Gå til innhold

Endelig kommer mobilrevolusjonen: Chili Mobil lanserer FRI data for 399,- i måneden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Det som hindrer meg fra å bytte til chili er begrensningen med å bruke mobilen som ruter. Regner med det blir avklart i løpet av de neste dagene. Ville vært perfekt ettersom det ikke er internett på hytta.

 

Håper chili holder ut lenge nok til at de andre mobiloperatørene ser seg nødt til å følge etter med noe lignende. Skulle gjerne sett at bruk i EU/EØS var iallefall 30-50gg, helst ubegrenset.

Akkurat denne bruken jeg også ser for meg. Jeg skal undersøke nærmere med Chili angående dette og få noe håndfast. Gi lyd hvis du hører noe du også. DVeldig greit på hytta, fordi er ikke bygd ut fiber der enda.

Stakkars liten. Å ikke ha fiber på hytta må være helt forferdelig :p
Hva feiler det deg. Jobber daglig med nettverksdrift. Åsen jeg får stabilt 4G på hytta med tilnærmet ubegrenset RDP bruk er ganske viktig for meg.

 

Stakkars liten? Hvor gammel er du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Skulle ønsket hva de mener med at det er begrenset bruk av hotsot, 10GB 50GB 500GB kan brukes til hotspot, har prøvd å spørre de, men ikke mye svar å få gitt.

 

Bruker du iPhonen som ruter opp i mot Mac så vil de ikke finne ut av det på noen måte. Om du kjører  YouTube på maskina eller YouTube appen på telefonen så blir resultatet akkurat det samme, i bruk og mønster..

 

 

Det er mulig å finne ut om du bruker hotspot eller ikke.

 

Hvordan skal de bevise det? 

 

 

Hadde du giddet å sjekke, så stod det skrevet 4-5 innlegg før du spurte.

 

 

 

Dette er ikke riktig.

 

Operatøren kan lett se om datatrafikken kommer fra mobiltelefonen selv, eller om det kommer fra en tilkoblet enhet over hotspot.

 

Når mobilen serverer mobildata over wifi så ruter mobiltelefonen trafikken. Den lager et subnet med private adresser og NATer trafikken via den. Dette gjør at alle IP-pakker som går gjennom mobilen fra en ekstern enhet vil ha en TTL verdi som er 1 mindre enn hva den ville vært dersom det kom rett fra mobiltelefonen.

 

Alt operatør trenger å gjøre er å inspisere TTL i IP-headeren og aggere hvordan dem ønsker.

 

Dette er for eksempel denne måten NTNU blokkerte for at studenter kunne ha egen ruter / med eller uten wifi i studenthybelen sin. Med en gang de setter opp en enhet som oppererer på IP laget så er det enkelt å oppdage.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Som allerede nevnt så kan det manipuleres når du har full kontroll i din ende.

 

Ikke sikkert chilimobil har tenkt å implementere noen kontinuerlig automatisk overvåkning av bruk, men heller se nærmere på bruk som skiller seg veldig ut. Andre steder har slike regler vært utbredt lenge og folk har også omgått reglene lenge.

 

Det kan fungere sånn som dette:

https://www.groovypost.com/howto/hide-data-usage-get-truly-unlimited-tethering-tmobile-one/

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta betalt for hastighet istedenfor datamengde? Sånn som med vanlig bredbånd...

 

Det hadde vært fantastisk, men kan ikke selge noe man langt fra alltid kan levere.

 

Men jeg skulle gjerne sett at man gikk tilbake dit at vanlige abonnement fikk maks 10-20 mbit, så kunne de som må ha det beste av det beste betale for fri fart selv om den store datapakken ble stående nesten ubrukt..

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

 

Yes! Håper med tid og stunder vi får "Danske tilstander" innenfor Mobilabbonement!

Sikker på det? Går prisene for langt ned blir det jo mindre penger til dekning utbygging samt 5g utvikling

 

 

 

Det er jo ikke slik at Telenor mangler pengene til 5G utbygging, Telenor bare tjener mer på la paradigmeskifter dra ut i tid. Slik har Telenor alltid vært best på. ISDN ble pushet tungt av telenor. De kunne gitt kundene ADSL lenge før, men valgte å melke ISDN. Så gjorde de akkurat det samme på mobilmarkedet. Og med overgang fra 2 til 3G. Og fra 3G til 4G. Og med ADSL så tok det svært lang tid før Telenor fikk fart på "bredbåndet". De valgte å strupe farten slik at de som ønsket mer fikk betale mest. 

 

Se på siste kvartallsrapport fra Telenor og overskuddet i det norske markedet. Det er definitivt ikke pengene det står på for å bygge ut 5G. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Chilimobil tilbyr bare ett simkort. Men hvis du legger dette kortet inn i en bredbåndsruter, og holder deg under 1000 gb per måned - hvordan kan de vite hva du bruker kortet til? Og hvordan kan man rent juridisk si at dette ikke er tillatt - det er vel opp til kunden å bestemme hvordan gan vil bruke den varen han har kjøpt?

 

Det merker de, les bakover. Og du har ikke kjøpt noe, du leier en tjeneste.

 

Dette er "fri data" som i "fri tale". Det er faktisk en begrensing på fri tale også som ingen er i nærheten av. Det skal kun nyttes personlig på mobilen. Folk har klaget på dette i mange år nå, nyt heller at dere kan gjøre hva dere vil på mobilen. Streame TV, laste ned spill osv uten å ofre en tanke på pris og datapakker til 399 kr.

 

Det er fortsatt lenge til du får 1000 GB til 399 som det er meningen du skal bruke opp i Norge, takket være duopolet Telenor/Telia, krevende terreng og høye lønninger. Om dere er så opptatt av å endre på det får dere kjøpe Ice-abonnement, ikke klage på eller misbruke Chili.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Jeg sitter på gjerdet så lenge og venter. Jeg kan ikke benytte operatør med nettverk fra telia per dags dato der jeg studerer og jobber, da signalene ikke går inn i betongbyggene. Telenor derimot har sender på taket hos de stedene. Samt at chlimobil ikke har 4g tale per nå. Frem til dekningen blir bedre, skolen blir ferdig eller jeg får meg en ny jobb, blir jeg hengende hos telenor-nett-operatører. Håper dog de øker litt på kvotene hos de andre også. Jeg berømmer virkelig chilimobil for at de tok det første steget, og skal bli godt å slippe tanken på kvoter i fremtiden .. når det en gang kommer..

Lenke til kommentar

Fikk denne på PM på FB:

 

attachicon.gifSkjermbilde 2018-05-24 kl. 20.05.32.jpg

 

Dette gjør at jeg ikke kommer til å gå for dette tilbudet. Hva er unormalt høyt forbruk? Jeg betaler jo vitterlig for 1 TB i måneden. Så er da 10, 50, 100, 200, 400 eller 800GB unormalt høyt forbruk?

 

Hos meg er det 1TB på 14 dager, så blir abonnementet strupet, og dette gjentar seg hver mnd! Det vil være for høyt forbruk, og misbruk. Men om jeg bruker 999GB så er det jo innfor hva jeg faktisk betaler for!

Men herregud da. De har ikke noen absolutte grenser. Det blir en vurderingssak.

Lenke til kommentar

Jeg kaster stoltheten min på sjøen og bestiller fri data hos chilimobil. Alt kvotefritt og inkludert for mitt bruk ble for fristende, så kan heller hovednummeret mitt være Talkmore kontant der jeg trenger det...

 

Jeg undres på hva Sandaker hos happybytes tenker nå som hans tilbud gikk fra dårlig til ræva. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...