Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skal man måtte få det inn i rytmen? Du får ta diskusjonen med UX leaden din;) Man kunne gjerne designet en numpad hvor tallene ikke står i rekkefølge og også fått det inn i rytmen. Men hvorfor i huleste skulle man gjøre det?

Ja, det er jo det jeg sier, men den skal de jo ha over 2000 for.

Nå er det jo ikke helt sammenlignbart i ha tall i forskjellkg rekkefølge. Den er som før, opp ned. Forskjellen er dytting til trykk.

2000 er jo billig for en fob, sett i forhold til resten. Men fortsatt for dyrt, absolutt!

Det er ikke min UX lead, jeg driver ikke med slikt. Men vi sitter i samme ledergruppe med hver vårt team. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iterion skrev (4 minutter siden):

Noen som har ID 4/5 GTX? Hvis ja, hvor fornøyde er dere? Hva er positivt/negativt med bilen? Er generelt fornøyd med min Model 3 men synes interiøret er litt "trist", savner litt mer lys rundt omkring i bilen, her har Tesla definitivt noe å lære av Mercedes. 

Ja det er fraværende i Tesla. Men mercedes ser jo ut som ett tivoli 😅 en mellomting hadde jeg satt pris på

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Ja det er fraværende i Tesla. Men mercedes ser jo ut som ett tivoli 😅 en mellomting hadde jeg satt pris på

Jepp. Synes interiøret til f.eks EQC ser veldig, veldig bra ut. Bilen også forsåvidt. Oser litt mer luksus og kvalitet av dette interiøret synes nå jeg. Mercedes er virkelig gode her. 

 

Mercedes-Benz EQC (2020) - picture 161 of 255 - Interior - image resolution: 1280x960

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

Jepp. Synes interiøret til f.eks EQC ser veldig, veldig bra ut. Bilen også forsåvidt. Oser litt mer luksus og kvalitet av dette interiøret synes nå jeg. Mercedes er virkelig gode her. 

 

Mercedes-Benz EQC (2020) - picture 161 of 255 - Interior - image resolution: 1280x960

Dette er den nyeste mercedesen jeg har kjørt, ble for mye lys for min del. Og mye plastikk som knaker. Trang også.

Jeg liker ikke sete justeringene og minne i døren. Det har de hatt siden 80 tallet. Påtide å gå videre og ha skikkelige profiler. Er mitt i synsfeltet og ikke pent. Synes jeg.

2023-mercedes-benz-c-class-sedan-interior-overview-carbuzz-814678-1600.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det interiøret du viser i Mercedesen over,  er nydelig. Kan ikke uttale meg noe særlig om setejusteringene, men setene er ihvertfall av kvalitet. Er vel av ekte skinn antar jeg og ikke vegansk? Når det gjelder knaking av plastikk, tror jeg det ikke er noe særlig mer i en tesla som har vel så mye plast rundt omkring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Som sagt de aller fleste kan kjøre med en pedal. Problemet er at man kjører ikke rundt på glatta i 1gear på en bensin eller dieselbil når det er klink is eller nullføre. Man setter bilen i et gear som ikke gir like mye motorbrems. Det må man kunne gjøre på en el bil også. Ofte går man fra gass til brems på refleks. Skal man da bruke to sek for å redusere bremsevirkningen fra motoren før man trykker bremsen?

Tåpelig

Det som er mest tåpelig, er at du fortsatt gnager på dette med 1. gir. På en elbil har du ikke førstegir, andregir etc, det går sømløst i det ene gearet den har, fra 0 til 500, eller så raskt som bilen kan. Det er altså ikke sammenlignbart med å ligge i førstegir på en manuelt giret bil. Clutch-bruk slipper du og.

Og, siden du nekter å skjønne hvordan enpedal-kjøring virker, du trenger ikke bruke bremsen før du eventuelt må nødbremse, du bremser ved å lette på pedalen. Og du må heller ikke skifte gir.

Du taper altså ingenting, ikke et millisekund engang. Så slutt å spill dum, for dette forstår du om du gidder. Skulle tro jeg snakket med småunger, ikke med en voksen mann...

