Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
8 hours ago, Syar-2003 said:

Chery var nok et kort blaff. Med kun en registrering og den var før 2024 (kan ikke se hvilket år). Og kan ikke tenke meg at det er en kundebil.
Ora derimot har totalt 18 registreringer og der er nok noen i kunders besittelse (fleste er fra tidligere enn 2024)
 

Edit: 
Om Ora hadde 25 forhandlere kan man ikke se bort fra at nær sett alle registreringer er demobiler.

Chery kommer bare under nytt merke, de har sikret seg ny avtale med forhandler.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=13303

 

https://www.tv2.no/broom/til-norge-na-er-prisene-klare/17699875/

 

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=13290

Endret av onkel_jon
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AL123 skrev (9 timer siden):

Når det kommer til det politiske, så kan det jo nevnes at det nylig ble funnet purposedesignede kinesiske chips i russiske Shaheddroner, så da vet vi hvor de står. Når det er sagt, så er jeg ikke tilhenger av noen kinesisk boikott, og jeg skiller også klart mellom private og statseide kinesiske bedrifter, men det er lov å bruke hodet litt.

Den alliansen har vært tydelig lenge. Å kjøpe bil fra Kina er litt som å kjøpe tysk bil under 2. verdenskrig. Det støtter feil side økonomisk og svikter vår egne allierte. I tillegg har vi de ringvirkningene at deleleverandører på vår side går konkurs eller mister muskler til R&D, til fordel for bedrifter hos fienden. Det vil si at vestens demokratier mister verdensmakt musesteg for musesteg, bil for bil. Og alle vet at økonomi styrer kriger så på lang sikt må vi se på hvert bilkjøp som å tråkke på gasspedalen for å raskere bli underlagt et diktatur. Eller så kan vi stå på bremsene med bevissthet og forbrukermakt.

Theo343 skrev (8 timer siden):

Så man får ta et valg da, dropp alt som lages, monteres og produseres i Kina. 

Vi er langt forbi det punktet at det er mulig. Men det betyr ikke at forbrukermakt ikke virker. Det er stor forskjell på å velge Kinesisk der 100% av arbeidskraft, deleproduksjon osv foregår i Kina, enn å kjøpe Europeisk der i hvert fall en stor andel av arbeidskraft og deler støtter Europeisk industri.

Europa bør ikke miste resten av deleproduksjonen. Vi bør støtte opp om de restene vi har og stå på egne ben også om 10 og 20 år. Jeg tror USA har gått lengre i outsourcing til Kina enn det Europa har og det er horribelt å se konsekvensene av.

Jeg vet det er litt ufint å poste 49 minutter lange videoer og bare si "se", men se nå det første og siste minuttet i hvert fall (så blir du hekta på å se resten).

 

Endret av Simen1
  • Liker 3
Skrevet (endret)

@Simen1 Ikke uenig. Personlig skulle jeg ønske det var bedre offentlig oversikt over hvor alle deler til en vare er produsert, satt sammen osv. Ikke minst hvor råvarene kommer fra. Min mobiltelefon støtter nok i stor grad oppunder Kinesisk økonomi selv om det er et Koreansk selskap.

Eks. har Kinesiske selskaper flagget ut mye av sine produksjonsledd til Vietnam, Thailand, India, Malaysia, Indonesia og andre land for at vestlige ikke skal reagere på "Made in China", men det er likevel 100% Kinesisk styrt.

Eks. min Samsung mobil:

Quote

Opprinnelsesland for råvarer:

  • Kina: En stor andel av råmaterialer og underkomponenter til elektronikk produseres fortsatt i Kina. Dette inkluderer alt fra metaller til plast og ferdige elektroniske deler.
  • Sør-Korea: Mange høyteknologiske halvlederkomponenter og essensielle råvarer utvikles og produseres i Sør-Korea.
  • USA: Leverer enkelte høyspesialiserte halvledermaterialer og råvarer, samt teknologi og design.
  • Vietnam og India: Viktige for sluttmontering og produksjon, men henter selv råvarer fra andre land.
  • Andre asiatiske land: Thailand, Malaysia, Taiwan og Indonesia er vesentlige for forsyning av plast-, glass- og elektronikk­komponenter.
  • Afrika og Sør-Amerika: Visse mineraler/metaller som kobolt, litium og gull kommer ofte fra land i Afrika og Sør-Amerika, gjennom internasjonale råvareleverandører.

 

Men tilbake til elbil igjen og jeg kommer nok uansett til å -vurdere- xpeng som neste bil.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Skrevet
Theo343 skrev (26 minutter siden):

@Simen1 Ikke uenig. Personlig skulle jeg ønske det var bedre offentlig oversikt over hvor alle deler til en vare er produsert, satt sammen osv. Ikke minst hvor råvarene kommer fra. Min mobiltelefon støtter nok i stor grad oppunder Kinesisk økonomi selv om det er et Koreansk selskap.

