Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (3 timer siden):

Om du ser i kommentarfeltet til videoen så virker det jo som det er mange delvis defekte biler der ute...

Så det var noen som hevdet det og tok en sjekk. Det var kun en som hevdet å ha opplevd det samme med en tilsvarende leiebil for 8mnd siden. Noe som selvfølgelig var en bløff.

De andre der inne klagde på at noe lignende hadde skjedd med ulike biler på CMP platformen. Der er det bygget noen hundre tusen biler, så kanskje ikke så rart at noen har opplevd en og annen feil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å bruke Youtube-kommentarer som kilde for noe som helst er rimelig hjernedødt, og kanskje særlig når det gjelder noe såpass tribalistisk som bilmerker og elbil/fossilbil. Om det er Facebook, Reddit eller Youtube ser du de samme kommentarene om igjen og om igjen, og ofte kommer det åpenbart fra personer som aldri har prøvd bilen det er snakk om. 

Er bilen fransk får du 20 år gamle Top Gear-vitser, er det en elbil fra BMW eller Mercedes flommer det over av kommentarer om hvor stygt alt er og at det er kinesiske forbrukere sin skyld, VW-kommentarer handler utelukkende om touchknapper og Fiat/Alfa får samme behandling som franskmennene, men ispedd noe sentimentalisme (også kopierte fra 20 år gamle Top Gear-episoder). 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (7 timer siden):

Jeg antar at det ikke var med vilje. Det skjedde jo noe det samme når han fikk låne en i4 som ikke tok lading slik den skulle, og det viste seg å være en defekt i batteriet om jeg ikke husker feil, det tok han dog med langt mer fatning den gangen enn denne. "Skit skjer" og noen ganger kan en være maks uheldig. 

Var det ikke noe med kjølinga på M50 en han lånte. Litte gass på varmepumpa el pga lekkasje. Bilen prioriterte kupe temp og ikke bil og batteri ble varmt under lading

Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

Var det ikke noe med kjølinga på M50 en han lånte. Litte gass på varmepumpa el pga lekkasje. Bilen prioriterte kupe temp og ikke bil og batteri ble varmt under lading

Husker det ikke helt, men du har sikkert rett, det var vert fall slik at bilen ikke tok så høy effekt som den skulle. Kunne selvfølgelig ha brukt noen minutt på å sjekke det opp, men ble heller til at jeg brukte min noe aldrende husk :p 

Skrevet

i4 har vel fortsatt sperre på antall kwh ladet per døgn? Var det ikke noe sånn som etter 150-200 kwh ladet på ett døgn ble ladingen begrenset til 100 kw eller noe. Bz4x hadde lignende, men der var grensen mye lavere. Folk flest kommer sikkert ikke borti det men skal man kjøre 1000 km på 10 timer vil man nok merke det godt. 

Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

i4 har vel fortsatt sperre på antall kwh ladet per døgn? Var det ikke noe sånn som etter 150-200 kwh ladet på ett døgn ble ladingen begrenset til 100 kw eller noe. Bz4x hadde lignende, men der var grensen mye lavere. Folk flest kommer sikkert ikke borti det men skal man kjøre 1000 km på 10 timer vil man nok merke det godt. 

Ja CALT har noe slik begrensning. Starter jeg med fullt batteri om sommeren går bilen ca 500km før jeg kommer ned på 15% og må lade. Lader jeg opp til 80% har jeg tilført 50kwh og kan fortsette 390km til jeg er på 15% igen. Neste gang er det 15-80% igen Da har jeg ladet 100kWh og er ca 1250km avgåre og har kjørt bil i 18timer med 70km/h i snitt

På motor vei nedover kontinentet vil det bli et annet regnestykke

 

Skrevet

Var ikke klar over at i4 hadde en slik begrensing på ladingen i det heletatt, men nå kommer jeg nok aldri i mitt liv til å kjøre 1200km på en dag så er nok et problem jeg aldri kommer til å møte på. 

Skrevet
Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

Var ikke klar over at i4 hadde en slik begrensing på ladingen i det heletatt, men nå kommer jeg nok aldri i mitt liv til å kjøre 1200km på en dag så er nok et problem jeg aldri kommer til å møte på. 

I praksis så er det ikke noe stor sak i følge noen som har vært rammet av det på Europatur. I stedet for at ladingen starter på 205kw startet den på 150kW'ish. Man får kanskje 5-10 minutter lengre ladestopp.
Men folk er forskjellig.

Om man lader kun på 150kW stolper hele veien så unngår man å komme i den modusen. 

Skrevet
6 hours ago, Syar-2003 said:

I praksis så er det ikke noe stor sak i følge noen som har vært rammet av det på Europatur. I stedet for at ladingen starter på 205kw startet den på 150kW'ish. Man får kanskje 5-10 minutter lengre ladestopp.
Men folk er forskjellig.

Om man lader kun på 150kW stolper hele veien så unngår man å komme i den modusen. 

Vet du hva som er årsaken til at de har denne modusen? Hindre slitasje på batteri? Overoppheting?

Skrevet
52 minutes ago, Complexity said:

Vet du hva som er årsaken til at de har denne modusen? Hindre slitasje på batteri? Overoppheting?

Er nok slitasje, Porsche har vel en modus som heter battery care eller noe på taycan som struper ladehastigheten litt

Skrevet

Men det og avslutte lading er ikke nødvendigvis veldig logisk på alle elbiler. 

Har sett folk som aldri har kjørt elbil og skal ta i bruke en firmabil gi opp og få ut ladekabelen. 

Burde vært en diger knapp på skjermen som sa avslutt lading, det burde ikke være nødvendig og lese instruksjonsboken for noe så enkelt.