:no:

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Å stille inn gammeldags radio gjør man jo bare en gang og trenger ikke røre det mere, men i dag hører man jo på nettradio for å få bedre lydkvalitet og slippe reklamen.

Og da er det jo noen tusen stasjoner å velge mellom basert på musikksmak eller hva man ønsker å høre på.

Jeg må inrømme at jeg bytter litt på dette mens jeg kjører men det går ganske greit på den store og oversiktelige skjermen i Teslan. Ser for meg dette er mere styr på biler med mindre skjerm.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt nettradio litt i bil gjennom mobiltelefonen på dashboard og lyd gjennom Bluetooth på høyttaler i bilen.
Å bytte radiostasjon på mobiltelefonen under kjøring er umulig, og en stor fare for trafikksikkerheten.
Det går greit hvis man ikke trenger/vil bytte radiostasjon, men nå bruker jeg heller radio på bilens infotainment. Den har touch, men er mye enklere å bytte mellom stasjoner enn på mobiltelefonen.

Lenke til kommentar

Jeg må nok si meg enig i at jeg ikke helt ser at det er så viktig med verdens raskeste infotainment system. Når man kjører kan man tross alt ikke gjøre så mye med det uansett kontrollform. Jeg setter på musikk/radio før jeg kjører, og så lar skjermen vise kart, eventuellt velger en destinasjon i navigasjonsdelen. 

Når jeg så kjører rører jeg det egentlig ikke. (OK jeg kan finne på å bytte spilleliste eller justere volum, men slikt har vel alle fysiske knapper for uansett)

Oppsett av førerdisplay, HUD og senterdisplay gjøres jo gjerne bare en gang eventuellt om man har rattkontroller kan man bytte litt om under veis. 

Funksjoner som ACC, filsentrering, blindsonevarsling, styring av lys og viskere etc er ADAS eller grunnleggende funksjoner som jeg forventer virker helt uavhengig av infotainmentsystemet.

I en bil må man jo også bruke automotive spec komponenter de henger gjerne en del år etter uansett. Konsekvensen av å bruke konsumer spec er gjerne kort forventet levetid* og det er jo ikke helt OK i en bil som bør kunne vare i 20 år.

*) Halvledere aldres og man må designe inn en forventet levetid. Man må ofre en hel del ytelse for å designe for lang levetid, særlig i det miljøet som er i en bil, hvor de kan bli utsatt for både mye vibrasjon og høye temperaturer (Først og fremst p.g.a. at biler står ute og får solen inn i kupeen som kan varme opp flater til svært høye temperaturer)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (49 minutter siden):

Personlig synes jeg det interiøret du viser i Mercedesen over,  er nydelig. Kan ikke uttale meg noe særlig om setejusteringene, men setene er ihvertfall av kvalitet. Er vel av ekte skinn antar jeg og ikke vegansk? Når det gjelder knaking av plastikk, tror jeg det ikke er noe særlig mer i en tesla som har vel så mye plast rundt omkring. 

Setene var ok, sannsynligvis ekte skinn men det vet jeg ikke. Men synes mine er vell så gode. Og nei, det er langt mindre plast i min bil enn det der. Hele centerkonsoll er plast, mye av dash, mye av dører osv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (17 minutter siden):

Det finnes forresten elbiler med gir.

Er klar over det, men det er stortsett Taycan og E-tron GT, og må regnes som unntak. Men selv om det er 2 gir der, så er det ikke noe sjåføren må velge, det endres automatisk av bilen. SÅ fremdeles milevidt unna kjøring med manuelt gir.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Dette er den nyeste mercedesen jeg har kjørt, ble for mye lys for min del. Og mye plastikk som knaker. Trang også.

Jeg liker ikke sete justeringene og minne i døren. Det har de hatt siden 80 tallet. Påtide å gå videre og ha skikkelige profiler. Er mitt i synsfeltet og ikke pent. Synes jeg.