Eks. har Kinesiske selskaper flagget ut mye av sine produksjonsledd til Vietnam, Thailand, India, Malaysia, Indonesia og andre land for at vestlige ikke skal reagere på "Made in China", men det er likevel 100% Kinesisk styrt.

Det støtter jeg fullt ut! Vi trenger en "prisguide" eller "matvaretabell" for elbiler og andre produkter der vi kan få oversikt over alt fra opprinnelseland for råvarer, arbeidskraft, eierskap osv. Noe som er så enkelt, brukervennlig, oversiktlig og troverdig at det blir mye brukt i praksis.

Til en viss grad har vi allerede det i matvarebransjen merke Nytnorgeikon.gif.f5cc7db16c07dab28d603ce832a44c30.gif. USA har tilsvarende framheving av made in USA merker noen steder. Prisopplysningsloven detaljregulerer for eksempel at kg-pris eller stykk-pris skal oppgis så vi kan sammenligne varer enklere enn om det ikke ble gjort det. Å føye til opprinnelseland og utvide loven med et kapittel som gjelder biler er ikke store forandringen, men det kan påvirke våre kjøpemønstre i en retning som er mer i tråd med vestlige demokratiske verdier. Uten simple provoserende grep som f.eks Trump sine tollsatser, som kan slå tilbake på vår internasjonale handelspolitikk. Hvitevarer må for eksempel ha en standardisert energimerking på et stort merke når de annonseres. Da er det jammen ikke lange veien til at vi kan få mer detaljerte opplysninger som opprinnelseland og sånt på biler også. F.eks opprinnelselandets flagg (som Nyt Norge-logoen) og et bilde av statslederens ansikt. Selvsagt på en ikke-diskriminerende måte, likt for alle opprinnelseland.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Duriello skrev (15 timer siden):

Firefly ble nevnt som ett alternativ til Dongfeng som er avbildet, da dongfeng er statseid. Nio er privat. 👍

 

Edit* Bra vi fikk litt fart på tråden igjen. Da var mitt mål oppnådd. 😁

Ser Firefly bilen fikk en score på 78p faktisk mens Dongfeng Nammibox havna på 69p av Motor. Spørs hvordan de holder seg da og hvor mange feil de ender opp med etter noen år. Jeg er skeptisk. Måtte jeg valgt noe kinesisk, hadde jeg nok valgt enten Xpeng G9 eller Byd Han evt Byd Sealion 7. 

Utenom det så er det godt å se at franskmennene begynner å komme med flere og flere elbiler. Begynner å bli et ganske så bra utvalg nå. Men jeg foretrekker definitivt BMW over Peugeot. 

Men ja, bra du fikk litt fart på tråden igjen 😁

Endret av Iterion
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (7 timer siden):

Jeg vet det er litt ufint å poste 49 minutter lange videoer og bare si "se", men se nå det første og siste minuttet i hvert fall (så blir du hekta på å se resten).

Denne videoen er absolutt interessant og se for de som tror det er enkelt og hente industrien tilbake til USA, og den er absolutt også relevant for Europa, dog i langt mindre grad i og med vi fortsatt produserer veldig mye innad i Europa og vi har flere land som lever av industri. For DT og folkene som hyller tariffer er videoen veldig traurig underholdning.

Kina er helt umulig og droppe, de har faktisk kunnskapen og miljøet til og utvikle og ikke minst bygge varer, samt de har naturligvis en enorm kompetanse på effektiv produksjon og ikke minst på bygge opp produksjonslinjer og fabrikker, vi i vesten har ikke det i samme grad. 

Vi har levd i en postindustrial verden, og nå kan den illusjonen koste oss dyrt. 

  • Liker 2
Skrevet
Iterion skrev (1 time siden):

Ser Firefly bilen fikk en score på 78p faktisk mens Dongfeng Nammibox havna på 69p av Motor. Spørs hvordan de holder seg da og hvor mange feil de ender opp med etter noen år. Jeg er skeptisk. Måtte jeg valgt noe kinesisk, hadde jeg nok valgt enten Xpeng G9 eller Byd Han evt Byd Sealion 7. 

Utenom det så er det godt å se at franskmennene begynner å komme med flere og flere elbiler. Begynner å bli et ganske så bra utvalg nå. Men jeg foretrekker definitivt BMW over Peugeot. 

