Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (17 minutter siden):

Jeg regner med ruteplanleggeren gjør som slike ruteplanleggere flest og holder seg til hva normal målt trafikkhastighet er (Hentes fra hele flåten av biler tilknyttet here maps), som er grunnen til at man ikke kan legge inn hvilken fart man skal holde manuellt. Det betyr også at den tar hensyn til trafikk, veiarbeid o.l. som man uansett kommer ut for, og man ender da heller ikke som noen sinke ved å følge en slik plan.

Som sagt ABRP er ikke til å stole på.

Selvsagt tar den hensyn til fartsgrenser, derav at man setter ev. referansehastighet i forhold til hva man faktisk gjør og ikke bare hva man burde gjøre. Altså, ligger man 10 % over, så legger man inn 110 %, og den kalkulerer inn det og det den vet om forbruket for den modellen.

Den tar også hensyn til veiarbeider og andre normale hendelser, men ulykker og spesielle hendelser har den vel ingen mulighet til å kalkulere inn. Den tar og hensyn til det man legger inn av føre og vær. samt temperaturer, men for mer hendelser må man ha betalt tilgang, og ikke bare gratis-utgaven.

ABRP er selvsagt bare en planlegger, men er til gjengjeld den beste til dette, så lenge den har fått inn nok data for den aktuelle bilen. Men for øyeblikksnavigering er f.eks. Google Maps langt bedre.

Så som alltid, rett verktøy til rett tid om man skal ha det beste til enhver tid og situasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, sverreb said:

Jeg regner med ruteplanleggeren gjør som slike ruteplanleggere flest og holder seg til hva normal målt trafikkhastighet er (Hentes fra hele flåten av biler tilknyttet here maps), som er grunnen til at man ikke kan legge inn hvilken fart man skal holde manuellt. Det betyr også at den tar hensyn til trafikk, veiarbeid o.l. som man uansett kommer ut for, og man ender da heller ikke som noen sinke ved å følge en slik plan.

Som sagt ABRP er ikke til å stole på.

Dette er jo irriterende for en liten mengde brukere.

Men for de er det jo ganske irriterende. 

Her er hvordan en tur Oslo - Berlin - Oslo ser ut i en Model 3

Etter det jeg kan skjønne hadde hjemturen her (se datoer i venstre kolonne) trigget halv ladefart et sted i Danmark og gjort at jeg hadde blitt en time eller to senere hjem. 
 

Når du allerede har en 16 timers dag bak kringla kan det være dråpen på at man ikke blir så fornøyd med bilen. 
(jeg var ikke veldig fornøyd med bilen etter denne turen, ønska meg tilbake til bensin)

Ladeinformasjonsrapport July 19, 2022 - August 1, 2022.pdf

Lenke til kommentar
ozone skrev (3 timer siden):

Det åpenbart at det er stor forskjell på å kontinuerlig overvåke batteriet slik at det aldri lader fortere enn det tåler, og det å bare sperre for hurtiglading i dagesvis! 

Tesla vil aldri tillate så høy ladefart at batteriet skades. At farten reduseres etter mange superladinger kan ha tekniske årsaker som vi ikke har kunnskap om. Men det er jo bare en reduksjon; ingen sperre der. Ladehastigheten justeres jo kontinuerlig på alle el-biler basert på temperatur og andre ting. Det er jo virkelig ikke noe nytt.

Så å sperre for superlading i to døgn virker for meg å være mer en "straff" enn begrunnet i beskyttelse av batteriet...
For etter noen timer helt uten lading eller kjøring skulle vel både trykk og temperatur ha sunket til trygge verdier?

Det er fortsatt ingen som sperrer hurtiglading. Det er en hastighetsbegrensing som blir gjeldene først etter at du har hurtigladet mye. For å gjøre det enkelt for deg:

Tesla har en pitteliten begrensing av hastighet

BMW har en liten begrensing av hastighet som øker i omfang til du lader sakte. I første omgang blir du begrenset til Model Y ladefart. Ingen sperrer deg fra noe, men du må klare deg med begrenset hastighet. 
 

BMW sier det er pga battericellene at dette må gjøres, at det rett og slett må ha en fullading på under 11kw ac etter å ha hurtigladet hardt over tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (10 minutter siden):

Min '17 modell ble byttet inn hos Tesla, deretter solgt på auksjon til en tusenlapp under det de ga meg i innbytte og til slutt eksportert til Ukraina. 

