Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Drunkenvalley skrev (6 minutter siden):

Den eg svarte til diskuterer jo ikkje elbiler, det er mildt sagt eit tangentielt poeng i klagen deiras. Heile greia deres er jo ein klage over ICE og biler generelt.

Så... ja, hvis ein ikkje egentlig er her for å snakke om elbiler så kan du ta deg ein bolle og stikke til den mer omfattende tråden meine eg.

Sjokkerende konsept å holde seg til tråden, ikkje sant?

Jeg har ikke fått med meg noen poster som ikke inneholder noe om elbiler, kan du sitere posten du mener ikke hører hjemme i elbil tråden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Zeph skrev (6 timer siden):

Opp med straumprisen då altså. Det blir nok populært. 😄

Dei kan lett sette avgift per km på forsikringa for elbilar.

Skrevet
9 minutes ago, Gazer75 said:

Dei kan lett sette avgift per km på forsikringa for elbilar.

Og det kommer nok.

Det er jo avgift pr km gjennom drivstoffprisen på ice.

De har allerede overlatt til forsikringsbransjen å kreve inn årsavgift, så her kan de bare gønne på. 
 

Jeg tjener heldigvis nok til å alltid ha råd til å kjøre bil det jeg trenger i stor Oslo, så de kan bare fortsette å sette opp for min del, etter køen i rushtiden å dømme er det fortsatt flere som bør tvinges over på kollektivt.

Skrevet
Kalle Klo skrev (5 timer siden):
Simen1 skrev (8 timer siden):

Nei. Innføringen av mva over 500k utgjorde bare i størrelseorden 0 - 30 000 kr for de mest solgte e-tron variantene. Det er for lite til at det betyr noe særlig for en bil med ~60 000 kr årlig verditap.

Jo, men utgangspunktet er det samme. Å tro at du skal tjene penger på å eie bil, er å tro på julenissen

Joda, i år er det Støre som blir julenissen. Gaven er et års gratis bilhold til de som kjøper før nyttår. Penger spart er penger tjent. Så jo, det går faktisk an. Gavepakken er verdt mer enn de mest lukurative rentekampanjene, så biler som kan registreres før nyttår vil selges unna.

Kalle Klo skrev (5 timer siden):

Man risikerer at den fossile delen av den eksisterende bilparken får lengre levetid, og at det vil ta lengre tid å bytte ut den enn det ellers ville ha gjort. Det er kun helt i det siste det har dukket opp større el-stasjonsvogner, feks, og det er fortsatt en del type biler som ikke er dekket opp.

Utviklingen av elbiler og batteriteknologi går uansett lynraskt så det er nok mange som venter til den voldsomme oppturen begynner å flate litt ut. Voldsom utvikling er selvsagt bra og spennende, men ikke godt nytt for verdifallet. Hvem vil ha en 3 år gammel bil hvis "alt" er veldig mye bedre på en helt ny og til og med nyprisen har falt?

Skrevet
sverreb skrev (4 timer siden):

Det er en masse gamle biler som nesten aldri blir brukt. Hva er prosenten i kjørte kilometer? 

Edit: 
For å svare på eget spørsmål: kjrelengde-personbil.png.1a0d6bcb3432973eb274a12aa563f5bf.png

Diagrammet viser at folk er ganske så rasjonelle rundt sitt bilhold og kostnader. Folk som kjører lite velger/beholder bensinbil. Som kjent er verditap den dyreste delen av et bilhold og bensinbiler er generelt veldig billige. Videre så har vi kostnadssiden. Bensinkostnaden følger selvsagt kjørelengden. Kort kjørelengde betyr lave bensinkostnader. Et bytte til elbil vil gi lavere enn de allerede lave drivstoffkostandene, men ikke utgjøre mye i kroner. Men elbil er generelt dyrere og har dermed høyere verditap. For de som kjører kort årlig så vil dermed bensinbil være svært gunstig for totalregnestykket. Det er rasjonelt vurdert.

Folk som kjører mye vil derimot ha mer nytte av elbil ettersom drivstoffbesparelsen blir større. Det kan til en viss grad også forsvare dyrere bil og dermed høyere verditap.

Til slutt har vi dieselbilistene. Dieselmotorer trives ikke med bare småkjøring. Derfor velger folk diesel dersom de ofte kjører svært langt. Det gir høye drivstoffkostnader. Men til gjengjeld er det generelt billige biler i på bruktmarkedet så verditapet blir lavt.

