Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, oophus said:

Ja, jeg så ikke for meg at man i utgangspunktet erstattet eldre batterier med nye batterier. Det er jo fullt mulig å kjøre en "refurbishment" på Leaf batterier, og plukker man de beste cellene fra 2-3 biler, så får man nok automatisk en god oppgradering bare der. 

Poenget er bare at elbiler gjerne faller inn i et slikt segment der oppgraderinger kan bety veldig mye. Selv infotainmentsystemet kunne jo fått en oppgradering sammen med ny BMS og CCS? Installer Android Autonomive f.eks der? Personlig trur jeg det vil vokse opp et marked for slikt etterhvert. 

 

Det blir veldig mye penger og jobb som må utføres på en "kjedelig" og verdiløs bil, så tror ikke Leaf er den som kommer til å bli tuklet mest med.

Nissan har jo satt en del kjepper i hjulene for de som vil bytte eller oppgradere batteripakkene i sine biler. Både ved å benytte forsjellige plugger og ved å ha parringskoder mellom bil å batteri, så bytter du batteri vil bilen kun fungerer i "limp" mode. Løsningen inntil nylig var vel å flytte hele BMS modulen fra det gamle batteriet til det nye. Ulempen da er at batteristatusen blir feil.

Er vel først nå nylig at "moddere" har bynt få skikkelig til med slikt på Leaf.

Leaf har vel forøvrig en designflaw og hvor vann fra vindusviskerne renner rett ned på dempertårnet så det ruster sund. Annbefales vel at Leaf eiere kjøper eller lager en liten hette til å putte over dempertårnet så vannet ikke treffer direkte. Ellers er det jo ganske så driftssikre biler om man der bort fra degraderingen av batteriet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Leaf har en stor fordel med at de var en av de første mass-market elbilene, så det er et stort miljø av elbilnerder som tukler med de.

Men det er jo typisk "nerder" som liker den type ting. Tror ikke det er folka som henger på YX på lørdagskvelden som vil ha sånt. 😛 men man vet jo aldri. Tenker Renault Twizy er en grei billig el-rånebil om man først skal ha elbil :D

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Joda, men så er jo også Leaf en "kjerringbil", ikke en råne-Volvo 240.

Leaf 2010-13 er en spinke og spare-familiebil eller kjerringbil. Ser for meg at det brukes uhyre lite på unødvendige oppgraderinger eller vedlikehold. Har f.eks aldri sett eller hørt om en Leaf med fete felger, SUB-woofer, karbonfiber-folie eller noe sånt. Ligg generalisert kjøper Leaf-eiere dekk, spylevæske og viskere. Punktum.

Hvorfor hekte deg fast i kun Leafer? Det vil komme en tid hvor Honda E er 10 år gammel også. 

Uansett, jeg har sett leaf med oppgraderte felger. Jeg har til og med sett Yaris stasjonsvogn med felger og senkesett. Uansett går du glipp av poenget - igjen. Elbiler kan kjapt oppgraderes utenfor kun utseende på enklere metoder. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Er vel først nå nylig at "moddere" har bynt få skikkelig til med slikt på Leaf.

Og folk vil bli flinkere og flinkere på dette, spesielt når systemene i bilene samles i større og større grad. Jeg blir ikke overrasket om vi vil se første tegn til andre OSer i gamle elbiler om noen år. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (36 minutter siden):

Fordi jeg holder meg konsistent i nåtiden når vi diskuterer nåtid. Ingen tidsreiser fra setning til setning alt etter hva som passer argumentene best.

Kan lønne seg å ta utgangspunkt i temaet jeg tok opp. Jeg er kun overrasket over at jeg ikke hadde sett firmaer som jobbet for å kunne tilby oppgraderinger innenfor elbiler. Nå har vi sett at slike firma eksisterer så det er allerede igang. 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Drunkenvalley said:

Framleis fristet til å kjøpe elektrisk sete for passasjer-siden i Ioniq'en min, når me prate om mods. Utover det burde eg virkelig gjere om installeringen av dashcam'en - eg har eit dual-cam oppsett, og den i bakluka hefta ikkje skikkelig, så den sitter løst og skjevt.

Sitter du mye på som passasjer da? 😛

I min forrige bil hadde jeg ett Xioami dashcam, og med det fulgte det med noe slags limgreier som satt noe vanvittig godt. Men det va faktisk mulig å fjerne igjen uten at det ble merker i rute etterpå. Så det finnes gode ting beregnet for slikt.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Complexity said:

Sitter du mye på som passasjer da? 😛

Nei, men eg synes det er litt fjåsete at berre fører har elektrisk sete. Det er 2020! Burde klare betre enn det.

38 minutes ago, Complexity said:

I min forrige bil hadde jeg ett Xioami dashcam, og med det fulgte det med noe slags limgreier som satt noe vanvittig godt. Men det va faktisk mulig å fjerne igjen uten at det ble merker i rute etterpå. Så det finnes gode ting beregnet for slikt.

Ja, eg trur det helst er teksturen på plasten som var dårlig. Den har ein slik "ørken-tekstur" greie, mens kameraet blei festet med eit lite stykke 3m dobbeltsidig teip (inkludert i pakka).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...