Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (40 minutter siden):

Synd, for produktet er utvilsomt imponerende. Håper litt på en annen ceo enn elon etterhvert.

Produktene er lovende. Imponerende vil jeg si er å dra det for langt ettersom det er en skog av snarveier og "kuttede hjørner". Bilene kan bli imponerende i framtida om de gjennomgår bedre kvalitetskontroll og raffinering.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er imponerende å lage en elbil med over 500km rekkevidde (WLTP), 300 hestekrefter, fantastiske kjøreegenskaper, klasseledende energieffektivitet, enda bedre støydempet enn før, app-styring som faktisk alltid fungerer av lading, oppvarming, sikkerhet, åpning/lukking, og med 8 kamera og selvkjørende teknologi uten pristillegg, og selge den for 380 tusen...
Jeg har en, og finner ingen "panel-gaps" eller andre påståtte tegn på dårlig produksjon. Bare en sykt god bil for lite penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (37 minutter siden):
Simen1 skrev (29 minutter siden):

Produktene er lovende. Imponerende vil jeg si er å dra det for langt ettersom det er en skog av snarveier og "kuttede hjørner". Bilene kan bli imponerende i framtida om de gjennomgår bedre kvalitetskontroll og raffinering.

Virker som det bedrer seg. bilene de har levert tidligere - det være seg Model 3, Model S og X ikke er spesielt gode biler utover prestanda og ladefart.

Det sagt så var nye Highland en positiv overraskelse, så her skjer det ting. Byggekvalitet virket bedre, god komfort, greit hifi anlegg, deilig og presis styrefølelse. Har mye positivt å si om den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, ozone said:

Jeg synes det er imponerende å lage en elbil med over 500km rekkevidde (WLTP), 300 hestekrefter, fantastiske kjøreegenskaper, klasseledende energieffektivitet, enda bedre støydempet enn før, app-styring som faktisk alltid fungerer av lading, oppvarming, sikkerhet, åpning/lukking, og med 8 kamera og selvkjørende teknologi uten pristillegg, og selge den for 380 tusen...  410 600,- uten krok
Jeg har en, og finner ingen "panel-gaps" eller andre påståtte tegn på dårlig produksjon. Bare en sykt god bil for lite penger.

Med hengerkrok koster den 2 tusen kroner mindre enn samme modell y. Vil du ofre all den plassen og hengervekta på den større modellen? Etter mitt syn burde de kuttet produksjon av både modell3 og modellS, de er overflødige nå. 2 tusen modell3 solgt siste år i norge mot 23 tusen modellY. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (8 minutter siden):

Virker som det bedrer seg. bilene de har levert tidligere - det være seg Model 3, Model S og X ikke er spesielt gode biler utover prestanda og ladefart.

Når model X kom så sa de også at "det bedrer seg - bilene de har levert tidligere hadde en del feil og mangler"

Når model 3 kom så sa de også at "det bedrer seg - bilene de har levert tidligere hadde en del feil og mangler"

Når model Y kom så sa de også at "det bedrer seg - bilene de har levert tidligere hadde en del feil og mangler"

Når model 2 kommer så sier de nok også at "det bedrer seg - bilene de har levert tidligere hadde en del feil og mangler"

Sånn går nå årene..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
kremt skrev (40 minutter siden):

Med hengerkrok koster den 2 tusen kroner mindre enn samme modell y. Vil du ofre all den plassen og hengervekta på den større modellen? Etter mitt syn burde de kuttet produksjon av både modell3 og modellS, de er overflødige nå. 2 tusen modell3 solgt siste år i norge mot 23 tusen modellY. 

Hvorfor strøk du ut prisen jeg oppga, og blander inn hengerkrok?
Jeg har ikke krok på min, og kommer aldri til å ha det, og den er heller ikke inkludert i den utgaven jeg snakket om.
Og selv om ikke du forstår at noen kan kjøpe model 3 fremfor Y, så er vi faktisk noen her ute som liker en liten snerten kjappis, og ikke trenger den svære familiebilen Y.

image.png.bc2c4e02d58105e5a3a123314b9a1a7f.png

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (49 minutter siden):

Med hengerkrok koster den 2 tusen kroner mindre enn samme modell y. Vil du ofre all den plassen og hengervekta på den større modellen? Etter mitt syn burde de kuttet produksjon av både modell3 og modellS, de er overflødige nå. 2 tusen modell3 solgt siste år i norge mot 23 tusen modellY. 

Nå ja, etter de har senka prisen på model Y x antall ganger. Model 3 er langt ifra overflødig, selges fortsatt mange av de og mange foretrekker fortsatt en sedan over SUV :) Helt uaktuelt med model Y her, selv om man kan få den til en veldig god pris nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (55 minutter siden):

Med hengerkrok koster den 2 tusen kroner mindre enn samme modell y. Vil du ofre all den plassen og hengervekta på den større modellen? Etter mitt syn burde de kuttet produksjon av både modell3 og modellS, de er overflødige nå. 2 tusen modell3 solgt siste år i norge mot 23 tusen modellY. 

