Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
freedomseeker skrev (4 timer siden):

Jeg er litt tvilende til effekttallene Zeekr oppgir. At 421 hk "bare" gir 0–100 på 5,3 sekunder virker litt merkelig. Det er vel snakk om en kortvarig burst. Man får uansett veldig mye for pengene, ingen tvil om det.

Er vel vanskelig å få veigrep nok med bare rwd. Det begrenser nok akselerasjon en del.

Awd zeekr 7gt klarer det vel på 3,3 sekunder.

Endret av OC-Freak
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bilen er 486 cm og veier 2500 kg. Det sier seg selv at det tar litt tid å flytte på dette beistet. Den kjappeste er vel målt til 3.0, oppgitt til 3.3. Det kan være de oppgir konservative tall. Maks aks er uansett avhengig av tørr vei, varme dekk, fullt batteri og litt temperatur i batteriet. 

Skrevet
freedomseeker skrev (8 timer siden):

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/pasientreisers-taxi-gikk-tom-for-strom-pa-vei-til-alta-fra-hammerfest-sykehus-1.17719455

På grunn av en værutsatt fjellovergang gikk bilen fra 69 prosent til tomt på 3,5 mil. Siden det er snakk om en taxi, kan det neppe dreie seg om en gammel elbil heller.

Jaja, skyld på elbilen. Her har jo sjåføren gjort en gedigen feilberegning ut fra forholdene. 🙃

• Liker 3
Skrevet
9 hours ago, freedomseeker said:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/pasientreisers-taxi-gikk-tom-for-strom-pa-vei-til-alta-fra-hammerfest-sykehus-1.17719455

På grunn av en værutsatt fjellovergang gikk bilen fra 69 prosent til tomt på 3,5 mil. Siden det er snakk om en taxi, kan det neppe dreie seg om en gammel elbil heller.

Hvis jeg hadde vært taxisjåfør i Nord Norge hadde jeg valgt en bil som tar hensyn til temperatur og vind i rekkeviddeestimeringen!

• Liker 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (42 minutter siden):

Jaja, skyld på elbilen. Her har jo sjåføren gjort en gedigen feilberegning ut fra forholdene. 🙃

Ja eller bilens computer? 

Det er jo uansett førerens feil når han legger ut på en 35km lang tur i en el bil som klare 50km på en full lading i streng kulde. Lurer på hvilken bil det er?

Ser forøvrig at jeg setter ny rekord på min bil i -5 til -20 grader. Forbruket er oppe i 175w/km på det verste

Endret av Trestein
Skrevet (endret)
32 minutes ago, Snowleopard said:

Ja men hva kan man forvente at sjåføren skal sette seg inn i?

Før man har opplevd at vind alene kan gi 30% mer forbruk, så er ikke det så lett å forholde seg til. Videre skal man estimere hvor vinden kommer fra gjennom turen.

Bilen min gjør dette automatisk i ruteplanleggeren, men har opplevd at den bommer med oppunder 10% ene eller andre veien ved vinterforhold.

Så på vinteren legger jeg inn 20% ankomst buffer. 
På sommer er jeg komfortabel med 5%

At bilen har pålitelig estimering er et absolutt kriterie i bilvalg for min del

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet
freedomseeker skrev (9 timer siden):

Det hadde vært interessant å vite hvilken bil det var.

Så vidt jeg klarer å finne ut er det 140 km fra Hammerfest sykehus og hjem til Mikkel Eriksen. Det er 58 km fra Hammerfest sykehus til siste lader før fjellovergangen, i Skaidi. Det vil si at taxien hadde 82 km igjen og 69% på batteriet. Nå vet vi ikke hvor mye den hadde på batteriet når den kjørte fra Hammerfest sykehus, men det kan ikke ha vært over 100% så den hadde brukt maksimalt 31% på de første 58 km. Altså maksimalt 0,53% per km, trolig lavere. Hvis de hadde brukt under 0,84% per km ville de kommet helt fram. Det er ganske utrolig at de bare klarte 57 km med 69% igjen (1,21%/km). Det er godt over dobbelt så høyt forbruk som den første delen av turen, som naturlig nok også foregikk i kalde vintertemperaturer.

Men det er uansett positivt at Finnmarkingene klarer seg også i vinterstorm over Sennalandet. Det viser hvor løsningsorienterte og handlekraftige de er.

