Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det vell få som lader elbilen sin med kina kabler som ikke er godkjent i Norge... Jeg har iallefall aldri hørt om noen.

Sånn er det ikke for elbiler. Ladekabler for elbiler er ikke spinkle sårbare greier som ligger i floke i bunnen av skolesekken og røskes ut daglig.

Tja, da tror jeg ikke dere har vært mye rundt å sett, har til og med sett hele "sneller" hvor to glupinger har koblet til hver sin lader, må bli greit varmt der :D

 

Er jo støtt og stadig også avis-skriverier om folk som står og lader av dieselgeneratorer ol.

Lenke til kommentar

Tja, da tror jeg ikke dere har vært mye rundt å sett, har til og med sett hele "sneller" hvor to glupinger har koblet til hver sin lader, må bli greit varmt der :D

 

Er jo støtt og stadig også avis-skriverier om folk som står og lader av dieselgeneratorer ol.

 

Hva har dette med ikke godkjente kinaladere å gjøre? Hva du mener med "sneller" vet jeg ikke, men trekkes det for mye strøm så går sikringen, det ligger liksom i ordet det. Sikring. 

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis ulovlig forskrifsstridig, selv om det i mange tilfeller er det. Har man B-vern og lader med maks 8A, utrullet trommel og IP-gradene er gode nok til forholdene så skal det være greit. Strekkavlasting og ingen fare for klemskader på kabelen må også være i orden. Men som sagt, mange har ikke alt dette i orden.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet ikke ulovlig, men frarådet av DSB.

 

Tja, ulovlig blir kanskje feil lov da det ikke inngår i "loven", men fra dsb:

 

 

 

Ladekabel skal ikke forlenges med skjøteledning grunnet fare for skade og varmgang. Unntaksvis kan skjøteledning benyttes ved nødlading. Under ingen omstendigheter må kabel legges over fortau eller vei der den kan bli skadet eller forårsake skade.

 

Altså skal en ikke bruke skjøteledning, spesielt ikke over fortau/vei. Så det er ikke frarådet, det skal ikke forekomme så lenge det ikke er snakk om nød. Så spørs det hvor langt en kan strekke nød, og hvor langt en kan gå for å sørge for at det ikke skjer. Men i bunn og grunn skal det ikke gjøres på denne måten :) 

Lenke til kommentar

Hva har dette med ikke godkjente kinaladere å gjøre? Hva du mener med "sneller" vet jeg ikke, men trekkes det for mye strøm så går sikringen, det ligger liksom i ordet det. Sikring. 

Snelle er altså "skjøteledning" tredd rundt ei snelle så den skal være enkel å strekke ut og inn igjen, relativt vanlig.

 

At sikringen går om de trekker "for mye" strøm er jeg fult klar over, men det hjelper ikke at anlegget tåler 16A når du drar det gjennom ei snelle og over 8 timer i strekk, da blir det jævla varmt.

 

Men hvorfor skulle folk vite bedre enn å bruke kinaladere på bilen når de kjøper bildeler eller på feks wish?

Lenke til kommentar

Snelle er altså "skjøteledning" tredd rundt ei snelle så den skal være enkel å strekke ut og inn igjen, relativt vanlig.

 

At sikringen går om de trekker "for mye" strøm er jeg fult klar over, men det hjelper ikke at anlegget tåler 16A når du drar det gjennom ei snelle og over 8 timer i strekk, da blir det jævla varmt.

 

Men hvorfor skulle folk vite bedre enn å bruke kinaladere på bilen når de kjøper bildeler eller på feks wish?

Derfor har en termisk vern, men altså dette med skjøteledning er jo dekket over. Det skal ikke brukes.

 

Som sagt, jeg har aldri sett en slik kina lader i bruk.

Lenke til kommentar

Man kjenner til hva som selges? Hvordan ser du forskjell?

Ser at folk faktisk bruker det de kjøper på wish og lignende steder, har også fått spørsmål av bekjente som lurte på om jeg visste om billigere steder å få tak i dem, mange av de som selges ser gjerne nesten helt like ut som de originale, i alle fall helt til du kommer tett nok innpå til å se forskjellen mellom China Export og Conformité Européenne

Lenke til kommentar

Ser at folk faktisk bruker det de kjøper på wish og lignende steder, har også fått spørsmål av bekjente som lurte på om jeg visste om billigere steder å få tak i dem, mange av de som selges ser gjerne nesten helt like ut som de originale, i alle fall helt til du kommer tett nok innpå til å se forskjellen mellom China Export og Conformité Européenne

Javell, kan du vise til en? Jeg finner ingen type 2 kabler på wish, evt Andre ev kabler. Men dette kjenner du jo godt til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...