Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Hvordan slippe å måtte snakke med sin roomie?


Anbefalte innlegg

Hvordan sier man egentlig ifra om at man helst ikke vil ha noe sosial kontakt med sin roomie? Jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne bodd alene, men det er for dyrt. Jeg bodde opprinnelig med en god kompis av meg, men han fikk tak i studentleilighet nærme dama si så det måtte jo inn en ny, fremmed roomie.  Jeg kan jo ikke si direkte: Kan du slutte å snakke til meg, det er ganske slitsomt.. Med min gamle roomie trengte jeg ikke å si noe; "vi snakket samme språk" og han trente faktisk ganske mye, så vi fikk mye gull verdt alenetid fra hverandre.. 

 

Hver eneste gang jeg er på kjøkkenet, kommer hun. Det føles som at hun prøver å oppholde seg der hvor jeg er. 

Jeg vil bare slappe av. Ikke svare på spørsmål, og heller ikke stille noen. Jeg er kanskje litt mer bitchy og avvisende med vilje i håp om at det skal hjelpe henne og distansere seg litt fra meg.   Den lille tiden jeg har av fritid trenger jeg til å ro rundt meg.  Det ender jo med at hun begynner å spørre meg om ting og snakke, og jeg tenker: Okey, jeg har egentlig ikke lyst til å ha noe med deg å gjøre.. hvorfor snakker du til meg da.. ?

 

Jeg er skikkelig sår i halsen og kaldsvetter, jeg er ganske tydelig syk, sier til henne når først prøver å innlede til en samtale; beklager, jeg orker ikke å snakke nå, jeg er syk og har vondt i stemmen. Hun svarer: Jaja, skjønner det... Så begynner hun å bable, og sier ting jeg blir nødt til å svare på... 

 

Jeg mistrives skikkelig i dette to-mannskollektivet her, og ja, jeg prøver å finne nytt sted å bo. Jeg føler jeg "kveles" i dette "samboerskapet". Jeg er så vant til å forholde meg til folk som er borte hele dagen, og som har egne venner hvor jeg faktisk får litt alenetid. Hjelp meg, hva sier jeg, hva gjør jeg for å sette grenser, men samtidig på en respektfull måte? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har litt med livsvalg man har og tar å gjøre. Hvis det ikke finnes noen andre muligheter enn å bo "oppå" folk på den måten, så er det ikke så enkelt. Men du gjør en god jobb alleréde. Du sier fra. Du kan si enda -mer- tydelig fra neste gang, bare pass på graden. Si at du er trøtt og sliten, og at du bare ikke har energi til å prate og lytte akkurat nå. At du fokusérer på studier og ansvar. Det er faktisk helt legitimt og lov å gjøre det. Hvis ho tar det galt opp, så er ikke det ditt problem.

 

Hvis det blir for problematisk, hvis ho ikke lytter og tar hensyn til deg, så kan du ta på deg øretelfoner/propper og høre på musikk når du er i fellesområdet/kjøkkenet.

 

Det er lov å skjerme seg, og det har ingenting med å være antisosial å gjøre. Det har noe med respekt for seg selv å gjøre, og dét er noe ho må lære seg respektére. Men også noe du må lære deg å si ifra om. Det har med sosial kompetanse å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for et fint og nyttig svar Taurean. Å bruke det at jeg er trøtt var fint, det er jeg jo ofte...

 

Hadde jeg hatt fast lønnet jobb, og ikke jobbet gratis for et forskningsprosjekt og vært fulltidsstudent, hadde jeg selvfølgelig kjøpt leilighet og bodd enten alene eller med kjæresten (han er nyutdannet lege, og mye på jobb så det er jo helt perfekt for meg som trenger tid til å studere og alenetid. Men jeg må bare gjøre det beste ut av nåværende bosituasjon. Jeg er selvstendig og trygg i mitt eget selskap. Har gode venner, det som gjør at jeg digger dem er at de har travle liv. Som med kjæresten min rekker jeg å savne vennene mine til vi ses. Litt mer tydelig ja. Det skal jeg ta opp med fysioterapeuten. Jobber med henne for å lære å sette grenser. Synes det er vanskelig å finne den balansen mellom å bli for ydmyk/underdanig og for hard og frekk. Det er uting å unnskylde seg for at man er til og snakke seg ned, men å si ifra og vise respekt ovenfor både meg og mottaker) er både en kunst og et ideal for meg.

