Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutes ago, Snowleopard said:

Ja, kan være lurt å bli ferdig, så du vet akkurat hva kosten blir, før du ev. gjør det. Men uansett, bør bli endel besparelse av det, med såpass rente på billånet!

Går fra bolig regulert som "annen bedrift" til full bolig, men sida det aldri var søkt om for bolig-enhet nede så blei det ein del brannkrav, tilgjengelighets-krav, osv...

Hadde det vore ein normal bolig frå byrjinga hadde eg berre fått takst og gått deretter, men sida det er midt i omreguleringen... 🫠

  • Liker 1
Skrevet
DJViking skrev (3 minutter siden):

Toyota sin nye Urban Cruiser ser ganske bra ut.
Billig - 350K for 4WD og inkludert vinterdekk (kampanje)

https://www.toyota.no/nybil/urban-cruiser/urban-cruiser-premiere

Det står ikke noe om kjørerekkevidde, men siden batteriet er på 61 kWt antar jeg kanskje rundt 350km kjørerekkevidde.

Urban Cruiser vil bli tilgjengelig med følgende batteripakker: 49 kWt (2WD) – rekkevidde opptil 300 km (WLTP) 61 kWt (2WD/AWD) – rekkevidde opptil 400 km (2WD) og rundt 350 km (AWD)

https://elbil.no/pris-toyota-urban-cruiser/

Skrevet
DJViking skrev (6 minutter siden):

Toyota sin nye Urban Cruiser ser ganske bra ut.
Billig - 350K for 4WD og inkludert vinterdekk (kampanje)

https://www.toyota.no/nybil/urban-cruiser/urban-cruiser-premiere

Det står ikke noe om kjørerekkevidde, men siden batteriet er på 61 kWt antar jeg kanskje rundt 350km kjørerekkevidde.

Svenske som ser på Suzukien (samme bilen)

https://youtu.be/SjUf-6s9WNY?si=5LoGapVeb3NxDAmA

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (45 minutter siden):

Jeg plages riktig ille av fomo, buyers remorse (alltid!?!) og generell ubesluttsomhet. 😂

 

Hehe så det du sier er at du ikke nærmer deg noe kjøp i det hele tatt enda? :p 

Endret av Iterion
Skrevet
DJViking skrev (15 minutter siden):

Toyota sin nye Urban Cruiser ser ganske bra ut.
Billig - 350K for 4WD og inkludert vinterdekk (kampanje)

https://www.toyota.no/nybil/urban-cruiser/urban-cruiser-premiere

Det står ikke noe om kjørerekkevidde, men siden batteriet er på 61 kWt antar jeg kanskje rundt 350km kjørerekkevidde.

Synes ikke den ser spesielt bra ut for å være ærlig, men virker å være en del bil for penga. Men hvem velger en slik bil over Model 3? ;)

Skrevet (endret)
Iterion skrev (4 minutter siden):

Hehe så det du sier er at du ikke nærmer deg noe kjøp i det hele tatt enda? :p 

Og helt sikkert ikke ila de beste 2 månedene. 😂😂

Hadde avtalt en del prøvekjøringer nå på slutten av mai, starten av juni. Men de ble avbestillt grunnet ryggtrøbbel igjen. There is always something.

 

Tar sikte på prøvekjøring av Juniper mot slutten av juni om ting tillater det. Å jada, jeg har en boikott av amerikanske varer gående, men hadde en kompis på besøk med sin, og ble litt for begeistret til å ikke kunne gjøre unntak. 🤫

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (5 minutter siden):

Synes ikke den ser spesielt bra ut for å være ærlig, men virker å være en del bil for penga. Men hvem velger en slik bil over Model 3? ;)

Jeg hadde lett vurdert den i stedet for en RWD M3. Jeg ville bare lukket øynene noe veldig hver gang jeg hadde sett mot den utenfra. 

  • Liker 3
Skrevet (endret)
1 hour ago, Iterion said:

Synes ikke den ser spesielt bra ut for å være ærlig, men virker å være en del bil for penga. Men hvem velger en slik bil over Model 3? ;)

Tror nok den vil selge bra den der. Er nok lurt av Toyota å selge en høy billig bil som er lett å komme inn og ut av (Det er ikke model 3 for eldre eller folk med dårlig rygg..)

