Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (9 timer siden):

Det er en del småting som en ikke tenker så mye over til vanlig som gjør hele opplevelsen til noe litt spesielt, helt og holdent unødvendig men likevel noe jeg setter pris på

Samme opplevelse har jeg, og så er det noen av disse funksjonene jeg har skrudd av eller helst skulle skrudd av. Jeg hører mye på podcast, og det at den fortsetter helt til jeg lukker døra og går er litt kjedelig.

 

Ellers en annen historie om hvordan ting burde gjøres. Jeg kjøpte automatisk døråpner pluss skulle fikse en ripe i lakken som var der ved utlevering. Dette krevde da en serviceavtale. Bestilte dette i appen på første ledige tidspunkt og la inn bilder og beskrivelse av problemet i appen. Der stod det info om hvordan jeg skulle overlevere bilen, hvor jeg skulle sette den og alt. Dagen kom, satte fra meg bilen og gikk inn på servicesenteret. Der fikk jeg lånebil som automatisk dukket opp i appen. Lånebilen stilte inn setene, rattet, temperatur og alt av kjøreinnstillinger fra min profil og åpnet seg automatisk siden jeg var nær den med mobilen. Jeg tok et par bilder av den og kjørte av gårde på jobb. Der kunne jeg følge status på servicen i sanntid og så når de var ferdig med garasjeåpneren, og når de begynte med lakkering og alt. Underveis kunne jeg chatte med serviceteamet dersom jeg hadde noen spørsmål. Nå var dette en gratis service, men jeg fikk også opp kostnadsoverslag som jeg måtte godkjenne og kunne følge med der. Så fikk jeg en varsel om at de var ferdige og kunne eventuelt betale i appen, men den var gratis så jeg kjørte bare lånebilen bort, parkerte den der det stod i appen at jeg skulle parkere. Nøkkelkortet som jeg fikk med kastet jeg i en boks(ikke at jeg hadde bruk for det, men det fulgte nå med) og da var det bare å sette seg i min egen bil, bekrefte henting og lånebilen var ute av appen og jeg kunne kjøre til jobb igjen. UTROLIG smidig serviceopplevelse. Jeg ble ordentlig imponert over hvor enkelt det var for meg. Jeg har et par småting med en annen bil, og det føles som et ordentlig ork til sammenligning.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Samme opplevelse har jeg, og så er det noen av disse funksjonene jeg har skrudd av eller helst skulle skrudd av. Jeg hører mye på podcast, og det at den fortsetter helt til jeg lukker døra og går er litt kjedelig.

 

Det er bare å stille inn det? Du kan selv velge hva bilen gjør i den situasjonen (som med det meste annet vedrørende den bilen). Du finner instillingen under dører/lås eller noe.

Slik skal service være, digg når ting bare går på skinner som det der.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 timer siden):

Fra artikkelen:

Utrolig at de greide å redde skipet fra å synke med den sjuke brannen der.

Nå må du lese litt bedre. ;) Jeg er fullstendig klar over at båten du tenker på, klarte seg. Men det var et slikt roro-skip som ikke klarte seg i fjor, som du fikk veldig godt svar på av @Zeph. Som jeg siterer, da det var den båten jeg snakket om, som sank.

Zeph skrev (5 timer siden):

Det var snakk om Felicity Ace som tok fyr og gjekk ned i fjor: https://www.tv2.no/broom/frakteskipet-sank-her-er-alle-bilene-som-gikk-tapt/14701487/

Og takk for den! Jeg orka ikke lenke til den, for jeg trodde dette var kjent stuff, siden det ble behørig kommentert på i denne tråden også. Ja, det var den jeg tenkte på. :)

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg akkurat epost fra Ionity, om at de reduserer drop-in-prisen i Norge til 6,99. Dermed er de "on par" med f.eks. Eviny, dog uten noen "straff" for å lade over 80% (Eviny) eller over en viss tid (Kople?), som andre har innført.

Det gjør også Ionity Passport-prisen "hyggeligere", for i følge brevet, så blir ladeprisen 4,82 om man har Passport-avtalen. Da er man fort konkurransedyktige mot Tesla for "ikke-Teslaer" uten avtale, g noen SuC-steder også for de som har avtale, eller kjører en Tesla.

image.thumb.png.725682233b7f646b414b44024a4bee13.png

Lenke til kommentar
3 hours ago, Nimrad said:

Samme opplevelse har jeg, og så er det noen av disse funksjonene jeg har skrudd av eller helst skulle skrudd av. Jeg hører mye på podcast, og det at den fortsetter helt til jeg lukker døra og går er litt kjedelig.