Endret av Calluna
Lenke til kommentar

Siden du skriver på norsk kan du sikkert prate norsk også?

 

Er jo bare å forklare hvordan du er og at sånn er det, så er det løst.

 

Gå rundt som en løk løser ingenting.

 

Det som er lett for andre krever større arbeid for andre. Jeg har også sagt ifra flere ganger. Men kanskje ikke tydelig nok, siden hun fortsatt ikke skjønner poenget.

 

Angående første setning så ja, jeg blander engelsk og norsk på forumet. Det er min sak og det er urelevant for temaet. Jeg skriver kun på engelsk utenom forumet så det skjer.

 

Tips til gode formuleringsmåter mottas gjerne med takk, siden du er så dyktig på dette selv :)

Lenke til kommentar

Kjøp deg et par støydempende hodetelefoner og pek mot dem med fingeren hver gang romkameraten din forsøker å si noe. Funker fett her i gården.

Det fungerer veldig fint her også. Det eneste er at det er teit at jeg må gå med musikk i øret for å unngå å bli snakket til.

Lenke til kommentar

 

Siden du skriver på norsk kan du sikkert prate norsk også?

 

Er jo bare å forklare hvordan du er og at sånn er det, så er det løst.

 

Gå rundt som en løk løser ingenting.

 

Det som er lett for andre krever større arbeid for andre. Jeg har også sagt ifra flere ganger. Men kanskje ikke tydelig nok, siden hun fortsatt ikke skjønner poenget.

 

 

 

Du må nesten bare bli tydeligere og tydeligere til du ikke kan misforstås på noen som helst måte, gjør det pinlig klart også hvis du vil, jeg syns nordmenn spesielt kvier seg veldig mye for å sette grenser og si klart ifra om dem, du har jo tross alt sagt ja til å være romkamerat, ikke bestevenner. 

 

Edit: Bare husk å ha en voksen, hyggelig tone hele veien, det er ikke å gå over grensen på noen som helst måte å fortelle henne at du helst bare vil slappe av mesteparten av tiden og ikke henge sammen og snakke konstant. Du kan være hyggelig og imøtekommende samtidig som du står på dine krav. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Si at du er asosial og ikke ønsker i kontakt. Ting blir så mye lettere når man er ærlig og ikke forsøker å leve livet som i en ekstra dårlig episode av hotel cæsar.

 

Dette burde du vel også informert om når du søkte felles leieboer. Da hadde det vært mer sannsynlig at du kanskje fant noen andre som bare sitter på pcn eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Si at du er asosial og ikke ønsker i kontakt. Ting blir så mye lettere når man er ærlig og ikke forsøker å leve livet som i en ekstra dårlig episode av hotel cæsar.

 

Dette burde du vel også informert om når du søkte felles leieboer. Da hadde det vært mer sannsynlig at du kanskje fant noen andre som bare sitter på pcn eller noe sånt.

Jeg ønsket ikke å bo sammen med henne. Utleier ville ha henne. Trenger ikke noen som sitter på PC'en, gjerne noen som er litt ute av leiligheten og ikke følger etter meg hvor en jeg går.

Lenke til kommentar

 

 

Siden du skriver på norsk kan du sikkert prate norsk også?

 

Er jo bare å forklare hvordan du er og at sånn er det, så er det løst.

 

Gå rundt som en løk løser ingenting.

Det som er lett for andre krever større arbeid for andre. Jeg har også sagt ifra flere ganger. Men kanskje ikke tydelig nok, siden hun fortsatt ikke skjønner poenget.

 

 

 

Du må nesten bare bli tydeligere og tydeligere til du ikke kan misforstås på noen som helst måte, gjør det pinlig klart også hvis du vil, jeg syns nordmenn spesielt kvier seg veldig mye for å sette grenser og si klart ifra om dem, du har jo tross alt sagt ja til å være romkamerat, ikke bestevenner.

 

Edit: Bare husk å ha en voksen, hyggelig tone hele veien, det er ikke å gå over grensen på noen som helst måte å fortelle henne at du helst bare vil slappe av mesteparten av tiden og ikke henge sammen og snakke konstant. Du kan være hyggelig og imøtekommende samtidig som du står på dine krav.

