Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Deechon skrev (3 minutter siden):

I dag var det Circle K Kongsbergporten som ga meg problemer, der kan du ikke kjøre med fronten inn, men bare kjøre inn på siden slik man alltid gjør ved bensinpumper.

 

Men denne typen problematikk har jeg sett mange steder, så derfor tar jeg det opp.

Står en 1. gen Leaf og lader her, og ser jo ut som kabelen har godt med strekk å gå på. Kan det være at du kjører front inn istedet for å rygge inn, om du ikke kan "kjøre gjennom"? Eller er det feil sted jeg ser?

image.thumb.png.a84c88441d75e44cecf98e465ac0143d.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig stasjon @Snowleopard og det ser ut som den er lang nok på bilde ja, men når jeg parkerer likt som på bildet og drar frem Chademoen så er den veldig kort.

Jeg parkerer også med fronten frem som på bildet, så det forvirrer meg litt. Kanskje de har endret kabellengden? Men det er jo isåfall veldig rart og usannsynlig.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (15 minutter siden):

Det er riktig stasjon @Snowleopard og det ser ut som den er lang nok på bilde ja, men når jeg parkerer likt som på bildet og drar frem Chademoen så er den veldig kort.

Jeg parkerer også med fronten frem som på bildet, så det forvirrer meg litt. Kanskje de har endret kabellengden? Men det er jo isåfall veldig rart og usannsynlig.

Kan jo være at du står litt langt frem, spesielt om bilen bak står veldig langt fremme der den skulle stått. Det gjør jo noe med "tilgjengelig" kabellengde. Er eneste jeg kan tenke meg. 😉👍

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Takker. Deilig meg skikkelig premium bil etter å ha hatt en Nissan og Kia de siste 5 årene 😁

Det tror jeg så gjerne. San Remo Green er også knallfin. Hadde den i bestilling men endret spek to ganger og endte til slutt opp med individual frozen pure gray metallic for å ha noe mere sjeldent 🙂

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Takker. Deilig meg skikkelig premium bil etter å ha hatt en Nissan og Kia de siste 5 årene 😁

Gratulerer med bil. Har en I 40 selv. Tror du blir fornøyd. Den passer selvfølgelig ikke for alle men er du litt fleksibel er det en utrolig bra bil å kjøre. Har kjørt min 13 000km og har ikke hatt noen problemer. Hvordan den er som el bil har jeg ikke så mye å sammenligne med(Den lader raskt og kjører ofte over 300km før den har brukt 50% av batteriet) men som bil er den veldig bra. Stødig på veien, lavt støynivå, stivt karoseri (Muligens bedre en biler med flatt gulv pga tunnelen i midten som helt klart stiver opp og dessuten er fyllt opp med batterier), ingen ratling eller skrangling så langt, fit and finish er på toppnivå. Lys er gode og viskere fungerer nå slik at auto kan være default. Man sitter godt og har masse justerings muligheter. 

Personlig ville jeg helst hatt en elektrisk 3 serie pga bakdørene og rammeløse vindu men det er fint med stor bakluke og dørene venner man seg til. Min bil står i garasje så det går greit om vinteren også

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (57 minutter siden):

Det tror jeg så gjerne. San Remo Green er også knallfin. Hadde den i bestilling men endret spek to ganger og endte til slutt opp med individual frozen pure gray metallic for å ha noe mere sjeldent 🙂

Frozen er de absolutt feteste lakktypene de tilbyr, men er rett og slett litt for pingle til å tørre å ta på meg det ekstra vedlikeholds ansvaret som den typen lakk krever. Hadde jeg skulle specet en bil selv nå så hadde jeg trolig valgt  Sunset Orange, men når jeg nå så på brukt/lagerbiler var det Portimao blue og sanremo green som var de andre alternativene jeg hadde mest lyst på. Greit å ha noe annet enn sorte, grå eller hvit bil for første gang.

Trestein skrev (15 minutter siden):

Gratulerer med bil. Har en I 40 selv. Tror du blir fornøyd. Den passer selvfølgelig ikke for alle men er du litt fleksibel er det en utrolig bra bil å kjøre. Har kjørt min 13 000km og har ikke hatt noen problemer. Hvordan den er som el bil har jeg ikke så mye å sammenligne med(Den lader raskt og kjører ofte over 300km før den har brukt 50% av batteriet) men som bil er den veldig bra. Stødig på veien, lavt støynivå, stivt karoseri (Muligens bedre en biler med flatt gulv pga tunnelen i midten som helt klart stiver opp og dessuten er fyllt opp med batterier), ingen ratling eller skrangling så langt, fit and finish er på toppnivå. Lys er gode og viskere fungerer nå slik at auto kan være default. Man sitter godt og har masse justerings muligheter. 