For ordens skyld, for de som er ukjente med Sennalandet, det er en 66 km lang fjellovergang, opp til 385m over havet, ekstremt værutsatt flatt landskap helt uten trær og busker. Blåser det motvind i storm stryrke og -15°C der så er det ikke rart at elbilen fikk "noe" redusert rekkevidde. Det ekstremsport å kjøre over der under sånne forhold, uansett drivstoff. I etterpåklokskapen så burde sykehuset i Hammerfest risikovurdert hjemreisen bedre og gitt pasienten overnatting til været roet seg over fjellovergangen. Men jeg tipper de bare har "fulgt rutiner" i en stresset hverdag og ikke brukt hodet.

• Liker 1
Skrevet

69 % batteri og etter et par mil går den rett i nødmodus. Må være et batteri langt ute av balanse. Ved streng kulde, ubalanse eller lavt batteri vil batteriet beskytte seg selv mot en av disse faktorene ved å gå i nødmodus, skilpadde eller slå seg helt av. 

• Liker 1
Skrevet

Når jeg leser det igjen, så virker hele historien å være et aktivistisk utspill mot forbudet mot fossilbiler i pasienttransport. Så bør kanskje ikke ta noe av det for god fisk.

Skal vi gjette at bilen er en Mercedes EQV?

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Når jeg leser det igjen, så virker hele historien å være et aktivistisk utspill mot forbudet mot fossilbiler i pasienttransport. Så bør kanskje ikke ta noe av det for god fisk.

Skal vi gjette at bilen er en Mercedes EQV?

Men ett forbud ut fra ett ideologisk ståsted er jo helt hjernedødt, man må selvsagt velge løsninger som dekker behovet i forhold til vær, temperatur og avstander.

Jeg er 100 prosent for elbiler men man bør være litt pragmatisk og innse at elbiler ikke fungere like godt i alle scenarioer.

• Liker 2
Skrevet
agvg skrev (4 minutter siden):

Men ett forbud ut fra ett ideologisk ståsted er jo helt hjernedødt, man må selvsagt velge løsninger som dekker behovet i forhold til vær, temperatur og avstander.

Jeg er 100 prosent for elbiler men man bør være litt pragmatisk og innse at elbiler ikke fungere like godt i alle scenarioer.

Nå kommer solid state batterier - og de vil fungere i 96 % av alle scenarioer for den norske befolkningen...Et finsk firma har jo allerede startet masseproduksjon av disse batteriene - og i løpet av våren selges de første produktene. 

Skrevet
obygda skrev (12 minutter siden):

Nå kommer solid state batterier - og de vil fungere i 96 % av alle scenarioer for den norske befolkningen...Et finsk firma har jo allerede startet masseproduksjon av disse batteriene - og i løpet av våren selges de første produktene. 

Selvsagt vil det komme men pr dags dato finnes det fortsatt bruksområder hvor diesel er bedre egnet, eller man kunne ha kjørt på biodiesel e.l hvis man var opptatt av utslipp.

Skrevet
agvg skrev (8 minutter siden):

Selvsagt vil det komme men pr dags dato finnes det fortsatt bruksområder hvor diesel er bedre egnet, eller man kunne ha kjørt på biodiesel e.l hvis man var opptatt av utslipp.

Det vil alltid finnes bruk for diesel - spesielt mhp næring, f.eks skogsdrift osv...Men med solid state er det elbilen som vil gjelde for befolkningen som helhet...Det er sykt hvor bra solid state vil være - det kan lade med 11C -fungerer like bra i kulde som i varme - det er en syk endring vi vil se om verden overlever 2026......

Skrevet
obygda skrev (3 minutter siden):

Det vil alltid finnes bruk for diesel - spesielt mhp næring, f.eks skogsdrift osv...Men med solid state er det elbilen som vil gjelde for befolkningen som helhet...Det er sykt hvor bra solid state vil være - det kan lade med 11C -fungerer like bra i kulde som i varme - det er en syk endring vi vil se om verden overlever 2026......

Ja, bedre batterier kommer jo, vi i vesten har jo valgt og ikke ville være i front når det kommer til batteriteknologi.

Skrevet
agvg skrev (1 minutt siden):

Ja, bedre batterier kommer jo, vi i vesten har jo valgt og ikke ville være i front når det kommer til batteriteknologi.

