Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (37 minutter siden):

jeg bruker konsekvent COx som et velkjent begrep fra kjemisk lære

Det virker som du surrer med kjemiske begrep.

Snowleopard skrev (37 minutter siden):

Nei, jeg surrer absolutt ikke her, selv om miljøforskere fokuserer på CO2 og No2-utslippet i miljøsammenheng. Men i avgasser opptrer som antydet både Co og Co2

di-Nobelium, Kobolt og di-Kobolt er ikke relevant i forhold til utslipp fra biler..

Skrevet
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Det virker som du surrer med kjemiske begrep.

di-Nobelium, Kobolt og di-Kobolt er ikke relevant i forhold til utslipp fra biler..

Ja, huff, jeg kom i skade for å skrive liten o flere steder... Helt umulig å skjønne at det kunne være tastefeil!

Rett og slett en kjempefeil! Takk for at du påpekte det, skal stille meg i skammekroken! (eller ikke)

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Fckbutton skrev (1 time siden):

https://www.theguardian.com/environment/2025/oct/16/plug-in-hybrids-pollute-almost-as-much-as-petrol-cars-report-finds
 

Hva produsent rapporterer og hva som er faktisk utslipp er ikke det samme visstnok. Hvor har jeg sett dette før…

Sitat

Even when the cars were driven in electric mode, the analysis found that levels of pollution were well above official estimates. The researchers said this was because electric motors were not strong enough to operate alone, with their engines burning fossil fuels for almost one-third of the distance travelled in electric mode.

Jeg kjører min Mitsubishi Outlander PHEV nesten utelukkende kun på strøm. Jeg trykker på EV-knappen hver gang jeg starter bilen for å unngå at bensinmotoren skal startes og brukes. Hvis jeg ikke trykker på denne knappen så vil bensinmotoren slå seg på i enkelte tilfeller f.eks. hvis det er veldig kaldt, eller hvis jeg trykker ekstra hard på gasspedalen.

Når jeg skrev ordet gasspedal begynte jeg å tenke litt over dette ordet nå som manger kjører elbiler, og dette er vel et ord som egentlig er veldig knyttet opp mot fossilt drivkraft.
Begrepet "Å gi gass" er vel nå også synonymt med fart - Uavhengig av energikilden.
A Gas pedal -> fordi pedalen sprøyter in gas (gasoline -> bensin).
Men flere bruker vel også ordet Fartspedal (jeg har selv brukt dette ordet. Det veksler litt mellom dette og gasspedal).

Skrevet
DJViking skrev (1 minutt siden):

Jeg kjører min Mitsubishi Outlander PHEV nesten utelukkende kun på strøm. Jeg trykker på EV-knappen hver gang jeg starter bilen for å unngå at bensinmotoren skal startes og brukes. Hvis jeg ikke trykker på denne knappen så vil bensinmotoren slå seg på i enkelte tilfeller f.eks. hvis det er veldig kaldt, eller hvis jeg trykker ekstra hard på gasspedalen.

Hvilken årsmodell kjører du? Vi hadde en 2017-mod. Den hadde også den EV-knappen, men bilen startet uansett bensinmotoren hvis tempen gikk under 9 plussgrader, eller man tråkket litt hardt på gasspedalen.

 

DJViking skrev (3 minutter siden):

Når jeg skrev ordet gasspedal begynte jeg å tenke litt over dette ordet nå som manger kjører elbiler, og dette er vel et ord som egentlig er veldig knyttet opp mot fossilt drivkraft.
Begrepet "Å gi gass" er vel nå også synonymt med fart - Uavhengig av energikilden.
A Gas pedal -> fordi pedalen sprøyter in gas (gasoline -> bensin).
Men flere bruker vel også ordet Fartspedal (jeg har selv brukt dette ordet. Det veksler litt mellom dette og gasspedal).

Ser enkelte prøver å innføre begrepet "Wattpedal", men det virker ikke som om det slår ann. Vi er noen vanedyr.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Skrekkelig mykje av språket vårt er anakronistisk. For eksempel så sikter "freelancer" til ein knekt som ikkje var sverget til ein herre, dvs dei jobbet "fritt" som knekt. Podcasts kjem frå iPods. Osv. Barn i dag har aldri sett ein diskett utenfor Lagre ikonet...

Så det er nok mykje rare uttrykk som vil slutte å gje meining, og framleis forbli i aktiv bruk.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Skrevet

Hva slags NY elbil avgift kommer i kommende budsjettrunder da? 

Jeg kunne tenkt meg en jobb i avgifts og skatte kommiteen hos regjeringen. De må ha det veldig moro med å finne frem til nye avgifter og skatter. Nå varsles det at de offentlige utgiftene kommer til å gå til himmels og oljeinntektene i dass.  Så da er det ett sted man alltid har jobb..og det er i slike utvalg som skal finne nye avgifter og skatter. Å redusere velferd snakker ingen om. Så det må deles ut penger..ja gjerne penger man ikke har også slik kommunene liker.

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Det har alltid vært CO og CO2 i avgasser fra forbrenningsmotorer, og jeg bruker konsekvent COx som et velkjent begrep fra kjemisk lære, der man snakker om avgasser der flere former kan oppstå, og der x representerer både CO og CO2. Jeg har ikke vridd noe som helst her, har forholdt meg til det samme. CO2 er altså en av variantene av COx.

