Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Elgen-Hansi skrev (9 minutter siden):

I følge ingeniør på drivlinja, intervjuet under lanseringen, var det fordi motoren foran bare er en liten støttemotor, optimalisert for best mulig effektivitet. Bilen har kraftig bias på bakaksel, og motor foran kobles bare inn i spesielle situasjoner for ekstra grep. Kompromisset med designet var at den kun kunne trekke forover.

Tipper dette var språklig forvirring hos elbil24, og de har fått dette rettet i etterkant. Ser ingen grunn til å tvile på at den vil ha drift på begge aksler både fremover og bakover.

En detalj vi må presisere er at vi tidligere har snakket med sjefen for utviklingen av denne drivlinjen, og han brukte god tid på å forklare oss hvorfor bilen ikke ville ha firehjulsdrift i revers.

Dette har vi fått avklart på nytt, med grundig bekreftelse på at den også dra på alle fire, også bakover. Bare så det ikke er noen tvil.

https://www.elbil24.no/nyheter/bmw-ix3-far-knallpriser/83552268

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jalla21 skrev (13 minutter siden):

Tipper dette var språklig forvirring hos elbil24, og de har fått dette rettet i etterkant. Ser ingen grunn til å tvile på at den vil ha drift på begge aksler både fremover og bakover.

En detalj vi må presisere er at vi tidligere har snakket med sjefen for utviklingen av denne drivlinjen, og han brukte god tid på å forklare oss hvorfor bilen ikke ville ha firehjulsdrift i revers.

Dette har vi fått avklart på nytt, med grundig bekreftelse på at den også dra på alle fire, også bakover. Bare så det ikke er noen tvil.

https://www.elbil24.no/nyheter/bmw-ix3-far-knallpriser/83552268

Så bra! Det er veldig gode nyheter 👍😊

Skrevet
49 minutes ago, Jalla21 said:

Da kan man lure på hvordan ix3 40 rwd med rekkevidde på opp mot 1000km som kommer i 2026 blir priset.

Tror ikke den blir å gå så mye lengre. De har gjort store fremskritt med tanke på effektivitet og samkjøring front og bakmotor. Det er tvilsomt at begge motorer alltid er aktivert.

 

1 hour ago, Jotun said:

akkurat som forventet. I overkant dyr

I forhold til hva? Meg bekjent er det INGEN produsent som leverer biler med tilsvarende spec som denne. Det må nødvendigvis koste litt å utvikle, produsere og selge en premiumbil med batteri på 108 kWh netto og som tar 400 kw ladeeffekt. Og samtidig med så lavt forbruk at rekkevidden kan gå opp mot 800 km avhengig av hvordan bilen utstyres.

  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (9 minutter siden):

Tror ikke den blir å gå så mye lengre. De har gjort store fremskritt med tanke på effektivitet og samkjøring front og bakmotor. Det er tvilsomt at begge motorer alltid er aktivert.

Jeg referer bare til hva et større nettsted for bil sier. De oppgir 500 miles for den som ble lansert i dag, og 600 miles (966km) for rwd. Jeg tviler på at de har trukket den informasjon opp fra dass. Vi får svaret i 2026.

Skrevet

Det er isåfall svært imponerende. Trolig ville en xDrive 40 med litt mindre batteri til ca 100 tusen mindre kunne blitt en storselger her til lands. Spent på 3-serie NK selv, tror den kan gå svært langt med rwd og ca 70 kWh batteri. 

Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Hva forventer du, fra selskapet som påstod de ikke-ladbare hybridene dems var "selvladende"...!?!

De måtte vel til slutt gå vekk fra den påstanden også i Norge, selv om den fikk leve lengre enn langt! 🤶

Far min ble forsøkt sølgt en yaris. Han spurte om den kunne lades og det fikk han bekreftet.

Det selgeren mente var at den ladet f.eks når den kjørte i utforbakke og når bensinmotoren gikk..... 

Skrevet
kremt skrev (35 minutter siden):

Tror ikke den blir å gå så mye lengre. De har gjort store fremskritt med tanke på effektivitet og samkjøring front og bakmotor. Det er tvilsomt at begge motorer alltid er aktivert.

 

I forhold til hva? Meg bekjent er det INGEN produsent som leverer biler med tilsvarende spec som denne. Det må nødvendigvis koste litt å utvikle, produsere og selge en premiumbil med batteri på 108 kWh netto og som tar 400 kw ladeeffekt. Og samtidig med så lavt forbruk at rekkevidden kan gå opp mot 800 km avhengig av hvordan bilen utstyres.

I forhold til hva eg har lyst å betale for en bil. Men som sagt, med en god kampanje.... Slett ikke umulig, nettopp fordi den leverer ekstremt bra på et par ikke avgjørende punkter.

Skrevet
Jotun skrev (8 minutter siden):

Far min ble forsøkt sølgt en yaris. Han spurte om den kunne lades og det fikk han bekreftet.

Det selgeren mente var at den ladet f.eks når den kjørte i utforbakke og når bensinmotoren gikk..... 

Hahaha, det må jeg si utviser "kunnskap". Eller villighet til å si hva pokker man vil for å få et salg, og håpe man slipper unna med det...

Skrevet

Noen som vet hvor lenge før levering av nybil som forhandlere normalt er villige til å binde seg til en innbyttepris?
Man kommer raskt inn i en slik situasjon når bestilling av nybil åpner 6-7 måneder før bilen tidligst kan leveres.

