Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Største (og kanskje eneste?) grunnen til å ta service med merkeverksted er å få software oppdateringer for de av oss som har biler uten OTA oppdateringer. 

Få og få, Fru Blom!
Både MG og Hyundai har i det siste krevd ekstra betalt dersom man vil ha oppdateringer i tillegg til vanlig service.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nidar2 skrev (13 timer siden):

En annen ting som plager mer at ladekostnadene er svært høye i enkelte sameier, slik at man like godt kunne kjørt fossilbil.

Hvis ladekostnadene er svært høye i ditt sameie, så kan du vel lade på andre, nærliggende offentlige ladestasjoner?

Igjen, føler du har vært veldig uheldig.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (33 minutter siden):

Få og få, Fru Blom!
Både MG og Hyundai har i det siste krevd ekstra betalt dersom man vil ha oppdateringer i tillegg til vanlig service.

Vel, jeg sa ikke en fikk det gratis, men software oppdatering er vertfall et av service punktene til Kia, Nissan, Audi og Volvo som er de 4 merkene jeg har et forhold til i  forhold til service punkter hos merkeverksted. Så det er vel som en sier "gratis" men tenke de likevel har bakt det inn i prisen de tar for servicen ;) . Men det er jo igjen noe som gjelder alle biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Evil-Duck said:

Skulle ønske det ja, er vel Tesla og etterhvert Volkswagen som har det? Er det andre?

Tesla har hatt det siden 2012, så er på tide at de andre begynner å følge etter..

Polestar 2 får OTA snart, og Jaguar i-pace fikk det vel og etter en manuell oppdatering. Så det er noen.

Men selv om de støtter OTA er det jo ikke sikkert produsenten bryr seg med å oppdatere bilene. Her er Tesla veldig flink og gamle biler får enda månedtlige oppdateringer.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kajac skrev (9 timer siden):

Nyeste oppdateringen til Ioniq er i hvertfall gratis, inkludert i service.

Fikk beskjed om at kartoppdatering og evt. ytterligere oppdatering hvor startskjerm oppdateres koster kr. 900,- på Ioniq. I tillegg til serviceprisen.

MG tar penger for å gi oppdatering som styrer lading fra hjemmelader fordi det ikke er alle som får ladet bilen. Noen forhandlere gir gratis og andre tar betalt.

Lenke til kommentar

Jeg blir jo mer forvirret jo mer jeg leser så jeg spør igjen om nesten akkurat samme som sist 😛 

Har nettopp fått leaf 2020 62kwh og lurer på hjemmelader. Har 400v inn og 40A hovedsikring. Ser for meg å plukke opp Easee Home. 

Er det no grunn til å ikke kjøpe denne? Er strømmen inn til huset "bra" nok? Og vil denne kunne fungere godt med Leaf? Er 7.4 kwh maks jeg vil få ut? 

https://www.power.no/hjem-og-fritid/elbillader/ladestasjoner/easee-home-ladestasjon-svart/p-1043661/

Lenke til kommentar
Quote

NORMALLADING: Nissan LEAF kommer med en AC-ombordlader på 6,6 kW (230V, 1-fas) som standard. Med denne kan man lade basismodellen på cirka 11,5 timer med 7,2 kW/32A eller omtrent 23 timer med 3,6 kW/16A. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A og ladetid rundt 32 timer.

https://elbil.no/elbil/nissan-leaf-e-62-kwh-2019/

Nokon andre her kan vel fortelja litt meir om kva Easee laderen kan gjere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (22 timer siden):

Men jeg husker jeg fikk et brev med den første Leafen om en mulig bremsefeil på Leaf og at man skulle høre med verkstedet for sjekk og fiks. Men jeg opplevde det aldri selv og når jeg spurte verkstedet om det (1 år etter brevet) husket de ikke noe om det.

Hvordan skulle den bremsefeilen arte seg? Husker du?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Hanhijnn said:

Hvordan skulle den bremsefeilen arte seg? Husker du?

Eneste jeg husker var at det kunne føre til dårligere bremsekraft. Men husker ikke om det stod at pedalen kunne bli hard når det oppstod el. (mener det).Mener det var noe med en vaier som kunne ryke? men da blander jeg nok saker.

Eneste jeg husker sikkert var at feilen kunne medføre bremsesvikt og at alle ble oppfordret til å kontakte verkstedet eller gi beskjed ved service.

