Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
DJViking skrev (18 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor Toyota velger et så lite batteri til sin nye fullelektriske Hilux Pickup
https://www.toyota.no/nybil/hilux/premiere-hilux-ev

59,2 kWt og 240km kjørerekkevidde. Alt for lite, alt for dårlig. Umulig å kjøre på langturer med uten ofte lading på veien.

Kanskje fordi batteriet ligger i rammen, og det var ikke plass til noe større.

Blir sikkert endring når bilene kan kjøres på B-lappen selv om de får lov å veie 4250 kg. Nå blir vel bilene for tunge om de samtidig skal ha muligheten for litt last på planet, og ikke bare på tilhengeren! 😎

Leser et EU har slått gjennom med vedtak, så det ventes kun på effektuering der i gården. Og for Norges del må den regelen komme opp som EU-spesifikk, før våre politikere kan bestemme at regel-endringen og skal gjelde her. Leste noe om at det totalt kan ta 4 år før vi kan nyte godt av det på generelt basis!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 hours ago, obygda said:

Mja..tviler..fruen her nektet å kjøre Tesla fordi alle andre gjorde det. Mao stikk motsatt logikk der altså.  Dessuten så burde vel samme mentalitet gjelde i Sverige,Danmark,Tyskland, Spania osv?  Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor vi Nordmenn agerer så annerledes enn resten av EU mhp bilmodell. Men at noen kanskje ikke har så høye tanker om Elon skjonner jeg,men stort sett handler jo folk etter lommeboka.  Skulle jeg tippe ville jeg sagt rentekampanjer og en litt annen holdning til gjeld enn resten av EU. Mao jeg tror vi nordmenn har et annet forhold til gjeld enn andre og at dette påvirker valg av bil i større grad her enn i EU. Vi er en nasjon med høy gjeldsgrad blant befolkningen og vi har rentefradrag på skatten. Mao mye politikk i Norge handler om å håndtere gjeld. Å ha formue i Norge er jo også uheldig mhp skatt..Knapt noen andre land har det slik. Så gode rentekampanjer vil jeg tro betyr mye i ett land som Norge.

Jeg tror det er så enkelt som at Tesla er et etablert merke, ligget på topp 3 mestselgende merke i år etter år, godt utbygget forhandlernett og har bevist at de "kan" bil. 

Kombinert med at vi er tvunget av staten til å kjøpe elbil. 

I de andre landene, så må Tesla selge på innovativ, miljøvennlig, tech image. Når toppsjefen går inn i politikken og oppfører seg som en femåring med motorsag i en glassbutikk. Så var det veldig lett for de potensielle kjøperne å velge andre merker, eller rett og slett velge seg en fossilbil.

Hadde jeg bodd i Tyskland, hadde jeg ikke kjørt elbil.

Skrevet
DJViking skrev (43 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor Toyota velger et så lite batteri til sin nye fullelektriske Hilux Pickup
https://www.toyota.no/nybil/hilux/premiere-hilux-ev

59,2 kWt og 240km kjørerekkevidde. Alt for lite, alt for dårlig. Umulig å kjøre på langturer med uten ofte lading på veien.

Kanskje fordi batteriet ligger i rammen, og det var ikke plass til noe større.

Årsaken er kanskje at de innbiller seg at elbilkjøpere faktisk bryr seg om miljøet. Japanerne er som kjent et ærlig folk.

Skrevet

De kommer sikkert til å si at de solgte en elektrisk bil / pickup men at nesten ingen kunder ville ha den. De fleste valgte fossilt derfor kunne de avslutte produksjonen av den elektriske siden etterspørselen var lav. Prisen på denne tipper jeg blir over 500 tusen ex mva. 

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Just now, kremt said:

De kommer sikkert til å si at de solgte en elektrisk bil / pickup men at nesten ingen kunder ville ha den. De fleste valgte fossilt derfor kunne de avslutte produksjonen av den elektriske siden etterspørselen var lav. Prisen på denne tipper jeg blir over 500 tusen ex mva. 

Neppe. Dei ynskje fremme hydrogen, men den linja av teknologi er per i dag ganske død.