 

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, onkel_jon said:

Er nok slitasje, Porsche har vel en modus som heter battery care eller noe på taycan som struper ladehastigheten litt

Burde isåfall kansje endre litt så det blir slitasje over lengere periode enn per døgn da. Si man har 2 langturer i året og kun saktelader resten. Er jo surt å bli støypet på de to turene da for å skåne batteriet..

Men i praksis veldig får som vil merke noe da.

55 minutes ago, agvg said:

Men det og avslutte lading er ikke nødvendigvis veldig logisk på alle elbiler. 

Har sett folk som aldri har kjørt elbil og skal ta i bruke en firmabil gi opp og få ut ladekabelen. 

Burde vært en diger knapp på skjermen som sa avslutt lading, det burde ikke være nødvendig og lese instruksjonsboken for noe så enkelt.

 

Eller bare knapp på håndtaket til laderen slik Tesla alltid har hatt..

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (15 minutter siden):

Eller bare knapp på håndtaket til laderen slik Tesla alltid har hatt..

Ja, det burde være så enkelt.

Skrevet
1 hour ago, agvg said:

Men det og avslutte lading er ikke nødvendigvis veldig logisk på alle elbiler. 

Har sett folk som aldri har kjørt elbil og skal ta i bruke en firmabil gi opp og få ut ladekabelen. 

Burde vært en diger knapp på skjermen som sa avslutt lading, det burde ikke være nødvendig og lese instruksjonsboken for noe så enkelt.

 

Har opplevd å sitte fast i en hurtiglader selv. Det er en lang vei å gå før lading er intuitivt nok til at man hopper inn i en leiebil i et hvilket som helst land og lader der man vil uten stress.

Skrevet
bzzlink skrev (18 minutter siden):

Har opplevd å sitte fast i en hurtiglader selv. Det er en lang vei å gå før lading er intuitivt nok til at man hopper inn i en leiebil i et hvilket som helst land og lader der man vil uten stress.

Ja det er alltid noe knot om en er utenfor superladere. Er i Danmark nå, første lading(moi) sto det en egolf parkert på feil side pga han ikke fikk til den siden hen sto på og hadde kabel på tvers. jeg fikk dog den til å funke fint med Elton appen, så da sto vi der da som to tullinger med kablene på tvers😅 og når hen dro så jeg jo ut som en enda større tulling, og når jeg skulle plugge ut så sto det såklart noen andre klar til å lade og var forvirret.

lading to ble ekstremt vanskelig, laderene var feilmerket slik at jeg valgte feil nr i app og lading feilet. på forsøk 2 fant jeg det ut med å se på hvilke ladere som var opptatt og hvilken logisk id de hadde og fysisk. Ganske krevende der altså.

sjekket nettopp lader på hotellet vi er på i natt. der er ene siden uten drift, kan ikke bruke Elton å må ha egen app. så absolutt ikke rett frem, muligens lettere med ladebrikke men jeg droppet ‘nøkler’ for mange år siden og har ikke tenkt å starte:p

Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Vet du hva som er årsaken til at de har denne modusen? Hindre slitasje på batteri? Overoppheting?

 

Fra BMW iX2, i5 og i4 sin manual under "Service life of the high-voltage battery" står følgende:

 

  • Frequent quick charging with high charging powers above 100kW can have a negative effect on the usable energy content, charging time and charging power for quicks charging.

 

  • If several DC charging processes are performed directly after each other, the charging power can be temporarily reduced by the system to protect the high-voltage battery. The reduction in charging power is reset after a few hours, wherby renewed quick charging can extend the period again.

Fra BMW iX-40, iX1 sin manual under "Service life of the high-voltage battery" står følgende: 

  • If charging with DC several times in succession,for example during a longer drive, the charging capacity may be reduced temporarily to protect the high-voltage battery. 
  • Liker 1
Skrevet
7 minutes ago, Salvesen. said:

knot om en er utenfor superladere

Har opplevd å sitte fast i superlader selv. Etter utallige forsøk og en halvtime på telefon med tesla roadside kom jeg meg omsider løs. Ikke moro dette. At man bare superlader er dessverre ingen garanti for at alt fungerer, også opplevd døde stolper og ødelagte kabler der. 

Skrevet
kremt skrev (11 timer siden):

i4 har vel fortsatt sperre på antall kwh ladet per døgn? Var det ikke noe sånn som etter 150-200 kwh ladet på ett døgn ble ladingen begrenset til 100 kw eller noe. Bz4x hadde lignende, men der var grensen mye lavere. Folk flest kommer sikkert ikke borti det men skal man kjøre 1000 km på 10 timer vil man nok merke det godt. 

Sikkert noe soft cap på lading men vertfall på nyere i4 er den ikke så lav som 150kwh, 15. januar ladet jeg 193kwh uten å treffe noen begrensing. ladet rundt 100kwh dagen etter også, tur på 120mil går greit med den bilen.

Jeg har planlagt 600mil i elbil i sommer så da finner jeg nok ut når den begynner å begrense.

Skrevet (endret)

Selvfølgelig. Alle ting kan jo feile. 

Men det er ikke mange biler det er enklere å starte og avslutte en lading enn med en Tesla på en Supercharger om man bare vet om knappen på håndtaket. Enig?

Salvesen mente vel andre ting enn å sitte fast når han sa det var knot utenom superlader....

kremt skrev (12 minutter siden):

Har opplevd å sitte fast i superlader selv. Etter utallige forsøk og en halvtime på telefon med tesla roadside kom jeg meg omsider løs. Ikke moro dette. At man bare superlader er dessverre ingen garanti for at alt fungerer, også opplevd døde stolper og ødelagte kabler der. 

 

Endret av Jotun
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...