Personlig ville jeg helst hatt en elektrisk 3 serie pga bakdørene og rammeløse vindu men det er fint med stor bakluke og dørene venner man seg til. Min bil står i garasje så det går greit om vinteren også

Takker :) Jeg er kjempefornøyd så langt selv, fantastisk bil å kjøre, langt mer komfortabel enn jeg hadde trodd i "comfort" settingen og blir skikkelig stivnet opp og leken i sport. Lysene har jeg ikke fått testet enda, men leser jo at laser lysene til BMW skal være helt i toppsjiktet. Selv kunne jeg godt vært foruten de rammeløse vinduene, men hatchbacken var nesten ett krav for meg så føler jeg har valgt rett modell sliksett.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (38 minutter siden):

Frozen er de absolutt feteste lakktypene de tilbyr, men er rett og slett litt for pingle til å tørre å ta på meg det ekstra vedlikeholds ansvaret som den typen lakk krever. Hadde jeg skulle specet en bil selv nå så hadde jeg trolig valgt  Sunset Orange, men når jeg nå så på brukt/lagerbiler var det Portimao blue og sanremo green som var de andre alternativene jeg hadde mest lyst på. Greit å ha noe annet enn sorte, grå eller hvit bil for første gang.

Takker :) Jeg er kjempefornøyd så langt selv, fantastisk bil å kjøre, langt mer komfortabel enn jeg hadde trodd i "comfort" settingen og blir skikkelig stivnet opp og leken i sport. Lysene har jeg ikke fått testet enda, men leser jo at laser lysene til BMW skal være helt i toppsjiktet. Selv kunne jeg godt vært foruten de rammeløse vinduene, men hatchbacken var nesten ett krav for meg så føler jeg har valgt rett modell sliksett.

Frozen lakken på min er coated med regulær  Drop-Off ceramic lakkforsegling. Vask og vedlikehold på den er akkurat det samme som hvilken som helst annen bil med «vanlig» lakk med samme ceramic coating. Så «vedlikeholdet» er helt identisk. En annen fordel med frozen er at «vaske swirls» er og forblir usynlige for øyet i en slik struktur til motsetning på en bli med blank/shiny lakk.

For det meste er alt sterkt overdrevet. 
Man kan ikke rubbe og polere bort lakkskader/riper, men har i 35-40 år unngått slike lakkskader på mine biler så det går nok greit nå også. 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Frozen lakken på min er coated med regulær  Drop-Off ceramic lakkforsegling. Vask og vedlikehold på den er akkurat det samme som hvilken som helst annen bil med «vanlig» lakk med samme ceramic coating. Så «vedlikeholdet» er helt identisk. En annen fordel med frozen er at «vaske swirls» er og forblir usynlige før øyet i en slik struktur til motsetning på en bli med blank/shiny lakk.

For det meste er alt sterkt overdrevet. 
Man kan ikke rubbe og polere bort lakkskader/riper, men har i 35-40 år unngått slike lakkskader på mine biler så det går nok greit nå også. 

Godt mulig det er noe overdrevet ja, eneste grunnen til jeg vet om at det kan være problematisk var i sammenheng med IONIQ 5en jeg hadde bestilt med matt lakk, så begynt å lese meg opp etter kontrakt var signert. Godt mulig at keramisk coating beskytter såpass godt at en slipper å tenke så mye på det. Ble dog selv noe skremt av matt lakk guiden til Hyundai som beskriver at en kun skal bruke vaskeprodukter laget for matte lakker, unngå alt av vaskeprodukter som gir glans osv.

https://www.hyundai.ie/ioniq5/Design_files/IONIQ_5_Matte_Paint_Care_Guide_v1.pdf

Ettersom jeg for det meste bruker vaskehallene (håndvask) for å vaske bilene mine så har jeg ikke peiling på hva som er egnet og ikke egnet av det som er i automatene der. Men har jo bare prøvd å lest meg opp litt i forberedelse til at jeg skulle få IONIQen å har ikke noen personlig erfaring.

Lenke til kommentar
Switters skrev (9 minutter siden):

Hva er greia med å skulle ha rammeløse vinduer når det ikke er en cab egentlig? Ser ikke poenget, men mange potensielle utfordringer... Kan vel ikke være myyye vekt å spare heller?

Jeg har nettopp fått bil med rammeløse vinduer. Jeg har egentlig aldri tenkt over fordeler/ulemper med det, men har jo forstått noen ulemper. Jeg så dog en som nevnte tidligere her inne at det er genialt i trange parkeringshus når man skal komme seg inn og ut. Liten fordel, men har faktisk fått bruk for det en gang allerede på under måned.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Switters said:

Hva er greia med å skulle ha rammeløse vinduer når det ikke er en cab egentlig? Ser ikke poenget, men mange potensielle utfordringer... Kan vel ikke være myyye vekt å spare heller?