Model 3 er en bedre bil og har 100km lengre rekkevidde....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Kan man faktisk kjøpe bilen for 379990,- Ja eller nei

Ja!
Hvis du går inn på sidene til Tesla, velger model 3 og ikke legger til flere hjul elle endrer på lakk fra hvit, eller kjøper noen av disse utvidete selvkjøringsgreiene, men bare "går til kassen" med en gang, så er det 379.990,- du betaler ja.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Når model X kom så sa de også at "det bedrer seg - bilene de har levert tidligere hadde en del feil og mangler"

Når model 3 kom så sa de også at "det bedrer seg - bilene de har levert tidligere hadde en del feil og mangler"

Når model Y kom så sa de også at "det bedrer seg - bilene de har levert tidligere hadde en del feil og mangler"

Når model 2 kommer så sier de nok også at "det bedrer seg - bilene de har levert tidligere hadde en del feil og mangler"

Sånn går nå årene..

Bilene de hadde før hadde kanskje verdensrekord i problemer, dritsikkerheten på den aner jeg ingenting om. Jeg mente den adresserte de utfordringene jeg hadde med forrige modell bra. Vi har flere av forrige modell i selskapet jeg jobber og det er flere feil og mangler ved de enn med de andre i stallen. Model 3 performance på gode dekk er en av de artigste bilene jeg har kjørt, men jeg tror jeg hadde blitt mye frustrert om jeg hadde eid en av disse mandagsmodellene med gjentatte problemer og krangling med verksted.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
3 minutes ago, ozone said:

Ja!
Hvis du går inn på sidene til Tesla, velger model 3 og ikke legger til flere hjul elle endrer på lakk fra hvit, eller kjøper noen av disse utvidete selvkjøringsgreiene, men bare "går til kassen" med en gang, så er det 379.990,- du betaler ja.

Nja. Pluss vrakpant, vektavgift og levering

410’

Lenke til kommentar
ozone skrev (1 minutt siden):

Men det er jo avgifter til staten, og er vel ikke inkludert i annonsert pris hos noen andre merker heller?

Det er kun Tesla som oppgir pris uten vektavgift og vrakpant. De har fått kritikk for dette før.

Andre merker inkluderer dette. Men frakt kan komme i tillegg rundt om i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskrift om prisopplysninger mv. for varer og tjenester §3

 

Sitat

 

§ 3.Merverdiavgift mv.

Alle priser det opplyses om skal inkludere merverdiavgift og offentlige avgifter.

 

Paragrafene om virkeområde og formålsbestemmelse forteller klart at det også gjelder Teslas salg av biler til forbrukere.

Teslas måte å vise prisene, til tross for en liten stjerne for å henvise til et notat lengre nede, strider mot §2 og §3. Tesla har for lengst hatt en klinsj med norske myndigheter angående norske forbrukerlover på dette punktet. Så ingenting nytt under sola der i gården. De har selvsagt hverken folkeskikk eller vilje til å rette seg etter norske lover og regler. Selv om man kjøper en splitter ny Tesla, får et eksemplar som fungerer utmerket, så skal man være obs på at man støtter økonomisk opp under anti-forbruker holdninger og praksis som dette. Det er langt i fra alle som får smake dette bittert, men husk at du som kjøper støtter opp om den anti-forbruker holdningen og praksisen som rammer andre.

Tesla (og alle andre selskap) bør settes skikkelig på plass hver gang de "prøver seg". Slik vil vi ikke ha det i Norge. La meg til slutt minne om at Norge ikke er alene i verden om å ha fornuftige forbrukerlover og rettigheter. Tesla har forsøkt seg i en rekke andre land og fått mange smekker over fingrene for uakseptabel oppførsel. Dannelsereisen for dette relativt ferske selskapet har såvidt begynt.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
ozone skrev (24 minutter siden):

Ja!
Hvis du går inn på sidene til Tesla, velger model 3 og ikke legger til flere hjul elle endrer på lakk fra hvit, eller kjøper noen av disse utvidete selvkjøringsgreiene, men bare "går til kassen" med en gang, så er det 379.990,- du betaler ja.

Du bommet med over 30 tusen.
 

IMG_0262.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, ozone said:

Ja!
Hvis du går inn på sidene til Tesla, velger model 3 og ikke legger til flere hjul elle endrer på lakk fra hvit, eller kjøper noen av disse utvidete selvkjøringsgreiene, men bare "går til kassen" med en gang, så er det 379.990,- du betaler ja.

Holy shit, visste du virkelig ikke dette :rofl:

Som jeg sa, 410 600,-

modellY er et vesentlig bedre kjøp. 

28 minutes ago, PgUp said:

Model 3 er en bedre bil

Det er vel derfor den selger bedre sikkert......

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (18 minutter siden):

Nja. Pluss vrakpant, vektavgift og levering

410’

Hender seg det dukker opp inventory-biler man kan få litt rimeligere, men akkurat nå lå det kun litt dyrere pga fargevalg etc.

Ca 420,6 K for billigste jeg så der nå, mens faktisk får man en TMY billigere til 412,5 K.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...