Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (På 24.11.2020 den 0.40):

Jeg tror Model S mistet mye av markedet da de kuttet ut de med mindre batteri. 60, 70 og 75 kWh utgavene. Mange antar det ble gjort for å ikke kannibalisere salget av model 3 performance, men jeg tror det handler vel så mye om profittmargin. Model 3 P har nok mye større profittmargin enn en model S 60-70-75 kWh. Jeg mener de har valgt feil løsning. De burde heller laget en model S v2 som kutter produksjonskostnadene vesentlig. Dessuten har model S flere svakheter i dagens bilmarked: ikke mulig med hengerkrok, ingen varmepumpe og den en gang så famøse frunken har nesten krympet bort. Dette bør være mulig å fikse i en v2-utgave, der produksjonen tunes for salg i større volumer.

Jeg mener plaid og 3-motor-varianten er feil utviklingsretning. De burde fokusert mer folkelige behov og mer på volum.

Nå går det ennå mer i feil retning. Model S og X fikk fra i dag av en prisøkning på 55 000 kr. Dermed blir de nye startprisene på henholdsvis 776 og 904 tusenlapper!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (44 minutter siden):

Lurer på hva grunnen til det er... Noen som vet?

Fordi de kan? Tesla er bilverdens svar på Apple, både på godt og vondt. Nå som de har bygget seg opp en hærskare av fans som kjøper Tesla "uansett hva", så må de jo også utnytte dem.

I tillegg så er jo Tesla en luksusbil, og de skal jo koste litt.

Men joda, når Model S kom, kostet den vel rundt 350 000 eller deromkring. Så det er jo en helt absurd prisøkning, spesielt siden "alle andre" elbiler har gått ned i pris. Men så lenge folk er villig til å betale, så fortsetter deg sikkert. Bare se på iPhone. For noen år siden var det utenkelig å betale mer enn 6-7 000 for en mobil. Nå betaler fans gladelig det dobbelte for å få årets marginalt bedre kamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (15 minutter siden):

Men joda, når Model S kom, kostet den vel rundt 350 000 eller deromkring. Så det er jo en helt absurd prisøkning, spesielt siden "alle andre" elbiler har gått ned i pris

Jeg finner ikke det overraskende. Det er jo ikke å legge skjul på at dette sikkert er marginer som de tar selv, men når man er et lite selskap med en helt fersk bil som nesten ingen tør å røre så har man ikke muligheten til å ta godt betalt for den.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Kajac said:

Men joda, når Model S kom, kostet den vel rundt 350 000 eller deromkring. 

Litt mer, her er prisene i 2013:

  • Model S 60: 446 500
  • Model S 85: 506 700
  • Model S Signature Performance: 679 000

En ny Model S koster i dag fra 775 990.

I 2013 var dollarkursen (snitt for året) 5,88. I går var den 9,00. Så prisøkningen har ikke vært stor, det er valutaendringen som står for det meste av prisforskjellen. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
zanta skrev (5 minutter siden):

Litt mer, her er prisene i 2013:

  • Model S 60: 446 500
  • Model S 85: 506 700
  • Model S Signature Performance: 679 000

En ny Model S koster i dag fra 775 990.

I 2013 var dollarkursen (snitt for året) 5,88. I går var den 9,00. Så prisøkningen har ikke vært stor, det er valutaendringen som står for det meste av prisforskjellen. 

 

Da tok jeg feil gitt. But still, en ganske solid økning i forhold til andre elbiler, hvor prisen har gått ned (inkl. på Model 3). Dollar-kursen forklarer ikke hele differansen. På langt nær. En entry-level Model S i USA koster i dag 69 420 $, mot 57 400 i 2012. Altså en økning på 12 020 $, eller 106 641 kroner.

Jeg tror Tesla bevisst har satt prisene ekstra høyt, for å tydelig differensiere mellom Model 3 og Model Y. Og selvsagt for å flå kundene sine litt ekstra ;)

 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Merko said:

Som alle andre selskaper mao. 

Kommer ikke over at man må ut med 50 tusen for å få ryggekamera på VW ID.3.. 

Er litt merkelig at de de justerer opp Model S prisene. Skulle ikke tro den solgte spesielt godt i dag med tanke på hvor utdatert den er.

