Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Syar-2003 skrev (25 minutter siden):

Det ante meg at xc40 uhellene ikke "bare" enkelt kan avvises og tilskrives eldre folk med pedalforvirring.
 

Volvo er i store problemer dessverre. Virker ikke som selskapet har klart å ta vare på sikkerhetskulturen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (42 minutter siden):

Volvo er i store problemer dessverre. Virker ikke som selskapet har klart å ta vare på sikkerhetskulturen.

Og det klarer du å se ut fra et par artikkler i motor? Hva må man kjøpe for å få seg en sikker bil da?

Skrevet
bzzlink skrev (8 timer siden):

Det tror jeg også. 
Forsøkte å klarte over midtkonsollen, men var for stiv i ryggen. Tenkte at: jeg setter den i drive og prøver å kjøre bilen ut av parkeringslommen fra passasjersetet.

Amen, en helt logisk forklaring helt uten hull. Men det er selvsagt ikke like moro...

Skrevet
AL123 skrev (20 minutter siden):

Og det klarer du å se ut fra et par artikkler i motor? Hva må man kjøpe for å få seg en sikker bil da?

Nei. Jeg klarer å få det ut av 100 vis av artikler i inn og utland der Volvo er involvert i ulykker og der de skylder på førerfeil. Om noe burde de gjøre noe for å lære av førerfeil om det faktisk er det som er tilfelle. Men istedenfor å lære...så avviser de stadig mer og løfter ikke en finger. Personlig tror jeg de har feil som de ikke vil ta seg råd til å utbedre. Volvo har mistet selve essensen i hva merket har stått for.

  • Liker 3
Skrevet (endret)
obygda skrev (45 minutter siden):

Nei. Jeg klarer å få det ut av 100 vis av artikler i inn og utland der Volvo er involvert i ulykker og der de skylder på førerfeil. Om noe burde de gjøre noe for å lære av førerfeil om det faktisk er det som er tilfelle. Men istedenfor å lære...så avviser de stadig mer og løfter ikke en finger. Personlig tror jeg de har feil som de ikke vil ta seg råd til å utbedre. Volvo har mistet selve essensen i hva merket har stått for.

Litt rart i og med at de aldri har satset mer på sikkerhet, og jeg kan iallefall ikke komme på noen som satser like mye på sikkerhet. Med et mulig unntak for Mercedes.

Endret av AL123
Skrevet
Syar-2003 skrev (På 8.8.2025 den 23.36):

Volvos visjon om å oppnå "zero fatalities in a volvo" har hatt en dreining i feil retning fra rundt 2020.
 

Volvo er på vei inn i seriøse utfordringer i USA også. Med Trump toll samtidig som de saksøkes gjennom gruppesøksmål..Mye å ta tak i for Volvo om dagen...

Skrevet
obygda skrev (3 minutter siden):

Volvo er på vei inn i seriøse utfordringer i USA også. Med Trump toll samtidig som de saksøkes gjennom gruppesøksmål..Mye å ta tak i for Volvo om dagen...

De har nok den samme visjonen fremdeles. 
Med feil retning mener jeg statistikk på dødsfall var nedadgående frem til rundt 2020 hvor det snudde og begynte å gå feil vei igjen.

  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (1 time siden):

De har nok den samme visjonen fremdeles. 
Med feil retning mener jeg statistikk på dødsfall var nedadgående frem til rundt 2020 hvor det snudde og begynte å gå feil vei igjen.

Hvor lenge har Volvo vert kinesiske nå?

Skrevet (endret)
Trestein skrev (18 minutter siden):

Hvor lenge har Volvo vert kinesiske nå?

Om du mener Zhejiang Geely Holding Group så tok de over eierskap av Volvo Automobiles fra Ford i 2010. Ford var eiere av Volvo Automobiles fra 1999-2010.
https://www.gengrasvolvohartford.com/blog/2025/march/11/who-owns-volvo.htm


Volvo annonserte sin visjon om at «ingen dør i en Volvo» først i 2008, som en del av initiativet «Visjon 2020». 
Målet var å ikke ha noen dødsulykker eller alvorlige skader i nye Volvo-biler innen 2020.
Selv om måldatoen for 2020 er passert fortsetter de å jobbe mot denne visjonen.

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (13 minutter siden):

Hvor lenge har Volvo vert kinesiske nå?

De har vel kinesiske eiere, men design og utvikling skjer vel fortsatt fra Sverige.

De produserer biler både i Europa og Kina, og såvidt jeg har lest så selges ikke bilene produsert i Kina på det Europeiske markedet.

Sitat
Volvo har bilproduksjon i flere land. Hovedfabrikkene ligger i Torslanda (Sverige), Gent (Belgia), og Chengdu og Daqing (Kina). I tillegg produseres bildeler i Skövde (motorer), Floby (bremseskiver og veivaksler), og Olofström (karosserideler). Volvo har også en fabrikk under bygging i Slovakia. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
43 minutes ago, DJViking said:

De har vel kinesiske eiere, men design og utvikling skjer vel fortsatt fra Sverige.

De produserer biler både i Europa og Kina, og såvidt jeg har lest så selges ikke bilene produsert i Kina på det Europeiske markedet.