 

Ellers en annen historie om hvordan ting burde gjøres. Jeg kjøpte automatisk døråpner pluss skulle fikse en ripe i lakken som var der ved utlevering. Dette krevde da en serviceavtale. Bestilte dette i appen på første ledige tidspunkt og la inn bilder og beskrivelse av problemet i appen. Der stod det info om hvordan jeg skulle overlevere bilen, hvor jeg skulle sette den og alt. Dagen kom, satte fra meg bilen og gikk inn på servicesenteret. Der fikk jeg lånebil som automatisk dukket opp i appen. Lånebilen stilte inn setene, rattet, temperatur og alt av kjøreinnstillinger fra min profil og åpnet seg automatisk siden jeg var nær den med mobilen. Jeg tok et par bilder av den og kjørte av gårde på jobb. Der kunne jeg følge status på servicen i sanntid og så når de var ferdig med garasjeåpneren, og når de begynte med lakkering og alt. Underveis kunne jeg chatte med serviceteamet dersom jeg hadde noen spørsmål. Nå var dette en gratis service, men jeg fikk også opp kostnadsoverslag som jeg måtte godkjenne og kunne følge med der. Så fikk jeg en varsel om at de var ferdige og kunne eventuelt betale i appen, men den var gratis så jeg kjørte bare lånebilen bort, parkerte den der det stod i appen at jeg skulle parkere. Nøkkelkortet som jeg fikk med kastet jeg i en boks(ikke at jeg hadde bruk for det, men det fulgte nå med) og da var det bare å sette seg i min egen bil, bekrefte henting og lånebilen var ute av appen og jeg kunne kjøre til jobb igjen. UTROLIG smidig serviceopplevelse. Jeg ble ordentlig imponert over hvor enkelt det var for meg. Jeg har et par småting med en annen bil, og det føles som et ordentlig ork til sammenligning.

Samme inntrykket har jeg av Tesla. Det føles rett og slett som en revolusjonerende opplevelse å ha bilen på reparasjon hos de. Når / hvis de prioriterer å bygge ut ettermarked i takt med antall biler de selger, så har de muligheten til å vinne på kundetilfredshet der også, og ikke bare på hvor fornøyd folk er med bilen.

Opplevelsen du hadde der er kun overgått av mobilservice, når de bare kommer og reparerer bilen der du er.

Tingen er at når det lugger så lugger det skikkelig virker det som, men det har jeg bare lest om. Jeg har hatt 10 verkstedinteraksjoner med Tesla siste 4,5 år. 3 av de var mobilservice, så de legger man jo ikke merke til. 

Lenke til kommentar
eintotre skrev (18 minutter siden):

Da blir det interessant om også Elli tilbyr billigere Ionity-lading igjen. Da min forrige avtale med Volkswagen gikk jeg fra 1,7kr til ~8kr på Ionity. 

Min løper ennå, men da via CMH - Charge My Hyundai. Betaler nå 135,- per måned for å få 1,65 kr/kWh. Denne endres til 89,- per måned og en rabatt på 1,50 (iflge CMH), noe som vil bringe prisen ned i 5,49 med nye drop-in-prisen.

Med Ionity passport til 129,- per måned, så vil man få 2,19 i rabatt, og havne på 4,80 kr/kWh. Har ikke regnet på dette med nye priser, men før prisendringen så ville månedskosten være betalt ned etter ca 50 kWh per måned, og med større rabatt direkte fra Ionity, så vil den totalt sett bli billigere.

Jeg kan se at for de som sjeldent lader borte, er 89,- per måned en lettere "pille" å svelge. Men husk at du bør se på all kjøring i året, inkludert ferietider. Da vil man fort kunne se at det lønner seg med Passport direkte fra Ionity. Dog kanskje ikke sammenlignet med Tesla SuC for kunder med avtale, som fremdeles kommer bedre ut.

Lenke til kommentar

Er også veldig taknemlig for Tesla sin enkle serviceløsning - men synes det er mye rot av de ansatte. Virker litt som de har i overkant mye å gjøre eller noe.

Ramser opp hva jeg vil ha fikset og de får gjerne ikke med seg alt. De glemmer også å trykke "next" etter å ha gått gjennom det man har sendt inn eller noe som de må før man kan velge seg time på kalenderen så prosessen stopper opp.
Heldigvis lett å bare skrive til dem i chatten å minne dem på det da men unødvendig.

