Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (5 timer siden):

Derfor Tesla er eneste valg ved kjøp av elbil, plug'n play, ihvertfall sånn jeg har forstått det, at man rett og slett bare setter i ladekabelen.

På andre biler må man klusse med masse forskjellige brikker, og finne en lader som passer bilen din

Dette er oppkonstruerte problemer. Om du registrerer ladebrikken din hos de forskjellige leverandørene før du legger ut på langtur, er ikke dette noe problem. Og i verste fall så støtter de aller fleste drop-in via SMS, selv om det er litt dyrere.

Og det er kun to ladestandarder for elbil-lading; CCS og Chademo. De aller fleste stasjoner tilbyr begge deler, eller i det minste CCS. Det er faktisk mer styr om du har en Tesla Model S eller X, da de ikke bruker noen vanlig standard, og du må ha adapter.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kajac said:

Dette er oppkonstruerte problemer. Om du registrerer ladebrikken din hos de forskjellige leverandørene før du legger ut på langtur, er ikke dette noe problem. Og i verste fall så støtter de aller fleste drop-in via SMS, selv om det er litt dyrere.

Og det er kun to ladestandarder for elbil-lading; CCS og Chademo. De aller fleste stasjoner tilbyr begge deler, eller i det minste CCS. Det er faktisk mer styr om du har en Tesla Model S eller X, da de ikke bruker noen vanlig standard, og du må ha adapter.

Man trenger jo ikke bruke adapter. Man bare bruker superladerne, plugger inn og lading starter på ca 30 sekunder. Betaling trenger jeg ikke bekymre meg for ettersom det er gratis.

Så klart, man har også muligheten til å lade på CCS eller CHAdeMO med adapter, men det er ikke veldig ofte man har behov for det. På 129.000 km tror jeg det har vært 2-3 ganger der det har vært ganske nødvendig å benytte en 50 kW hurtiglader. Pluss kanskje 5 ganger der jeg har gjort det fordi det har vært litt mer praktisk enn alternativene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Man trenger jo ikke bruke adapter. Man bare bruker superladerne, plugger inn og lading starter på ca 30 sekunder. Betaling trenger jeg ikke bekymre meg for ettersom det er gratis.

Så klart, man har også muligheten til å lade på CCS eller CHAdeMO med adapter, men det er ikke veldig ofte man har behov for det. På 129.000 km tror jeg det har vært 2-3 ganger der det har vært ganske nødvendig å benytte en 50 kW hurtiglader. Pluss kanskje 5 ganger der jeg har gjort det fordi det har vært litt mer praktisk enn alternativene.

Jeg sier ikke at Teslas superladere er dårlig, men ladeinfrastrukturen i Norge i dag er blitt såpass god (med unntak av nordnorge) at superchargere ikke lenger er det store argumentet som det en gang var. Og superchargere koster vel penger også nå.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kajac said:

Jeg sier ikke at Teslas superladere er dårlig, men ladeinfrastrukturen i Norge i dag er blitt såpass god (med unntak av nordnorge) at superchargere ikke lenger er det store argumentet som det en gang var. Og superchargere koster vel penger også nå.

Ja, for de som kjøper ny Tesla nå så koster superlading penger. Og for brukte Teslaer som er førstegangsregistrert fra og med april 2017 (sånn ca).

Jeg sier ikke at man absolutt må ha Tesla, men reagerte på at du sa man må bruke adapter; for det er svært sjeldent tilfelle, i hvert fall for min del.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Kajac said:

Jeg sier ikke at Teslas superladere er dårlig, men ladeinfrastrukturen i Norge i dag er blitt såpass god (med unntak av nordnorge) at superchargere ikke lenger er det store argumentet som det en gang var. Og superchargere koster vel penger også nå.

Sist jeg ladet på en 50kW Grønn Kontakt lader kosta det meg 170kr.
Sist jeg ladet på en 150kW Tesla Supercharger kostet det meg 47kr.

Brukte vel bare en 1\3 av tiden og, som nok sikkert har litt å si (er strøm+minuttpris på grønn kontakt sine ladere)

Så ja man må betale, men det er store forsjeller alikevell.

Men enig i at sør i landet begynner det å bli bra med ladere for alle merker. Men her Nord er det fortsatt kun ett merke som duger...

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (Akkurat nå):

Hvor ofte bruker dere Tesla-eiere superchargers egentlig? Sånn til daglig? Lader dere ikke hjemme?

Ikke  mottatt min enda, men ser for meg at primær lading foregår hjemme, så bruker man Tesla sine om man skal kjøre ei grei strekning, eller bare svippe innom om man har lite batteri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kajac said:

Hvor ofte bruker dere Tesla-eiere superchargers egentlig? Sånn til daglig? Lader dere ikke hjemme?

