Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

perpyro skrev (På 8.11.2020 den 0.13):

Da sønnen min kjørte hjem fra jobben fortalte han at han hadde svake bremser og at han måtte pumpe bremsene for å få bilen til å stå i ro i kryss ellers begynte den å sige forover.
De feildiagnostiserte bilen først ved å kalibrere en trykkreguleringsventil som gjorde at bremsene fungerte et par testturer mekanikeren utførte mens etter å ha fått tilbake bøklene til bilen og tråkket litt entusiastisk på bremsepedalen for å starte bilen bunnet jeg pedalen på nytt og og den måtte inn en tur til.
Denne gangen blei en bremsemodul som også inneholder bremsekraftforsterkeren byttet og nå er alt bra igjen.
Og ettersom dette er en elbil har den ikke vakuumdrevet bremsekraftforsterker men elektrisk.
Men ja som beskriver det så misstenkte også jeg bremsevæskelekkasje ett eller annet sted som det mest sansynlig var ettersom bytte av bremsemodul med forterker hjalp.

Godt mulig at bremsekraftforsterkeren er en del av samme modul som hovedsylinderen. Symptomet tyder uansett på innvendig lekkasje i hovedsylinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, barezell said:

Jeg blir jo mer forvirret jo mer jeg leser så jeg spør igjen om nesten akkurat samme som sist 😛 

Har nettopp fått leaf 2020 62kwh og lurer på hjemmelader. Har 400v inn og 40A hovedsikring. Ser for meg å plukke opp Easee Home. 

Er det no grunn til å ikke kjøpe denne? Er strømmen inn til huset "bra" nok? Og vil denne kunne fungere godt med Leaf? Er 7.4 kwh maks jeg vil få ut? 

https://www.power.no/hjem-og-fritid/elbillader/ladestasjoner/easee-home-ladestasjon-svart/p-1043661/

Uansett, for å vera meir hjelpsom: Du får nok makset ut bilens AC lader med Easee Home ladestasjonen. Men eg er litt usikker kva effekt du får nøyaktig. Sannsynlig litt under 6.6 kWh? 🤔

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Uansett, for å vera meir hjelpsom: Du får nok makset ut bilens AC lader med Easee Home ladestasjonen. Men eg er litt usikker kva effekt du får nøyaktig. Sannsynlig litt under 6.6 kWh? 🤔

Du var plenty hjelpsom :)  Ser ut som flere har gode tilbakemeldinger med Easee, vurderer plukke opp fra Power på neste DNB så får jeg bare bruke litt alternative løsninger enn så lenge. 

fant også denne som var veldig kjekk.

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden

Lenke til kommentar
barezell skrev (1 time siden):

Jeg blir jo mer forvirret jo mer jeg leser så jeg spør igjen om nesten akkurat samme som sist 😛 

Har nettopp fått leaf 2020 62kwh og lurer på hjemmelader. Har 400v inn og 40A hovedsikring. Ser for meg å plukke opp Easee Home. 

Er det no grunn til å ikke kjøpe denne? Er strømmen inn til huset "bra" nok? Og vil denne kunne fungere godt med Leaf? Er 7.4 kwh maks jeg vil få ut? 

https://www.power.no/hjem-og-fritid/elbillader/ladestasjoner/easee-home-ladestasjon-svart/p-1043661/

Leaf støtter ikke 3 fas eller 400 volts lading så det begrenses ganske effektivt til 6,6 kw av bilen innebygde lader. Du gjør likevel ikke dumt i å tilrettelegge for 400V 3 fas lading når en først skal legge det opp for fremtidssikring. Da leaf kun støtter 1 fas 230 volts lading må du for å få max lading  inn med 32 ampere sikring, ved lading vil bilen da trekke ca 29 amp så dersom du da og lager middag og gjerne har et par panelovner stående på pusher du veldi fort hva hovedsikringen til takler, men mulig det går bra likevel med smart fasefordeling på de forskjellige kursene. Ikke helt stødig på 400 Volt TN nett da jeg heler min karriere har jobbet med IT nett på skip.

Du må uansett i kontakt med elektriker som kan utføre de beregningene for deg, så ville bare tatt det derfra :)

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Solceller og batteribank som hovedsaklig går til lading av elbil
Da kan man lade tilnærmet "gratis", og uten at det går noen sikringer
 

Det tar lang tid å betale ned utstyret, så det er billigere å bare få laderen koblet opp skikkelig. Men det er gøy å være selvforsynt da.