Men ja, bra du fikk litt fart på tråden igjen 😁

Ett ord; Barnesykdommer. 😅 

 

For min del dersom man kun kunne velge kinesisk, G6/G9 eller EL6/EL8. Men aint happenin. 😂

De franske (les Stellantis) bør ta noen grep ett sted, alle bruker de samme delene, og eneste punktet de skiller seg fra hverandre er eksteriøret. På godt og vondt. Mest vondt, bare å se på situasjonen innad i Stellantis det. Fine biler en god del av dem, men der stopper det positive for min del. Synd. Renault 5 og 4 feks.

  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (7 minutter siden):

Renault 5 og 4 feks.

Tenker på? Disse lages ikke av Stellantis men er ett resultat av samarbeid mellom Nissan og Renault på EVer.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
agvg skrev (16 minutter siden):

Tenker på? Disse lages ikke av Stellantis men er ett resultat av samarbeid mellom Nissan og Renault på EVer.

Jeg trodde Renault lå under Stellantis? 😅  Lærer noe nytt hver dag. 👍 Det forklarer jo isåfall hvordan/hvorfor de skiller seg positivt ut. 👍🙂

Endret av Duriello
Skrevet (endret)
Duriello skrev (13 minutter siden):

Jeg trodde Renault lå under Stellantis? 😅  Lærer noe nytt hver dag. 👍 Det forklarer jo isåfall hvordan/hvorfor de skiller seg positivt ut. 👍🙂

Renault er jo en av de få bilfabrikkene som har tjent penger, de har ikke hatt noe som helst med det kinesiske bilmarkedet og gjøre, partneren Nissan derimot har fått ordentlig juling i Kina, de som de fleste andre utenlandske merker med unntak av Tesla.

Endret av agvg
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Stellantis sliter jo med en ett utall merker som er nærmest som nasjonale symboler og regne, tror ikke Frankrike ville godtatt og f.eks legge ned citroen, regner med Italia også har historiske bånd til Alfa Romeo og Lancia og Maserati. Men det er jo i USA de har gått på en hard smell, under Covid kunne man jo nesten forlange hva som helst  for pickuper og SUVer, alle produsenter fyllt opp alle ledige kroker med biler, så kræsjet markedet og alle får svi hardt.

Skrevet
17 hours ago, Duriello said:

De franske (les Stellantis) bør ta noen grep ett sted, alle bruker de samme delene, og eneste punktet de skiller seg fra hverandre er eksteriøret. 

Og interiøret og kjørefølelse. Det aller meste, med andre ord? Astra og 308 både ser og føles mye mer forskjellige enn for eksempel Enyaq og ID4. Samme med C4/208/Junior kontra Born og ID3. 

Jeg tror Stellantis bommer i Norge fordi markedet er totalt annerledes enn på kontinentet. Småbiler med forhjulstrekk er rett og slett ikke aktuelt for de aller fleste, og så har de, sammen med Renault, et delvis ufortjent omdømmeproblem. 

Skrevet (endret)
1 hour ago, Lord Britishface said:

Og interiøret og kjørefølelse. Det aller meste, med andre ord? Astra og 308 både ser og føles mye mer forskjellige enn for eksempel Enyaq og ID4. Samme med C4/208/Junior kontra Born og ID3. 

Jeg tror Stellantis bommer i Norge fordi markedet er totalt annerledes enn på kontinentet. Småbiler med forhjulstrekk er rett og slett ikke aktuelt for de aller fleste, og så har de, sammen med Renault, et delvis ufortjent omdømmeproblem. 

Interiøret er forskjellig ja men de er ganske like i kjørefølelse unntaket er kanskje alfa med topp model men tipper 208 gti blir ganske lik, Norge er awd land nr 1 og så er nesten et must å kunne levere en awd versjon her, når stellantis lanserer ny bil 3008/5008 og venter et år med å levere awd og i tillegg når de ikke er villig å kunne tilby awd med stort batteri så sier sjøl at salget blir ikke så bra her, er og problemer med lanseringen av long range versjonen, har hørt at flere er frustrert at bilen de bestilte 7-8 måneder siden enda ikke er blitt bygd, mulig noe produksjons problemer med det store batteriet eller at de ikke får tak i nok batteri og heller prioterer biler med lille batteriet for å selge mest mulig.

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Skrevet
onkel_jon skrev (1 time siden):

Norge er awd land nr 1 og så er nesten et must å kunne levere en awd versjon her, når stellantis lanserer ny bil 3008/5008 og venter et år med å levere awd og i tillegg når de ikke er villig å kunne tilby awd med stort batteri så sier sjøl at salget blir ikke så bra her

Nå er jo ikke noen av de store merkene fra mellomeuropa vært ivrige på firehjulstrekk, det er vel VAG som stort sett leverer firehjulstrekk på veldig mye og konsekvent over tid, egentlig rart ID3 aldri kom med det. 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...