Har ikke lader hjemme så lader bare på jobb innimellom.

Supercharging brukes i hovedsak når man skal kjøre langt, eller veldig mye på en dag. Siden jeg mangler lader hjemme hender det jo at jeg starter dagen med lite batteri og da er det jo kjekt å få fylt det i full fart.

Har og en kompis som er litt vimsete av seg, og ofte har glemt å plugge i laderen på kvelden.
Da har han måtte hoppe over frokosten om morgenen og heller spist den i bilen utenfor superchargern 😛

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kajac said:

Hvor ofte bruker dere Tesla-eiere superchargers egentlig? Sånn til daglig? Lader dere ikke hjemme?

For min del nesten bare på langtur. Det kan gå en måned uten superlading, og så 10-20 superladinger over en uke.

Det hender også jeg fyller på litt ekstra på nærmeste superlader, om sakteladingen ikke helt klarer å holde tritt med kjøringen i hverdagen. Jeg har bare ca 3 kW effektiv hjemmelading, så på vinteren med høyt forbruk kan det hende at maks oppnådd SOC faller litt utover i uken. (Bare om jeg kjører mer enn omkring 150-200 km/dag.) Jeg kan f.eks starte mandagen med 90%, så tirsdagen med 80%, så onsdagen med 60%, og så superlader jeg noen minutter på kvelden for å komme ajour.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (4 minutter siden):

Ikke  mottatt min enda, men ser for meg at primær lading foregår hjemme, så bruker man Tesla sine om man skal kjøre ei grei strekning, eller bare svippe innom om man har lite batteri. 

Hvorfor "svippe innom" hvis det ikke er behov for det? Er det jeg ikke helt klarer å forstå. Føler Tesla-eiere alltid snakker om hvor viktig superchargerene er for dem, men det må da være lettere og billigere å lade hjemme eller på jobb? Min Ioniq, som kun har 2/3 batterikapasitet av en tesla model 3, har jeg enda tilgode å ha behov for å lade andre steder enn hjemme. Jeg har ladet litt rundt om kring for å teste det ut, men har ikke hatt behov for det enda, selv på "langkjøring". Og de få gangene jeg evt. skulle trenge å hurtiglade på langtur, så er det "normale" ladenettet mer enn godt nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Kajac, som du seie så har jo me med Ioniq ein del lavere rekkevidde. Det gjere også at me må stoppe for lading oftere. For eiere med eldre Teslaer har dei jo hatt gratis tilgang til Supercharger, så da er det ikkje heilt overraskende at dei kanskje har anna vaner for korleis ein lader.

På Aksdal her i distriktet kan eg sjå for meg at Tesla-eigere gjerne kunne kjøre bilen relativt tom, og svippe innom Aksdal for å lade mens dei handler på butikken - sida Superchargerne sto på same parkeringsplassen. Den kombinasjonen gjere jo at du gjerne kan behandle bilen litt som ICE mtp påfylling. Model 3 eigere som passerer Aksdal gjere nok ikkje det same, sida dei nye ladestasjonene med CCS står klønete nok eit par hundre meter unna... 😂

Også blei vel den gamle SuC plassen stengt no nyleg forresten. Hm.

Korleis det gjelder andre eigere veit eg ikkje. Men om ladepunktet er ein bekvem plass er det vel ingen grunn til å stoppe andre stader, og ein kan mogleg bruke bilen veldig likt som man gjorde med ICE. 

På langtur er nok SuC også meir aktuell av eit par grunner - SuC har typiskt fleire ladestolper, og typiskt med vesentlig høgere effekt. Så du har meir pålitelig tilgang, betre ladehastighet, og betre opplevelse (sida du berre plugger den i bilen og går vekk - ingen brikke eller noko).

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Hanhijnn said:

Okay. Men tullete likevel, når det er langt til neste toalett.

Heilt enig! Eg kjente eit bittert hat mot butikk-ansatte allereie, fordi eg tidligere spurte etter toalett, og fekk typiske "berre kunder får info" skvipet... for så å informere at eg måtte til naboen for toalett uansett.

Men siste par gangene har alt der vært stengt også, så da er det bare Joker'n der... Og same lira. Kunder får info. Nærmeste toalett? Not here, dipshit.

Rasshøl av nokre ansatte.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Kajac skrev (26 minutter siden):

Hvorfor "svippe innom" hvis det ikke er behov for det?

Om batteriet % er lavt så vil jeg si at det er et behov for det? 

henrikr skrev (9 minutter siden):

Andre biler å vurdere?

Siden du allerede har god kjennskap til Tesla, vurdert Model 3 eller Model Y om du kan vente litt? 

Endret av Merko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...