Ellers fint å bare kunne slenge bilen utenfor å ikke tenke på noe nøkler eller noe, og få live status i appen for når de estimerer at bilen er klar for henting igjen.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Nå fikk jeg akkurat epost fra Ionity, om at de reduserer drop-in-prisen i Norge til 6,99. Dermed er de "on par" med f.eks. Eviny, dog uten noen "straff" for å lade over 80% (Eviny) eller over en viss tid (Kople?), som andre har innført.

Det gjør også Ionity Passport-prisen "hyggeligere", for i følge brevet, så blir ladeprisen 4,82 om man har Passport-avtalen. Da er man fort konkurransedyktige mot Tesla for "ikke-Teslaer" uten avtale, g noen SuC-steder også for de som har avtale, eller kjører en Tesla.

 

De har vel litt igjen før de er konkurransedyktige med Tesla. 
Her er (noen av) mine ladinger fra ferien i sommer (til Nordnorge med Ioniq 28kWh 🤣 )
Pga prisingen til de andre valgte jeg å kun lade hos Tesla, og hadde ladekø kun 1 gang.
Dette er drop-in priser UTEN avtale hos Tesla, fortsatt billigere enn med Passport avtale


Lading2023.thumb.jpg.d812830858f56c763bdacbbae07bf132.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man bare lader i ny og ne må man være pengedum, eventuelt pengemongo, for å betale fast sum til Ionity UAVHENGIG om du faktisk lader. Og når du først lader - så er det dyrere enn drop-inn prisen til Tesla selv uten abonnement.. Min Mach E har siden gratisåret med Ionity var over være lykkelig ladet med Tesla. Eneste er at jeg føler meg som en idiot når jeg må stå med fronten noen cm fra laderen for å få ledningen til å rekke frem. I tillegg - istedenfor å komme til slitne laderstasjoner med 4-12 ladere hvor halvparten ikke fungerer (Ionity Foksrød og Dal, stikk å brenn) så kommer man til 20+ ladere som tilsynelatende bare fungerer.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jr_605 skrev (37 minutter siden):

De har vel litt igjen før de er konkurransedyktige med Tesla. 
Her er (noen av) mine ladinger fra ferien i sommer (til Nordnorge med Ioniq 28kWh 🤣 )
Pga prisingen til de andre valgte jeg å kun lade hos Tesla, og hadde ladekø kun 1 gang.
Dette er drop-in priser UTEN avtale hos Tesla, fortsatt billigere enn med Passport avtale


Lading2023.thumb.jpg.d812830858f56c763bdacbbae07bf132.jpg

Ja, om du leter spesifikt OG forholder deg utenom NO1 og NO2, så er nok Tesla SuC fremdeles greit billigere enn nye Ionity-priser. Leter du derimot innenfor NO1 og NO2, så vil det være langt likere priser.

F.eks. Ullevål og Vestby har inntil nylig ligget i prisområdet 4,50-5,50, selv om jeg nå ser de er langt lavere igjen. Er jo både en fordel og ulempe at Tesla endrer prisene så hyppig, men det er jo fort hipp som happ hva prisen er den dagen man står der ved "pumpene".

I sommer f.eks. var jeg og ladet ved Eviny i Eidfjord. der jeg oppdaget at de hadde redusert prisen til nå 6,99. Jeg kunne kjørt til Maurset, men besparelsen ble for liten. Ser nå de er nede i 3,80/4,20 avhengig av klokkeslett, men da var det vel nærmere 5,80 jeg måtte ut med. Husker ikke nøyaktig, og uansett skulle jeg ikke lade mere enn at jeg hadde nok til å rekke Ionity utenfor Bergen, og jeg var i grenseland før lading, så trengte ikke så mye påfyll.

The Very End skrev (23 minutter siden):

Om man bare lader i ny og ne må man være pengedum, eventuelt pengemongo, for å betale fast sum til Ionity UAVHENGIG om du faktisk lader. Og når du først lader - så er det dyrere enn drop-inn prisen til Tesla selv uten abonnement.. Min Mach E har siden gratisåret med Ionity var over være lykkelig ladet med Tesla. Eneste er at jeg føler meg som en idiot når jeg må stå med fronten noen cm fra laderen for å få ledningen til å rekke frem. I tillegg - istedenfor å komme til slitne laderstasjoner med 4-12 ladere hvor halvparten ikke fungerer (Ionity Foksrød og Dal, stikk å brenn) så kommer man til 20+ ladere som tilsynelatende bare fungerer.

