Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Kommer ikke til å kjøpe elbil hvor en må ha utallige forskjellige brikker, og diverse apper for å betale.

Akkurat nå er det kun Tesla som er aktuelt, da en kan plugge i kabelen uten å tenkte på brikker eller apper.

Hvordan er det på bensinstasjoner. Kan man betale kontant i kassen?  (For elbiler..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Dubious said:

Hvordan er det på bensinstasjoner. Kan man betale kontant i kassen?  (For elbiler..)

Må bruke appen for å betale hos Circle-k iallefall. Men den er jo kjekk å ha uansett så man kan se om laderne er ledig eller ikke før man ankommer.

Dog man slipper jo dette og med Tesla da skjermen i bilen forteller deg hvor mange superchargers som er ledig.

Det er litt enklere å kjøre Tesla.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Hvor ofte er det man hurtiglader da? Jeg har BKK og Fortum, og det holder til den ene gangen i skuddåret jeg hurtiglader bilen.

Har kjørt litt med tilhenger i det siste, og det spiser godt av rekkevidden så da er det veldig kjekt å kunne lade litt på turen. 

Men utenom det klarer jeg meg fint uten i hverdagen.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Dubious said:

Kommer ikke til å kjøpe elbil hvor en må ha utallige forskjellige brikker, og diverse apper for å betale.

Akkurat nå er det kun Tesla som er aktuelt, da en kan plugge i kabelen uten å tenkte på brikker eller apper.

Hvordan er det på bensinstasjoner. Kan man betale kontant i kassen?  (For elbiler..)

Har alltid kun brukt 1 brikke :) ellers så er SMS veldig enkel betaling. Man kan betale i kassa på bensinstasjoner ja. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
4 hours ago, Complexity said:

Må bruke appen for å betale hos Circle-k iallefall. Men den er jo kjekk å ha uansett så man kan se om laderne er ledig eller ikke før man ankommer.

Dog man slipper jo dette og med Tesla da skjermen i bilen forteller deg hvor mange superchargers som er ledig.

Det er litt enklere å kjøre Tesla.

Nope, jeg har registrert elbilforeningens brikke også på Circle K så må ikke bruke app der. Har hatt det slik i snart 3 år nå.

bruker kun 1 brikke uansett hvor jeg lader. Worst case SMS.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (31 minutter siden):

Om en tenker på prosentdel av befolkningen er det ekstremt få som har et faktisk behov for en SUV med 4x4. At det kan være kjekt å ha en gang i blant er jo en ting, men som en absolutt nødvendighet er det et ekstremt nisje marked.

Nei de fleste bor jo i byen ikke sant, derfor det heter "sentralt". Ganske lett å gi f i de øvrige da😯

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 minutt siden):

Nei de fleste bor jo i byen ikke sant, derfor det heter "sentralt". Ganske lett å gi f i de øvrige da😯

Jeg bor på det som de aller fleste ville kalt bygda, har aldri følt et stort behov for å ha en stor 4x4 SUV som nok og gjelder de aller fleste her om en ser på bilparken rundt omkring.  Poenget mitt er intet annet enn at de aller færreste har et genuint behov for en stort 4x4 SUV, selv på bygda, så å legge frem det kravet som noe en elbil må etterleve innenfor rimelige prissegment for at det skal være aktuelt for den gjennomsnittlige barnefamilie er litt dumt :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (9 timer siden):

Hvor ofte er det man hurtiglader da? Jeg har BKK og Fortum, og det holder til den ene gangen i skuddåret jeg hurtiglader bilen.

Stort sett hele tiden, dersom man ikke har verken hjemmelader eller parkeringsplass og må ty til gateparkering.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Theo343 said:

Nope, jeg har registrert elbilforeningens brikke også på Circle K så må ikke bruke app der. Har hatt det slik i snart 3 år nå.

bruker kun 1 brikke uansett hvor jeg lader. Worst case SMS.

Ahh, greit å vite om man skulle skaffe seg slikt en dag da. Har kun sett folk fikle med mobilen på de laderne så anntok det kun var det som gjaldt der. 

