Gå til innhold

Endelig kommer mobilrevolusjonen: Chili Mobil lanserer FRI data for 399,- i måneden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan i alle dager skal de få dette til å gå rundt?

 

Veldig spent på det samme, for denne prisen var jo ikke gal, og er man bevist på ringing i utlandet osv så kan de ikke tjene mye på kunden.Er jo selvfølgelig mulig at prisen på abonnementet vil stige senere, men det tviler jeg sterkt på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan i alle dager skal de få dette til å gå rundt?

Veldig spent på det samme, for denne prisen var jo ikke gal, og er man bevist på ringing i utlandet osv så kan de ikke tjene mye på kunden.Er jo selvfølgelig mulig at prisen på abonnementet vil stige senere, men det tviler jeg sterkt på.
De har jo heller ikke sitt eget nett. Og må betale telenor/telia for bruk av linje. Om en kunde bruker 1000gb(som er lite sannsynlig) så vil vel de måtte betale mer til telenor/telia enn de fakturerer kunden.

 

Jeg tror ærlig talt telia og telenor ikke ønsker en slik utvikling, og ikke vil spille med på dette trekket. Jeg tror derfor at dette tilbudet vil forsvinne etterhvert, pga lønnsomheten. Men kudos til Chili for å prøve å endre bransjenormen.

Endret av Kron
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det var jo en brukbart stor datapakke, og sånn sett nyskapende med tanke på at prisen heller ikke er så ille. Men dette er per definisjon ikke "fri data", da hadde det ikke vært en datakvote i det hele tatt. Det er slik det er med vanlig bredbånd, at en ikke har kvotebegrensning. Antar det vil komme mobilt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier: "med en nøyere kalkulert fastpris så kan det jo gå rundt lik så bra?"

 

Svaret er: Nei. De betaler sine leverandører mer GB. Selv om Telenor, Telia eller Ice som alle har egne nett hadde lansert dette, så er data en begrenset ressurs. Noen få personer som bruker masse data samtidig, kan choke en hel basestasjon og gjøre nettet tregt for alle. Med andre ord har de absolutt masse kostnader som skalerer med mengden databruk, så å gi vekk mer for mindre vil ikke kunne "gå rundt lik så bra".

 

Du skriver: "Fri data er nok kommet for å bli. Det går alltid den veien [...]"

 

Nei, det går ikke alltid den veien. Mange operatører i flere land lanserte fri data for lenge siden, blant annet i USA. Nesten samtlige har måttet gå tilbake og fjerne dette tilbudet da det hadde enorme konsekvenser på kapasiteten til basestasjonene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...