Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

ozone skrev (2 timer siden):

Var vel derfor han skrev "alltid" i anførselstegn...

Altså regenerering er nyttig ikke bare i nedoverbakker, men hver gang man ellers hadde måttet bremse; foran lyskryss osv.
Ned fra toppen av Trollstigen fikk jeg 5% tilbake på batteriet (60kWh Tesla model 3), som ellers hadde gått rett til kråkene etter først å ha varmet opp motoren og bremseskivene til usunne temperaturer på en ICE bil...

Flott at det er noen som er våkne! ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (14 minutter siden):

Må innrømme at jeg ikke aner når hva bremser på min bil. Tror den bruker mekaniske når effektsøyla er i bånn

Og det bør være målet med et bremsesystem, nemlig å la regenerering være noe bilen driver med uten at man som sjåfør må forholde seg til det. For eksempel at pedalresponsen er forskjellig mellom mekanisk brems og regen.  Eller ulik oppførsel når mekanisk har ABS og regen ikke.. At man må ha i mente at regeneffekt varierer avhenig av vær og vind og batteritemperatur og om det er fullt.

Brake-by-wire løser alt dette.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Jeg mener du regner litt feil. Bilen regenererer bortimot 90% inkludert tap i motor, DC-AC og batteri, så det er korrekt. Men du skal ikke trekke for rullemotstand, luftmotstand osv. Det mener jeg blir feil. At bilen bruker energi på å flytte seg er riktig, men dette bør deles opp i en "inntektside" og en "utgiftside".

Poenget er at man får ca 3 kWh fra 500m nedstigning og deretter bruker 3 kWh til framdrift. Avhengig av bil og føre får man røffly 20 km fra 3 kWh. Hvis nedstigningen er 20 km lang så hverken tapper eller lader man batteriet på de 20 kilometerne. Man bruker bare den potensielle energien til den framdrifta.

Energien kommer jo egentlig fra batteriet ved stigningen så det er jo ikke en måte å generere energi på, men bare en måte å slippe å kaste bort denne energien til å varme bremseskiver og motor. Hvor mye man sparer avhenger av mye, men skal jeg slenge ut et anslag for normal norsk kjøring så sier jeg 10% i snitt over tid.

Så lenge det er snakk om potensiell energi så må vel alle tap tas med sidan delar av den potensielle energien går vekk til tap?

Ep = m*g*h

Eks.: Bil på 2000 kg, 500 m nedstigning (høgdemeter).

Ep (i kWh) = 2000*9,81*500*2,78e-7 = 2,7 kWh.

Kan du få tilbake 0,9*2,7 = 2,43 kWh?

Kilometer er ikkje så interessant, eg tenker kun på energien lagra i og henta ut av batteripakken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Både  BMW i4-M50 som jeg har nå og min forrige iX3 og den føre det 330e-hybrid har deilige bremser. Helt tipp topp. IX3 hadde standardbremser (mekaniske). 330e og I4M50 har m-sport bremser (mekaniske)
Det som diskuteres med ekkel og uforutsigbar brems og pedalfølelse er et ukjent begrep.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (35 minutter siden):

Så lenge det er snakk om potensiell energi så må vel alle tap tas med sidan delar av den potensielle energien går vekk til tap?

Ep = m*g*h

Eks.: Bil på 2000 kg, 500 m nedstigning (høgdemeter).

Ep (i kWh) = 2000*9,81*500*2,78e-7 = 2,7 kWh.

Kan du få tilbake 0,9*2,7 = 2,43 kWh?

Kilometer er ikkje så interessant, eg tenker kun på energien lagra i og henta ut av batteripakken.

Hvis du heiser ned bilen 500 meter med en heisekran med regenerering så ja. Men det blir jo en smule urealistisk. I realiteten må både elbilen og fossilbilen vi sammenligner trille ned langs en eller annen vei. Det er forskjellen på de to bilene vi har snakket om hittil. Tapet avhenger av hvor bratt bakken er vs luftmotstand, rullemotstand osv. I beste fall gir fri rullehastighet passe fart. Da kan man "regenerere" 100% fordi ingenting tar omveien via batteriet (0,9x) eller fyring for kråka via bremseskiver eller radiatoren. Er det ennå slakere så må man supplere med litt motorkraft. Er det brattere så får man enten regenerering (el og hybrid) eller fyring for kråka (ikke-hybrid ice)

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Så lenge det er snakk om potensiell energi så må vel alle tap tas med sidan delar av den potensielle energien går vekk til tap?

Ep = m*g*h

Eks.: Bil på 2000 kg, 500 m nedstigning (høgdemeter).

Ep (i kWh) = 2000*9,81*500*2,78e-7 = 2,7 kWh.

Kan du få tilbake 0,9*2,7 = 2,43 kWh?

Kilometer er ikkje så interessant, eg tenker kun på energien lagra i og henta ut av batteripakken.