Dette må man jo som sagt regne på selv, og se hva som lønner seg for de stasjonene man faktisk vil komme til å bruke. Selv vil jeg nok ganske sikkert hoppe over til Tesla SuC, med avtale. Antall ladere og oppetid hjelper godt på, sammen med antall ladestasjoner som er godt høyere.

Men godt hjulpet av lite selvoplevd trøbbel, at jeg normalt reiser på tider det ikke er så mye kø, og at de som regel passer mitt kjøremønster, så har jeg i bunn og grunn vært fornøyd med de. Jeg har et inntrykk av at de som har mest trøbbel, er de som bare har app som alternativ. Da jeg i en periode knotet med app selv, var det rimelig mye frustrasjon. Med CMH har jeg ladekort, og da har det stort sett fungert alltid.

Det vil nok være et større aber for meg at jeg uansett valg av SuC eller lading med Ionity Passport, vil være avhengig av app. Det gruer jeg meg faktisk til.

Ja, jeg har og fått opplevd trøbbel ved Dal, selv om de nå har utvidet. Men det er sjeldnere at det er stolper nede. Var værre i Alvdal der de hadde 2 av 6 nede, og den stasjonen er det jo nesten alltid kø på når jeg kommer dit, uavhengig av tid på døgnet utenom ren nattestid.

Edit: Ser nå at Maurset er der jeg ladet i 2020 på Eviny-laderne rett ved siden av, da jeg utrolig nok ikke fant laderne nede på Eidfjord pga av at de var tegnet feil i kartet, og jeg gadd ikke lete bedre. Tross at jeg bare stod på andre siden, ved Thai-Mat-boden som selvsagt var stengt på mandager (ingen får premie for å gjette hvilken ukedag jeg var der ;)).

At man må gjøre store deler av fjellklatringen om man må kjøre tilbake fordi den i Eidfjord ikke er åpen for alle, gjør at mange sikkert biter i det sure eplet og lader ved Eviny Eidfjord. Da frister Norheimsund bedre, som jeg sikkert hadde rukket.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 timer siden):

Nå husker jeg rett og slett ikke hvilken bil du har, og dermed ikke rekkevidden. Var det en i4 du hadde skaffet deg? Har du fått deg en OK avtale med Ionity?

Uansett, om Ionity faller for dyrt, så virker det som ladeprisene hos flere selskaper ligger på 5,50-7 kroner. Tesla SuC er ikke spesielt billig med mindre du har avtale med de. Fordelen er dog at du kan melde deg inn og så melde deg ut før neste månedsperiode starter. Det kan fort være veldig lønnsomt.

Nå som ferien stort sett er over for de fleste, er det neppe mye fare for kø om du ikke kjører i prime time. Og både Ionity og Tesla SuC ligger som regel i grei avstand nedover ruta til København, selv om du "bommer" på feltet nede ved Mamlö som har mange greie alternativer på matfronten, inkludert KFC som unger tydeligvis er så glad i.

Ellers bør du holde øynene åpne for Sunset Boulevard, fastfood-kjede med "restaurantkvalitet" på burgerne og kyllingen sin, med bl.a. burgere laget på kjøtt fra Hereford-rasen. Også Vegan/Vegetar-alternativer, men obs, kan hende disse stekes i samme fettet som kyllingkjøtt, om det påvirker valget. For oss uten slike kvaler eller allergier, så er det jammen beste fast-food-kjeden som finnes.

Takker. Kjører enten EQS SUV eller i4 så vi bør nok lade et sted rundt Gøteborg og i Helsingør. Har ikke ladeavtale med noen da jeg lader hjemme og på jobben og ellers ikke har behov for hurtiglading. Er det greit med ladestasjoner nedover? Praktisk trumfer pris for å si det sånn.. og du: Takk for mat-tips - hørtes ut som innertier for oss :) :)

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Retroman said:

Takker. Kjører enten EQS SUV eller i4 så vi bør nok lade et sted rundt Gøteborg og i Helsingør. Har ikke ladeavtale med noen da jeg lader hjemme og på jobben og ellers ikke har behov for hurtiglading. Er det greit med ladestasjoner nedover? Praktisk trumfer pris for å si det sånn.. og du: Takk for mat-tips - hørtes ut som innertier for oss :) :)