Ser i appen nå at det er en knapp for å legge til RF-ID tags så mulig man kan bruke hva som helst.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 timer siden):

Jeg bor på det som de aller fleste ville kalt bygda, har aldri følt et stort behov for å ha en stor 4x4 SUV som nok og gjelder de aller fleste her om en ser på bilparken rundt omkring.  Poenget mitt er intet annet enn at de aller færreste har et genuint behov for en stort 4x4 SUV, selv på bygda, så å legge frem det kravet som noe en elbil må etterleve innenfor rimelige prissegment for at det skal være aktuelt for den gjennomsnittlige barnefamilie er litt dumt :)  

Det er din mening🙂, men noen ville nok syntes det er ergelig å bli sittende fast eller ikke komme seg opp på en dårlig brøyta vintervei med småbarn i bilen i ødemarken. Er en grunn til at SUV ble såpass populært selv om ikke alle som har det har bruk for det. Det var kanskje ikke det lureste av meg å nevne dieselbil som et ypperlig alternativ i en elbiltråd😂😂👍, men det var for å belyse noen problemstillinger. For mange med presset økonomi så er det det eneste reelle alternative enten man liker det eller ikke. Jeg er for elektrifisering av persontransporten og har selv elbil.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (15 timer siden):

Har man f.eks en dieselbil til 50 000kr så må man uansett bla opp en halv mill for en elbil med de samme egenskapene. Uansett om man sparer drivstoffutgifter vil det ta veldig lang tid før det regnskapet er i nærheten av null. Mange småbarnfamilier har selvsagt ikke råd til og invistere i en kurant elbil og må kjøpe seg en gammel fossilbil for å få det til å gå rundt, det er realiteten. Det blir nok bedre om noen år når disse elbilene med 4wd og 40mils rekkevidde blir å finne på bruktbilmarkedet med levbare priser, da vil mange kunne ta seg råd til det og likevel få endene til å møtes.

Det finnes ikke elbiler som støyer like mye, koster like mye i drivstoff, osv. Hele poenget med å bytte til elbil er at man skal slippe å få samme egenskaper som en dieselbil.

Nei, det tar ikke veldig lang tid før regnskapet går i null. Det kan gå i null helt fra første dag.

Nei, det er ingen selvfølge eller realitet. Som sagt, det kan gå i null fra første dag.

Konkret eksempel:
 

Spoiler

Man har en noen få år gammel dieselbil verdt 200 000 kr nå, dagpendler 10 mil hver vei inkludert annen småkjøring, 220 dager i året inn i Osloringen og ut igjen i rushtida og kjører 500 mil de resterende 145 dagene i året uten bompenger. Bompenger pr arbeidsdag blir 3*31 = 93 kr. Dieselforbruket kan vi si er så lavt som 0,6 liter på mila (reelt, inkludert vinter og alt slags føre, oppvarming etc) og dieselprisen er for enkelhets skyld fast 15 kr/l.

Alternativ A: Beholde dieselbilen de neste 5 årene: Verditap ca 100 000 kr, man får 100 000 kr igjen for bilen når man selger den om 5 år. Dvs. verditap 20 000 kr/år. Samtidig har man kjørt 2*100*220 + 5000 = 49 000 km/år * 5 år = 245 000 km. Da har man i løpet av 5 år betalt 245 000 * 0,06 * 15 = 220 500 kr i diesel og 93*220*5 = 102 300 kr i bompenger. Verditap, diesel og bompenger kommer da på til sammen 422 800 kr på 5 år.

