Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
7 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg har gangavstand til jobb, så jeg kjører mer eller mindre bare på fritiden. Kan dog bli litt når man må delta på noe utenfor våre egne lokaler.

Jeg har forsikret for 16K i året, og bortsett fra noe senket kjøring da landet har vært Koronastengt, så har jeg ligget rett under det tallet de fleste år.

Noe er til harryhandel, noe er til å besøke familie som bor litt i litt avstand fra der jeg bor, og ellers så har det blitt endel mil i ferietider. Det er altdå raskt å komme opp i slike tall, uten at man kan si det kjøres skrekkelig mye. Men igjen, det kommer både an på eget reisemønster, og om man har flere biler det fordeles på.

Noen har jo typisk sommerbiler/campervans, noen har en gammel klassiker som bare kjøres i helgene, og mange er de som bare trenger en bil fordi det er for langt å gå til vanlig og kollektivtilbudet kan være så ymse der man bor.

  Joda, men om eg skulle kjøpe bruktbil til den pris med dei negativene så skulle eg håpt på ein meir pent brukt bil tenker eg berre.

Endret av Drunkenvalley
Sitat gjenopprettet pga ny side for kontekst
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

  Joda, men om eg skulle kjøpe bruktbil til den pris med dei negativene så skulle eg håpt på ein meir pent brukt bil tenker eg berre.

Nå vet jeg intet om tilstanden til bilen, jeg så bare km-tallet, som på en såpass bil ikke virker å være kjørt avskrekkende mye. Mange av de som kjøper biler i den klassen, og klassene over, kjører vel generelt langt, noen passerer fort både 25 og 30K i året.

Ser flere refererer til snittet, men for å få et snitt, så må noen kjøre kortere og noen kjører lengre i hverdagen.

Skrevet
sverreb skrev (3 minutter siden):

Nye biler kjøres mer enn eldre så 17000 er neppe uvanlig for første år. 

En PS4 og biler i den klassen, kjøres gjerne og lengre enn f.eks. en småbil. En slik bil som PS4 velges vel fordi man gjerne trenger noe som duger på motorvei f.eks.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Ooooh! Bare å hamstre mach og flytte til noen få steder rundt Oslo 🥰

Men er jo uansett en milepæl 

🫣

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (På 10.11.2025 den 13.29):

ikke glem at wltp er målt innendørs i 25 pluss og uten last. Den der blir like sjelden som hønsetenner. Trenger ikke være snåsamannen for å se at Toyota-aksjer er ett tapsprosjekt. 

Fordi at dem ikke prioriterer det sær-norske markedet?

  • Liker 1
Skrevet
HF- skrev (1 time siden):

25 euro/mnd. og så må en fortsatt sitte og følge med? Ikkje heilt på plass dette her

Det er i sin spede start vet du. Mye kommer til å forandre seg i tida framover.

Jotun skrev (42 minutter siden):

Ooooh! Bare å hamstre mach og flytte til noen få steder rundt Oslo 🥰

Men er jo uansett en milepæl 

Nettopp! Dette er bare første trinn på stigen, men det er i hvertfall på gang nå.

  • Liker 1
Skrevet
freedomseeker skrev (3 minutter siden):
Femtekolonne skrev (På 10.11.2025 den 13.29):

ikke glem at wltp er målt innendørs i 25 pluss og uten last. Den der blir like sjelden som hønsetenner. Trenger ikke være snåsamannen for å se at Toyota-aksjer er ett tapsprosjekt. 

Fordi at dem ikke prioriterer det sær-norske markedet?

Denne ble vel skrevet etter tallene for rekkevidde på Toyota HiLux EV, og her må man være klar over at for nyttekjøretøy, så måles dette gjerne med full last/fullt utnyttet lastekapasitet, som gjør at turer med lite eller ingen last, vil gi bedre rekkeviddetall. Ihvertfall slik jeg har oppfattet det!

Det ville nok blitt furore om reelle rekkeviddetall avvek stort så snart nyttekjøretøy lastes opp, noe man forventer at de er på de fleste turene. Det er mindre viktig for personbiler i privat bruk, som ofte kjøres med bare sjåføren i bilen. 