Skrevet
kremt skrev (1 minutt siden):

De kommer sikkert til å si at de solgte en elektrisk bil / pickup men at nesten ingen kunder ville ha den. De fleste valgte fossilt derfor kunne de avslutte produksjonen av den elektriske siden etterspørselen var lav. Prisen på denne tipper jeg blir over 500 tusen ex mva. 

Regn med noe nærmere 750K... 😉

Men ellers enig i det du skriver. Svært sannsynlig. De kan jo senere velge å putte på et større batteri, om de blir presset til det på et vis.

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (49 minutter siden):

Og for Norges del må den regelen komme opp som EU-spesifikk, før våre politikere kan bestemme at regel-endringen og skal gjelde her. Leste noe om at det totalt kan ta 4 år før vi kan nyte godt av det på generelt basis!

En av grunnene til jeg er for Norge som EU-medlem... (dessverre har jeg flere grunner til hvorfor vi ikke bør være med i EU).

Skrevet
kremt skrev (13 minutter siden):

De kommer sikkert til å si at de solgte en elektrisk bil / pickup men at nesten ingen kunder ville ha den. De fleste valgte fossilt derfor kunne de avslutte produksjonen av den elektriske siden etterspørselen var lav. Prisen på denne tipper jeg blir over 500 tusen ex mva. 

500K basispris er helt greit for en fullelektrisk pickup.

Ford Ranger (fossil) koster fra 750K til 1 million. Pris på Ranger PHEV er ikke kommet ennå, men den blir neppe billigere.
Ford F-150 Lightning koster svimlende mye i Norge. Selv om basisprisen i USA var på kun 40K USD.

  • Liker 2
Skrevet

Min mor ser på ny småbil(elektrisk), hun har nå Leaf av "ny" type. Iallefall utseende, usikker på batteri osv. 

Hun er godt fornøyd men med tanke på avgifter og slikt og alder på leafen ser hun seg om. 

Jeg kan ALT for lite om denne klassen. Hun har sett på C3 Max og dong-feng. Sistnevnte er såklart rå på pris men jeg er skeptisk. Iallefall da de ikke har forhandler i nærheten. 

 

Tips i denne klassen? 

Skrevet

Tror seriøst ikke jeg har sett  noen styggere elbiler i nyere tid enn Suzuki e Vitara. Både når det kommer til eksteriør og interiør…Får jo nesten BZ4X til å se ut som den gromme bilen i forhold! Masse plastræl overalt attpåtil!

Skrevet
Salvesen. skrev (34 minutter siden):

Min mor ser på ny småbil(elektrisk), hun har nå Leaf av "ny" type. Iallefall utseende, usikker på batteri osv. 

Hun er godt fornøyd men med tanke på avgifter og slikt og alder på leafen ser hun seg om. 

Jeg kan ALT for lite om denne klassen. Hun har sett på C3 Max og dong-feng. Sistnevnte er såklart rå på pris men jeg er skeptisk. Iallefall da de ikke har forhandler i nærheten. 

 

Tips i denne klassen? 

Hyundai Inster

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Iterion skrev (31 minutter siden):

Tror seriøst ikke jeg har sett  noen styggere elbiler i nyere tid enn Suzuki e Vitara. Både når det kommer til eksteriør og interiør…Får jo nesten BZ4X til å se ut som den gromme bilen i forhold! Masse plastræl overalt attpåtil!

Ser ut til å være en rebadget Toyota Urban Cruiser, med mindre Urban Cruiser er en rebadget E Vitara. Uansett så er det nok en bil som vil være viktig for Suzuki, de har ikke akkurat hatt så mange relevante biler de siste årene, kan ikke se for meg at suzuki har hatt veldig mye salg i Norge. 

Skrevet
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Ser ut til å være en rebadget Toyota Urban Cruiser, med mindre Urban Cruiser er en rebadget E Vitara. Uansett så er det nok en bil som vil være viktig for Suzuki, de har ikke akkurat hatt så mange relevante biler de siste årene, kan ikke se for meg at suzuki har hatt veldig mye salg i Norge. 

