Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, Drunkenvalley said:

Eg trur ikkje nokon her har planer om å løpe deg i forkjøpet, og er vanskelig å sei noko frå eller til om ein spesifikk bil uten meir info. 😅

Hehe skjønner det, er vel mer at en vet aldri hva folk finner på. 

Skal lese meg opp på elbilforumet

Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Ikke sååå crazy god pris da. Billiste 16 modell på finn ligger på 129 laken og det er sikkert litt å prute på.

Om den du ser på har gått vesentlig mer eller har skavanker på noe vis så spørs det jo om den er verdt mere.

Men man begynner iallefall å få gode nummer 2 biler til en billig penge nå.

Ser at de fleste som ligger ute av leafer og soul er brukt importert og har dermed i dag ingen garanti(?) 

Å gi 120 laken for noe som kan gå dørken i morgen er for ille.

Og de som er hos merkeforhandler er priset veldig høyt så det ikke svarer seg. 

Gir litt opp, får se 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, YourBestFriend said:

Ser at de fleste som ligger ute av leafer og soul er brukt importert og har dermed i dag ingen garanti(?) 

Å gi 120 laken for noe som kan gå dørken i morgen er for ille.

Og de som er hos merkeforhandler er priset veldig høyt så det ikke svarer seg. 

Gir litt opp, får se 

Leaf er vel temmelig driftsikker så ville ikke vært så bekymret for garanti der.
Tror og Soul er ganske så driftsikker? ikke hørt om spesielt mye trøbbel med dem iallefall.
Så man må jo vurdere riskikoen for at man trenger garantien. De fleste får vel aldri bruk for den, eller har fikset noe kritisk på garantien allerede.

Men om garanti føles veldig viktig ut så er jo en ny bil å vurdere. Koster jo litt ekstra men du har jo 5 år med "sikkerhet" da.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Nybilgaranti betyr modeller innafor siste 5 årene dei aller fleste tilfellene. Batteri-garanti er normalt innafor 8 år, men avhenger litt av bilen.

  • Leaf 2012-2013 hadde 5 år batterigaranti, så den er falt bort.
  • Leaf 2014-2020 har alle 8 år eller 100k miles. 160k km.
  • BMW i3 har hatt 8 år og 100k miles / 160 k km sida byrjinga. Bilen kom ut i 2013. 
  • Ioniq har 8 år og 125k miles / 201k km.
  • Kia Soul trur eg er 10 år / 100k km? ...Ikkje sikker, kilden der var tåkete.
  • NV200 trur eg er 5 år / 100k km?
  • Zoe er 8 år og 100k miles / 160k km.
Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Drunkenvalley said:

Nybilgaranti betyr modeller innafor siste 5 årene dei aller fleste tilfellene. Batteri-garanti er normalt innafor 8 år, men avhenger litt av bilen.

  • Leaf 2012-2013 hadde 5 år batterigaranti, så den er falt bort.
  • Leaf 2014-2020 har alle 8 år eller 100k miles. 160k km.
  • BMW i3 har hatt 8 år og 100k miles / 160 k km sida byrjinga. Bilen kom ut i 2013. 
  • Ioniq har 8 år og 125k miles / 201k km.
  • Kia Soul trur eg er 10 år / 100k km? ...Ikkje sikker, kilden der var tåkete.
  • NV200 trur eg er 5 år / 100k km?
  • Zoe er 8 år og 100k miles / 160k km.

Men dette gjelder kun for ikke brukt importert biler ? 

Ble mye mas av meg idag, men det å benytte app som betalingsmåte fungerer på fleste ladestasjoner? Har ikke brikke..

Lenke til kommentar
6 minutes ago, YourBestFriend said:

Men dette gjelder kun for ikke brukt importert biler ? 

Ble mye mas av meg idag, men det å benytte app som betalingsmåte fungerer på fleste ladestasjoner? Har ikke brikke..

Eg er forstått med at det er garantien i opprinnelseslandet som gjeld? I dette tilfellet skal den vera lik for dei som eg har nemnt. Men korleis du eventuelt gjere krav på den garantien veit eg ikkje... 🤔

Lenke til kommentar
YourBestFriend skrev (8 minutter siden):

Ble mye mas av meg idag, men det å benytte app som betalingsmåte fungerer på fleste ladestasjoner?

