Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
oophus skrev (12 minutter siden):

Er egentlig overrasket over at det ikke er poppet opp flere firmaer som tar inn eldre elbiler og tilbyr oppgraderingspakker på dem. Eldre Leaf'er hadde jo vært fine med ny brukt pakke, og oppgradering til CCS f.eks? 

Batterier er ganske dyre så jeg ser ikke helt for meg at noen skal gidde å spandere 80 000 på en batterioppgradering til en bil som har listepris 50 000. Men jeg er enig hvis vi begrenser det til ombygging til CCS og ny BMS (med ladebegrensning). Det burde jo ikke koste all verden. En annen aktuell oppgradering er til DAB og moderne navigasjon som kan heve totalinntrykket mange hakk for en billig penge.

Setetrekk og matter tilbys kanskje allerede? Det er noe som ser veldig slitt og stygt ut i mange av annonsene. Selv skinnsetene ser nedslående ekle ut.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Batterier er ganske dyre så jeg ser ikke helt for meg at noen skal gidde å spandere 80 000 på en batterioppgradering til en bil som har listepris 50 000. Men jeg er enig hvis vi begrenser det til ombygging til CCS og ny BMS (med ladebegrensning). Det burde jo ikke koste all verden. En annen aktuell oppgradering er til DAB og moderne navigasjon som kan heve totalinntrykket mange hakk for en billig penge.

Setetrekk og matter tilbys kanskje allerede? Det er noe som ser veldig slitt og stygt ut i mange av annonsene. Selv skinnsetene ser nedslående ekle ut.

Ja, jeg så ikke for meg at man i utgangspunktet erstattet eldre batterier med nye batterier. Det er jo fullt mulig å kjøre en "refurbishment" på Leaf batterier, og plukker man de beste cellene fra 2-3 biler, så får man nok automatisk en god oppgradering bare der. 

Poenget er bare at elbiler gjerne faller inn i et slikt segment der oppgraderinger kan bety veldig mye. Selv infotainmentsystemet kunne jo fått en oppgradering sammen med ny BMS og CCS? Installer Android Autonomive f.eks der? Personlig trur jeg det vil vokse opp et marked for slikt etterhvert. 

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Setetrekk og matter tilbys kanskje allerede? Det er noe som ser veldig slitt og stygt ut i mange av annonsene. Selv skinnsetene ser nedslående ekle ut.

Lyst offwhite/lysgrått stoff-interiør var ikke noe sjakktrekk i tidlige Leaf. Svært vanskelig å holde rent. Egentlig omtrent umulig.

Skjønner godt at de gikk over til mørkegrått/svart etter noen år.

Lenke til kommentar
oophus skrev (13 minutter siden):

Personlig trur jeg det vil vokse opp et marked for slikt etterhvert. 

Personlig tror jeg markedet for oppgradering av biler med listepris 50 000 er svært begrenset. Det er tross alt biler som aldri blir nye igjen. De er slitte og utdaterte på mange måter og det handler mer om å holde de i live en stund til for minst mulig penger. Betalingsviljen for CCS og BMS tror jeg begrenser seg til rundt 5-8 tusenlapper. Ny navigasjon og DAB til 2-3 tusenlapper. Nye seter og matter til maks et par tusenlapper.

Skjønner jo miljøtanken bak at ting skal vare lengst mulig, men realistisk så er det begrenset betalingsvilje som tar livet av de fleste biler. Blir reparasjoner og oppgraderinger dyrt, så blir det fort mer fristende å legge i litt ekstra penger og få en mye nyere bil med mye bedre egenskaper og lavere kostnader, kanskje til og med fortsatt innenfor garantien.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Personlig tror jeg markedet for oppgradering av biler med listepris 50 000 er svært begrenset. Det er tross alt biler som aldri blir nye igjen. De er slitte og utdaterte på mange måter og det handler mer om å holde de i live en stund til for minst mulig penger. Betalingsviljen for CCS og BMS tror jeg begrenser seg til rundt 5-8 tusenlapper. Ny navigasjon og DAB til 2-3 tusenlapper. Nye seter og matter til maks et par tusenlapper.

Skjønner jo miljøtanken bak at ting skal vare lengst mulig, men realistisk så er det begrenset betalingsvilje som tar livet av de fleste biler. Blir reparasjoner og oppgraderinger dyrt, så blir det fort mer fristende å legge i litt ekstra penger og få en mye nyere bil med mye bedre egenskaper og lavere kostnader, kanskje til og med fortsatt innenfor garantien.

Har du glemt hvordan det var å være 18 år? "Aftermarket" oppgraderinger var jo den metoden man hadde for å gi seg selv litt ekstra, med de midlene man hadde tilgjengelig. Nye fangere, eksospotter og ny innsprøytning (weber gassere var stort før ^^) av biler var jo rimelig stort, og er det sikkert ennå uten at jeg har innsikt i det nå. 