Men man burde prøve å ordne seg en serviceavtale eller så for man må jo inn på service med den minst en gang i året hos Toyota de neste 10 årene om man vil ha garantien deres..

Forhåpentligvis ikke Hyundaipriser på service da.

Den gamle Urban Cruiser tok 0-100km\t på 11,7 sekunder. Får håpe denne slår det..

Endret av Complexity
  • Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (11 minutter siden):

Tror nok den vil selge bra den der. Er nok lurt av Toyota å selge en høy billig bil som er lett å komme inn og ut av (Det er ikke model 3 for eldre eller folk med dårlig rygg..)

Men man burde prøve å ordne seg en serviceavtale eller så for man må jo inn på service med den minst en gang i året hos Toyota de neste 10 årene om man vil ha garantien deres..

Forhåpentligvis ikke Hyundaipriser på service da.

Den gamle Urban Cruiser tok 0-100km\t på 11,7 sekunder. Får håpe denne slår det..

Synes ikke 2 500,- og 3 500,- per service er så ille priser for min Hyundai...! 

Men du har kanskje andre forventninger til kostnad for service! 😎 

Skrevet (endret)
1 hour ago, Snowleopard said:

Synes ikke 2 500,- og 3 500,- per service er så ille priser for min Hyundai...! 

Men du har kanskje andre forventninger til kostnad for service! 😎 

Hvis du har eldre Huyndai så har du kjøle væske som må byttes hvert tredje år som koster litt da, er vel 16 til 19 000 for den tredje år servicen på en 2022 ioniq 5 😛

Endret av onkel_jon
Skrevet
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Hvis du har eldre Huyndai så har du kjøle væske som må byttes hvert tredje år som koster litt da 😛

Feil, det har ikke 2017-2019 Kona. Først modellene fra 2020-2023 som har det problemet!

Ellers, jeg bruker Mobile hvor jeg kjøpte bilen, og de er tydeligvis langt billigere enn BNH som og er Hyundai-forhandlere, om man skal tro de prisene som andre forteller om. Men er jo ikke ulovlig for de som har kjøpt hos BNH, å velge service hos en Mobile-forhandler som og selger Hyundai! 😎 

Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Tror nok den vil selge bra den der. Er nok lurt av Toyota å selge en høy billig bil som er lett å komme inn og ut av (Det er ikke model 3 for eldre eller folk med dårlig rygg..)

Men man burde prøve å ordne seg en serviceavtale eller så for man må jo inn på service med den minst en gang i året hos Toyota de neste 10 årene om man vil ha garantien deres..

Forhåpentligvis ikke Hyundaipriser på service da.

Den gamle Urban Cruiser tok 0-100km\t på 11,7 sekunder. Får håpe denne slår det..

Man trenger ikke Toyota Relax (den utvidede garantien) så lenge det er fabrikkgaranti på bilen, dvs de første 5 årene. Når man tar originalservice utvides Relax med et år. Ergo kan man ordne servicebehov på andre måter de første 5 årene. Men fra år 6-10 kan det være en god ide, spesielt om disse viser seg å ikke være like driftssikkre som mange av hybridene, som ofte går uten behov for garati fra år 6-10.

Skrevet
Iterion skrev (10 timer siden):

Synes ikke den ser spesielt bra ut for å være ærlig, men virker å være en del bil for penga. Men hvem velger en slik bil over Model 3? ;)

Pensjonister! Som ble familiær med Toyota-interiøret på 80- / 90-tallet, og setter pris på at det er stort sett uforandret.

  • Liker 3
Skrevet
Hanhijnn skrev (26 minutter siden):

Pensjonister! Som ble familiær med Toyota-interiøret på 80- / 90-tallet, og setter pris på at det er stort sett uforandret.

Eller noen som vil ha en bil der en sitter høyt? Noe de aller fleste vil. Klassen Model 3 representerer har utenfor premiumsegmentet ikke vært populær i Norge på 50 år. Billige sedaner har vært vanskelig å selge i Norge. Eller så kan det være folk som synes driftssikkerhet og høyt servicenivå er det viktigste og har hørt at Toyota scorer høyt der?