 

Ex30 var lagd i kina for europa men de har bytta fabrikk til belgia tidlig 2025

Skrevet (endret)
Duriello skrev (16 timer siden):

Ford kommer visst med noe nyheter ila kvelden.

https://www.elbil24.no/nyheter/lover-model-t-oyeblikk/83440443

Bare at Ford ikke ofrer kvalitet for disse billige elbiler. Billig kjedelig plast på dashboardet for å spare penger. Billige komponenter som ikke varer lenge før de må byttes, etc.

Jeg er spent på den middels store Pickup som skal komme i 2027. Det blir vel en EV variant av Ford Ranger som er lenge blitt spekulert, og er den eneste som Ford har offisielt solgt av Pickup i Norge (hvis man ser bort fra den Lightning F-150).

https://www.elbil24.no/nyheter/satser-stort-pa-billige-elbiler/83445151

Virker som den Pickup ikke vil bli kalt Ranger

Sitat

Første bil ut på den nye plattformen blir en mellomstor, firedørs pickup. Ifølge Farley skal den innvendige plassen bli bedre enn i en ny Toyota RAV4, men da by på både frunk og lasteplan. Akselerasjonen skal tilsvare den i Mustang EcoBoost, som gjør 0–100 på rundt fem sekunder.

Ford sikter på en pris på rundt 30 000 dollar når bilen kommer i 2027, og ryktene skal ha det til at den vil få navnet Ranchero etter den gamle Ford-modellen.

 

Endret av DJViking
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DJViking skrev (31 minutter siden):

Bare at Ford ikke ofrer kvalitet for disse billige elbiler. Billig kjedelig plast på dashboardet for å spare penger. Billige komponenter som ikke varer lenge før de må byttes, etc.

Jeg er spent på den middels store Pickup som skal komme i 2027. Det blir vel en EV variant av Ford Ranger som er lenge blitt spekulert, og er den eneste som Ford har offisielt solgt av Pickup i Norge (hvis man ser bort fra den Lightning F-150).

https://www.elbil24.no/nyheter/satser-stort-pa-billige-elbiler/83445151

Virker som den Pickup ikke vil bli kalt Ranger

 

Flott! Var innom i 9 tiden og da var det ikke skrevet noe nytt enda. 👍

 

Skrevet

30000 dollar for Ford Pickup. Håper den ikke for ekstremt mye dyrere når den kommer til Norge.
La oss si den koster 500000kr, omtrent samme som Ford Explorer EV. Da blir den høyst aktuell for min del. Hvis den begynner å nærme seg prisen på fossil Ranger og gud forby den F-150 Lightning, da blir det ikke aktuelt.

  • Liker 1
Skrevet

Mange klager over at WLTP er urealistisk høyt i forhold til hva de faktisk opplever når de faktisk skal kjøre langt og særlig de gangene de skal langt om vinteren og virkelig merker rekkevidde som en begrensning.

Jan Moberg i TU går andre veien og framhever en rekkevidderekord på 1704 km som følge av batterirevolusjon. Så kommer det fram at dette er oppnådd med en bil med en massiv 205 kWh batteripakke, så effektiviteten er ikke så stor likevel, og det skal være oppnådd under svært gode kjøreforhold med rekkeviddemaksimerende 30-40 km/t. Svært svært langt unna det folk vil kalle realistisk og praktisk verdi. Men Moberg spinner et poeng på det likevel og forsøker å selge inn at dette vil revolusjonere elektrifisering.

Videre trekker han fram og gjør et poeng av "Norges første batteridrevne rutefly" som først viser seg å ikke være norsk men internasjonalt, deretter ikke et passasjerfly, og deretter et godsfly med en lastekapasitet som er en vits og til slutt så viser det seg å være en testflyvning og ikke noe kommersielt. Selv om det er et knøttlite one off demo-fly uten praktisk/kommersiell verdi så forsøkes det gjort et helt annet poeng av dette.

Siste tredjedel av artikkelen handler om batterirevolusjonen og hvordan pris synker og energitettheten øker. Uten egentlig å gjøre rede for at synkende pris gjelder de batteriene med lav energitetthet og at de med høy energitetthet har en rekke ulemper med blant annet kontroversielt materialvalg og mye høyere brannrisiko enn de billige batteriene.

Moberg mangler et pragmatisk og praktisk syn på elektrifiseringen. I stedet for å trekke fram realistiske områder for masse-elektrifisering så trekker han fram irrelevante luftslott. Elektrifiseringens miljøgevinster og økonomiske gevinster handler om kvantum og veldig lite om one-off satt på spissen -eksempler. Jeg mener Mobergs vinkling skader den virkelige, pragmatiske og praktiske elektrifiseringen ved å trekke fokus bort fra det som virkelig monner.

  • Liker 2
Skrevet
11 minutes ago, Simen1 said:

Mange klager over at WLTP er urealistisk høyt i forhold til hva de faktisk opplever når de faktisk skal kjøre langt og særlig de gangene de skal langt om vinteren og virkelig merker rekkevidde som en begrensning.

Jeg opplever at WLTP stort sett er oppnåelig på norske veier under gode forhold. AT man kommer kortere under ikke-ideelle forhold er neppe noen stor overraskelse og er gjerne grunnen til at man kjøper mer rekkevidde enn hva man absolutt trenger.

  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...