Gå til innhold

Endelig kommer mobilrevolusjonen: Chili Mobil lanserer FRI data for 399,- i måneden


Anbefalte innlegg

Ser mange sutrer over at dette ikke er fri bruk når det begrenses til 1000GB, altså en TB. Nei, det er ikke fri bruk, men det er begrenset til din bruk på mobilen, og jeg skulle likt å se de som klarer å nå dette taket med sin daglige bruk, uten å gå ut over retningslinjene de har satt.

 

I praksis kan man se en film på over 30GB hver eneste dag, og fremdeles ha data til gode. Hvor mange gjør det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Er det ikke slik at alle enheter har et IMEI nummer? Har de oversikt over hva slags enhet som brukes ved hjelp av IMEI nummer?

Kort svar, ja og ja ☺. Derfor klarer også operatører selv ved kun en melding sende deg akkurat de rette innstillinger til din mobil. Les mer på norsk Wiki med å Google imei

 

 

Ok, takk. M.a.o. liten vits å putte sim-kortet i en 4G ruter da.

Lenke til kommentar

Skulle ønsket hva de mener med at det er begrenset bruk av hotsot, 10GB 50GB 500GB kan brukes til hotspot, har prøvd å spørre de, men ikke mye svar å få gitt.

 

Vet at i statene så begrenser de også bruk av Hotspot, eller de gjorde i hvert fall.

Si ifra hvis noen andre får håndfast hvor mye data som eventuelt kan brukes til hotspot.

Lenke til kommentar

En god start, men: "Fri data?" Nei.

 

1. Kun til «bruk på egen mobil».

2. "Fri tale, sms og mms" er fint.

3. "Opptil 1000 GB data per måned" er slett ikke fritt. Å kalle dette for "fri data", er direkte villedende.

4. "I EU/EØS inkluderer vi 12 GB månedlig". Jasså. Først legges der 1000GB begrensning på denne "frie" trafikken, dernest får man ikke engang bruke mer av denne datakvoten enn 12 GB i EU/EØS?

 

Jeg vil tippe at Forbrukerombudet kommer til å slå ned på Chili mobil sin spenstige bruk av begrepet "fri data", på samme måte som OneCall fikk en smekk for å villede markedet med utsagnet "like bra - bare billig[st]".

 

Som sagt, er dette en god start. Kudos til Chili Mobil for å starte noe som forhåpentligvis kan bli en god trend.

 

Men, "fri data" hvor begrensningene er 1 TB i Norge, 12 GB i EU/EØS, og kun bruk på egen mobil, så er det kanskje litt mer "romslighet" enn hos mange konkurrenter - men ikke særlig mye "frihet" igjen, gitt.

 

Jottacloud har lenge hatt tilbud om "ubegrenset skylagring", men i brukervilkårene har de en begrensning på 10TB som "fair use" om jeg ikke husker helt feil. Hvis ikke jotta har blitt rettsforfulgt så kan jeg ikke se noen grunn til at chili skal bli det heller.

Lenke til kommentar

Skulle ønsket hva de mener med at det er begrenset bruk av hotsot, 10GB 50GB 500GB kan brukes til hotspot, har prøvd å spørre de, men ikke mye svar å få gitt.

 

Vet at i statene så begrenser de også bruk av Hotspot, eller de gjorde i hvert fall.

Si ifra hvis noen andre får håndfast hvor mye data som eventuelt kan brukes til hotspot.

 

Det blir nok individuelt. Vil tro Chili vil gå med lupe på alle som går over kostprisen for å finne grunn til å avslutte abonnementet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Skulle ønsket hva de mener med at det er begrenset bruk av hotsot, 10GB 50GB 500GB kan brukes til hotspot, har prøvd å spørre de, men ikke mye svar å få gitt.

 

Uten at jeg vet noe spesielt så tror jeg nok at dette er ikke er et problem i det daglige. Men makser du ut tildelt data hver måned i en periode, så er det nok kroken på døra, antar jeg..

 

Bruker du iPhonen som ruter opp i mot Mac så vil de ikke finne ut av det på noen måte. Om du kjører  YouTube på maskina eller YouTube appen på telefonen så blir resultatet akkurat det samme, i bruk og mønster..

 

De sier også at de har en avtale med TV2 Sumo, jeg ser det lite aktuelt at de skal legge seg opp i om du ser Sumo på mobil, nettbrett eller PC, da resultatet blir akkurat det samme for de og nettet som du er tilkoblet.

Lenke til kommentar

 

Skulle ønsket hva de mener med at det er begrenset bruk av hotsot, 10GB 50GB 500GB kan brukes til hotspot, har prøvd å spørre de, men ikke mye svar å få gitt.

