Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Samme som skjedde med diesel, noe ingen ville ha før staten ga oss avslag både på drivstoff og innkjøp av bil. Etter dette endret bildet seg fullstendig. Etter latterlige ett år hadde hele Norge valgt 1.9TDI kakkelverk, kun fordi vi sparte litt penger. Etterhvert kjørte regjeringen opp avgifter og skatter, akkurat som med elbilene.

Hadde dette skjedd uten massiv favorisering? Dette står i grell kontrast til den tidens bensinbiler som over natta ble svindyre å eie, tynget ned av den ene avgiften etter den andre. 

Ja, etter at Stoltenberg regjeringen la om avgiftssystemet fra effekt til CO2, ble det solgt bøtter og spann med små dieselbiler fra VW som slapp ut opptil 40 ganger mer NOx enn det de var sertifisert for. Utslippene av disse giftige gassene var faktisk høyere enn fra store lastebiler, helt horribelt. Men det var ikke 1,9TDI motoren som var synderen, men de litt nyere 1,6TDI og 2,0TDI motorene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Den så jo litt kul ut, men kan styre meg for ollon-lilla fargen.

Hvordan er det egentlig med kineserne flytter de over til SUV, eller er det fortsatt stor sedan og eieren sitter i baksetet som gjelder?

Da blir det vel kanskje faststoffbatteri på neste Mazda og da. De skal vel putte Mazda logoen på Changan S07 etterhvert mener jeg at jeg leste ett eller annet sted. 

Du får sikkert valgt den i andre farger...! 😎 

Ja, azda har vel allerede avslørt den som CX-6e, men foreløpig er ikke 4WD på planen!

https://www.mazda.no/modeller/mazda-cx-6e/

https://elbil.no/nye-mazda-cx-6e-suv-avduket/

Kjenner ikke Kina-markedet så godt, men det er fort krav om ekstra lengde, gode bakseter og for "far" eller "bestefar/bestemor" i tillegg til helst ettpar barn i tillegg, såskal helst være 6 eller 7-seter!

• Liker 1
Skrevet
freedomseeker skrev (3 minutter siden):

Ja, etter at Stoltenberg regjeringen la om avgiftssystemet fra effekt til CO2, ble det solgt bøtter og spann med små dieselbiler fra VW som slapp ut opptil 40 ganger mer NOx enn det de var sertifisert for. Utslippene av disse giftige gassene var faktisk høyere enn fra store lastebiler, helt horribelt. Men det var ikke 1,9TDI motoren som var synderen, men de litt nyere 1,6TDI og 2,0TDI motorene.

Når 1.6 og 2.0 kom var det allerede endret tilbake. Allerede etter 1 år begynte regjeringen å snu tilbake. 

Så dette er helt likt. Vi har ikke spart miljøet noe særlig, brukt enorme ressurser for en signaleffekt. 

Skrevet
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

Når 1.6 og 2.0 kom var det allerede endret tilbake. Allerede etter 1 år begynte regjeringen å snu tilbake. 

Så dette er helt likt. Vi har ikke spart miljøet noe særlig, brukt enorme ressurser for en signaleffekt. 

VW rullet ut sine nye 2.0 TDI og 1.6 TDI for fullt fra 2008 og 2009. De ble massive bestselgere i Norge nettopp fordi de kom så utrolig gunstig ut av CO2-omleggingen fra 2007.

Det stemmer heller ikke at regjeringen snudde etter bare ett år. Det tok faktisk fem år, helt til 2012, før de innså at byluften var i ferd med å bli helsefarlig og strammet inn med en egen NOx avgift. Selv etter denne justeringen fortsatte nordmenn å kjøpe disse dieselbilene i bøtter og spann helt frem til Dieselgate sprakk høsten 2015.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
26 minutes ago, Snowleopard said:

Du får sikkert valgt den i andre farger...! 😎 

Ja, azda har vel allerede avslørt den som CX-6e, men foreløpig er ikke 4WD på planen!

https://www.mazda.no/modeller/mazda-cx-6e/

https://elbil.no/nye-mazda-cx-6e-suv-avduket/

Kjenner ikke Kina-markedet så godt, men det er fort krav om ekstra lengde, gode bakseter og for "far" eller "bestefar/bestemor" i tillegg til helst ettpar barn i tillegg, såskal helst være 6 eller 7-seter!