Bare ulemper, med mindre man står trangt parkert som nevnt. Har også brukt det noen ganger, men det er ikke verdt ulempene å ha den ene fordelen..

Eldre biler med rammeløse vinduer er lettere å stjele og. Trenger bare en sugekopp for å dra ut ruta åsså stikke noe imellom for å nappe opp låsen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Har også brukt det noen ganger, men det er ikke verdt ulempene å ha den ene fordelen..

Hva slags ulemper mener du egentlig stikker seg så ut i moderne biler?

Det blir veldig hypotetisk for min del. Noe mer støy er jo naturlig å tenke, men det er jo så og si umulig å henskrive nøyaktig til det rammeløse vinduet.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Bare ulemper, med mindre man står trangt parkert som nevnt. Har også brukt det noen ganger, men det er ikke verdt ulempene å ha den ene fordelen..

Eldre biler med rammeløse vinduer er lettere å stjele og. Trenger bare en sugekopp for å dra ut ruta åsså stikke noe imellom for å nappe opp låsen.

At eldre biler er lettere å stjele, er et ubestridt faktum. Men man har lært mye, bl.a. ved å ikke ha slike knapper med hode man drar opp. da man lett kunne gjøre det samme med en stålstreng man fikk inn mellom glass og dør, også på biler med ramme rundt vinduene.

Jeg synes det er et dårlig argument mot rammeløse vinduer i moderne biler med startsperre og flere tiltak mot innbruddstyveri/inntrenging i bil. 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Nimrad said:

Hva slags ulemper mener du egentlig stikker seg så ut i moderne biler?

Det blir veldig hypotetisk for min del. Noe mer støy er jo naturlig å tenke, men det er jo så og si umulig å henskrive nøyaktig til det rammeløse vinduet.

Ruten må senkes noen cm for å gå klar av listen før døren åpnes. Ikke noe problem på sommeren men på vinteren er det til tider ganske utrivelig å åpne dørene når bilen ikke er forvarmet og vinduet er fastfryst. 

Også har jeg hatt bilen min inne to ganger hos Tesla for å feilsøke vindsus av det ene vinduet mitt. Første dagen brukte de 7 timer på å bytte pakning og justere døren uten suksess. Neste gang fikk de foret pakningen en del og det ble bedre men er fortsatt ikke perfekt.

Dog har min bil bare enkelt glass. Nyere Tesla med dobble glass er stivere og klemmer nok bedre mot pakningene.

 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snowleopard said:

At eldre biler er lettere å stjele, er et ubestridt faktum. Men man har lært mye, bl.a. ved å ikke ha slike knapper med hode man drar opp. da man lett kunne gjøre det samme med en stålstreng man fikk inn mellom glass og dør, også på biler med ramme rundt vinduene.

Jeg synes det er et dårlig argument mot rammeløse vinduer i moderne biler med startsperre og flere tiltak mot innbruddstyveri/inntrenging i bil. 

Ja det var bare en liten funfact, ettersom jeg har hjulpet en kompis flere ganger med å komme seg inn i en eldre Mercedes.

De har en sånn fin funksjon at de låser alle dører om 12V batteriet har litt lav spenning. Når man da har som vane å la (den eneste nøkkelen man har) stå i tenningen så er det fint at en sugekopp og stålstreng lett kan åpne døren..

Lenke til kommentar
Complexity skrev (43 minutter siden):

Ruten må senkes noen cm for å gå klar av listen før døren åpnes. Ikke noe problem på sommeren men på vinteren er det til tider ganske utrivelig å åpne dørene når bilen ikke er forvarmet og vinduet er fastfryst. 

Også har jeg hatt bilen min inne to ganger hos Tesla for å feilsøke vindsus av det ene vinduet mitt. Første dagen brukte de 7 timer på å bytte pakning og justere døren uten suksess. Neste gang fikk de foret pakningen en del og det ble bedre men er fortsatt ikke perfekt.

Dog har min bil bare enkelt glass. Nyere Tesla med dobble glass er stivere og klemmer nok bedre mot pakningene.

 

Det er dette med å senke de ned jeg tenker mest på også. Virker bare som en unødig kilde til potensielle problemer. Uten at jeg ser noen fordeler med det, som sagt når bilen likevel har et fast tak. Litt samme med speil som skal felle seg ut og inn hver j...la gang. Men veldig mulig jeg er sær sånn😄

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...