 

Bruker du iPhonen som ruter opp i mot Mac så vil de ikke finne ut av det på noen måte. Om du kjører  YouTube på maskina eller YouTube appen på telefonen så blir resultatet akkurat det samme, i bruk og mønster..

 

 

Det er mulig å finne ut om du bruker hotspot eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det er mulig å finne ut om du bruker hotspot eller ikke.

 

 

Det sikkert mulig, men hvordan skal de se det sånn egentlig? På de tilbudene i fra Telia rundt juletider med 60GB datatrafikk på mobilen, har jeg alltid brukt mobilen som ruter, og jeg har ikke hørt et pip i fra Telia om dette heller.

 

Så hva er det tekniske aspektet rundt hotspot som de kan se?

Lenke til kommentar

Sånn det står nå så blir det en vurderingssak fra chilimobil sin side, og kunden er ikke informert om hvilke faktiske kriterier de har tenkt å vurdere utfra. Syns ikke det holder i det hele tatt.

 

Men jeg lurer fremdeles litt på hva de faktisk har mulighet til å se i sin ende, utover bruksmønster. Jeg forstår at operatøren kan se om man bruker tether eller hotspot. Hvordan funker det i praksis? På hvilken måte ser slik databruk annerledes ut enn vanlig databruk? Det er jo mobilen som sender og mottar, og omfordeler lokalt. Hvorfor deles hva som skjer lokalt med operatør? Hvilken informasjon deles og hvorfor?

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som skal til av bytes for å Live streame på Twitch? Har kontakt med noen som reiser verden rundt og streamer live fra stedene de besøker. Grunnen til at de ikke vil komme til Norge er bla. at det ikke finnes abb med fri data. Men blir det det samme om man laster opp eller ned? De streamer jo ut/opp. Tro om dette abb kan hjelpe dem til og ta turen hit til Norge?

Lenke til kommentar

Det som hindrer meg fra å bytte til chili er begrensningen med å bruke mobilen som ruter. Regner med det blir avklart i løpet av de neste dagene. Ville vært perfekt ettersom det ikke er internett på hytta.

 

Håper chili holder ut lenge nok til at de andre mobiloperatørene ser seg nødt til å følge etter med noe lignende. Skulle gjerne sett at bruk i EU/EØS var iallefall 30-50gg, helst ubegrenset. 

Lenke til kommentar

Det som hindrer meg fra å bytte til chili er begrensningen med å bruke mobilen som ruter. Regner med det blir avklart i løpet av de neste dagene. Ville vært perfekt ettersom det ikke er internett på hytta.

 

Håper chili holder ut lenge nok til at de andre mobiloperatørene ser seg nødt til å følge etter med noe lignende. Skulle gjerne sett at bruk i EU/EØS var iallefall 30-50gg, helst ubegrenset. 

Akkurat denne bruken jeg også ser for meg. Jeg skal undersøke nærmere med Chili angående dette og få noe håndfast. Gi lyd hvis du hører noe du også. DVeldig greit på hytta, fordi er ikke bygd ut fiber der enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skulle ønsket hva de mener med at det er begrenset bruk av hotsot, 10GB 50GB 500GB kan brukes til hotspot, har prøvd å spørre de, men ikke mye svar å få gitt.

 

Uten at jeg vet noe spesielt så tror jeg nok at dette er ikke er et problem i det daglige. Men makser du ut tildelt data hver måned i en periode, så er det nok kroken på døra, antar jeg..

 

Bruker du iPhonen som ruter opp i mot Mac så vil de ikke finne ut av det på noen måte. Om du kjører  YouTube på maskina eller YouTube appen på telefonen så blir resultatet akkurat det samme, i bruk og mønster..

 

De sier også at de har en avtale med TV2 Sumo, jeg ser det lite aktuelt at de skal legge seg opp i om du ser Sumo på mobil, nettbrett eller PC, da resultatet blir akkurat det samme for de og nettet som du er tilkoblet.

 

Er ikke snakk om å makse, men når det står begrenset kan fort betyd at man kan bruke litt av inkludert mengde på hotspot. Sånn som det er / har vært i USA også.

 

Ikke at jeg jobber innenfor mobilbransjen, så er det full mulig og se om telefonen fungerer med hotsot eller ikke. Har sikkert noe med ruting osv, telefonen blir jo som en ruter, og de kan vel se at pakker omdirigieres etc. Når Telia og andre klarer å se når du bruker data på spotify, så tror jeg det ikke er noe problem for dem å se når du router trafikken heller.

 

Grunnen til at ikke Telia setter noen begrensninger ved bruk av Hotspot er fordi det er lite data inkludert i sine mobil abbo (sett opp mot 1000GB som nå Chili kommer med). Hvis man kan bruke 1000GB i måneden ved hotspot, så blir jo fort mobilt bredbånd dårlig buisness, der du må betale 600kr eller no for 100-200gb.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...