Ja den minner en god del om den. Jeg ser for meg at målgruppen den appellerer til er enslige pensjonister eller par på 70+🤣 Spørs hvor bra salg det blir bra ja, tror ikke det blir en bestselger akkurat. Men Urban Cruiser derimot kan bli det, mye pga merkevaren og hvor stor kundebase de har. Ikke at den ser så mye bedre ut, men er mye bil for pengene virker det som. 

Skrevet
Iterion skrev (1 minutt siden):

Jeg ser for meg at målgruppen den appellerer til er enslige pensjonister eller par på 70+🤣 

Mao. Den eksisterende kundegruppen til Suzuki allerede 😉

Skrevet
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Mao. Den eksisterende kundegruppen til Suzuki allerede 😉

Yep. Blir imponert dersom de klarer å sikre seg en ny stor kundegruppe for å si det sånn. Fikk ikke så aller verst score av Motor da, så det er da noe. Men utseendemessig, huffa meg..

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Min mor ser på ny småbil(elektrisk), hun har nå Leaf av "ny" type. Iallefall utseende, usikker på batteri osv. 

Hun er godt fornøyd men med tanke på avgifter og slikt og alder på leafen ser hun seg om. 

Jeg kan ALT for lite om denne klassen. Hun har sett på C3 Max og dong-feng. Sistnevnte er såklart rå på pris men jeg er skeptisk. Iallefall da de ikke har forhandler i nærheten.

Tips i denne klassen? 

Årets bil i småbilklassen 2025: Renault 5.

Men hvorfor bytte? Man får ikke levere avgifter av å bytte fra en liten elbil til en annen. Fortell mora di at hun ikke bør diskriminere basert på alder. Jeg går ut i fra at hun er ca en generasjon eldre enn deg så det ville jo vært rart for en sånn ca rundt pensjonsalder å førtidspensjonere en Leaf av nyere generasjon (2018+?) fordi den er "for gammel".

Hilsen "alder ingen hindring" - er hun ledig for en date? Hadde det ikke vært koselig om du fikk meg som reservepappa? :p

(ok, håper jeg ikke tråkker for hardt på tærne med den spøken. Det var en spøk!)

Fra spøk til alvor: Min forrige bil fylte 18 år i mitt eierskap. Så ja, alder er ingen hindring for min del når det kommer til bil. Jeg synes generelt det er litt for mye "bruk og kast" og vegring mot å eie bil utenfor garantitid, eller over "magiske" 10 år osv. Det er ingen krise å eie en litt eldre bil, bare litt annerledes.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet (endret)
2 hours ago, Salvesen. said:

Min mor ser på ny småbil(elektrisk), hun har nå Leaf av "ny" type. Iallefall utseende, usikker på batteri osv. 

Hun er godt fornøyd men med tanke på avgifter og slikt og alder på leafen ser hun seg om. 

Jeg kan ALT for lite om denne klassen. Hun har sett på C3 Max og dong-feng. Sistnevnte er såklart rå på pris men jeg er skeptisk. Iallefall da de ikke har forhandler i nærheten. 

 

Tips i denne klassen? 

Sjekk elbil sin test. citroen er ikke med men dong-feng var andre som gikk ut 😛 

https://elbil.no/den-store-smabiltesten-episode-4-infotainment/

Inster eller Renault 4 evt toyota urban cruiser, toyotaen passer bra for eldre folk, masse knapper 😛 

Endret av onkel_jon
Skrevet

Takk for tips om småbil! Vi sjekket ut en del av vedlagte tester og mer og valgte å teste renault 5 og hyundai inster i dag. 

Inster er klar vinner. Super praktisk liten bil med mulighet for god plass inni. Ellers var den veldig grei også. 

Renault 5 er kul, både utvendig og innvendig og en sitter godt fremme, da setene og kjørekomfort er bra. MEN bak er bare latterlig. Usikker på om min datter på 5 får plass der engang. Bagasjerom var også utrolig lite. Spakene var også dårlig plassert og for mye greier. 

Så renault utgår. Er nok en fin nummer 2 bil som en kun kjører alene eller maks med 1 passasjer. Men da dette blir mors eneste bil skal det inn bagasje til ferier, det skal flyttes på ting osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...