Vel, jeg har ikke ønsket å ha henne som romkamerat. Utleier ville ha henne, for dem handler og at de ikke er noe som kunne vært uheldige for barna deres.

 

Nøkkelen er vel tonefallet man sier det i. Å si det på en rolig toneleie hjelper vel å få frem budskapet og føles gjerne ikke så angripende for mottaker.

Lenke til kommentar

 

Siden du skriver på norsk kan du sikkert prate norsk også?

 

Er jo bare å forklare hvordan du er og at sånn er det, så er det løst.

 

Gå rundt som en løk løser ingenting.

Det hjelper ikke når folk ikke skjønner norsk.

Ja, det er også en faktor i det hele hehe Hun er ikke norsk, faktisk. Men bodd i Norge lenge nok til å snakke det relativt bra. Hører bare at hun har aksent, egentlig. jeg vil ikke tro qt hun har misforstått grunnet språket.

Lenke til kommentar

Hvorfor sitter du ikke bare på rommet når du vil ha alene tid?

Synes ikke det er rart at hun prater til deg når du sitter å okkuperer fellesrommet. Jeg har selv bodd med snakkesalige typer men når jeg ikke orker å prate med de og vil være alene går jeg bare på rommet. Dette skjønner folk uansett om de er nordmenn eller utlendinger. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor sitter du ikke bare på rommet når du vil ha alene tid?

Synes ikke det er rart at hun prater til deg når du sitter å okkuperer fellesrommet. Jeg har selv bodd med snakkesalige typer men når jeg ikke orker å prate med de og vil være alene går jeg bare på rommet. Dette skjønner folk uansett om de er nordmenn eller utlendinger. 

 

Heh, neida, jeg sitter "ikke" på rommet hele tiden, og ber "ikke" om forståelse om at den gangene jeg må være på kjøkkenet for å lage mat, å få ro da.. Kjøkkenet er eneste fellesrom. Og vet du hva, jeg føler det er helt idiotisk at det er JEG som må rømme unna fellesområdet fordi hun ALLTID følger etter meg. Med en gang hun hører at jeg åpner døren, kommer også hun ut... Banker på døra MENS jeg har sex med kjæresten min, for å spørre meg om hun kan til å bruke vaskemaskinen..............midt på dagen....bare åpner mitt lukkede døren uten mitt samtykke når jeg sitter midt i skolearbeid? 

Lenke til kommentar

 

Hvorfor sitter du ikke bare på rommet når du vil ha alene tid?

Synes ikke det er rart at hun prater til deg når du sitter å okkuperer fellesrommet. Jeg har selv bodd med snakkesalige typer men når jeg ikke orker å prate med de og vil være alene går jeg bare på rommet. Dette skjønner folk uansett om de er nordmenn eller utlendinger. 

 

Heh, neida, jeg sitter "ikke" på rommet hele tiden, og ber "ikke" om forståelse om at den gangene jeg må være på kjøkkenet for å lage mat, å få ro da.. Kjøkkenet er eneste fellesrom. Og vet du hva, jeg føler det er helt idiotisk at det er JEG som må rømme unna fellesområdet fordi hun ALLTID følger etter meg. Med en gang hun hører at jeg åpner døren, kommer også hun ut... Banker på døra MENS jeg har sex med kjæresten min, for å spørre meg om hun kan til å bruke vaskemaskinen..............midt på dagen....bare åpner mitt lukkede døren uten mitt samtykke når jeg sitter midt i skolearbeid? 

 

Tror hun vil bli vennen din høres det ut som.

Lås på døren er en fin ting. Jeg har også gitt klar beskjed at mitt rom er bank bank, de sier hva de skal også åpner jeg døren.

Forstyrre under sex? Velkommen til kollektivlivet!!!

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor sitter du ikke bare på rommet når du vil ha alene tid?

Synes ikke det er rart at hun prater til deg når du sitter å okkuperer fellesrommet. Jeg har selv bodd med snakkesalige typer men når jeg ikke orker å prate med de og vil være alene går jeg bare på rommet. Dette skjønner folk uansett om de er nordmenn eller utlendinger. 