Alternativ B: Selge dieselbilen nå for 200 000 kr og kjøpe en elektrisk familiebil. F.eks Skoda Enyaq IV80X (firehjulstrekker), med moderat utstyrspakke, noe som kommer på ca 500 000 kr, altså en netto investering på 300 000 kr, som lånefinansieres. Et billån i den størrelseorden kommer på ca 5500 kr/mnd, eller totalt 330 000 med 5 års nedbetalingstid. Etter de 5 årene vil bilen ha ca halvert verdi til 250 000. Rekkevidden er mer enn god nok til å kjøre tur-retur 10 mil i hvilket som helst vær og bilen lades opp over natta med god margin. WLTP forbruk er 148 Wh/km, men la oss si det øker ganske markant til et snitt på 200 Wh/km på ymse variert kjøring inkludert mye vinterkjøring. Med en kjørelenge på 245 000 km på 5 år og en strømpris på i snitt 1 kr/kWh inkludert alt av avgifter, så koster den altså 49 000 kr i strøm totalt på 5 år. Bompengekostnaden kommer på 3*14 kr/dag, noe som over 5 år blir totalt 3*14*220*5 = 46200 kr. Totalt vil verditap inkludert rentekostnader, strøm og bompenger komme på totalt 330 000 + 49 000 + 46 200 = 425 200 kr på 5 år.

Altså nesten nøyaktig det samme som alternativ A. Siden dette lånefinansieres så slipper man å måtte ha fet sparekonto for å få dette til. Månedskostnadene vil være omtrent de samme. Har man lengre pendleravstand vil regnestykket gå ennå mer i favør elbilen. Klarer man seg uten firehjulstrekk kan familien spare penger på oppgradering av bil fra dag 1 fordi innkjøpsprisen og dermed låneopptaket blir lavere.

Da har jeg ennå ikke nevnt komforten av å kjøre en ny stillegående elbil i stedet for en noen år gammel dieselbil og all tida man sparer på å slippe å kjøre innom bensinstasjoner, eller hvor mye mer man sparer på år 6, 7 osv hvis man velger å beholde den nedbetalte bilen lengre.

 

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (1 time siden):

Det finnes ikke elbiler som støyer like mye, koster like mye i drivstoff, osv. Hele poenget med å bytte til elbil er at man skal slippe å få samme egenskaper som en dieselbil.

Nei, det tar ikke veldig lang tid før regnskapet går i null. Det kan gå i null helt fra første dag.

Nei, det er ingen selvfølge eller realitet. Som sagt, det kan gå i null fra første dag.

Konkret eksempel:
 

  Skjul innhold

Man har en noen få år gammel dieselbil verdt 200 000 kr nå, dagpendler 10 mil hver vei inkludert annen småkjøring, 220 dager i året inn i Osloringen og ut igjen i rushtida og kjører 500 mil de resterende 145 dagene i året uten bompenger. Bompenger pr arbeidsdag blir 3*31 = 93 kr. Dieselforbruket kan vi si er så lavt som 0,6 liter på mila (reelt, inkludert vinter og alt slags føre, oppvarming etc) og dieselprisen er for enkelhets skyld fast 15 kr/l.

Alternativ A: Beholde dieselbilen de neste 5 årene: Verditap ca 100 000 kr, man får 100 000 kr igjen for bilen når man selger den om 5 år. Dvs. verditap 20 000 kr/år. Samtidig har man kjørt 2*100*220 + 5000 = 49 000 km/år * 5 år = 245 000 km. Da har man i løpet av 5 år betalt 245 000 * 0,06 * 15 = 220 500 kr i diesel og 93*220*5 = 102 300 kr i bompenger. Verditap, diesel og bompenger kommer da på til sammen 422 800 kr på 5 år.

Alternativ B: Selge dieselbilen nå for 200 000 kr og kjøpe en elektrisk familiebil. F.eks Skoda Enyaq IV80X (firehjulstrekker), med moderat utstyrspakke, noe som kommer på ca 500 000 kr, altså en netto investering på 300 000 kr, som lånefinansieres. Et billån i den størrelseorden kommer på ca 5500 kr/mnd, eller totalt 330 000 med 5 års nedbetalingstid. Etter de 5 årene vil bilen ha ca halvert verdi til 250 000. Rekkevidden er mer enn god nok til å kjøre tur-retur 10 mil i hvilket som helst vær og bilen lades opp over natta med god margin. WLTP forbruk er 148 Wh/km, men la oss si det øker ganske markant til et snitt på 200 Wh/km på ymse variert kjøring inkludert mye vinterkjøring. Med en kjørelenge på 245 000 km på 5 år og en strømpris på i snitt 1 kr/kWh inkludert alt av avgifter, så koster den altså 49 000 kr i strøm totalt på 5 år. Bompengekostnaden kommer på 3*14 kr/dag, noe som over 5 år blir totalt 3*14*220*5 = 46200 kr. Totalt vil verditap inkludert rentekostnader, strøm og bompenger komme på totalt 330 000 + 49 000 + 46 200 = 425 200 kr på 5 år.

