Gå til innhold

Nintendo Switch: Informasjon og generell diskusjon


Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne anmeldelsen høres veldig lovende ut for min del:
 
"Om «Breath of the Wild» fikk skryt for hvor åpent og digert det var, må nesten «Link’s Awakening» få like mye kudos for hvor utrolig tight det er. Her er det ingen åpne sletter eller bortkastet plass – og her er det nok dungeons til at alle burde være fornøyd."
 
Herlig. Er så lei av open world.

 

"Javel, det er ikke kjempelangt i forhold til nyere spill i serien, det er ikke «nymotens» i struktur, det er litt rart, og pr-materialet til spillet har ikke buzzwords som «open world» og «procedurally generated»."
 
Herlig. En konsentrert spillopplevelse uten padding. Som det pleide å være. Et spill trenger ikke være lengre enn det er.
 
Jeg lo forresten av dette avsnittet:

 

"Broren min valgte «Robocop». Han er fem år eldre enn meg og likte pangpang og action-ting. Jeg valgte «The Legend of Zelda: Link’s Awakening», fordi eventyrspill sto høyt i kurs."
 
Ingen tvil om hvem som gjorde det beste valget her.
Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Digital Foundry nevnte det i sin video.

 

Dere har nok helt rett, dessverre. Fikk spillet i posten i dag, og har testet det med både Pro-kontroller og 8bitdo SNES-kontroller. Man må nok styre med stikken. Da blir det Pro controller på meg. Foretrekker helt klart SNES-kontrolleren, men stikken er kronglete plassert der. Hadde helt klart foretrukket å bruke den og D-pad. Men det er nå bare en bagatell. Spillet i seg selv virket svært lovende. :)

Lenke til kommentar

 

Herlig. Er så lei av open world.

 

Herlig. En konsentrert spillopplevelse uten padding. Som det pleide å være. Et spill trenger ikke være lengre enn det er.

 

Alle Zelda-spillene til dags dato har strengt tatt vært open world. Sånn jeg ser det er i alle fall "open world" at man kan velge en retning og spasere i vei. Noen steder er selvsagt sperret av en stund, men det er like fullt open world. Sånn sett er Zelda på mange måter en god blanding av open world og Metroid. Vi får jo stadig vekk nye greier som gjør at vi kan dra tilbake til tidligere områder og finne nye ting osv. :)

 

Angående lengden skal jeg ikke si noe på det, da jeg selvsagt ikke har fullført det på Switch ennå. Det kan jeg si er at jeg fikk spillet i dag, og det første jeg så var at det er to vanskelighetsgrader. I Hero Mode tar vi dobbelt så mye skade som vanlig, og det er vanskeligere å finne hjerter for å heale. "For advanced players", som det står. Hvis du tror det blir for kort, hva med en runde gjennom Hero Mode? Eller gå gjennom vanlig mode først for å bli kjent med spillet, og så t Hero Mode etterpå? Spillet er så langt som man vil ha det til. :) Skader jo ikke med en liten speedrun, eller lage sine egne regler for det. Hva med å gå gjennom spillet uten å drepe én eneste fiende man ikke trenger? Gå gjennom uten å kjøpe noe som helst? Kanskje droppe å bruke sverdet, og drepe fiendene på andre måter som bombe, bue osv? Er spillgleden der kan spill vare evig. :)

Lenke til kommentar

Alle Zelda-spillene til dags dato har strengt tatt vært open world. Sånn jeg ser det er i alle fall "open world" at man kan velge en retning og spasere i vei. Noen steder er selvsagt sperret av en stund, men det er like fullt open world. Sånn sett er Zelda på mange måter en god blanding av open world og Metroid. Vi får jo stadig vekk nye greier som gjør at vi kan dra tilbake til tidligere områder og finne nye ting osv. :)

 

Jo, du har rett. Det første Zelda er omtrent så open world som et spill kan være, så hvorfor har jeg det moro med dette spillet mens jeg kjeder meg med nyere open world-spill?

 

Dette mener har jeg å gjøre med at nyere open world-spill er for lite smør som er smurt utover for mye brød. Det er en stor verden, men ting og hendelser er spredd utover et så stort område at en stor del av spilletiden blir bare å tråkke fra A til B og tilbake igjen. LoZ har en mye mindre verden enn Breath of the Wild, men nesten hver eneste skjerm har noe som skjer eller en hemmelighet. Det tar ikke lang tid å gå fra ende til annen og hele spillet kan rundes på 10 timer. Etter 10 timer i Xenoblade Chronicles 2 var jeg ikke ferdig med tutorials engang, og historien var såvidt begynt. 

Lenke til kommentar

Men ALLE anmelder det med nostalgibrillene på 11.."Jeg sto i kø i lekebutikken i 1996 og venta i 3 timer på å kjøpe LA sammen med broren min som hadde valgt Robocop".

Sakleg å syte over at anmelderar har spelt originalversjonen av ein remake.  :) For min del tykkjer eg at det er fint at dei har spelt det før, for då har ein eit samanlikningsgrunnlag for å seie noko om evt. forbetringar, eller evt. ting som ikkje er betre.

Lenke til kommentar

Jo, du har rett. Det første Zelda er omtrent så open world som et spill kan være, så hvorfor har jeg det moro med dette spillet mens jeg kjeder meg med nyere open world-spill?