Skrevet (endret)
Elgen-Hansi skrev (26 minutter siden):

Ser nå også at ix3 IKKE har rammeløse dører!! Dette lukter fugl!

Edit* Bare glem det, var bare ordtaket jeg ikke helt koblet. 😂

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (4 minutter siden):

Den må du nesten forklare nærmere. 😅

Jeg hater rammeløse dører! Så mye at jeg i utgangspunktet ikke er interessert i biler som har det. Er alt annet optimalt for mitt bruk så har jeg gjort unntak, men det sitter jævlig langt inne 😅

  • Liker 2
Skrevet
9 hours ago, kremt said:

Det er isåfall svært imponerende. Trolig ville en xDrive 40 med litt mindre batteri til ca 100 tusen mindre kunne blitt en storselger her til lands. Spent på 3-serie NK selv, tror den kan gå svært langt med rwd og ca 70 kWh batteri. 

For å bli storselger i Norge må den vel under 600 000 inkl hengerfeste og rattvarme tror jeg. Tror ikke det skjer selv om de går ned litt på batteristørrelse. 
 

Spent på motorvei rekkevidde på denne i 130-150 km/t. Er det som skal til for at tyske mellomledere skal kjøpe den i noe antall

Skrevet
Elgen-Hansi skrev (9 timer siden):

Jeg hater rammeløse dører! Så mye at jeg i utgangspunktet ikke er interessert i biler som har det. Er alt annet optimalt for mitt bruk så har jeg gjort unntak, men det sitter jævlig langt inne 😅

Hva er det med rammeløse vinduer som gjør at du ikke vil ha dem? Jeg har hatt biler med dette - og har ikke helt sett problemet ennå. Men siden noen hater det - så må det jo være problemer. 

Skrevet

Likte de perforerte men myke setene, og muligheten til å se med blinklyskameraene fremover. Bagasjerommet var eget brukbart.
Hurtiglader bra uten å måtte bruke forhåndsoppvarming/navigasjon for å få akkeptabel hurtigladingfart
Det eneste å påmerke er at gassen og bremser er satt veldig opp til å være nappete. Og de klassiske beep beep beepene når du går 2-3 over fartsgrensen(som ikke avviker til +-0 heller), og pippingen når du endelig gjesper foran kameraet.

Skrevet
obygda skrev (41 minutter siden):

Hva er det med rammeløse vinduer som gjør at du ikke vil ha dem? Jeg har hatt biler med dette - og har ikke helt sett problemet ennå. Men siden noen hater det - så må det jo være problemer. 

Er utsatt for å fryse fast/få problemer under visse typer vinterforhold hvis bilen ikke står i garasje, får dørene til å føles billige når du lukker dem (lyd og fasthet) og det gjør som regel dørene lettere som også bidrar til det samme, og det er mer utsatt for problemer/feil når bilen blir eldre.

Hater er et sterkt ord, men jeg er veldig opptatt av at bilene jeg har bare fungerer. Ikke noe kluss, ikke noe turer til forhandler, og absolutt ikke noe problemer med å bruke bilen når jeg trenger den. Hadde BMW IX som slet med fastfrysing, i tillegg til at dørene føles sikkerlig billige. De forsøkte å redde det inn med soft close, så man skulle lukke døren soft og ikke merke hvor lite premium den føltes, men det funker ikke for meg.  Utrolig synd når resten av bilen er så god.

Skrevet

Synes Mercedes Benz som regel er alt for bling, men dette er vel noe av det lekreste interiøret jeg har sett på lenge...

Gedigen 39,1" Hyperscreen for vel noen av dere til å sukke og stønne, men spesielt med det bildet på skjermen, må jeg si det så fantastisk flott ut, uten å føles harry ut...

Grillen kan jeg helt klart si at ikke følger opp, der er de rett tilbake til bling-h.lvete...!

https://www.tv2.no/broom/forste-bilde-har-aldri-vaert-storre/18068919/

HEFTIG: Med dette interiøret setter Mercedes en ny standard for seg selv. Skjermen i den kommende SUVen GLC EQ er den største de har – og måler hele 99,3 centimeter. Foto: Mercedes-Benz AG

  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Lekkert! Det ser dyrt ut. Klassisk stil med edelt trevirke, høykvalitet lær og børstet og polert stål. Veldig bra at de har fått vekk russebuss-type fargede led-striper og noe av det krommede plastjuggelet fra interiøret. Men "rakettdyse"-ventilene kan de fortsatt gjøre noe med.

Grillen synes jeg er helt ok. Dvs. uten utstikkende elementer som lister og rammer. Lyssettingen vil selvsagt være av når bilen er parkert. Ved kjøring i nattemørket vil den kanskje fungere som integrert LED-bar. Jeg liker at det tilbys aerodynamisk og integrert. Den lyssatte delen av grillen er neppe bred nok til tilfredsstille kravene til hverken kjørelys eller parklys så den vil neppe ha de funksjonene. Altså kun lys-assistanse a la LED-bar, ellers avslått. Håper jeg.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)

Den der billige plasten som knirker bare man ser på den ødelegger inntrykket av Mercedes for min del. Forstår ikke hvorfor de skal bruke slik hardplast over alt.

Kansje bedre på den nye der, men tok en drosje for noen uker siden med en ganske ny Mercedes eqb eller noe slikt og føltes jo ut som en lekebil inni..

https://youtube.com/shorts/IzcqLMvDdUU?si=Lo__LSpko4lYxbDp

Endret av Complexity

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...