______________

Personlig har jeg valgt 10 år gammel PHEV fordi det gir lavt verditap i kombinasjon med elektrisk daglig kjøring (~70% av min bruk) så drivstoffkostnaden også blir lav. I tillegg har jeg 4x4 og 1500 kg hengerkapasitet og et verditap i størrelseorden 10k pr år. PS. Jeg tar i mot tips om elbiler med 4x4, 1500kg, 5 seter, høy bakkeklaring og 10k verditap pr år. Dette har jeg lett etter lenge.

Skrevet

Eg driv sjølv og vurderer overgang til bensin igjen, men det er hovedsaklig ikkje pga verditap. Når eg valgte elbil var det fordi drivstoff var så grovt billig på elbil at den overstyrte nesten alle andre kostnader. Det var heilt innafor å ta opp eit større lån enn eg normalt ville, fordi sjølv då betalte eg mindre, eller knapt meir, for ein mykje finare bil.

...problemet er som sagt ikkje verditapet no, men at eg knapt køyre bilen etter ny jobb som er 300 meter unna. Då byrje kostnaden av lånet bli ganske høg. Så då frister det litt å plukke opp ein rimelig e36 eller noko som eg kan klusse med, køyre litt, osv. Intet lån, lite køyring, osv.

  • Liker 1
Skrevet
wampster skrev (8 timer siden):

Når så å si 100% av nybilsalget er elbiler, blir det ikke da naturlig å trappe ned/fjerne insentivene?
Det vil jo fortsatt være momsfritak på 300.000 kr samt billigere bom. Er ikke det greit at elbiler begynner
å betale mer og mer av den totale kaken, når de er en såpass stor andel av nybilsalget?

Jo, det er planen. Jeg tror vi er forbi punktet hvor dette skal reverseres igjen - folk er vant til elbiler nå, selv i konkurranse uten handicap.

Skrevet (endret)
15 minutes ago, Simen1 said:

Diagrammet viser at folk er ganske så rasjonelle rundt sitt bilhold og kostnader. Folk som kjører lite velger/beholder bensinbil. Som kjent er verditap den dyreste delen av et bilhold og bensinbiler er generelt veldig billige. Videre så har vi kostnadssiden. Bensinkostnaden følger selvsagt kjørelengden. Kort kjørelengde betyr lave bensinkostnader. Et bytte til elbil vil gi lavere enn de allerede lave drivstoffkostandene, men ikke utgjøre mye i kroner. Men elbil er generelt dyrere og har dermed høyere verditap. For de som kjører kort årlig så vil dermed bensinbil være svært gunstig for totalregnestykket. Det er rasjonelt vurdert.

Folk som kjører mye vil derimot ha mer nytte av elbil ettersom drivstoffbesparelsen blir større. Det kan til en viss grad også forsvare dyrere bil og dermed høyere verditap.

Til slutt har vi dieselbilistene. Dieselmotorer trives ikke med bare småkjøring. Derfor velger folk diesel dersom de ofte kjører svært langt. Det gir høye drivstoffkostnader. Men til gjengjeld er det generelt billige biler i på bruktmarkedet så verditapet blir lavt.

______________

Personlig har jeg valgt 10 år gammel PHEV fordi det gir lavt verditap i kombinasjon med elektrisk daglig kjøring (~70% av min bruk) så drivstoffkostnaden også blir lav. I tillegg har jeg 4x4 og 1500 kg hengerkapasitet og et verditap i størrelseorden 10k pr år. PS. Jeg tar i mot tips om elbiler med 4x4, 1500kg, 5 seter, høy bakkeklaring og 10k verditap pr år. Dette har jeg lett etter lenge.

Denne tabellen viser nok ikke det du mener den viser. Endringene i total kjørelengde henger nok mer sammen med antallet biler. 

Vi har imidlertid data på gjennomsnittlig kjørelengde pr. bil etter drivstofftype: 

image.png.16592e807974138d735bb3abe270a15c.png

Så det vi kan se er at rene diesel og bensinbiler kjører minst av alle. Sannsynligvis fordi de er de eldste. 

Vi kan se at diesel kjører lengre enn bensin, men begge kjører lengre enn el. (med unntak av ikke ladbare bensinhybrider, som nok dras ned av en populasjon gamle toyotaer) 

Elbiler kjører ikke veldig langt i snitt. Her tenker jeg nok det er en populasjon av kortrekkeviddebiler som drar en god del ned, selv om biler alltid har vært brukt i den  rollen (I.e. kortrekkevidde pendlebil), og derfor er representert i alle klassene. 

Kilde: https://www.ssb.no/statbank/table/12577/

Endret av sverreb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...