Da kjøpte man jo en bil til 30-40k fra de midlene man hadde, og over levetiden til bilen på 2-3 år så hadde man brukt lønninger langt over 30-40k for å "jasse" opp bilene sine. 

Elbilene har den naturen at de i tillegg til å kunne "styles" fra utsiden, også kan oppgraderes fra innsiden, så jeg trur dette vil ta seg opp over tid. 

 

Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

Har du glemt hvordan det var å være 18 år? "Aftermarket" oppgraderinger var jo den metoden man hadde for å gi seg selv litt ekstra, med de midlene man hadde tilgjengelig. Nye fangere, eksospotter og ny innsprøytning (weber gassere var stort før ^^) av biler var jo rimelig stort, og er det sikkert ennå uten at jeg har innsikt i det nå.

Mistenker at dagens 18åringer ikke kjøper en Nissan Leaf med dårlig batteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (2 minutter siden):

Tror pr dags dato ingen elbiler vil bli godkjent som "rånebiler". Da må man nok opp til Tesla Roadster V2, men den har jo absolutt ingen råd til uansett. Ellers er det vel lyd og smell som gjelder.

Trur nok situasjonen ser litt annerledes ut om 10-15 år, da er nok fossilbiler hos brukten for spesielt interesserte når man nå prater om den gjengen som vokser opp idag. De har jo et litt annet fokus enn vi hadde. 

Tesla Roadster V2 som rånebil? Hva slags bil hadde du på 18 årsdagen? Greit at noen er født med gullskje i ræva, men det er ikke normalen. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (Akkurat nå):

Ok, forstår ikke helt hva du mente med Roadster da men. 

Roadster V2 er vel den eneste bilen som er "kul" utseende messig (og specs messig forsåvidt) som hadde blitt "godkjent" som en rånebil, vil jeg anta. men som jeg skrev, ingen har råd til den uansett så de er nok stuck med fossil bil en stund til. :)

Tror ingen vil råne rundt i en Leaf eller BMW i3, men man vet jo aldri hva dagens ungdom finner på.

Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

Roadster V2 er vel den eneste bilen som er "kul" utseende messig (og specs messig forsåvidt) som hadde blitt "godkjent" som en rånebil, vil jeg anta. men som jeg skrev, ingen har råd til den uansett så de er nok stuck med fossil bil en stund til. :)

Tror ingen vil råne rundt i en Leaf eller BMW i3, men man vet jo aldri hva dagens ungdom finner på.

Det er mange "ukule" biler som har blitt stillige etter at 18 åringene har lekt med dem, og stylet dem opp, så jeg trur ikke jeg hadde satt begrensinger der. 

Samt nå handlet ikke dette nødvendigvis om styling. Elbilene kan finne et nytt marked i at man kan oppgradere andre ting på enklere vis enn tidligere. Fokuset på å kun kunne oppgradere med frontfangere, spoilere, felger og den slags kan vokse til at man kan oppgradere hadrware for bedre systemer til elbilen i fremtiden. Fangerene kan komme med sensorer og tredjeparts autonome funksjoner osv. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (35 minutter siden):

Har du glemt hvordan det var å være 18 år? "Aftermarket" oppgraderinger var jo den metoden man hadde for å gi seg selv litt ekstra, med de midlene man hadde tilgjengelig. Nye fangere, eksospotter og ny innsprøytning (weber gassere var stort før ^^) av biler var jo rimelig stort, og er det sikkert ennå uten at jeg har innsikt i det nå. 

Da kjøpte man jo en bil til 30-40k fra de midlene man hadde, og over levetiden til bilen på 2-3 år så hadde man brukt lønninger langt over 30-40k for å "jasse" opp bilene sine. 

Elbilene har den naturen at de i tillegg til å kunne "styles" fra utsiden, også kan oppgraderes fra innsiden, så jeg trur dette vil ta seg opp over tid.

Joda, men så er jo også Leaf en "kjerringbil", ikke en råne-Volvo 240.

Leaf 2010-13 er en spinke og spare-familiebil eller kjerringbil. Ser for meg at det brukes uhyre lite på unødvendige oppgraderinger eller vedlikehold. Har f.eks aldri sett eller hørt om en Leaf med fete felger, SUB-woofer, karbonfiber-folie eller noe sånt. Ligg generalisert kjøper Leaf-eiere dekk, spylevæske og viskere. Punktum.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Simen1 said:

Joda, men så er jo også Leaf en "kjerringbil", ikke en råne-Volvo 240.

Leaf 2010-13 er en spinke og spare-familiebil eller kjerringbil. Ser for meg at det brukes uhyre lite på unødvendige oppgraderinger eller vedlikehold. Har f.eks aldri sett eller hørt om en Leaf med fete felger, SUB-woofer, karbonfiber-folie eller noe sånt. Ligg generalisert kjøper Leaf-eiere dekk, spylevæske og viskere. Punktum.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=151258698

Denne så jo litt jassa ut, pittelitt hvertfall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...