Lenke til kommentar
On 11/9/2020 at 7:03 AM, Nidar2 said:

Fikk beskjed om at kartoppdatering og evt. ytterligere oppdatering hvor startskjerm oppdateres koster kr. 900,- på Ioniq. I tillegg til serviceprisen.

For min i3 henter jeg gratis oppdateringer for infotainment på nettsidene til BMW, og installerer selv via USB. Kartoppdateringer er gratis i 3 år, installerer på samme måte. Har ikke sjekket prisen for kartoppdateringer etter 3 år.

Oppdatering av øvrig programvare i bilen er inkludert i service, som tas på serviceavtalen.

Lenke til kommentar

Hadde jeg kjøpt en elbil på den tiden så hadde nok jeg også sett på hurtiglading som en unødvendig luksus.

Det er en bil som er håpløs å kjøre lengre avstander, noe som betyr at hurtiglading bare blir en nice to have når hjemmelading ikke strekker til, noe som gjelder de færreste. De som kjøpte en Leaf i 2010-2011 var nok veldig innstilt på at dette var en sekundærbil som skulle ta deg til/fra jobb og rundt i byen, og lades med Type 2 over natta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, YourBestFriend said:

Fire stk til nå som mangler chademo .. og disse er merkelig høyt priset, 80 000 for en 2013 modell 

Høres drøyt ut.

Kjenner en som nylig kjøpte seg en for 50 laken, og den støtter Chademo.
Planen var å bruke den bare til å pendle noen kilometer til og fra jobb, og det gikk fint i sommer......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Complexity said:

Høres drøyt ut.

Kjenner en som nylig kjøpte seg en for 50 laken, og den støtter Chademo.
Planen var å bruke den bare til å pendle noen kilometer til og fra jobb, og det gikk fint i sommer......

Det som også er irriterende er at disse annonsene ikke opplyser om det. Dette er 2013/2014 modeller. Jeg tok utgangspunkt i at alle hadde chademo. Men kom over en som viste ladepunktet og så at den ene kontaktpunktet til venstre var lukket. Slik som bildet over. Spurte og fikk svar.

Skal sjekke nabofylkene om det finnes bedre tilbud der.

Eller så blir jo neste steget så drøyt at en vurderer en MGZS 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (15 minutter siden):

Hadde jeg kjøpt en elbil på den tiden så hadde nok jeg også sett på hurtiglading som en unødvendig luksus.

Det er en bil som er håpløs å kjøre lengre avstander, noe som betyr at hurtiglading bare blir en nice to have når hjemmelading ikke strekker til, noe som gjelder de færreste. De som kjøpte en Leaf i 2010-2011 var nok veldig innstilt på at dette var en sekundærbil som skulle ta deg til/fra jobb og rundt i byen, og lades med Type 2 over natta.

Jeg vil heller si det er motsatt. Når bilen har 130 km rekkevidde på en god sommerdag, er hurtiglading absolutt et must de gangene du trenger å kjøre litt mer enn til/fra jobben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, YourBestFriend said:

Det som også er irriterende er at disse annonsene ikke opplyser om det. Dette er 2013/2014 modeller. Jeg tok utgangspunkt i at alle hadde chademo. Men kom over en som viste ladepunktet og så at den ene kontaktpunktet til venstre var lukket. Slik som bildet over. Spurte og fikk svar.

Skal sjekke nabofylkene om det finnes bedre tilbud der.

Eller så blir jo neste steget så drøyt at en vurderer en MGZS 

Jeg ville gått for MG ZS. Virker som veldig mye bil for pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (14 minutter siden):

Jeg vil heller si det er motsatt. Når bilen har 130 km rekkevidde på en god sommerdag, er hurtiglading absolutt et must de gangene du trenger å kjøre litt mer enn til/fra jobben. 

Smak og behag, men jeg må bare si meg enig med Gavekort. Den gang jeg vurderte Leaf 2010-2013 var jeg inneforstått med at langkjøring ville bli en stor tålmodighetsprøve og la inn i regnestykket at jeg skulle bruke enten leiebil eller fly i feriene.

Jeg var ikke klar over at noen av de ble levert uten hurtiglading. Det ser jeg på som et absolutt must i forbindelse med kjøp og salg av bil. Det er jo særdeles ugunstig å gå glipp av alle potensielle kjøpere i landet unntatt de som bor innenfor det gjenværende av den allerede korte rekkevidda. Eller å måtte ta merkostnaden med å frakte den på et lasteplan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...