Gå til innhold

Endelig kommer mobilrevolusjonen: Chili Mobil lanserer FRI data for 399,- i måneden


Anbefalte innlegg

«Med andre ord kan du for eksempel fortsatt bruke mobiltelefonen som såkalt hotspot, men bare i begrensede mengder.»

 

Spent på hva dette egentlig betyr. Skulle gjerne ha brukt telefonen som hotspot i noen situasjoner fks hytta hvis jeg må laste ned noe greier

 

Må'kke finne på å bruke dette på hytta, står det ....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

«Med andre ord kan du for eksempel fortsatt bruke mobiltelefonen som såkalt hotspot, men bare i begrensede mengder.»

Spent på hva dette egentlig betyr. Skulle gjerne ha brukt telefonen som hotspot i noen situasjoner fks hytta hvis jeg må laste ned noe greier

Må'kke finne på å bruke dette på hytta, står det ....
Happybytes abonnement til routeren på hytta og Chili på telefonen? Du må betale for bruken på Happybytes men det er rimelig og du slipper å betale månedlig abonnement. Så har du Chili til telefonen? Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Endelig et abonnement som ihvertfall virker fristende. Hadde vært fint å ikke være avhengig av trådløse nettverk/datapakker, spesielt når man er på ferie. Samtidig så er det veldig sjelden jeg føler behovet for å bruke mobildata ellers i hverdagen så jeg skal nok klare meg foreløpig. Ihvertfall frem til OneCall eventuelt tvinger meg over på et annet abonnement (har OneCall faktura nå, og det gikk jo egentlig bort for mange år siden), den dagen vil nok dette abonnementet bli sterkt vurdert. Hvis det fortsatt eksisterer da vel og merke ;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Fikk denne på PM på FB:

 

post-44035-0-58019600-1527185734_thumb.jpg

 

Dette gjør at jeg ikke kommer til å gå for dette tilbudet. Hva er unormalt høyt forbruk? Jeg betaler jo vitterlig for 1 TB i måneden. Så er da 10, 50, 100, 200, 400 eller 800GB unormalt høyt forbruk?

 

Hos meg er det 1TB på 14 dager, så blir abonnementet strupet, og dette gjentar seg hver mnd! Det vil være for høyt forbruk, og misbruk. Men om jeg bruker 999GB så er det jo innfor hva jeg faktisk betaler for! 

Lenke til kommentar

De har ingen mulighet til å se at du bruker den til Wifi hotspot, det eneste de kan "konkludere" med er at det ikke normalt at du laster ned 40-50gb i slengen på en mobil

Dette er ikke riktig.

 

Operatøren kan lett se om datatrafikken kommer fra mobiltelefonen selv, eller om det kommer fra en tilkoblet enhet over hotspot.

 

Når mobilen serverer mobildata over wifi så ruter mobiltelefonen trafikken. Den lager et subnet med private adresser og NATer trafikken via den. Dette gjør at alle IP-pakker som går gjennom mobilen fra en ekstern enhet vil ha en TTL verdi som er 1 mindre enn hva den ville vært dersom det kom rett fra mobiltelefonen.

 

Alt operatør trenger å gjøre er å inspisere TTL i IP-headeren og aggere hvordan dem ønsker.

 

Dette er for eksempel denne måten NTNU blokkerte for at studenter kunne ha egen ruter / med eller uten wifi i studenthybelen sin. Med en gang de setter opp en enhet som oppererer på IP laget så er det enkelt å oppdage.

Endret av MegaMann2
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvorfor er det forskjell på om du bruker all dataen på mobilen eller som hotspot? Om de stenger krana når du har nådd 1000 spiller det da vel ingen rolle hvordan du har brukt det. De gjør det bare vanskelig for seg selv og legger opp til krangel mellom dem og kunde. Hva er "greit" og hva er ikke.

Lenke til kommentar

Men hvorfor er det forskjell på om du bruker all dataen på mobilen eller som hotspot? Om de stenger krana når du har nådd 1000 spiller det da vel ingen rolle hvordan du har brukt det. De gjør det bare vanskelig for seg selv og legger opp til krangel mellom dem og kunde. Hva er "greit" og hva er ikke.

 

Fordi det er nær sagt ingen som er i nærheten av 1000 GB med kun mobilbruk. Kutter du ut bredbånd hjemme og går for hotspot så blir det fort over 100 GB og da er Chili plutselig i minus på deg som kunde. Chili har regnet seg frem til at gjennomsnittsbruk med "fri data" på kun mobil vil være laaaaangt under grensen og derfor profitabelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvorfor er det forskjell på om du bruker all dataen på mobilen eller som hotspot? Om de stenger krana når du har nådd 1000 spiller det da vel ingen rolle hvordan du har brukt det. De gjør det bare vanskelig for seg selv og legger opp til krangel mellom dem og kunde. Hva er "greit" og hva er ikke.

Det vil være utrolig vanskelig å bruke opp 1000 GB uten å bruke wifi hotspot, det er nok tanken dems her. De forventer nok at veldig få faktisk klarer bruke hele kvoten, og antagelig ikke halve kvoten en gang. (dersom kunden ikke deler med en annen enhet)

 

De selger ikke 1000 GB, de selger opplevelsen av å ikke trenge å tenke på noe kvote. Du skal jobbe skikkelig hardt for å legitimt klare å nå begrensningen uten å dele med andre enheter. Når man jobber så hardt for å bruke det opp bare for å bruke det opp så er det åpenbart misbruk av tjenesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De har ingen mulighet til å se at du bruker den til Wifi hotspot, det eneste de kan "konkludere" med er at det ikke normalt at du laster ned 40-50gb i slengen på en mobil

Dette er ikke riktig.