Touche ..
Tydlig vanskelig å selge ja.
Skulle kanskje sagt «ingen norsk privat person med vettet i behold» 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

Touche ..
Tydlig vanskelig å selge ja.
Skulle kanskje sagt «ingen norsk privat person med vettet i behold» 

Jeg tør ikke selge bil utenfor garanti privat lengre slik reglene har blitt, folk kan jo komme 2 år senere og kreve deg for titusener av kroner i reparasjonsutgifter for nesten hva som helst. Dermed blir det innbytte. Og Tesla selger alt som er utenfor garanti på auksjon. At elbiler går til Ukraina er ingen nyhet, de har støvsugd bruktmarkedet i Norge de siste par årene for rimeligere modeller. 

Det var forresten mange budgivere på auksjonen, mener jeg talte 17 stk. Så det var ikke en upopulær modell. Om de andre var norske eller ukrainske vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (31 minutter siden):

17 budgivere som antagelig ikke var privatpersoner som skal ha til eget eie, men høyst sannsynlig oppkjøpere som er ute etter en fortjeneste ved vidresalg og/eller eksport. 
Og din var ikke 9 år, ref kommentaren.
 

Finnes vell ingen 9 år gammel X?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (9 minutter siden):

Det var ikke «min» påstand men noen andre som sa det.


IMG_0249.jpeg

Aha, jeg trodde de var en plass mellom 7-8 i Norge. Men det er bagateller. Jeg er helt enig, hadde aldri kjøpt en første gen model X eller noen modell for den sags skyld. Har hatt de selv men de lever ikke lenge hos meg.

Lenke til kommentar

Egentlig tar jo Complexity «litt» feil. Da det var lansering av Model X 22.sept 2015. Og de første modellene i Norge er 2016 modeller.

Den første Model X i Norge gikk til den gangen 79 år gamle Harald Kristian Pedersen fra Orkdal og den var registrert 27.06.2016

IMG_0252.jpeg

IMG_0251.jpeg

IMG_0250.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det dumpes store mengder biler på auksjonen om dagen. Er det der alle de eldre bilene avhendes? Sikkert fornuftig da man har 0 garanti videre der. Med det jeg vet om bilene tror jeg knapt jeg hadde tatt imot en bil gratis, for mye som går galt. Ta f.eks denne, tilsynelatende velholdt 14 mod p85 gått 120 tusen, påkostet 192 tusen i 2023. 

Lenke til kommentar

Elektriske Porsche Macan er lansert i dag i to utgaver. 

Macan 4 , firehjulsdrift , 408hk , rekkevidde mellom 516-613km , prisen starter på 876 tusen 

Macan Turbo , firehjulsdrift , 639hk , rekkevidde mellom 518-591km , prisen starter på 1.2 mill

Begge har batteri på 100kWt (utnyttbart 95) , 800 volts arkitektur og er basert på den nye PPE plattformen. 

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (26 minutter siden):

Elektriske Porsche Macan er lansert i dag i to utgaver. 

Macan 4 , firehjulsdrift , 408hk , rekkevidde mellom 516-613km , prisen starter på 876 tusen 

Macan Turbo , firehjulsdrift , 639hk , rekkevidde mellom 518-591km , prisen starter på 1.2 mill

Begge har batteri på 100kWt (utnyttbart 95) , 800 volts arkitektur og er basert på den nye PPE plattformen. 

Så det nettopp selv. Gode specs på bilen, men er ikke videre solgt på designet egentlig. Veldig fin på innsiden da, oser naturligvis kvalitet som vanlig av Porsche! 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

Billig - billigere - billigst

Dyr - dyrere - dyrest

Det er mye makt i språket. Jeg synes det er vanskelig å forstå at bøyninger av ordet billig brukes i samme setning som en startpris på 876 000 kr. Lurer på hvor stor andel av landets bilister som synes billig er det mest passende adjektivet her.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før, men det kan ikke gjentas ofte nok. Tesla selger riktignok biler, men de har liten forståelse og respekt for hva det vil si å følge opp et kjøp dersom det oppstår problemer, misnøye etc. De utviser også manglende forståelse for norsk og europeisk rettsystem, forbrukerrettigheter og arbeidstakerrettigheter.