 

Dette mener har jeg å gjøre med at nyere open world-spill er for lite smør som er smurt utover for mye brød. Det er en stor verden, men ting og hendelser er spredd utover et så stort område at en stor del av spilletiden blir bare å tråkke fra A til B og tilbake igjen. LoZ har en mye mindre verden enn Breath of the Wild, men nesten hver eneste skjerm har noe som skjer eller en hemmelighet. Det tar ikke lang tid å gå fra ende til annen og hele spillet kan rundes på 10 timer. Etter 10 timer i Xenoblade Chronicles 2 var jeg ikke ferdig med tutorials engang, og historien var såvidt begynt. 

 

Som den anmeldelsen sa er det ingen åpne sletter her, og ingen bortkastet plass. Det har mye å si for meg. Selve kartet i Link's Awakening er mye mindre enn i BotW, men hver eneste del av den har en grunn til å være der. Vi går for eksempel rett fra stranden til byen, og videre til skogen. Det er ingen åpne sletter mellom noen av disse. Så selv om kartet er mindre, er det mye mer detaljert og interessant å utforske. Husker Bethesda snakket om det da de lagde Oblivion. Kartet skulle være litt mindre enn i Morrowind i areal, men til gjengjeld skulle det være mye mer å finne der av interesse.

 

Men som en mikrospoiler, er det noen mulighet for å skru av den uglen i Link's Awakening? Er jo komplett umulig å tenke selv her. Hver eneste gang jeg får nytt utstyr, kommer den forbannede uglen og sier hva jeg skal gjøre nå. Til sammenligning er jeg nesten gjennom Link To The Past, og der er jeg pent nødt til å klare meg selv. Eneste hjelpemidler jeg har er at alle områdene jeg må gå til er markert på kartet med tall, men det er alt. I Link's Awakening tok jeg nettopp første dungeon, og fikk et hint om hvor jeg skal videre. Dro så ut av dungeonen, og her kommer dem forpulte uglen og forklare i detalje hvor jeg skal nå. FFS...  :wallbash: Men ellers er det et solid spill. Kanskje litt vel likt Link To The Past, men det er strengt tatt ikke negativt. Føles som en Link To The Past 2.  :grin:

Lenke til kommentar

Sakleg å syte over at anmelderar har spelt originalversjonen av ein remake.  :) For min del tykkjer eg at det er fint at dei har spelt det før, for då har ein eit samanlikningsgrunnlag for å seie noko om evt. forbetringar, eller evt. ting som ikkje er betre.

Tror bare han savner en anmeldelse fra sitt eget perspektiv, nemlig fra en som har null nostalgi fra originalen.

 

I den gaten kan jeg jo nevne at jeg spilte originalen først rundt 2010, og det var absolutt spillbart fortsatt da. Vil tro at grunnlaget fortsatt er solid, med eller uten nostalgibriller.

Lenke til kommentar

Sakleg å syte over at anmelderar har spelt originalversjonen av ein remake.  :) For min del tykkjer eg at det er fint at dei har spelt det før, for då har ein eit samanlikningsgrunnlag for å seie noko om evt. forbetringar, eller evt. ting som ikkje er betre.

 

Du kan ikke gi spillet et fripass bare fordi det kom ut i 1993 og "spill på den tiden var vanligvis ikke så bra", det er massevis av spill som var imponerende for sin tid som ikke nødvendigvis er perfekte.

 

De aller fleste vil påstå at Super Mario 64 var et svært viktig spill, men Super Mario Odyssey er på veldig mange måter en betraktelig forbedring når det kommer til bevegelse, muligheter, og rent teknisk.

Lenke til kommentar

Spilte ikke originalen, og av en eller annen grunn kom jeg aldri helt i gang med DX-versjonen på 3DS. Men for meg føles Link's Awakening på Switch ganske likt Spyro remaken og Resident Evil 2 Remake. Akkurat som dem er det en remake av et gammelt spill, men det føles som et helt nytt spill. Hadde jeg ikke visst bedre kunne dere ha sagt at alle tre er helt nye spill, og jeg ville trodd dere uten å nøle. (regner Spyro-samlingen som ett spill i dette tilfellet.) Nostalgi er jo bra, men jeg synes alle tre klarer seg helt fint uten det også. :)

Lenke til kommentar

Som den anmeldelsen sa er det ingen åpne sletter her, og ingen bortkastet plass. Det har mye å si for meg. Selve kartet i Link's Awakening er mye mindre enn i BotW, men hver eneste del av den har en grunn til å være der. Vi går for eksempel rett fra stranden til byen, og videre til skogen. Det er ingen åpne sletter mellom noen av disse. Så selv om kartet er mindre, er det mye mer detaljert og interessant å utforske. Husker Bethesda snakket om det da de lagde Oblivion. Kartet skulle være litt mindre enn i Morrowind i areal, men til gjengjeld skulle det være mye mer å finne der av interesse.

 

Men som en mikrospoiler, er det noen mulighet for å skru av den uglen i Link's Awakening? Er jo komplett umulig å tenke selv her. Hver eneste gang jeg får nytt utstyr, kommer den forbannede uglen og sier hva jeg skal gjøre nå. Til sammenligning er jeg nesten gjennom Link To The Past, og der er jeg pent nødt til å klare meg selv. Eneste hjelpemidler jeg har er at alle områdene jeg må gå til er markert på kartet med tall, men det er alt. I Link's Awakening tok jeg nettopp første dungeon, og fikk et hint om hvor jeg skal videre. Dro så ut av dungeonen, og her kommer dem forpulte uglen og forklare i detalje hvor jeg skal nå. FFS... :wallbash: Men ellers er det et solid spill. Kanskje litt vel likt Link To The Past, men det er strengt tatt ikke negativt. Føles som en Link To The Past 2. :grin:

Den uglejæveln var der i originalen også. Det er lenge siden jeg spilte Link's Awakening men jeg tror hintene roer seg litt etterhvert..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...