Ingenting som heter mas her på forumet. :)

Du klarer deg med apper. Gjør deg kjent med hvilke ladere som er aktuelle for deg så slipper du å melde deg på ørten forskjellige leverandører. Jeg klarer meg f.eks. veldig bra med bare Grønn Kontakt og Fortum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Fortum har vel gratis ladebrikke og så skal du lade mye der skader det jo ikke å ha en slik.

De andre skal vel ha betalt for sin ladebrikke, men er du medlem av elbilforeningen får man vel en slags universalbrikke tror jeg.

Det gjør man. Min ligger i en skuff på kontoret hjemme.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Complexity said:

Fortum har vel gratis ladebrikke og så skal du lade mye der skader det jo ikke å ha en slik.

De andre skal vel ha betalt for sin ladebrikke, men er du medlem av elbilforeningen får man vel en slags universalbrikke tror jeg.

Alt med NFC er like universelt, du kan bruke en hvilken som helst brikke/kort som sender ut sin UUID når den blir spurt. Utfordringen er å få tak i UUIDen på for eksempel spillkortet fra Norsk Tipping eller #Ruter-kortet ditt, hadde du fått ut det, kunne du ha brukt et av disse kortene ved å registrere UUID hos de aktørene du tenker å bruke.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, zanta said:

Alt med NFC er like universelt, du kan bruke en hvilken som helst brikke/kort som sender ut sin UUID når den blir spurt. Utfordringen er å få tak i UUIDen på for eksempel spillkortet fra Norsk Tipping eller #Ruter-kortet ditt, hadde du fått ut det, kunne du ha brukt et av disse kortene ved å registrere UUID hos de aktørene du tenker å bruke.

Er det mulighet for å få dette registrert på mobilen på noe vis? Så man bare bruker NFC fra den som ladebrikke?

Reservenøkkelen til min bil er ett NFC kort, men jeg kan også bare bruke NFC på mobilen på samme vis. Er jo kun nødvendig om bluetooth skulle streike eller noe da men vært kjekt å kunne bruke mobilen som ladebrikke.

(Funker vel ikke på Apple telefoner da. De er sære med NFC'en sin)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
11 hours ago, Complexity said:

Er det mulighet for å få dette registrert på mobilen på noe vis? Så man bare bruker NFC fra den som ladebrikke?

Reservenøkkelen til min bil er ett NFC kort, men jeg kan også bare bruke NFC på mobilen på samme vis. Er jo kun nødvendig om bluetooth skulle streike eller noe da men vært kjekt å kunne bruke mobilen som ladebrikke.

(Funker vel ikke på Apple telefoner da. De er sære med NFC'en sin)

Dette går automatisk med Fortum-appen, ser det ut til (uten at jeg har testet det): På min iPhone har jeg 2 ladebrikker registrert i Fortum-appen. Den ene (som er ladebrikken jeg bruker overalt) har jeg lagt til selv, den andre, en ladebrikke som heter "App Charging Key", ble automatisk lagt til da jeg installerte appen. Jeg antar dermed at jeg kan bruke NFC på min iPhone til å lade med, i tillegg til ladebrikken. Har ikke testet dette, kan gjøre det neste gang jeg hurtiglader.

Det er flere muligheter med NFC. Det som alle (?) støtter er å lese ut UUID fra NFC-chipen, som er omtrent som MAC-adressen på et nettverkskort. Det som sikres/krypteres er å lese ut data fra det som ligger bak chipen, men det er ikke aktuelt for å lade elbiler, hvor det er kun UUID som brukes for å identifisere brukeren. Jeg kan ikke sååå mye om dette, men det er min oppfatning. Ved neste anledning kan jeg prøve å lese ut UUID fra min iPhone, for å se om det er begrensninger her.

