Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

21 minutes ago, Jotun said:

Elbilmessig sett er den langt bakpå. 

Rekkevidde og lading er jo de to første punktene. 46kw og nada kontroll på temp som fører til reduksjon av ladehastighet allerede på andre lading. I tillegg er 46kw kun oppnåelig kort tid. Sammenlign med ionic som kom samtidig. 28kwh batteri og lik rekkevidde. Og ikke minst forutsigbar lading. 

Nissan satte bare på et skall og laget til en slags linjeholder utover det er det marginale forskjeller ned til 17 modellen....

Ja, men for en god del formål er den bra nok. Kan du leve med rekkevidden og ikke er for kresen på div. duppedingser, er Leaf midt i blinken. Jeg har aldri hurtigladet vår, har aldri hatt bruk for det. Brukes kun til småkjøring, men det er en stor del av behovet. 

Den er pålitelig, billig i drift og tydligvis også kollisjonssikker. Kanskje kjedelig, men slike biler trengs. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge man holder seg unna Leaf laget før midten av 2013 (de med grått interiør) så har man knall bil ja.

Dørge kjedelig men latterlig pålitelig. 

Min 2014 modell har vel aldri byttet noen deler. Originalt 12V batteri også. Her om dagen takket viskerbladet bak for seg. Er ikke forundet om det også er det originale.

Synd at nissan slår av serverne sine nå da så appen slutter å funke. Men er heldigvis 3eparts løsning der ute til Leaf og andre biler uten app. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Sett litt på videoer der de går igjennom interiør/eksteriør og den ser helt fornuftig ut, "rett" oppsett på rattet, kjipt med all kontroll på touch-skjerm, litt kjipt men ok interiør materialer, gigantisk bagasjerom.

Desidert største minus som kommer frem er at bilen mister grepet på veien under akselerasjon på tørt føre, kan være skummelt i vinter-Norge.

Hadde den vært tilgjengelig med AWD hadde jeg nærmest kjøpt den usett.

Har jo Kona, og den sliter med hjulspinn på tørr asfalt med de originale dekkene den og. Føler dog ikke det er like ille med de Michelin vinterdekkene, så mye er rett og slett pga dårlige sommerdekk, men og vektfordeling der den setter seg bakpå ved harde gasspådrag.

Og det er hovedgrunnen til at elbiler med kraftig motor og god aks samt 50/50 vektfordeling, bør være RWD. Men ja, 4WD er nok å foretrekke for mange. Jeg har egentlig sjeldent opplevd at det har vært noe større problem annet enn at den som sagt blir lett frempå som kan gjøre at det kan bli problemer i en oppoverbakke inn mot et kryss der det er ekstra glatt.

Iterion skrev (1 time siden):

Stive priser for å si det mildt. Over 200k dyrere enn Tesla Y. Greit Audi er et premiummerke, men med den konkurransen som er nå ser jeg bare ikke at vanlige folk kjøper denne fremfor alternativene. Kun de som er skikkelig Audi fans og de med fet lommebok. Hadde startprisen vært på rundt 600k derimot...

Audi er jo premium, så det skal koste å være kar! 😉 Så får det være opp til alle og enhver å avgjøre om de kan/vil være med på den dansen. Kommer nok etterhvert modeller fra VW og Skoda, og sikkert også Cupra (Seat sitt elbilmerke) som baserer seg på samme bilen, men da til mer spiselige priser. Dog, kan ta noen år, om de vil gi Audi et fortrinn her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 timer siden):

Bra man kan gjøre det selv iallefall. Måtte ikke inn med noe fancy verktøy for å nullstille feilmeldingen? 

Sett en del kræsjtester av Model 3 nå. Virker som batteriet tåler mye juling. Tipper lithiunbatteriet de har brukt noen år nå som veier mindre tåler enda mer.

Det er da nok av eksempler på at Teslas 12V-batteri svikter. For eksempel i en kræsj hvor de stupide elektriske dørene slutter å virke og man har glemt den kompliserte prosedyren på side 748 i manualen om hvordan man får åpnet dørene mekanisk.

Ikke så moro når flammene slikker rundt deg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Iterion said:

Stive priser for å si det mildt. Over 200k dyrere enn Tesla Y. Greit Audi er et premiummerke, men med den konkurransen som er nå ser jeg bare ikke at vanlige folk kjøper denne fremfor alternativene. Kun de som er skikkelig Audi fans og de med fet lommebok. Hadde startprisen vært på rundt 600k derimot...