Lilla interiør (ser ut til å være eneste fargevalg på toppmodellen!), kort rekkevidde og to-hjulstrekk. Nei dette burde de ha lagt bittelitt mer inn i. Blir sikkert billig da.

Screenshot 2026-03-15 at 16.08.34.png

Endret av bzzlink
Skrevet
freedomseeker skrev (2 timer siden):

VW rullet ut sine nye 2.0 TDI og 1.6 TDI for fullt fra 2008 og 2009. De ble massive bestselgere i Norge nettopp fordi de kom så utrolig gunstig ut av CO2-omleggingen fra 2007.

Det stemmer heller ikke at regjeringen snudde etter bare ett år. Det tok faktisk fem år, helt til 2012, før de innså at byluften var i ferd med å bli helsefarlig og strammet inn med en egen NOx avgift. Selv etter denne justeringen fortsatte nordmenn å kjøpe disse dieselbilene i bøtter og spann helt frem til Dieselgate sprakk høsten 2015.

https://www.finansavisen.no/nyheter/motor/2008/04/dyrere-diesel-ventet-oekt-avgift?zephr_sso_ott=JDAucC

Det er veldig likt som hvordan den Norske regjeringen har lagt til rette for elbiler. I utgangspunktet noe vi ikke ville ha, så ble det billig nok så folk valgte det selv. Idag hadde sikkert mange valgte elbil fremfor fossilbil om de kostet like mye å kjøpe/drifte.

Skrevet
Snowleopard skrev (På 15.3.2026 den 0.00):

Ellers, mange har "kei cars", som foreløpig ikke er så lett å få i elektrisk versjon. Disse er små og tilpasset det at det er trangt om plassen, spesielt i byene.

Japanske biler avgiftsbelegges bl.a. basert på hvor brede de er, har jeg hørt. Vet ikke om det stemmer.

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (På 15.3.2026 den 0.25):

Da er det nok derfor, Mer er skrekkelig dyrt spesielt om man ikke har god avtale der. Ser at på ChargeMyHyundai er prisen 6,57 kr/kWh + 6,65 i øktgebyr, som ville gitt 341,72 for samme ladingen.

Det er ganske åpenbart. Ligger i navnet. Mer vil ha mer betalt... ;)

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (23 timer siden):

Ikke uenig i det du sier. Det er dyrt å være fattig som dem sier. 

Det er enda 4-5 år før det finnes elbiler med ok rekkevidde i sub 50' kr segmentet. Tesla Model 3 og Hyndai kona kom vel begge i 2019, og er etter det jeg kan huske de første med lang rekkevidde og noenlunde plass til å dekke en families bilbehov. Som ikke var tysk / engelsk premium. Skal sies at man skal være en liten familie for å få 1. gen Hyundai kona til å funke som familiebil

Min sønn er lærling. Han kjøpte seg en Tesla Model 3, første årsmodell. For han var så lei av å kaste penger etter sin gamle BMW. Tipper de aller fleste hadde hatt råd til en brukbar elbil hvis man ser på det totale regnestykket, og ikke bare sammenligner bilpriser.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
59 minutes ago, Hanhijnn said:

Min sønn er lærling. Han kjøpte seg en Tesla Model 3, første årsmodell. For han var så lei av å kaste penger etter sin gamle BMW. Tipper de aller fleste hadde hatt råd til en brukbar elbil hvis man ser på det totale regnestykket, og ikke bare sammenligner bilpriser.

Er nok noe i det. Dersom man ikke har flaks og skrur mye selv, så skal det ikke mye til før man bruker mer penger på en billig bil en en nesten ny.

Prisen for å holde biler på veien utenfor garanti har økt veldig sammen med kompleksiteten på nyere biler er mitt inntrykk. Og det gjelder alle drivlinjer

Skrevet
bzzlink skrev (51 minutter siden):

Er nok noe i det. Dersom man ikke har flaks og skrur mye selv, så skal det ikke mye til før man bruker mer penger på en billig bil en en nesten ny.

Prisen for å holde biler på veien utenfor garanti har økt veldig sammen med kompleksiteten på nyere biler er mitt inntrykk. Og det gjelder alle drivlinjer

Absolutt sant i en del tilfeller. Men det er først og fremst fordi man kjøper feil bruktbil! Skal man være økonomisk med bruktbilholdet er det jo helt kritisk å kjøpe noe som tåler å bli 15-20 år gammelt, uten å trenger reparasjoner utover det helt grunnleggende av slitedeler.