Lenke til kommentar
1 hour ago, zanta said:

Dette går automatisk med Fortum-appen, ser det ut til (uten at jeg har testet det): På min iPhone har jeg 2 ladebrikker registrert i Fortum-appen. Den ene (som er ladebrikken jeg bruker overalt) har jeg lagt til selv, den andre, en ladebrikke som heter "App Charging Key", ble automatisk lagt til da jeg installerte appen. Jeg antar dermed at jeg kan bruke NFC på min iPhone til å lade med, i tillegg til ladebrikken. Har ikke testet dette, kan gjøre det neste gang jeg hurtiglader.

Det er flere muligheter med NFC. Det som alle (?) støtter er å lese ut UUID fra NFC-chipen, som er omtrent som MAC-adressen på et nettverkskort. Det som sikres/krypteres er å lese ut data fra det som ligger bak chipen, men det er ikke aktuelt for å lade elbiler, hvor det er kun UUID som brukes for å identifisere brukeren. Jeg kan ikke sååå mye om dette, men det er min oppfatning. Ved neste anledning kan jeg prøve å lese ut UUID fra min iPhone, for å se om det er begrensninger her.

Jeg lekte med NFC for mange år siden. Satte opp slike NFC lapper over alt på jobb som jeg programerte forsjellige funksjoner til. Men det var bare morro en liten stund og ble fort glemt. Siden har jeg knapt brukt NFC..

Dette var vel rundt 2012 når NFC fortsatt var litt nytt og fanzy. Kom vel til Android rundt 2010. Lappene er der enda så kansje jeg leker litt med dem igjen en dag..

Skal og se om jeg får testa litt med slikt på lading. Dog er det jo litt praktisk å åpne appen de gangene man skal lade på fortum/gk/circkle k. Er som oftest bare 2 ladestolper her på hver lokasjon så litt greit å se om de er opptatt eller ikke.

Men jeg har en drøm om at bilen skal kunne fortelle meg dette etterhvert, og gjerne fikse betalingen og.

Det er bra om Apple har åpnet litt på NFCen sin. Før fungerte det vel ikke med 3e parts applikasjoner og kun Apple sine. IOS13 som slapp løs dette kansje?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Fortum-brikke. Den var gratis, og fungerer på Fortum, Oslo offentlige ladestasjoner og Circle K.
Så har jeg et ladekort fra Chargepoint som jeg bruker for å få tilgang til Ionity.
Jeg får feilmelding når jeg forsøker å knytte Fortum-brikken til Grønn Kontakt, så der bruker jeg app. Det gjør jeg også på BKK samt noen leverandører jeg besøker svært sjelden. Etter sommerens kjøreturer Oslo - Stavanger - Bergen og Oslo - København, endte jeg opp med totalt 10 lade-apper på telefonen🤣 Det er for mye.

Jeg foretrekker ladebrikke, men det er nok mye pga. at bilen min krever at jeg låser opp ladeporten med nøkkelen hver gang jeg skal lade (selvom bilen er opplåst).

Endret av ChristR
Lenke til kommentar
3 minutes ago, ChristR said:

Selv bruker jeg Fortum-brikke. Den var gratis, og fungerer på Fortum, Oslo offentlige ladestasjoner og Circle K.
Så har jeg et ladekort fra Chargepoint som jeg bruker for å få tilgang til Ionity.
Jeg får feilmelding når jeg forsøker å knytte Fortum-brikken til Grønn Kontakt, så der bruker jeg app. Det gjør jeg også på BKK samt noen leverandører jeg besøker svært sjelden. Etter sommerens kjøreturer Oslo - Stavanger - Bergen og Oslo - København, endte jeg opp med totalt 10 lade-apper på telefonen🤣 Det er for mye.

Jeg foretrekker ladebrikke, men det er nok mye pga. at bilen min krever at jeg låser opp ladeporten med nøkkelen hver gang jeg skal lade (selvom bilen er opplåst).

Grønn Kontakt skal vel ha betalt for sin egen ladebrikke så de har vel gjort noe lurt så man ikke kan bruke andres kansje.

Det med ladeport og lås burde jo flere herme etter Tesla på. En knapp på selve ladekabelen som åpner luka og låser/låser ut kabelen er veldig praktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...