Som mange påpeker får du tilbake energien om ikke alt går inn i batteriet. Det er det som går i batteriet som blir forskjell mellom bil med forbrenningsmotor og el bil. Hybrider kan også fint gjenvinne denne energien

Som flere påpeker er det likt for begge om luft og rullemotstand macher nedstigning. Må man gi litt gass for å holde farten blir el motoren dårlig og bensinmotorer håpløs. Den er imidlertid mye bedre oppover der virknigsgrad i verste fall øker 50%
 

Må man bremse vinner el bilen.

Poenget mitt var at om regenerering var mindre effektivt skulle man tape energi ved kjøring i krappe nedoverbakker. Det betyr at forbruk ved kjøring der man regenerer mye skal bli høyere enn ved kjøring på flat mark(Jeg ser hvor mye jeg regenerere på hver tur) Poenget er at forbruk ikke blir påvirket av om jeg kjører flat vei eller om jeg kjører opp og ned harde stigninger (7-8%) Det må bety at tapet ved regenerering er minimalt på min bil.

Lenke til kommentar
Sitat

interessen for elbiler har bremset opp i flere markeder. Dermed har vi nå fått en situasjon der prisene på battericeller synker

Da vil jo også prisene på battericeller snu igjen om/når interessen øker og tiltar igjen. 
Pris vs etterspørsel..

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

Da vil jo også prisene på battericeller snu igjen om/når interessen øker og tiltar igjen. 
Pris vs etterspørsel..

Forhåpentligvis øker også produksjonskapasiteten globalt, i Europa alene:

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/companies-invest-ev-battery-factories-europe-2023-05-18/

https://mobilityportal.eu/europe-250-battery-factories-by-2033-confirmed/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mandela skrev (38 minutter siden):

Ja , men det skjer ikke over natta. Og den Reuters artikkelen er 8 måneder gammel. Er man sikker på at planene for de omtalte ikke er blitt/blir revidert.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Salgspris blir styrt av kva marknaden er villig til å betale, så billegare batteri betyr ikkje nødvendigvis billegare bilar, men med priskonkurransen den siste tida så er det ikkje utenkeleg at det kan koma kjøparane til gode. Tesla demonstrerer godt kva pris betyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg Cupra Born ser langt bedre ut enn ID.3, og tilsvarende ser Cupra Tavascan langt bedre ut enn både Skoda Enyaq, VW. ID.4 og Audi Q4 e-Tron!

At den i utgangspunktet dessuten er billigere, gjør dealen langt bedre. Nå er det riktignok endel kampanjer ute og går, og mulighet til å prute, så hva man faktisk kommer billigst ut med tilslutt, skal ikke jeg svare på.

Egentlig interessant å se hva små design-variabler og friskere farger samt en cool logo gjør for noe som i utgangspunktet er samme bilen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Born ser bedre ut og har penere interiør.

Begge har vel uansett de forhatte touch knappene.

Men grei kampanjepris. Selv om det finnes alternativer som MG 4, rimeligste volvo ex30 og Renault megane/scenic kan vel også fås ned mot disse prisene.

Lenke til kommentar

Det er jo litt rart at man må vise vognkortet for å bevise at bilen din er en elbil, selv om det ikke står "EL" på skiltene.

Rett i at det ikke er noe "EL-kort" som brukes til alt. For parkering og lading må du bruke forskjellige brikker og apper fra forskjellige selskaper.

Tror ikke du trenger å bekymre deg for å bli stoppet på svenskegrensen annenhver dag. De fleste kontrollører vet nok at elbiler kan ha forskjellige skilt.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Syar-2003 said:

Cupra Born (58) Urban får et priskutt på 66.000,- i ny "tidsbegrenset" kampanje.
https://www.tv2.no/broom/kraftig-priskutt-her-far-du-mye-rekkevidde-for-pengene/16534426/
 

Kampanjepris 349.900 inkludert levering
Hadde nok heller tatt denne enn en VW ID.3

60K mere så har man en Tesla Model 3 med nesten 10 mil lenger WLTP..
Uten vinterhjul og krok da men cupran må nok enda lavere i pris for å bli noe storselger..

Ville forøvrig også tatt Cupran istedefor ID.3 - men den tåpelige boost knappen kunne de klart seg uten..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (45 minutter siden):

60K mere så har man en Tesla Model 3 med nesten 10 mil lenger WLTP..
Uten vinterhjul og krok da men cupran må nok enda lavere i pris for å bli noe storselger..

Ville forøvrig også tatt Cupran istedefor ID.3 - men den tåpelige boost knappen kunne de klart seg uten..

Kanskje du enda ikke har fått det med deg . Men det er faktisk noen som «ikke» ønsker å kjøpe Tesla.  Cupra er også en bil som  er mere sjelden og individuell, spesielt med bronsefelgene. Således er det faktisk en fordel at den ikke blir noen «storselger» på lik linje med Tesla 3 og Y.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...