Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (37 minutter siden):

Da vil jeg si det er en mangel. BMW skal legge dette inn før du får bilen.Jeg ville i alle fall forlangt det.

 Hva prosedyren er når du skifter dekk er vel en annen sak. Så lenge du velger samme dimensjon og vinterdekk på felgene du har fått vinterhjula på ,så blir vel alt som før så lenge du ikke skifter trykk sensorene

Når jeg fikk feilmelding om at dekk ikke var gjenkjent og at jeg måtte legge inn vinterdekk manuelt, så ble jeg så sint at jeg nesten klikket i vinkel. Dette var siste dråpen i en bilhandel som for å si det pent, kom skjevt ut fra hoppkanten.

Nå i ettertid er jeg ikke helt ening i at det er en mangel, men at selger burde opplyst meg om dette, og at nordiske vinterdekk ikke alltid er stjernemerket selv om de er levert av BMW.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trestein skrev (51 minutter siden):

Da vil jeg si det er en mangel. BMW skal legge dette inn før du får bilen.Jeg ville i alle fall forlangt det

Deg om det 🤷‍♂️

  • Liker 1
Skrevet
Ayrton skrev (15 minutter siden):

Når jeg fikk feilmelding om at dekk ikke var gjenkjent og at jeg måtte legge inn vinterdekk manuelt, så ble jeg så sint at jeg nesten klikket i vinkel. Dette var siste dråpen i en bilhandel som for å si det pent, kom skjevt ut fra hoppkanten.

Nå i ettertid er jeg ikke helt ening i at det er en mangel, men at selger burde opplyst meg om dette, og at nordiske vinterdekk ikke alltid er stjernemerket selv om de er levert av BMW.

Om det syar sier er rett, trenger ikje dekkene være stjernemerket. 

Det jeg fant var at dekkets chip måtte leses med ett instrument og legges over i bilens datasystem. Om det vare er Michelin som har chip så vet ikke keg hva de leser av å legger inn?

I alle fall må dette følge id til dekktrykks givere/sendere. Som sagt har sett mange som strever med at  bilen ikkje kjenner att dekktrykksensorer. Hvordan bilen klarer det i en garasje med 8 dekk aner jeg ikke. Ser den alle 8 sensorer når bilen er i garasjen?

Skrevet
Trestein skrev (10 minutter siden):

Om det syar sier er rett, trenger ikje dekkene være stjernemerket. 

Det jeg fant var at dekkets chip måtte leses med ett instrument og legges over i bilens datasystem. Om det vare er Michelin som har chip så vet ikke keg hva de leser av å legger inn?

I alle fall må dette følge id til dekktrykks givere/sendere. Som sagt har sett mange som strever med at  bilen ikkje kjenner att dekktrykksensorer. Hvordan bilen klarer det i en garasje med 8 dekk aner jeg ikke. Ser den alle 8 sensorer når bilen er i garasjen?

Forhandler snakket om et ark med QR-kode, som kom sammen med stjernemerkede dekk. Siden jeg ikke har noen tillit til det min lokale BMW forhandler sier lenger, så aner jeg ikke om det er riktig.

Bilen viser bare de fire dekkene som sitter på bilen. Etter dekkbyte så må en enten velge dekk manuelt på vinterdekk å kjøre et stykke til bilen finner dekkene, eller automatisk på sommerdekk med stjernemerking å kjøre et stykke til bilen finner dekkene.

Bilen finner ikke dekk som ligger ved siden bilen i garasjen.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Kom over denne i dag. Virker som Hyundai ikke bare tar seg godt betalt for batterivannet men giroljen er vist og laget av gull..

Screenshot_20250630_145844_Facebook.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

6,8 hvafornoe? Liter girolje? 😮

Forøvrig så synes jeg du snakker veldig høyt om verkstedpriser til å være Tesla-eier. Nå er det heldigvis lenge siden sist jeg var innom Tesla verksted men den gangen tok de 2200 kr/t + mva for mekanikere, som jeg har forstått ikke bare er utdannede mekanikere men også ufaglærte som får betalt 268 kr/dag.

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Kom over denne i dag. Virker som Hyundai ikke bare tar seg godt betalt for batterivannet men giroljen er vist og laget av gull..

Screenshot_20250630_145844_Facebook.jpg

Tror oljen til bmw er enda dyrere

Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

6,8 hvafornoe? Liter girolje? 😮

Forøvrig så synes jeg du snakker veldig høyt om verkstedpriser til å være Tesla-eier. Nå er det heldigvis lenge siden sist jeg var innom Tesla verksted men den gangen tok de 2200 kr/t + mva for mekanikere, som jeg har forstått ikke bare er utdannede mekanikere men også ufaglærte som får betalt 268 kr/dag.

