Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Litt spesiell sak ved lading: Jeg var på nærbutikken her om dagen, og siden jeg bare hadde strøm til et par mil igjen, satte jeg bilen på hurtiglading på en 50 kW Fortum DC-lader mens jeg handlet. Startet lading med brikken, og forlot bilen. Kom tilbake til bilen etter handling, stoppet lading med Avslutt på touch-skjermen på laderen og med ladebrikken som anvist på skjermen. Ladingen stoppet, jeg koblet fra og kjørte. Neste morgen så jeg at jeg ikke hadde fått kvittering for betaling av ladingen, og gikk inn i appen. Der stod det at bilen fortsatt hurtigladet, den hadde nå ladet i over 22 timer. Blir spennende når jeg får faktura for denne ladingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Gavekort said:

Folk tror de trenger mer og mer rekkevidde til det utømmelige. Man ser på en bil og begynner å fantasere om Europaturer, i stedet for å heller leie seg en bil med forbrenningsmotor den ene gangen.

 Også henger. Dei skal visst ta seg tur til Frankrike med campingvogn uten stopp. Helst på vinter i -25 grader. 😂

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gavekort said:

Jeg er ganske fastsatt på at 500 km (mer? mindre?) er alt man noen gang vil kunne trenge og at vi på det stadiet bør begynne å se mot mindre, billigere, lettere og mer miljøvennlige batterier. Jeg vil ikke en gang si at 30 minutter lading er et veldig stort problem, selv om alle forbedringer der er høyst velkomne.

Etter å ha kjørt elbil noen år, er det ikke rekkevidden som er utfordringen, men ladehastigheten. Min i3 (120 Ah) kjører 25-35 mil på en lading (310 km WLTP), men siden den lader på bare 50 kW blir det lange ladestopp når jeg en sjelden gang er på langtur med den. Hvis bilen hadde ladet 3-5 ganger raskere, hadde det ikke vært noe problem at bilens rekkevidde er kort. Forutsatt at det er tilstrekkelig tilgjengelige ladestasjoner.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gavekort said:

Det er alltid verst tenkelig scenario ja. Så vil de heller inngå store kompromisser på pris og tyngde fremfor å ta seg en tvunget weiner-stopp hos Circle K.

Hehe, ja.

Eg merke at med Ioniq har det ikkje vore store problemet med langtur. Tur-retur Oslo er i utgangspunktet to stopp, skjønt eg har tatt fleire enn det så langt sida eg pleie lade på Haukeligrend.

Men guder som eg hater Haukeligrend etter siste par turene dit. Ingen dass lengre, og ei sjappe med ansatte som er direkte fiendtlige om å eingong informere om kor det er toalett - sjølv om dei ikkje ein gong tilbyr kundetoalett. Stopper ikkje der igjen om eg overhodet kan unngå. Eg blei direkte forbanna når eg sist spurde etter toalett og blir informert at nærmeste er neste Esso stasjon. Nei, du, eg veit godt du ikkje går ut og driter i ein busk, din klovn...

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 timer siden):

Det er alltid verst tenkelig scenario ja. Så vil de heller inngå store kompromisser på pris og tyngde fremfor å ta seg en tvunget weiner-stopp hos Circle K.

Derfor Tesla er eneste valg ved kjøp av elbil, plug'n play, ihvertfall sånn jeg har forstått det, at man rett og slett bare setter i ladekabelen.

På andre biler må man klusse med masse forskjellige brikker, og finne en lader som passer bilen din

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Dubious said:

Derfor Tesla er eneste valg ved kjøp av elbil, plug'n play, ihvertfall sånn jeg har forstått det, at man rett og slett bare setter i ladekabelen.

På andre biler må man klusse med masse forskjellige brikker, og finne en lader som passer bilen din

Enkel lading + oppvarming av batteri + effektiv drivlinje + stort batteri = Langkjøringsbil.

Dessverre ser det ut til at det bare er ett merke som greier samtlige.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (10 minutter siden):

Enkel lading + oppvarming av batteri + effektiv drivlinje + stort batteri = Langkjøringsbil.

Dessverre ser det ut til at det bare er ett merke som greier samtlige.

Med endel bonuser på kjøpet... har en kjenning som ble tauet fra tromsø til Trondheim i ferien Hans S ble bricked med en Sw opdatering da var langturen plutselig ikke så kurrant.

Lenke til kommentar
zanta skrev (8 timer siden):

Litt spesiell sak ved lading: Jeg var på nærbutikken her om dagen, og siden jeg bare hadde strøm til et par mil igjen, satte jeg bilen på hurtiglading på en 50 kW Fortum DC-lader mens jeg handlet. Startet lading med brikken, og forlot bilen. Kom tilbake til bilen etter handling, stoppet lading med Avslutt på touch-skjermen på laderen og med ladebrikken som anvist på skjermen. Ladingen stoppet, jeg koblet fra og kjørte. Neste morgen så jeg at jeg ikke hadde fått kvittering for betaling av ladingen, og gikk inn i appen. Der stod det at bilen fortsatt hurtigladet, den hadde nå ladet i over 22 timer. Blir spennende når jeg får faktura for denne ladingen?

Spennende. Fint om du kan informere oss om utfallet av denne saken. Greit for folk å vite hvilke farer man kan risikere ved enkelte ladeoperatører.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (8 timer siden):

Men guder som eg hater Haukeligrend etter siste par turene dit. Ingen dass lengre, og ei sjappe med ansatte som er direkte fiendtlige om å eingong informere om kor det er toalett - sjølv om dei ikkje ein gong tilbyr kundetoalett. Stopper ikkje der igjen om eg overhodet kan unngå. Eg blei direkte forbanna når eg sist spurde etter toalett og blir informert at nærmeste er neste Esso stasjon. Nei, du, eg veit godt du ikkje går ut og driter i ein busk, din klovn...

Det er vel ikke lov å selge mat hvis de ikke har et toalett-tilbud? Dette er på en Esso-stasjon? Som selger burgere og greier?

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Hanhijnn said:

Spennende. Fint om du kan informere oss om utfallet av denne saken. Greit for folk å vite hvilke farer man kan risikere ved enkelte ladeoperatører.

Ringte Fortum. De sa at laderen stod som ledig da jeg ringte. Etter avtale med kundeservice trykket jeg på Avslutt i appen (som jeg ikke hadde brukt til å starte ladingen, brukte ladebrikken), og da stoppet ladingen i appen også. Slapp selvsagt å betale for 22 timers hurtiglading.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
zanta skrev (7 minutter siden):

Ringte Fortum. De sa at laderen stod som ledig da jeg ringte. Etter avtale med kundeservice trykket jeg på Avslutt i appen (som jeg ikke hadde brukt til å starte ladingen, brukte ladebrikken), og da stoppet ladingen i appen også. Slapp selvsagt å betale for 22 timers hurtiglading.

Litt for mye unødvendig styr, spør du meg. Tror jeg heller satser på å hurtiglade KUN på Tesla superladenettverket.

Men takk for nyttig info. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...