Altså nesten nøyaktig det samme som alternativ A. Siden dette lånefinansieres så slipper man å måtte ha fet sparekonto for å få dette til. Månedskostnadene vil være omtrent de samme. Har man lengre pendleravstand vil regnestykket gå ennå mer i favør elbilen. Klarer man seg uten firehjulstrekk kan familien spare penger på oppgradering av bil fra dag 1 fordi innkjøpsprisen og dermed låneopptaket blir lavere.

Da har jeg ennå ikke nevnt komforten av å kjøre en ny stillegående elbil i stedet for en noen år gammel dieselbil og all tida man sparer på å slippe å kjøre innom bensinstasjoner, eller hvor mye mer man sparer på år 6, 7 osv hvis man velger å beholde den nedbetalte bilen lengre.

 

Mye feil i alternativ B.

Verditapet er ofte langt mer enn halvert etter fem år. Halvering skjer etter tre år.

Har man ikke problemet med bompenger har man heller ikke spart noe på denne posten.

1 kr kwH er vel optimistisk. Har man feks. ikke lader hjemme og man må hurtiglade kan man gange prisen med fire. Man må påregne kostnader til installasjon og vedlikehold av lader. Bor man i borettslag kan man fint doble prisene både på kwH og lader.

Forsikringen er ofte mye dyrere på elbiler.

Man glemmer å nevne komforten ved å kun fylle tanken en sjelden gang på få minutter fremfor å slite med ladepluggen daglig. Man unngår rekkeviddeangst.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 time siden):

Det er din mening🙂, men noen ville nok syntes det er ergelig å bli sittende fast eller ikke komme seg opp på en dårlig brøyta vintervei med småbarn i bilen i ødemarken. Er en grunn til at SUV ble såpass populært selv om ikke alle som har det har bruk for det. Det var kanskje ikke det lureste av meg å nevne dieselbil som et ypperlig alternativ i en elbiltråd😂😂👍, men det var for å belyse noen problemstillinger. For mange med presset økonomi så er det det eneste reelle alternative enten man liker det eller ikke. Jeg er for elektrifisering av persontransporten og har selv elbil.

De aller færreste kjører vel i ødemarka. SUV har blitt populært fordi det er trygge, praktiske og enkle biler å komme seg inn og ut av. Storparten av SUVer som blir solgt er FWD, blant de mest solgte SUVene har en biler som Nissan Qashqai som ikke engang blir levert med AWD, Mazda CX5 hvor storparten av bilene blir levert som FWD og Toyota RAV4 som frem til nylig når hybrid utgavene kom var biler som stort sett eksklusivt ble levert med FWD her til lands. Hele dette store behovet middelklasse familiene har for en SUV med 4x4 er en høyst konstruert problemstilling etter min mening om en ser litt på tallene :) . Om en har det problemet og ikke har midlene til å kjøpe en elbil med dette så må en for all del ty til bruktmarkedet og kjøpe en ICE bil, men det nevnt så får du ikke en god SUV med 4x4 til 50 000 uansett om du kjøper ICE eller EL.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Problemet med mesteparten av dagens biler er at de ikke har flatt gulv i bagasjerommet, og at en ofte må løfte ting ned/opp, istedet for å dytte det rett inn.

Alle pickuper har flatt gulv, og de fleste stasjonsvogner, begge typer som ikke har kommet som elbil i Norge.

Derfor falt valget på E-NV200 5 seter for min del. Rekkevidden er ikke fantastisk, utseendemessig er den grisestygg men bilen er praktisk og billig å bruke.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...