Dette var ikke det verste jeg har sett fra MB, men fremdeles over grensa for det jeg kaller "knappehelvetet". Og MB er blitt så glorete at man skulle trodd det var biler for horer og halliker, altså blingkåte...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Dette var ikke det verste jeg har sett fra MB, men fremdeles over grensa for det jeg kaller "knappehelvetet". Og MB er blitt så glorete at man skulle trodd det var biler for horer og halliker, altså blingkåte...

Ja de har tatt vekk det meste av knapper i denne, men harry faktoren var enorm. Det er leds overalt og de skifter farge konstant. Dette kan nok stilles inn dog. Men jeg fikk skikkelig tivoli følelse. Også er det plasten da, den er dårlig montert/integrert i bilen slik at det knaker og bråker når en tar på ting. Føles ikke premium. Minner meg om interiøret i billig seriene til MB. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (19 minutter siden):

Er klar over det, men det er stortsett Taycan og E-tron GT, og må regnes som unntak. Men selv om det er 2 gir der, så er det ikke noe sjåføren må velge, det endres automatisk av bilen. SÅ fremdeles milevidt unna kjøring med manuelt gir.

Og med den nye motor teknologien til Tesla er ikke dette relevant lengre. De kan kjøre 300+ med enrom kraft over stort sett hele spekteret uten ett eneste gir. Det er helt rått. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 timer siden):

Noen som har ID 4/5 GTX? Hvis ja, hvor fornøyde er dere? Hva er positivt/negativt med bilen? Er generelt fornøyd med min Model 3 men synes interiøret er litt "trist", savner litt mer lys rundt omkring i bilen, her har Tesla definitivt noe å lære av Mercedes. 

Jeg har prøvekjørt id3 flere ganger, og det skal være mye likt som id4. Helt nydelig å kjøre, dårlig infotainment. Det kommer en facelift senere i år, der de skal legge til flere og bedre fysiske knapper blant annet. Hadde ventet på den om du kan. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 timer siden):

Jepp. Synes interiøret til f.eks EQC ser veldig, veldig bra ut. Bilen også forsåvidt. Oser litt mer luksus og kvalitet av dette interiøret synes nå jeg. Mercedes er virkelig gode her. 

 

Mercedes-Benz EQC (2020) - picture 161 of 255 - Interior - image resolution: 1280x960

Det her ser jo helt jævlig ut. Så plastikk de knappene og "pianolakk" er bare helt jævlig i en bil. Hvordan ble de så glorete? Likte ikke Model 3 interiøret når det kom. Men siste revisjonene som er helt uten "pianolakk" ser bare helt nydelig rent ut. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Iterion said:

Noen som har ID 4/5 GTX? Hvis ja, hvor fornøyde er dere? Hva er positivt/negativt med bilen? Er generelt fornøyd med min Model 3 men synes interiøret er litt "trist", savner litt mer lys rundt omkring i bilen, her har Tesla definitivt noe å lære av Mercedes. 

Jeg har ID 4 GTX og er superfornøyd.

 

I teorien hurtiglader den litt sakte. Jeg snitter ofte rundt 80/85kwt på lading fra lav batteriprosent opp til 80% og noe lavere om vinteren. I praksis har jeg ikke lagt merke til det etter å ha eid bilen i 10 måneder. Har vært på flere langturer og husker bare en gang jeg satt og ventet på lading. Forsåvidt veldig god bil på langtur.

Bilen oppleves som sterk og firhjulstrekken er fantastisk opp bratte og glatte bakker. I forhold til en TM3 er den jo "treg", men opplever at jeg alltid har fart og kraft tilgjengelig til forbikjøringer etc.

Jeg liker også at det er god plass innvendig. Men som småbarnsfar skulle jeg ønske at de ofret litt av bakseteplassen til større bagasjerom. Dog kanskje det blir perfekt når barnevogna skal bort og lange ben skal inn i kupeen.

HUD + Trådløs Android Auto fungerer kjempebra så jeg har rett og slett ikke satt meg inn i det innebygde infotainmentsystemet.

Det blir veldig subjektivt dette, men om det er noe spesifikt du lurer på kan jeg sikkert svare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...