av tjenesten. Da er man likevel innenfor den avtalen som er inngått. Chili har heller ikke spesifisert hvilke enheter som kan bruke dette abb. De har kun spesifisert at en ikke kan bruke simkortet i ruter el 4G modem. 

 

Om du feks har laptop med sim kort slot så sleng inn simmen der og bruk hele kvota. Du er fortsatt innenfor avtalen. Og en avtale gjelder jo begge parter. Det er jo ikke kun video streaming som forbruker data. 

 

 

Står med stor skrift overalt "Gjelder bruk på mobil".

Lenke til kommentar

Er kanskje mulig de kan jukse seg rundt reglene så lenge de kun struper hastigheten etter 12GB, og ikkje faktisk tar noe betalt.

 

Er ikke å lure seg unna reglene. Reglene sier nemlig at om abonnementet er ett såkalt "open bundle" altså at nasjonal pris pr GB er lavere enn grossistpris pr GB (eks mva) kan roamingbruk begrenses til pris på abonnement/grossistpris (eks mva) * 2.

 

grossistprisen i år er 56,268 pr gb, noe som tilsier at for dette abonnementet kan det begrenses til 12 GB. Så helt innenfor reglene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om noen forbruker hele kvoten hver måned uten å dele så kan de nok ikke påberope seg misbruk av tjenesten. Da er man likevel innenfor den avtalen som er inngått. Chili har heller ikke spesifisert hvilke enheter som kan bruke dette abb. De har kun spesifisert at en ikke kan bruke simkortet i ruter el 4G modem. 

 

Om du feks har laptop med sim kort slot så sleng inn simmen der og bruk hele kvota. Du er fortsatt innenfor avtalen. Og en avtale gjelder jo begge parter. Det er jo ikke kun video streaming som forbruker data.

Hvis du hadde lest vilkårene, og store deler av denne tråden så er det veldig tydelig at Chillimobil sitt vilkår spesifiserer at fri data kun gjelder ved bruk på mobiltelefon.

 

For å sitere chillimobil.no

 

"NYHET! Med Chili FRI DATA får du månedlig inntil 1000 GB og 12 GB i EU/EØS. Databruken gjelder på egen mobil."

 

Videre i vilkårene dems er det følgende to relevante punkter:

 

Chili Mobil har rett til å stenge eller begrense Kundens tilgang (eller redusere Kundens hastighet) til

Tjenestene dersom det etter Chili Mobils vurdering er sannsynlig at misbruk pågår eller at kunden har en

betalingshistorikk som ikke tilsier at kunden kan dekke forbruket. Dette gjelder f.eks. når Kunden:

 

4. Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal bruk,

9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene.

 

Forbruk ved bruk av wifi-hotspot som klart er høyere enn hva chillimobil normalt ser fra sine mobilkunder vil fint gå under det siste punktet.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar

Det som er mest nytt her, er at et settes vilkår om at abbonnementet kun gjelder bruk på mobil.

 

...

 

Som nevnt i innlegg over, så er det i grunn mest syting om at man ikke kan bruke dette som vanlig internett via en ruter (Les mobil).

 

 

 

hvis man forholder seg til de vilkårene man blir presentert når man tegner abonnementet - tror ikke man trenger føle seg bundet av alle mulige andre tåkete forbehold og påstander som blir presentert i media - så er abonnementet kun begrenset til bruk på egen mobil. Når jeg bruker egen mobil som hotspot, så bruker jeg fortsatt abonnementet på egen mobil, og jeg ser ikke noen grunn til at jeg skal gå rundt og tro at jeg bryter noen av vilkårene av den grunn, akkurat som jeg ikke gjør det når jeg gjør akkurat det samme på min egen mobil med mitt nåværende abonnement. Enkelt og greit. Men så virker det som Chilli ikke ønsker at det skal være enkelt og greit i det heletatt, og presenterer ennå mere tåkeprat i tillegg til det forsåvidt enkle, men litt vage vilkårene (hva mener de med "misbruk"?) man leser når man tegner abonnementet. Det blir for dumt. Nei takk.

Endret av quantum
Lenke til kommentar
9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene.

 

Forbruk ved bruk av wifi-hotspot som klart er høyere enn hva chillimobil normalt ser fra sine mobilkunder vil fint gå under det siste punktet.

 

 

Bruk av wifi-hotspot er helt normalt. De aller, aller fleste mobiltelefoner støtter det. Så det Chilli kommuniserer er at abonnementet er med fri bruk, men så er det ikke det, fordi det er en øvre grense på 1000gb, men hvis du forsøker deg på å bruke din tilmålte kvote, så blir du kasta ut.

 

De kunne - hvis de hadde noe omløp i toppen - kalt dette et abonnement med 100gb kvote og utover det no questions asked. Da hadde jeg hoppet på umiddelbart. Isteden fremstår abonnementet som et utrolig klønete svindelforsøk....

Lenke til kommentar

 

 

Yes! Håper med tid og stunder vi får "Danske tilstander" innenfor Mobilabbonement!

Sikker på det? Går prisene for langt ned blir det jo mindre penger til dekning utbygging samt 5g utvikling

 

Trenger vi virkelig 5g? Mange plasser er ikke 4g på plass enda og tror at de aller færreste trenger 5g. Heller fokuser på å bygge ferdig 4g nettet og gi kundene et godt tilbud istedenfor å hoppe fra et "halv ferdig" 4g nett til 5g.

 

5G støtter langt flere brukere for hvert knutepunkt og har mulighet for 100x hastighet, som medfører at kapasitet ikke vil være et problem.

Lenke til kommentar

Bruk av wifi-hotspot er helt normalt.

Å? Jeg har aldri brukt det før. Hvor mange bruker det egentlig? Dvs.: Hvor normalt (utbredt) er det?

 

Så det Chilli kommuniserer er at abonnementet er med fri bruk, men så er det ikke det, fordi det er en øvre grense på 1000gb, men hvis du forsøker deg på å bruke din tilmålte kvote, så blir du kasta ut.

Tullprat. Så lenge du bruker det på egen mobil så er det greit. De gjør det jo tydelig at det ikke er ment som et mobilt bredbånd-abonnement.

 

Jeg skjønner ikke hva du syter for. Hvis abonnementet ikke passer din bruk, så velg noe annet!

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg venter nå til sommerferien starter, ser jeg at telia eller telenor endelig legger seg på fri data bølgen så hiver jeg meg på en av de, hvis ikke så blir det Chili fra nå av :)

 

Var på tide at vi fikk fri data tilbake til Norge, alle andre land har jo dette fra før. Så dette er jo bare supert for alle, spesielt de som er interessert i streaming og slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...