EDIT:
Ah nå husker jeg det. Det var at bremsen kunne hugge litt. Dvs. først bremse, så slippe litt og så bremse hardere. Tror det var ifb. med overgangen mellom regen og faktisk brems eller noe slik. Dette kunne medføre at man eks. skled litt på glatt føre og dulta borti bilen foran seg (worst case). Jeg tror jeg opplevde det et par ganger på min forrige Leaf. Mener å huske det ble rettet opp på service den gang.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 minutter siden):

Ah nå husker jeg det. Det var at bremsen kunne hugge litt. Dvs. først bremse, så slippe litt og så bremse hardere. Tror det var ifb. med overgangen mellom regen og faktisk brems eller noe slik. Dette kunne medføre at man eks. skled litt på glatt føre og dulta borti bilen foran seg (worst case). Jeg tror jeg opplevde det et par ganger på min forrige Leaf. Mener å huske det ble rettet opp på service den gang.

Tusen takk for godt svar.

Vet du om det var en recall på det problemet?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Hanhijnn said:

Tusen takk for godt svar.

Vet du om det var en recall på det problemet?

Mener å huske at brevet sa man enten skulle kontakte verkstedet for å avtale tid til retting av problemet eller ta det med på neste service. Ikke at det var en recall.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Mener å huske at brevet sa man enten skulle kontakte verkstedet for å avtale tid til retting av problemet eller ta det med på neste service. Ikke at det var en recall.

Vår gode gamle 2012-Leaf holder på på den måten, først bremse, så slippe litt og så bremse hardere. Arter seg på samme måte som om man kommer på en liten isflekk hvor hjulene ikke finner feste. Men det er såpass lite at vi knapt nok ser på det som noe problem.

Lenke til kommentar
Just now, Hanhijnn said:

Vår gode gamle 2012-Leaf holder på på den måten, først bremse, så slippe litt og så bremse hardere. Arter seg på samme måte som om man kommer på en liten isflekk hvor hjulene ikke finner feste. Men det er såpass lite at vi knapt nok ser på det som noe problem.

Jepp var på den "gode gamle" min også :). Jeg tok bare hensyn til det og økte innbremsingslengden når det kunne være glatt så det oppstod aldri noe for min del og etter en service hvor jeg nevnte det ble det borte.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Jepp var på den "gode gamle" min også :). Jeg tok bare hensyn til det og økte innbremsingslengden når det kunne være glatt så det oppstod aldri noe for min del og etter en service hvor jeg nevnte det ble det borte.

Hmm, må kanskje ta neste service på merkeverksted da. Hadde håpet å slippe det. Men tusen takk for god info. 👍😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (3 timer siden):

Fikk beskjed om at kartoppdatering og evt. ytterligere oppdatering hvor startskjerm oppdateres koster kr. 900,- på Ioniq. I tillegg til serviceprisen.

MG tar penger for å gi oppdatering som styrer lading fra hjemmelader fordi det ikke er alle som får ladet bilen. Noen forhandlere gir gratis og andre tar betalt.

BMS oppdateringen til MG endrer litt på hvordan modulen oppfører seg, etter BMS oppdatering trenger ikke bilen være låst lenger for å lade da flere kunder klaget på det, og det har skapt en del forvirring hvor folk tror de ikke får til å lade bilen. Ellers leser jeg at det er en del som har problemer ved bruk av smart ladere hvor bilen ikke starter lading igjen etter strømmen blir tatt og skrudd på igjen. Om en kan dokumentere at en har en smart lader som reguleres på den måten bør en få gratis oppdatering, det kan jeg være enig i, men resten som lader med "dumme" ladere kan vel kanskje vente til service? ;)

Ellers er det ikke verksted som ikke tar seg betalt om du kommer innom å vil ha en software oppgradering "just because" , igjen så er software oppdateringer bakt inn i service og kostnadene knytt til tiden som blir brukt. Jeg vil gjerne se kilder på at de skal ha 900,- ekstra for service på Ioniq om du skal få ny software oppdatering, jeg har en bil med eksakt samme software å det eksisterer ingen service priser med og uten software oppdatering hos BOS. Alle får software oppdatering automatisk på service, kommer du inn utenom service derimot kun for å få inn ny software må en selvfølgelig regne med å betale for tiden som blir brukt, som på siste software oppdatering for Kona, Ioniq , E-Niro og E-Soul tar mellom 30 og 45 minutt. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...