De har presset prisene enda mer nå 👍👍👍💸💸💸💸

Skrevet
38 minutes ago, Jotun said:

De har presset prisene enda mer nå 👍👍👍💸💸💸💸

Vel bra at så lenge man ikke har ti tommeltotter så kan man gjøre service på Tesla sjøl uten at garantien ryker 😝

  • Liker 2
Skrevet
4 hours ago, Simen1 said:

6,8 hvafornoe? Liter girolje? 😮

Forøvrig så synes jeg du snakker veldig høyt om verkstedpriser til å være Tesla-eier. Nå er det heldigvis lenge siden sist jeg var innom Tesla verksted men den gangen tok de 2200 kr/t + mva for mekanikere, som jeg har forstått ikke bare er utdannede mekanikere men også ufaglærte som får betalt 268 kr/dag.

Har alltid ligget på 1800kr for meg, men lite jeg har betalt for.

Girolje bytter jeg lett selv når garantien på motor er ute om noen år. Tesla har jo fin guide på hvordan det gjøres. Og det går ikke 10 liter olje 😅

Skrevet
Complexity skrev (38 minutter siden):

 

Girolje bytter jeg lett selv når garantien på motor er ute om noen år. Tesla har jo fin guide på hvordan det gjøres. 

Ja, det gjør du sikkert Tar det samtidig som du lett reparerer kretskortet til MCU-en...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Rolls-Roys Phantom V by Lunaz!

Meget sjelden Rolls bygd om til elbil!

https://elbil.no/vi-snublet-over-verdens-eneste-elektriske-rolls-royce-phantom-v-den-vakreste-elbilen-noensinne/

 

Lunaz er et av mange dyktige spesialister i England som konverterer bensin/dieselbiler til el. Til tross for at Lunaz opererer i det absolutte premuimsegmentet for slike jobber, og bilene stort sett koster mange millioner, så sliter de med å tjene penger. De gikk konk for et års tid siden, men er nå tydeligvis oppe og går igjen. Så en Aston Martin de hadde bygget om for et par år siden, og arbeidet stod ikke tilbake for noe annet jeg har sett fra mer tradisjonelle restaureringsfirma.. Men det er klart, når man betaler 13 mill for en uoriginal Rolls, så bør det være bra..

Skrevet (endret)
8 hours ago, AL123 said:

Ja, det gjør du sikkert Tar det samtidig som du lett reparerer kretskortet til MCU-en...

Er 3 skruer. To for å ta av av olje pumpen, så skrur man av oljefilteret og setter på nytt. Deretter setter man tilbake oljepumpen og åpner fyllepluggen og fyller på ny olje. 

Får kjøpt kit med alt man trenger og nye pakninger til pumpa.

Meget lett. Største problemet er at bilen burde stå flatt så man må ha bukk/grav eller jekke bilen opp flere plasser..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 hours ago, ProphetSe7en said:

Noen som har erfaringer med de kinesiske merkene, da spesielt BYD og Zeekr?

Kvalitet, pris på service osv?

Nærmeste jeg kommer er 2 kollegaer som har Hongqi. De har hatt / har et mareritt. Feil på feil, venting på deler, og et verditap som gjør at man er fanget.

Å kjøpe en bil, er som å investere 500.000 i en singelaksje. Selskapet du investerer i er den norske importøren av bilen du kjøper.

Tror ikke det er noen av kinesiske jeg ville gjort det med. Ikke en gang Polestar/Zeekr.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Complexity skrev (40 minutter siden):

Er 3 skruer. To for å ta av av olje pumpen, så skrur man av oljefilteret og setter på nytt. Deretter setter man tilbake oljepumpen og åpner fyllepluggen og fyller på ny olje. 

Får kjøpt kit med alt man trenger og nye pakninger til pumpa.

Meget lett. Største problemet er at bilen burde stå flatt så man må ha bukk/grav eller jekke bilen opp flere plasser..

Er du gal? Sånne high tech operasjoner må du overlate til superekspertektemekanikererocketschientists vet du. 😉

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
bzzlink skrev (19 minutter siden):

Nærmeste jeg kommer er 2 kollegaer som har Hongqi. De har hatt / har et mareritt. Feil på feil, venting på deler, og et verditap som gjør at man er fanget.

Å kjøpe en bil, er som å investere 500.000 i en singelaksje. Selskapet du investerer i er den norske importøren av bilen du kjøper.

Tror ikke det er noen av kinesiske jeg ville gjort det med. Ikke en gang Polestar/Zeekr.

Det er det jeg har hørt fra de jeg kjenner med kjennskap rundt bilen også, inkludert en som på et tidspunkt jobbet med disse. Jeg har kun prøvesittet i en, faktisk en av få biler jeg hadde vært litt flau for å kjøre. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jepp, samme her. Hongqi er HELT krise!

Forhandler er viktigere enn merke på bilen. Det er her alt står og faller hvis du er så uheldig å få en mandagsbil (noe alle merker har, i varierende frekvens)

Endret av Elgen-Hansi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...