Kan varmt anbefale appen A Better Route Planner. Simpelthen legg inn bil, velg hvor du skal og la den fikse resten. Du kan også sette den opp til å favorisere ladenettverk. Temperatur og alt kan du også legge inn om du ønsker ekstra nøyaktighet. Eksempel her hvis jeg skal til Berlin:

IMG_0541.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (3 minutter siden):

Takker. Kjører enten EQS SUV eller i4 så vi bør nok lade et sted rundt Gøteborg og i Helsingør. Har ikke ladeavtale med noen da jeg lader hjemme og på jobben og ellers ikke har behov for hurtiglading. Er det greit med ladestasjoner nedover? Praktisk trumfer pris for å si det sånn.. og du: Takk for mat-tips - hørtes ut som innertier for oss :) :)

Er det M50 bør du greit komme deg ned til Göteborg og videre til Helsingborg, så 2 ladestopp burde holde fint, og det samme med EQS SUV. Er det i4 eDrive, så klarer du de ihvertfall,  Begge bilene er det mulig å få ladeavtale med Ionity på, men tenker en avtale med Tesla for 1 måned, burde være midt i blinken. Bare pass på å si opp før dere trer inn i neste periode, altså må sies opp senest dagen før for å være trygg.

Uansett, her er flust av ladere med 100 kW eller høyere. Linken og kartutsnittet utelukker ladere som er Tesla Only, så de røde nålepinnene er SuC-stasjoner som er åpne for alle. NB! Ladestolper med 2 kabler i, er V2 og max 150 kW, de med en ladekabel er V3 med 250 kW effekt. De lilla pilene er andre ladere med CCS fra 100 kW og oppover, men kan justere filteret om du vil se bare 150 eller 200 kW eller mere. Uansett, Ionity-laderne har fått en lysere farge, ellers ingen forskjell:

https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-kungalv-circle-k-kungalv/rewjn9

image.thumb.png.1bb71058dcf6648aee0b313d0f299ad4.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 minutt siden):

Kan varmt anbefale appen A Better Route Planner. Simpelthen legg inn bil, velg hvor du skal og la den fikse resten. Du kan også sette den opp til å favorisere ladenettverk. Temperatur og alt kan du også legge inn om du ønsker ekstra nøyaktighet. Eksempel her hvis jeg skal til Berlin:

A betterrouteplanner (ABRP) er et fantastisk verktøy for å planlegge langtur. Om så bare for en "grovskisse" av turen, om man ikke ser for seg ren transport til målet.

Men jeg liker veldig godt å bruke Chargefinder i sammenheng med google Maps på "kortturer" som ned til København, Stockholm og steder nærmere. Da kan man lettere se om det finnes alternative gjøremål på turen, og også hvordan det ligger an med spisesteder på turen, gjerne i sammenheng med ladestasjonene.

Kan og bruke disse sammen med ABRP, for å finne samme type info om spisesteder, og forøvrig og med vanlig google-søk om man vil finne interessante stoppesteder for litt mer enn bare effektiv transport. Spesielt om man har unger med seg.

Lenke til kommentar

Btw, ved Varberg ligger Chopchop bare 3 minutter gåtur unna Tesla SuC (som er åpen for alle), og kanskje 4 minutter unna Ionity.

Dette er 363 km unna Oslo S/Jernbanetorget, så om man ikke trår for hardt på pedalen, rekker man vel denne med EQS SUV/BMW i4 ihvertfall om man starter med 100 %, og da lader man gjerne til 90 % for å være helt sikker på å rekke til København uten å lade flere ganger på turen.

Bare pass på, tung høyrefot dreper rekkevidden. 😉

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Ja, om du leter spesifikt OG forholder deg utenom NO1 og NO2, så er nok Tesla SuC fremdeles greit billigere enn nye Ionity-priser. Leter du derimot innenfor NO1 og NO2, så vil det være langt likere priser.

F.eks. Ullevål og Vestby har inntil nylig ligget i prisområdet 4,50-5,50, selv om jeg nå ser de er langt lavere igjen. Er jo både en fordel og ulempe at Tesla endrer prisene så hyppig, men det er jo fort hipp som happ hva prisen er den dagen man står der ved "pumpene".

NO1 er generelt billig nå. Jeg lader mest på Gran (Rv4), den koster nå, utenom rushtid, kr. 3,40 for ikke-medlem og 2,30 for medlem. En ganske grei pris det, lang lavere enn det det kostet på 50kW hurtigladere hos Fortum og Grønn Kontakt kostet i "gamle dager" da strømprisen var lav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...