Men det er klart det er kjedelig, ifht nybil. VELDIG kjedelig 😅

• Liker 2
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (5 minutter siden):

Men det er først og fremst fordi man kjøper feil bruktbil!

Fasan, at ikke folk klarer å skjønne såpass. Gud hvor mye problemer man kunne unngått om man bare hadde kjøpt rett bruktbil!

:thumbs:

Håper ikke ironien var for usynlig! 😎

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
10 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Absolutt sant i en del tilfeller. Men det er først og fremst fordi man kjøper feil bruktbil! Skal man være økonomisk med bruktbilholdet er det jo helt kritisk å kjøpe noe som tåler å bli 15-20 år gammelt, uten å trenger reparasjoner utover det helt grunnleggende av slitedeler.

Men (iallefall for ungdommer) så er en Toyota Avensis gørre kjedelig, og en motorsterk BMW eller Audi til samme pris frister mere. Dog vil det nok bli vesentlig dyrere på sikt..

Stor motor og bakhjulstrekk var prioritet nr1 når jeg var ung å skulle ha bil for første gang 😅

Har ikke trua på at min Model 3 kommer til å bli så dyr å ha fremover. Deler er jo veldig billige og enkle å få tak i, og Tesla har manualer for alle reperasjoner åpent på nett.  Men noen biler blir nok vraket over en lav sko etterhvert når de må ha ny motor til 120 tusen annenhvert år, og spesialustyr bare for å slette en feilkode..

Mange biler har delikate deler litt vel eksponert under seg, og tøymatten som gjerne er klistret der orginalt gir minimalt med beskyttelse - så kan være greit å kjøpe underplate i stål eller hardplast. Skal ikke store isklumpen til før man raserer noe.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (2 timer siden):

Han (og jeg) skrudde ganske mye selv også, men det er ikke alt man kan gjøre selv.

Ble mye rimeligere bilhold for unggutten når han byttet til elbil. Og ungdommene syns Model 3 er dritkul.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Fasan, at ikke folk klarer å skjønne såpass. Gud hvor mye problemer man kunne unngått om man bare hadde kjøpt rett bruktbil!

Elgen har rett. Brukt bil er i all hovedsak mye billigere enn ny bil, i totalregnskapet. Med ny bil er man garantert et tap på over 50k i året, bare i verditap. Med gammel bil er verditapet en bagatell, men det merkes selvsagt når man blir godt vant med lave kostnader og plutselig må ut med enten 20-30k for en stor reparasjon eller 50-100k for en ny bruktbil. Det merkes fordi det kommer så uventet. Med ny bil koster det 50+k i verditap forutsigbart og beregnelig, men ikke i form av plutselige regninger så man legger merke til det. Det er den snikende kostnaden som først blir synlig ved et bilbytte og da har man jo som kjent en tendens til å se seg blind på nykjøpet. Kjærlighet ved første blikk og kjærlighet gjør blind osv.

Tenk dere dette scenariet: Nybilkjøperen må betale bilen i form av 1. stk avdrag pr år a 50k. Bruktbilkjøperen betaler hvert år det samme 50k avdraget til sin egen øremerkede "bil-BSU-konto", der man kun tillater seg selv å ta ut penger i forbindelse med enten for uforutsette bilkostnader, bilkjøp og ved hvert bilkjøp kan man også cache ut overskuddet. I løpet av et voksenliv og x antall biler man har eid så vil nok sistnevnte komme vesentlig bedre ut av det, selv om en og annen 50k må brukes på uforutsette vis. Den som kjøper nytt har derimot jevnt over ~10 år nyere og bedre standard på bilen sin.