Forbrukerrådet ut mot Tesla: – Tesla viser manglende respekt for å løse konflikter

Saken krydres med ennå en kundes opplevelse med Tesla i rettsystemet. Og som vanlig, Tesla velger å ikke kommentere saken - noe som i seg selv er sykt arrogant og unorsk. Selv de verste bruktbilselgere er sjeldent så arrogant avvisende og standhaftig. Tesla trenger å lære mye - blant annet folkeskikk.

</rant>

Edit: <rant> Ennå et nylig eksempel. Denne uheldige Tesla-eieren gjorde omtrent som meg, erstattet Teslaen med en eldgammel fossil SUV. </rant> Jeg og andre som har gått i Tesla-fella slutter kanskje aldri med å rante om det selskapets kunde"service". Det er helt utrolig hvordan et selskap klarer kunststykket å behandle enkelte ivrige entusiaster så dårlig at de blir bitre fiender av selskapet. Hvilke andre selskaper i nyere tid har klart samme kunststykke gang på gang på gang? Tesla er sin egen verste fiende!

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg har sagt det før, men det kan ikke gjentas ofte nok. Tesla selger riktignok biler, men de har liten forståelse og respekt for hva det vil si å følge opp et kjøp dersom det oppstår problemer, misnøye etc. De utviser også manglende forståelse for norsk og europeisk rettsystem, forbrukerrettigheter og arbeidstakerrettigheter.

Forbrukerrådet ut mot Tesla: – Tesla viser manglende respekt for å løse konflikter

Saken krydres med ennå en kundes opplevelse med Tesla i rettsystemet. Og som vanlig, Tesla velger å ikke kommentere saken - noe som i seg selv er sykt arrogant og unorsk. Selv de verste bruktbilselgere er sjeldent så arrogant avvisende og standhaftig. Tesla trenger å lære mye - blant annet folkeskikk.

</rant>

Edit: <rant> Ennå et nylig eksempel. Denne uheldige Tesla-eieren gjorde omtrent som meg, erstattet Teslaen med en eldgammel fossil SUV. </rant> Jeg og andre som har gått i Tesla-fella slutter kanskje aldri med å rante om det selskapets kunde"service". Det er helt utrolig hvordan et selskap klarer kunststykket å behandle enkelte ivrige entusiaster så dårlig at de blir bitre fiender av selskapet. Hvilke andre selskaper i nyere tid har klart samme kunststykke gang på gang på gang? Tesla er sin egen verste fiende!

Synd, for produktet er utvilsomt imponerende. Håper litt på en annen ceo enn elon etterhvert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Jeg har sagt det før, men det kan ikke gjentas ofte nok. Tesla selger riktignok biler, men de har liten forståelse og respekt for hva det vil si å følge opp et kjøp dersom det oppstår problemer, misnøye etc. De utviser også manglende forståelse for norsk og europeisk rettsystem, forbrukerrettigheter og arbeidstakerrettigheter.

Forbrukerrådet ut mot Tesla: – Tesla viser manglende respekt for å løse konflikter

Saken krydres med ennå en kundes opplevelse med Tesla i rettsystemet. Og som vanlig, Tesla velger å ikke kommentere saken - noe som i seg selv er sykt arrogant og unorsk. Selv de verste bruktbilselgere er sjeldent så arrogant avvisende og standhaftig. Tesla trenger å lære mye - blant annet folkeskikk.

</rant>

Edit: <rant> Ennå et nylig eksempel. Denne uheldige Tesla-eieren gjorde omtrent som meg, erstattet Teslaen med en eldgammel fossil SUV. </rant> Jeg og andre som har gått i Tesla-fella slutter kanskje aldri med å rante om det selskapets kunde"service". Det er helt utrolig hvordan et selskap klarer kunststykket å behandle enkelte ivrige entusiaster så dårlig at de blir bitre fiender av selskapet. Hvilke andre selskaper i nyere tid har klart samme kunststykke gang på gang på gang? Tesla er sin egen verste fiende!

Første eksempelet jeg fant Møller

IMG_0442.thumb.jpeg.b13b930ced0587428646a245c4d63ff1.jpeg

https://www.motor.no/aktuelt/moller-sendte-ekstra-regning-for-leasingbilen/260730

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...