Skrevet
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Synes testen er veldig relevant, og det burde vært gjort flere slike. 

Skjønte ikke helt hvilke bilmodeller som var hvilke da men, det var det ususal suspects I toppen der i hvert fall.

Ville gjerne sett en kollonne for mil/kr eller motsatt, som man kunne sortert etter. Er jo som tidligere sagt ingen problem å dytte stort batteri og rask lading i en dyr bil, men blir et annet regnestykke når det skal gjøres med litt mer begrensninger. Hvem hadde "vunnet" da?

Synes og det var interessant at de valgte å begrense til 300 kW effekt på laderne, slik at flere av bilene ikke fikk visst sitt fulle potensial.

Skrevet
27 minutes ago, Snowleopard said:

Ville gjerne sett en kollonne for mil/kr eller motsatt, som man kunne sortert etter. Er jo som tidligere sagt ingen problem å dytte stort batteri og rask lading i en dyr bil, men blir et annet regnestykke når det skal gjøres med litt mer begrensninger. Hvem hadde "vunnet" da?

Måten å bruke en slik tabell på er vel å velge hva som er minimum så velger du blandt de som tilfredstiller kriteriet. rekkevidde pr. kr blr en litt snodig lineær score for et kriterie som er veldig langt fra lineært. Ikke at det er helt binært heller, men en kommer gjerne veldig fort til 'uakseptabelt' i nedre ende av tabellen og 'gjør ingen praktisk forskjell' i øvre. 

31 minutes ago, Snowleopard said:

Synes og det var interessant at de valgte å begrense til 300 kW effekt på laderne, slik at flere av bilene ikke fikk visst sitt fulle potensial.

Ett lite gap er det jo men absolutt maks er 350kW, så de misset ikke så mye der.

Skrevet
sverreb skrev (3 minutter siden):

Måten å bruke en slik tabell på er vel å velge hva som er minimum så velger du blandt de som tilfredstiller kriteriet. rekkevidde pr. kr blr en litt snodig lineær score for et kriterie som er veldig langt fra lineært. Ikke at det er helt binært heller, men en kommer gjerne veldig fort til 'uakseptabelt' i nedre ende av tabellen og 'gjør ingen praktisk forskjell' i øvre. 

Vil jo selvsagt være lettere å kunne ha det i tabellen, slik at man kunne sortere på det som er mest aktuelt.  De vet jo tross alt prisene på bilene de tester. Brukerne må jo bruuke mye tid på å lete priser, derfor er det ønskelig at dette blir endel av tabellen.

sverreb skrev (6 minutter siden):

Ett lite gap er det jo men absolutt maks er 350kW, så de misset ikke så mye der.

Er vel biler der som støtter mer enn 350 kW, så de kommer jo dårlig ut av det.

Taycan takler 320 kW, så den taper litt, Lucid støtter 611 kW og taper massivt på begrensningen. Og det var bare på de 10 modellene i toppen. Xpeng G9 støtter opp mot 525 kW.

Nå fant jeg ikke flere i oversikten dems, men stadig flere som kommer nå, vil jo levere i området 400-550 kW, eller mer.

Skrevet
34 minutes ago, Snowleopard said:

Vil jo selvsagt være lettere å kunne ha det i tabellen, slik at man kunne sortere på det som er mest aktuelt.  De vet jo tross alt prisene på bilene de tester. Brukerne må jo bruuke mye tid på å lete priser, derfor er det ønskelig at dette blir endel av tabellen.

Er vel biler der som støtter mer enn 350 kW, så de kommer jo dårlig ut av det.

Taycan takler 320 kW, så den taper litt, Lucid støtter 611 kW og taper massivt på begrensningen. Og det var bare på de 10 modellene i toppen. Xpeng G9 støtter opp mot 525 kW.

Nå fant jeg ikke flere i oversikten dems, men stadig flere som kommer nå, vil jo levere i området 400-550 kW, eller mer.

Verdens 2 mest solgte elbilmodeller glimrer også med sitt fravær etter det jeg kan se? Y og 3 LR

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...