Audi Q4 er mer passende da. Hverken 800V eller mulighet for luftunderstell.. 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (30 minutter siden):

Det er da nok av eksempler på at Teslas 12V-batteri svikter. For eksempel i en kræsj hvor de stupide elektriske dørene slutter å virke og man har glemt den kompliserte prosedyren på side 748 i manualen om hvordan man får åpnet dørene mekanisk.

Ikke så moro når flammene slikker rundt deg.

Sånt er det greit å ha satt seg inn i før du kjører bilen. Framdørene har ein manuell utløysar på døra, men på bakdørene er det litt fleire operasjonar som må til. Ikkje alle modellane har manuell utløysing heller. Mogleg eldre modellar har ei meir innvikla prosedyre.

Om bilen står i brann eller går under vatn så vil du ha problem med å få opp bakdørene i tilfelle straumbrot.

Dette er ei potensiell problemstilling for alle bilar med elektriske håndtak. Korleis løyser ulike merker det?

Dette er kanskje noko NCAP-testane kunne ofra ein tanke.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (6 minutter siden):

Dette er ei potensiell problemstilling for alle bilar med elektriske håndtak. Korleis løyser ulike merker det?

De fleste biler har mekanisk åpning av dør og det er strengt tatt unødvendig med elektrisk, særlig på en strippet econobox som Tesla. For de med elektrisk så er Lexus et godt eksempel på hvordan en erfaren bilprodusent gjør det. Der er første delen av gangen i dørhåndtaket elektronisk, men skulle strømmen gå så er det bare å fortsette å dra i samme hendel og mekanikken griper inn. Enkelt og greit i et nødstilfelle.

For Tesla så er det alltid noe annet den vanlige døråpneren. Og det er forskjell fra modell til modell, om du er i baksetet eller forsetet og også hvliket år bilen er produsert. Det er et vidt spenn fra en egen hendel, til å fjerne et gummibelegg i armlenet og til det mest komiske, fjerne et høyttalerdeksel i døra slik at man kan få tak i en vaier.

Mange påstår at Tesla er overlegne på UX, men noe så enkelt og kritisk som å åpne en dør får de ikke til å gjøre på en intuitiv og konsistent måte.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, uname -i said:

For de med elektrisk så er Lexus et godt eksempel på hvordan en erfaren bilprodusent gjør det. Der er første delen av gangen i dørhåndtaket elektronisk, men skulle strømmen gå så er det bare å fortsette å dra i samme hendel og mekanikken griper inn. Enkelt og greit i et nødstilfelle.

Samme løsning har vel både Porsche og ID serien..

Lenke til kommentar
18 minutes ago, uname -i said:

De fleste biler har mekanisk åpning av dør og det er strengt tatt unødvendig med elektrisk

Rammeløse vinduer gjør at man må ha elektrisk, så vinduet kan senkes ut av pakningen før døren åpnes.
Rammeløse vinduer derimot er unødvendig.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

For eksempel i en kræsj hvor de stupide elektriske dørene slutter å virke og man har glemt den kompliserte prosedyren på side 748 i manualen om hvordan man får åpnet dørene mekanisk.

Ikke mer komplisert enn at alle som er passasjer i min Tesla, bruker dørens nødutløser istedet for trykknappen ovenfor...

Dette er nok fordi nødutløseren er plassert på samme sted og har samme utforming som mange andre bilmerker har på sin "vanlige" døråpner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 minutter siden):

Rammeløse vinduer gjør at man må ha elektrisk, så vinduet kan senkes ut av pakningen før døren åpnes.
Rammeløse vinduer derimot er unødvendig.

i4en har rammeløse vinduer som senkes før du åpner døren men likevel mekaniske håndtak, så det kan løses uten å ha elektronisk åpning av dørene :)

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Evil-Duck said:

i4en har rammeløse vinduer som senkes før du åpner døren men likevel mekaniske håndtak, så det kan løses uten å ha elektronisk åpning av dørene :)

Ja det kan nok sikkert løses ved å ha noe som merker at man åpner døren før man åpner den. BMW i4 har jo standard dørhantak som biler alltid har hatt så gir jo mest mening i å få alt til å funke der.

Kan man åpne døren fra app da? at den er elektrisk i tillegg? Er vel vanlig dørhandtak på utsiden så ikke like problematisk med fastfryste dører som hos andre.

Audi virker å ha løst dette ganske greit på e-tron. Åpner man handtaket vanlig er alt elektronisk, men om man røsker hardt i handtaket to ganger (som man gjerne gjør om det blir panikk) så aktiverer man mekanisk åpning.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...