Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

25 000,- skal dei ha for Easee-boks og montering i burettslaget. Det vart lagt ned røyr og montert stoplar for ei tid tilbake, så betalar den enkelte ved behov. Synest det var godt betalt, men dei kan vel ta det når burettslaget kjøper ein pakk. Du får boksen med på kjøpet, men eg kan lada ein del andre stader for 20k. Me har ikkje så veldig stor bruk av bilen, og vurderer flytting i nær framtid, så eg avventar i så fall det trur eg.

Lenke til kommentar

Borettslag med parkeringsanlegg kan vel finne på å gjøre noen dyre avtaler.

Svigermor må vel ut med 15 tusen for ladeboks til sin parkeringsplass enda alt er klargjort. Det er bare snakk om å klikke på selve laderen i holderen på veggen.

Også blir det vel ganske dyrt opplegg å få brukt den. 

Glad jeg selv bor i enebolig. Laderen kostet 5100kr (Tesla Wallcharger) og elektrikern tok 6000kr for arbeid og materiell. 22kW så er power nok. Brukes bare på en Model 3 som støtter 11kW og en Leaf som tar 3.3kW 😅

Men kanskje neste bil kan utnytte det bedre.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Med 4 kvadrat kabel så kan du vel få 20A i fremtiden om du ønsker, men 16A 3-fas er vanligvis nok i både bøtter og spann.

Ja, det er dog langt spenn så jeg holder det 'lavt'. Snart koster det for mye med mye effekt uansett så da vurderer jeg å splitte opp slik at jeg kan få ett stikk på ett par av lederene i steden og kjøre 230V

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Salvesen. said:

Ja, det er dog langt spenn så jeg holder det 'lavt'. Snart koster det for mye med mye effekt uansett så da vurderer jeg å splitte opp slik at jeg kan få ett stikk på ett par av lederene i steden og kjøre 230V

Hvor lav ladeeffekt har du tenkt å gå til? 6A på 3-fas er 4.1 kW, og å justere strømmen til 6A burde være mulig på EVSE eller i bilen uten å gjøre fysiske inngrep på anlegget.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (Akkurat nå):

Hvor lav ladeeffekt har du tenkt å gå til? 6A på 3-fas er 4.1 kW, og å justere strømmen til 6A burde være julig på EVSE eller i bilen uten å gjøre fysiske inngrep på anlegget.

Usikker, min nettleverandør har ikke kommet med sitt nye opplegg enda så må finregne på det. Jeg har dog mulighet til å justere effekt dynamisk via mitt hjemmeautomasjonssytem

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Usikker, min nettleverandør har ikke kommet med sitt nye opplegg enda så må finregne på det. Jeg har dog mulighet til å justere effekt dynamisk via mitt hjemmeautomasjonssytem

I så fall kan du jo bare se på hvilket timessnitt makseffekt du vil ha uansett uten bilen, og så la bilen dra opp til den grensen, men ikke mer enn at den momentane effekten ikke går over den toppverdien.

Kan du styre dynamisk via bilen er ikke 6A en nedre grense, men er det EVSE du styrer må du i så fall stoppe lading om momentaneffekten utenom bilen overstiger din ønskede toppefekt-4.1kW. Jeg hadde ikke brukt penger på å nedgradere EVSE.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

I så fall kan du jo bare se på hvilket timessnitt makseffekt du vil ha uansett uten bilen, og så la bilen dra opp til den grensen, men ikke mer enn at den momentane effekten ikke går over den toppverdien.

Kan du styre dynamisk via bilen er ikke 6A en nedre grense, men er det EVSE du styrer må du i så fall stoppe lading om momentaneffekten utenom bilen overstiger din ønskede toppefekt-4.1kW. Jeg hadde ikke brukt penger på å nedgradere EVSE.

Jeg har mulighet til å styre ned til 6A via easee api og stoppe lading. Vi har ett lavt forbruk ellers i huset men alt kommer litt an på ordningen som kommer. Håper de legger det ut snart, ikke lenge til juli..

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Usikker, min nettleverandør har ikke kommet med sitt nye opplegg enda så må finregne på det. Jeg har dog mulighet til å justere effekt dynamisk via mitt hjemmeautomasjonssytem

Du har vel og mulighet til å styre fra bilen, ved å endre fra maksimal effekt til f.eks. "redusert effekt", eller i steg. TB gjorde dette i en tidlig video, også der han sjekket om f.eks. Kona kan lade på hans Tesla Wall Charger. Han demonstrerte visstnok på "Optimus Prime" som var bilen han hadde da, før han testet lading med Kona, for å se hvilke forskjeller det utgjorde i effekt. Tror han testet Juicebooster på Kona i samme video.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (7 timer siden):

Full tank på bensinbilen kom på 1500,- i dag. Hadde kosta rundt 150,- for tilsvarande lengde med elbil og 1 kr/kWh. Forhåpentlegvis blir det ei av dei siste gongane eg treng fylle bensin på den.

Om du bor på sør-, vest, eller østlandet så er jo 1 kr/kWt usedvanlig billig sett med dagens øyne. Snittet den siste tiden har vel vært på 2,20 kr/kWt + nettleie, - strømstøtte eller deromkring. I mitt tilfelle har strømstøtten utgjort litt mer enn nettleien de siste månedene. Så om vi sier 2,10 kr/kWt er det nok mer riktig etter dagens situasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...