Men kansje Teala ikke vil selge den heller. De har vel nok med å produsere 3 og Y om dagen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 minutes ago, zanta said:

Hva mener du med det? Førerassistentpakke WD2 til 11 600 gir ryggekamera og keyless. Dyrt, men langt fra 50k.

Da har de vel åpnet for at man kan kjøpe det utenom. Det er bra.

I starten måtte du opp i neste utstyrsnivå for å få ryggekamera, og det kostet 50 tusen ekstra. De gjorde det vel litt "enklere" i starten for å få i gang produksjonen, men i 2020 burde det jo virkelig være standard.

Og det er vel påbudt i noen land og i dag? At nye biler må ha ryggekamera. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Complexity said:

Og det er vel påbudt i noen land og i dag? At nye biler må ha ryggekamera. 

Påbudt i USA, hvor det årlig omkommer ca 200 personer og skades ca 12 000 ved ryggeulykker.

Jeg har hatt noen biler med ryggekamera, og de fleste er dårlig egnet for norske forhold. Ved kjøring i nedbør, spesielt snø og slaps, dekkes kameralinsen slik at man ser bare en grå sky på skjermen. Kjedelig å måtte gå ut av bilen og tørke av linsen  når man skal rygge. VW har genial løsning med å skjule kamera i logoen, slik at det er rent når du trenger det. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, zanta said:

Påbudt i USA, hvor det årlig omkommer ca 200 personer og skades ca 12 000 ved ryggeulykker.

Jeg har hatt noen biler med ryggekamera, og de fleste er dårlig egnet for norske forhold. Ved kjøring i nedbør, spesielt snø og slaps, dekkes kameralinsen slik at man ser bare en grå sky på skjermen. Kjedelig å måtte gå ut av bilen og tørke av linsen  når man skal rygge. VW har genial løsning med å skjule kamera i logoen, slik at det er rent når du trenger det. 

Blir vel påbudt her og etterhvert.

Er genialt å ha kamera skjult ja. Slipper at det fylles med drit.

Men hvor sterk er egentlig den motoren? Klarer den å få fram kamera om baken er dekket av snø?

Bilen min ser jo slik ut store deler av vinteren.. 

IMG_20200405_172235.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Da tok jeg feil gitt. But still, en ganske solid økning i forhold til andre elbiler, hvor prisen har gått ned (inkl. på Model 3). Dollar-kursen forklarer ikke hele differansen. På langt nær. En entry-level Model S i USA koster i dag 69 420 $, mot 57 400 i 2012. Altså en økning på 12 020 $, eller 106 641 kroner.

Jeg tror Tesla bevisst har satt prisene ekstra høyt, for å tydelig differensiere mellom Model 3 og Model Y. Og selvsagt for å flå kundene sine litt ekstra ;)

 

Så justert for inflasjon, og batteristørrelse er den vel nesten rimeligere i dag :)

Lenke til kommentar
Complexity skrev (27 minutter siden):

Er genialt å ha kamera skjult ja. Slipper at det fylles med drit.

Men hvor sterk er egentlig den motoren? Klarer den å få fram kamera om baken er dekket av snø?

Min 2015 modell E-Golf slet en gang i blant med å få opp den luken, til gjengjeld var det alltid rent.

Problemet med å ha det skjult er, i Tesla sitt tilfelle i alle fall, at kameraet er i bruk hele tiden og ikke bare når man rygger. Det vil nok kunne bli et problem for autopiloten vinterstid, i alle fall dersom mange sensorer tildekkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
magb skrev (4 minutter siden):

Hvem da? Muligens bmw i3? Leaf, og Ionic har gått opp i pris med større batteri.

Leaf kostet 255 000 i 2012. Justert for inflasjon blir det 302 825 kr i 2020. Og batteriet er da på 40 kWt mot 24 kWt originalt. En ny Leaf starter på 297 900 kr i 2020.

e-Golf kostet 248 500 i 2014. Justert for inflasjon blir det 286 912 kr i 2020. 280 500 var prisen du måtte ut med før ID.3 tok over. Altså har også denne gått ned i pris.

Ioniq har derimot gått opp i pris etter de kom med den nye modellen. Men den har også fått mye mer standardutstyr. 

Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...