 

Operatøren kan lett se om datatrafikken kommer fra mobiltelefonen selv, eller om det kommer fra en tilkoblet enhet over hotspot.

 

Når mobilen serverer mobildata over wifi så ruter mobiltelefonen trafikken. Den lager et subnet med private adresser og NATer trafikken via den. Dette gjør at alle IP-pakker som går gjennom mobilen fra en ekstern enhet vil ha en TTL verdi som er 1 mindre enn hva den ville vært dersom det kom rett fra mobiltelefonen.

 

Alt operatør trenger å gjøre er å inspisere TTL i IP-headeren og aggere hvordan dem ønsker.

 

Dette er for eksempel denne måten NTNU blokkerte for at studenter kunne ha egen ruter / med eller uten wifi i studenthybelen sin. Med en gang de setter opp en enhet som oppererer på IP laget så er det enkelt å oppdage.

Hva med hvis du deler over bluetooth eller usb kabel?
Lenke til kommentar

Når mobilen serverer mobildata over wifi så ruter mobiltelefonen trafikken. Den lager et subnet med private adresser og NATer trafikken via den. Dette gjør at alle IP-pakker som går gjennom mobilen fra en ekstern enhet vil ha en TTL verdi som er 1 mindre enn hva den ville vært dersom det kom rett fra mobiltelefonen.

 

Alt operatør trenger å gjøre er å inspisere TTL i IP-headeren og aggere hvordan dem ønsker.

 

Jepp, dette er en vanlig måte å forhindre tethering i land der man har slike urimelige vilkår. Det har vi heldigvis ikke i Norge.

 

Like vanlig er det at kundene kompenserer for dette ved TTL-justering i routeren sin. Se f.eks

https://www.reddit.com/r/hacking/comments/54a7dd/bypassing_tmobiles_tethering_data_capthrottling/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med hvis du deler over bluetooth eller usb kabel?

Hvilket medium man deler over her har egentlig ingen betydning, det er hvordan softwaren gjør det som er avgjørende. Om det rutes eller bridges. Ved deling over blåtann er det likt som med wifi hotspot. USB deling er jeg usikker på da jeg ikke har forsøkt selv - men antar det er likt. (Forbehold om Android her da jeg ikke har eier iPhoner).

 

Klart, det går ann å omgå det ved å bridge i stede for å rute, men da vil man potensielt miste datatilkoblingen på mobiltelefonen mens man deler til en annen enhet, avhenig av hvordan operatøren har satt opp sine APN. (tilater en eller fler enheter per SIM per APN). Eller som det nevnes over, ved å kompansere for det og justere TTL på avsender.

 

Det er ikke rett frem og omgå dette, så mann i gata kommer nok ikke til å gjøre det. Et fåtall er i det hele tatt klar over at det faktisk lar seg oppdage så det er nok ikke noe operatøren frykter veldig.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Ække rollover en gang jo!!

 

Hva skal man med rollover, og 2 TB når man ikke kan bruke over 100GB engang før det er for høyt forbruk.. ^^

Lenke til kommentar

Det er en unødvendig struping ved å ikke kunne benytte hotspot. Det er jo nettopp derfor et slikt abonnement er kjekt. En god følelse å kunne slippe å ha med en ekstra MMB router på tur med laptopen når man skal f.eks på skolen. Telefonen er mer enn god nok i dag. 1000GB i kun mobilsurf per måned er uoppnåelig.

Endret av Kynxx
Lenke til kommentar

Om det ikke skal gå ann å bruke mobilen på pc. Så da lurer jeg på hva en skal med all den dataen?

Det er vel eneste grunnen til at jeg villet byttet så jeg kan bruke å dele datamengde fra telefon til pc.

Så slipp en å ha ekstra sim og div.

Lenke til kommentar

Om det ikke skal gå ann å bruke mobilen på pc. Så da lurer jeg på hva en skal med all den dataen?

Abbenomentet er ment til å gi en følelse av fri bruk. I praksis, for ren mobilbruk vil det også være det.

De som kjøper dette abbenomentet betaler for å slippe å tanke på å ha en kvote å forholde seg til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke satt meg inn i reglene for lignende abonnement i utlandet, og da tenker jeg spesielt på de andre landene i Norden, Men om det ikke er lov til å benytte fri data abonnement til telefon som hotspot hos de leverandørene så kan man ikke forvente å få det her hjemme heller.

Endret av WHBO
Lenke til kommentar

 

Om det ikke skal gå ann å bruke mobilen på pc. Så da lurer jeg på hva en skal med all den dataen?

Abbenomentet er ment til å gi en følelse av fri bruk. I praksis, for ren mobilbruk vil det også være det.

De som kjøper dette abbenomentet betaler for å slippe å tanke på å ha en kvote å forholde seg til.

 

Jo det er greit at det er den følelsen men om en vil bruke pc eller nettbrett. Så burde vel det vert fritt fram om en vil gjøre det?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...