Det er finner som har funnet frem i jungelen mhp solid state...så jo..vesten er med.

Men om det vil være vesten som vil produsere batterier - se det vet jeg ikke. Vi vet ikke kjemien i disse batteriene ennå. Men dette har enorme implikasjoner for verden - enorme....

Skrevet (endret)
obygda skrev (19 minutter siden):

Det er finner som har funnet frem i jungelen mhp solid state...så jo..vesten er med.

Men om det vil være vesten som vil produsere batterier - se det vet jeg ikke. Vi vet ikke kjemien i disse batteriene ennå. Men dette har enorme implikasjoner for verden - enorme....

Vesten er ikke med, Kina bruker jo helt astronomiske summer på forskning på batterier, hvis vi skal konkurrere må vi bla hundrevis av milliarder i året på forskning. At noe finner på noe betyr ikke at de greier og utvikle det, i Europa og USA har investorene alltid hatt prioritering, de har ingen vilje til og tenke årtier frem i tid, mange av de har ett tremånedersperspektiv.

Vi har gladelig solgt kjernekompetanse og framtidsnæringer ut av Europa. Vesten må ha trodd kineserne var idioter, vi ga vekk alt vi kunne, ga de kompetansen på gullfat og trodde vi kunne alltid være best. Vi burde kanskje tenkt på at Kina er en nasjon med en utrolig historie og har lange tidsperspektiver, i hvertfall lengre enn tre måneder som mange investorer i vesten hadde. Store teknologibedrifter blir slaktet for maksimalt utbytte, vi i vesten har ingen strategisk tenkning, unntaket er vel Frankrike, som har blitt hånet for sin gammeldagse holdning når det kommer til og tenke nasjonale interesser forran kortsiktige gevinster.

Endret av agvg
Skrevet
agvg skrev (1 time siden):

Vesten er ikke med, Kina bruker jo helt astronomiske summer på forskning på batterier, hvis vi skal konkurrere må vi bla hundrevis av milliarder i året på forskning. At noe finner på noe betyr ikke at de greier og utvikle det, i Europa og USA har investorene alltid hatt prioritering, de har ingen vilje til og tenke årtier frem i tid, mange av de har ett tremånedersperspektiv.

Vi har gladelig solgt kjernekompetanse og framtidsnæringer ut av Europa. Vesten må ha trodd kineserne var idioter, vi ga vekk alt vi kunne, ga de kompetansen på gullfat og trodde vi kunne alltid være best. Vi burde kanskje tenkt på at Kina er en nasjon med en utrolig historie og har lange tidsperspektiver, i hvertfall lengre enn tre måneder som mange investorer i vesten hadde. Store teknologibedrifter blir slaktet for maksimalt utbytte, vi i vesten har ingen strategisk tenkning, unntaket er vel Frankrike, som har blitt hånet for sin gammeldagse holdning når det kommer til og tenke nasjonale interesser forran kortsiktige gevinster.

Finnene HAR funnet løsningen for solid state..Mao handler det nå mer om produksjon..ikke så mye mhp forskning. Nå forutsetter jeg at det som har blitt lagt frem av disse finnene faktisk er korrekt. Og er det korrekt..så handler det nå mer om masseproduksjon og i hvilken form de skal bygges. Svaret får vi i løpet av 2-3 mnd. 

Skrevet
obygda skrev (9 minutter siden):

Finnene HAR funnet løsningen for solid state..Mao handler det nå mer om produksjon..ikke så mye mhp forskning. Nå forutsetter jeg at det som har blitt lagt frem av disse finnene faktisk er korrekt. Og er det korrekt..så handler det nå mer om masseproduksjon og i hvilken form de skal bygges. Svaret får vi i løpet av 2-3 mnd. 

Som så ofte er det fryktelig langt fra og ha fungerende prototype til og ha ett produkt, og ofte er det uendelige langt fra du har ett produkt til du har ett marked og kunder.

Har sett masse flotte PowerPointer med nesten klare produkter, men begynner du og grave er det ofte ett men eller ett snart inne i bildet.

Har vært mange slike gjennombrudd på det nye og revolusjonerende batteriet som vil endre alt, som regel hører du aldri noe mer.

For all del så håper jeg de lykkes på alle måter, men dette er ett felt med enorm konkurranse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...