 

Heh, neida, jeg sitter "ikke" på rommet hele tiden, og ber "ikke" om forståelse om at den gangene jeg må være på kjøkkenet for å lage mat, å få ro da.. Kjøkkenet er eneste fellesrom. Og vet du hva, jeg føler det er helt idiotisk at det er JEG som må rømme unna fellesområdet fordi hun ALLTID følger etter meg. Med en gang hun hører at jeg åpner døren, kommer også hun ut... Banker på døra MENS jeg har sex med kjæresten min, for å spørre meg om hun kan til å bruke vaskemaskinen..............midt på dagen....bare åpner mitt lukkede døren uten mitt samtykke når jeg sitter midt i skolearbeid? 

 

Tror hun vil bli vennen din høres det ut som.

Lås på døren er en fin ting. Jeg har også gitt klar beskjed at mitt rom er bank bank, de sier hva de skal også åpner jeg døren.

Forstyrre under sex? Velkommen til kollektivlivet!!!

 

Det går ikke an å låse døren..... husk at jeg flyttet inn her når jeg bodde med en god kompis som respektere grenser og som var veldig lik meg.

 

Og ja, jeg stønner veldig mye under sex, , så det burde vært veldig innafor å forstå banker man ikke på akkurat når jeg stønner. 

 

Velkommen til kollektivlivet? Vet du hvor lenge jeg har bodd i kollektiv? Bodd i alle slags typer kollektiv, med forskjellige slags mennesker, har måttet flytte på meg pga jobb, praksisperioder og studier, så jeg har etterhvert opparbeidet meg erfaring med kollektivlivet, på godt og vondt.. 

 

Og, det er faktisk IKKE greit at noen overkjører MINE grenser, med å komme inn uten min tillatelse. Å bo i kollektiv er INGEN unnskyldning til å presse seg over andres private områder.  Hun nærmer seg 30.. Hun er eldre enn meg, som "bare" er 26..  Hadde hun også banket på for å si ifra at "kan dere dempe dere litt" hadde det vært en helt annen sak og en ganske legitim grunn til å banke på. Hadde hun banket på hun hadde kuttet seg på en kniv under matlaging og blør mye,  er også det en helt legitim grunn til å forstyrre, spesielt siden både jeg og kjæresten min begge er helsepersonell. Men det er aldri sånne legitime årsaker til grunn

 

Altså, hadde jeg bodd sammen med en god kompis, og som av en eller annen grunn tenker at han skal være litt barnslig og skremme meg ved å buse i mens jeg har sex med kjæresten, så hadde jeg faktisk ikke blitt så irritert , enn at noen banker på døra for å spørre om ting de veldig fint kan finne ut av på egen hånd, sånn som med vaskemaskinen. Men nå har jeg kompiser som ikke er såpass barnslige og har stort sett bodd med folk som respekterer privatliv. 

 

Jeg vil IKKE bli hennes venn og jeg vil ikke ha flere venner. Hun er IKKE min type person, og hun går veldig, veldig mye på nervene akkurat nå. 

Lenke til kommentar

Det har gått 19 timer, og dette er enda ikke løst.

 

Burde være et stort marked for blåse opp ballene til folk så de klarer å løse små dagligdagse problemer, uten at man må ha hjelp fra det offentlige.

 

Det DU synes er små dagligdagse problemer, er lett, uten å være i situasjonen selv. Jeg ber om gode tips til å formulere meg på en fin måte. Og ja, jeg har fått det fra andre, så at jeg ikke har markert saken som "løst" skyldes at jeg er åpen for KONSTRUKTIVE INNSPILL. Derimot, å forholde seg til et en jente som ikke har særlig mye venner og et (fysisk) handicap. Ja, jeg synes litt vondt i henne. Det er derfor ikke bare rett fram og buse ut og være aggressiv mot henne. Jeg har bodd med folk som eksploderer av raserianfall, og jeg har ikke lyst til å være en slik person. Heller ikke en dumsnill person. 

Heh, jeg spør ikke om hjelp fra det offentlige nei, jeg spør om hjelp på et forum, fordi jeg mener at det beste er å rådføre seg med noen som kanskje kan sitte på god idé. 

 

Ikke kommenter her dersom du ikke har noe konstruktivt å bidra med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...