Og alt var et svar på @Trestein sin repetisjon av det såkalt "ufarlige" forsøket med eksos i en garasje så lenge bilen har bilen har en velfungerende katalysator. Jeg ville bare få frem at det eksperimentet er dødelig farlig fremdeles, det bare tar litt lengre tid.

Nei jeg har ikke regnet det ut. Ser ingen grunn til å gjøre det, for å få frem poenget jeg presiserer her som svar til @Simen1.

Nei, jeg surrer absolutt ikke her, selv om miljøforskere fokuserer på CO2 og No2-utslippet i miljøsammenheng. Men i avgasser opptrer som antydet både Co og Co2, og NO og NO2. Det er nok større fare for at både CO, NO og NO2 blir et problem for den som står i garasjen, enn at CO2-konsentrasjonenm blir så høy at det blir giftig for deg.

CO og NO vil binde seg til blodlegemene i blodet ditt og vil effektivt forhindre kroppen i å ta opp oksygen, og problemet er at det gjerne gir mer langvarige effekter enn midlertidig Co2-forgiftning.

Det useriøse oppi denne diskusjonen, var altså ditt gjentatte forsøk på å si at det er trygt å stå i en lukket garasje der en bilmotor er i gang, så lenge bilen har katalysator. Det er det altså ikke.

Det er dessuten andre gasser som og oppstår, men som dessverre får mye mindre fokus enn disse to/4 gassene, delvis fordi konsentrasjonen er langt lavere, og fordi man ikke i like stor grad har forsket på farene de utgjør, fordi CO og NO i seg selv er så store farer.

Men ser det murrer fra andre, så stopper nå for min del med dette siste innlegget i den side-diskusjonen.

Nå blir dette en tåpelig diskusjon når man blander kullos og karbondioksyd

1. Spørsmål Hvor mye «giftig» CO2 utslipp har Snowleopard pr km i forhold til en moderne bil? 

Om man puster normalt avgir man ca 1 kilo i døgnet. Klarer man å bevege seg 10km i løpet av et døgn er utslipp ca 100g/km eller omtrent som en giftig diesel bil. 

2. Kullos dreper deg ved konsentrasjoner over 800ppm. Gamle biler og gressklippere lå gjerne på 50 000ppm eller høyere. 

Moderne biler ligger mye lavere. Dessuten har de katalysator. Utslippsgrensen på kullos er vel ca ett halvt gramm pr km.(ikke flere hundre) De fleste ligger langt unna dette. En diesel motor ligger gjerne på 30-40ppm ut av eksosrøret.

Så en moderne bil vil ikke gi deg kullosforgifting om den er i orden. En gressklipper eller en motorsag er mye verre.

Den vil drepe deg men ikke pga giftig CO eller NOx. Motoren vil brenne opp allt oksygenet i lufta. Den vil også brenne kullosen. 

Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (44 minutter siden):

Hvilken årsmodell kjører du? Vi hadde en 2017-mod. Den hadde også den EV-knappen, men bilen startet uansett bensinmotoren hvis tempen gikk under 9 plussgrader, eller man tråkket litt hardt på gasspedalen.

Det er en 2016-modell. Jeg merker at besinmotoren slår seg inn når det er kaldt eller trykker hard på gasspedalen når jeg skal ta løs hvis knappen ikke er på. Hvis jeg er snar nok og trykker EV-knappen med en gang jeg slår på bilen så merker jeg ikke at bensinmotoren slår seg på selv om det er kaldt, eller jeg trykker hardt på gasspedalen senere.

Endret av DJViking
Skrevet
DJViking skrev (10 minutter siden):

Det er en 2016-modell. Jeg merker at besinmotoren slår seg inn når det er kaldt eller trykker hard på gasspedalen når jeg skal ta løs hvis knappen ikke er på. Hvis jeg er snar nok og trykker EV-knappen med en gang jeg slår på bilen så merker jeg ikke at bensinmotoren slår seg på selv om det er kaldt, eller jeg trykker hardt på gasspedalen senere.

Vi vurderte hybrid men kom til at så lenge man ikke har full kontroll med start av bensin motoren var dette risky buissnes . Man kan risikere at bensin motor starter opp på en 2 min tur på butikken og motoren blir full av kondens. På bilen vi såg på vilke bensinmotoren starte uansett om batteri temperatur var under null.

Skrevet
Trestein skrev (23 minutter siden):

Vi vurderte hybrid men kom til at så lenge man ikke har full kontroll med start av bensin motoren var dette risky buissnes . Man kan risikere at bensin motor starter opp på en 2 min tur på butikken og motoren blir full av kondens. På bilen vi såg på vilke bensinmotoren starte uansett om batteri temperatur var under null.

Mitsubishi Outlander PHEV 2013-2017 er sånn. De innførte en EV-knapp i 2017 som gjør at man kan overstyre det. Det finnes også 3. parts EV-knapp (via ODBII) som kan kobles på de eldre variantene. Outlander PHEV sies å være en svært driftssikker bil. De fleste PHEV er konstruert med bensinmotor. Svært få har dieselmotor. Sannsynligvis på grunn av at dieselmotorer ikke trives så godt med svært sporadisk bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...