Tror vel egentlig at Tesla og Toyota appelerer til mye den samme kundegruppen. Folk som egentlig ikke er særlig interessert i bil, men som har visse assosiasjoner til de to merkene, og dermed ikke prøvekjører noe annet. Har en relativt stor kontaktflate når det gjelder bil, og for 10-12 år siden var de aller fleste jeg kjenner som kjørte Tesla, enten bilinteressert eller veldig opptatt av teknologi. Kun 1 av disse 15-20 personene kjører Tesla i dag. De fleste andre har gått over til Volvo, Polestar eller BMW.

  • Liker 3
Skrevet
Duriello skrev (11 timer siden):

Derfor prøver jeg for en gangs skyld å være supernøye. Ergo, ting tar tid. 

Åsså er det styr med at prioriteringer endres. "Jeg bør gå for suv, mer behagelig for prolapsrygg!" "Nå har jeg jo ikke det lengre, så da kan jeg se på noe spennende!" "Shit, prolaps igjenn, Suv it is" 🙄🙄

Sliter med samme utfordring..Var 1 sek.unna å bestille BMW i4,M50..men ryggen sa nei..samt at den ikke ville fungere i alle bruks scenarier.

Er neimen ikke lett å finne en bil som treffer godt på alle ønskemål

 

 

  • Liker 1
Skrevet
9 hours ago, onkel_jon said:

Hvis du har eldre Huyndai så har du kjøle væske som må byttes hvert tredje år som koster litt da, er vel 16 til 19 000 for den tredje år servicen på en 2022 ioniq 5 😛

Ja er dette jeg tenker på. Så nylig noen her i Tromsø som fikk tilbud på 20k for 60k service.. er litt drøyt..

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AL123 said:

Tror vel egentlig at Tesla og Toyota appelerer til mye den samme kundegruppen. Folk som egentlig ikke er særlig interessert i bil, men som har visse assosiasjoner til de to merkene, og dermed ikke prøvekjører noe annet. Har en relativt stor kontaktflate når det gjelder bil, og for 10-12 år siden var de aller fleste jeg kjenner som kjørte Tesla, enten bilinteressert eller veldig opptatt av teknologi. Kun 1 av disse 15-20 personene kjører Tesla i dag. De fleste andre har gått over til Volvo, Polestar eller BMW.

Hmm siste tallene jeg så, så er gjennomsnittsalderen på Tesla kunder 20 år yngre enn Toyota kjøperne. Så er det samme folka? Spørs vel hvordan man segmenterer, men jeg føler ikke at jeg har så mye til felles med pensjonister

https://www.bilbransje24.no/nyheter/516465

 

 

Screenshot 2025-06-04 at 09.10.47.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Hmm siste tallene jeg så, så er gjennomsnittsalderen på Tesla kunder 20 år yngre enn Toyota kjøperne. Så er det samme folka? Spørs vel hvordan man segmenterer, men jeg føler ikke at jeg har så mye til felles med pensjonister

https://www.bilbransje24.no/nyheter/516465

Skulle gjerne sett en nyere oversikt, for denne er fra 2020. I mellomtiden har jo TMY solgt i bøtter og spann, og det strekker seg kanskje over en større gruppe av kjøpere.

De som står i den oversikten fra 2020, er stort sett eiere av TMS og TMX, og TM3 var "nytt og spennende", som vel helt klart trakk de yngste kjøperne. Men tror og den etterhveret har henvendt seg til en større gruppe. Dog den er lav, og ikke noe for de fleste eldre, mens TMY der sitter man nok endel høyere.

  • Liker 2
Skrevet
bzzlink skrev (10 minutter siden):

Hmm siste tallene jeg så, så er gjennomsnittsalderen på Tesla kunder 20 år yngre enn Toyota kjøperne. Så er det samme folka? Spørs vel hvordan man segmenterer, men jeg føler ikke at jeg har så mye til felles med pensjonister

https://www.bilbransje24.no/nyheter/516465

 

 

Screenshot 2025-06-04 at 09.10.47.png

Det viktigste var nok som vanlig å få ut beskjeden at vi Tesla folk ikke har peiling eller interesse for bil.. Selv om det er helt redundant da det har blitt sagt 954939394 ganger tidligere i tråden. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...