Poenget er at høyere og nyere standard utvilsomt koster mer i lengden. Man får hva man betaler for.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Ja man bør absolutt ha mekaniker-kompetanse både når man SER på bruktbil, og når man skal vedlikeholde den selv. Stakkar den som mangler den kunnskapen, og insisterer på å kjøre eksosbil. Blir gjerne DYRT!!!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Elgen har rett. Brukt bil er i all hovedsak mye billigere enn ny bil, i totalregnskapet. Med ny bil er man garantert et tap på over 50k i året, bare i verditap. Med gammel bil er verditapet en bagatell, men det merkes selvsagt når man blir godt vant med lave kostnader og plutselig må ut med enten 20-30k for en stor reparasjon eller 50-100k for en ny bruktbil. Det merkes fordi det kommer så uventet. Med ny bil koster det 50+k i verditap forutsigbart og beregnelig, men ikke i form av plutselige regninger så man legger merke til det. Det er den snikende kostnaden som først blir synlig ved et bilbytte og da har man jo som kjent en tendens til å se seg blind på nykjøpet. Kjærlighet ved første blikk og kjærlighet gjør blind osv.

Tenk dere dette scenariet: Nybilkjøperen må betale bilen i form av 1. stk avdrag pr år a 50k. Bruktbilkjøperen betaler hvert år det samme 50k avdraget til sin egen øremerkede "bil-BSU-konto", der man kun tillater seg selv å ta ut penger i forbindelse med enten for uforutsette bilkostnader, bilkjøp og ved hvert bilkjøp kan man også cache ut overskuddet. I løpet av et voksenliv og x antall biler man har eid så vil nok sistnevnte komme vesentlig bedre ut av det, selv om en og annen 50k må brukes på uforutsette vis. Den som kjøper nytt har derimot jevnt over ~10 år nyere og bedre standard på bilen sin.

Poenget er at høyere og nyere standard utvilsomt koster mer i lengden. Man får hva man betaler for.

Tror ironien fløy høøøøyt over hodet ditt her! Hadde det vært så lett å finne den rette bilen, som er bortimot feilfri og vedlikeholdsfri bortsett fra bilvask, oljeskift, dekkbytte/skifte og tilsvarende, så hadde vel bortimot alle valgt rett.

Men man risikerer jo å bli direkte lurt, uavhengig av om det er kjøp direkte av privat selger, kjøp fra en ren bruktbutikk eller kjøp fra en tilsynelatende seriøs forhandler.

Dersom man skal kjøpe bil, og ikke har særlig med cash på bok, så er ikke alternativet å sette av penger på bok, for det har man ikke. Men ved å ta 0,- i EK og 10 års nedbetaling, så får man relativt lave månedlige betalinger, og lite utgifter utenom service, forsikring og lading.

Kjøper man brukt ice-bil så må man fort betale tilsvarende store nedbetalinger fordi ikke kan cashe ut eller ta på 10 år, men må betale ned på 3-5 år, litt avhengig av hvor ny bilen er.

Jeg har ennå tilgode å se at en bruktbil ikke har noen reparasjonskostnader som kommer direkte etter kjøp, selv om man ser at dekkene er gode for enda noen års bruk, og at stor service nylig er tatt, og den er EU-godkjent (denne kan jo være tatt av "sortefår bilmek"). Det er ofte en grunn til at bilen selges...

Kan man mekke, har sted og stå og verktøy, så er det jo kanskje greit. Mangler man flere eller alle av disse, så må man altså bruke verksted.

Ja, så selv om m,an da kommer likt ut av det de første årene på kjøp/lån og forsikring, så kommer altså fort noen tusen per måned mere bare i drivstoff sammenlignet med elbil, men flere steder er både bompassering og parkering billigere med elbilen.

Mitt regnskap viser altså at jeg går stort sett i null per måned, og billigere ut enn bildeling, så det var en nobrainer for meg å velge elbil. Heller ny men billig elbil og garanti, enn gammel sarv som fort må byttes ut hvert andre eller fjerde år, når EU-kontrollen feiler, og det å sette den i stand er nesten dyrere enn å kjøpe ny bruktbil.

Jeg tar akkurat nå sjansen, med bare batterigarantien/drivlinjegarantien og tillegg for EV-drivlinja i forsikringen, på at jeg slipper store påkostninger på bilen frem til den blir 10 år (3 år til).

Da er jeg nedbetalt på både billån og "gammel morro (inkludert et skilsmisse-oppgjør), og kan ev. kjøpe ny bil om jeg ønsker...

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

:"Eiere blir bedt om å stoppe bilen og forlate den ved brann"

Ja, det var viktig melding! :thumbs:

"Nei, jeg sitter her til brannvesenet kommer..." 🤦‍♂️🧑‍🚒

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...