Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

 

Hva er mest realistisk:

  • At Abraham ble 175 år gammel, og eldre enn det lengstlevende mennesket noen gang, mens faren ble 30 år eldre enn det igjen?
  • Eller at de regnet to "år" mellom hvert "år" med regntid, så Abraham i virkeligheten var 33 år da konen Sarai på 30 ble gravid (som faktisk ville vært veldig sent), 58 da han døde, og faren ble 68?
  • En tredje mulighet er at alderen til Abraham, Noah, og så videre ble kraftig overdrevet for å få de til å se ut som overmennesker fordi de var etterkommere av Adam og Eva.
Korleis forklarar du isåfall at Metusalem vart 969 år?
Upålitelige fortellere:

"Han var eldgammel da han døde, mye eldre enn ..."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er mest realistisk:

  • At Abraham ble 175 år gammel, og eldre enn det lengstlevende mennesket noen gang, mens faren ble 30 år eldre enn det igjen?
  • Eller at de regnet to "år" mellom hvert "år" med regntid, så Abraham i virkeligheten var 33 år da konen Sarai på 30 ble gravid (som faktisk ville vært veldig sent), 58 da han døde, og faren ble 68?
  • En tredje mulighet er at alderen til Abraham, Noah, og så videre ble kraftig overdrevet for å få de til å se ut som overmennesker fordi de var etterkommere av Adam og Eva.

 

 

Evt:

  • At det hele er en gigantisk skrøne.  :wee:

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Noreng. 

 

Jeg tror at det er noe som har gjort at de blir beskrevet som eldre enn det vi i dag forstår er mulige levealder. Legger man historiske tall som grunnlag vil det være naturlig at gjennomsnittlig levealder ville være en eller annen plass rundt 30-40 år, mest sannsynlig nærmere 30 enn 40. Du kommer med flere mulig forklaringer som kan være en mulig løsning.

 

Å telle seg frem til alder, hvis man har årstider, burde være mulig selv med romertall og begrensede matematiske kunnskaper. Matematikk var i grunn utviklet nok til å kunne holde styr på personers alder. Kilde

Jeg synes også Noreng kom med gode alternativer, og det var også helt riktig at det å få sitt første barn i en alder av 30 ville blitt sett på som meget uvanlig.

 

Et poeng jeg vil trekke frem er at en gjennomsnittsalder på 30-40 vil ha vært forårsaket av høy barnedødelighet. Det var nok fullt mulig for mennesker å bli opp til 80 år gamle på den tiden også hvis de var heldige, og unngikk krig, ulykker og infeksjonsutbrudd. Hvis årene ble telt annerledes grunnet mangel på fire årstider som Noreng nevner, så er det ikke så rart at en kanskje 70 år gammel mann plutselig ble mange hundre år gammel.

 

Så er det jo alltid slik at en fjær blir til fem høns. Selv i våre dager med all informasjon vi har tilgjengelig så ser jeg stadig noen som hevder at etterkommere etter et eller annet urfolk (gjerne mayaindianerne) aldri blir syke, og alle lever til de blir langt over hundre. Har til og med hørt noen hevde at kinesere aldri får kreft,for kinesere er jo et slikt "eksotisk" folkeslag langt borte så hvem bryr seg om påstanden er rett. ^_^

Bibelens forfattere hadde ingen problemer med å beskrive alle slags historiske faktafeil og påståtte mirakler så jeg har ingen tro på at de var opptatte av å få alderen på folk rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så Johannes Døperen må ha vært bare 7 år da han ble fengslet?

 

Har sett denne videoen litt og litt, klarer ikke å se så mye mer enn 10 minutter om gangen. Men det er noen interessante ting.. det var denne videoen som fortalte meg at laurbærene på FN-flagget er Apollos laurbær (attributt til en hedensk gud). 

Og i videoer som sies å være fra ISS, flytter hele landskapet seg i samme fart. 

I realiteten ser vi at det av landskapet som er nær oss, flytter seg fortere dersom vi f.eks. sitter på toget. 

 

Når vi sitter på toget eller er på motorveien, vil det fjerneste landskapet flytte seg veldig sakte i forhold til oss. Denne spesifiseringen har ikke Nasa klart å ordne i sine videoer med utsikt fra ISS. 

 

Videre trener astronauter i en russisk by som kalles Star City, og vi mistenker selvfølgelig at de oppholder seg der også under de såkalte oppholdene i verdensrommet. 

 

Lenke til kommentar

Ikke uenig, men hvis vi hadde forstørret en billiardkule opp til samme størrelse som jorden ville høydeforskjellene mellom top og bunn på en slik kule være større enn det vi har på kloden i dag. Så det kunne vært verre.

 

Hilsen en som har nok bakker rundt seg.

Lenke til kommentar

Og i videoer som sies å være fra ISS, flytter hele landskapet seg i samme fart. 

I realiteten ser vi at det av landskapet som er nær oss, flytter seg fortere dersom vi f.eks. sitter på toget. 

 

Det er fordi at fra verdensrommet er hele landskapet på jorden langt unna. På toget er trærne som suser forbi kanskje 10 meter unna, mens fjellene som beveger seg langsomt i bakgrunn kanskje er noen kilometer unna. Sett fra ISS er alt på jorden 400 kilometer unna uansett, selv Mount Everest er ikke høyt nok til å gjøre noen merkbar forskjell. Så vil selvsagt noen steder på jorden være lenger unna ISS enn andre, men da er de ikke i samme synsvinkel.

 

Effekten er der uansett, men du ser den ikke.

 

Geir :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så gjennom videon. Den foregår noe slik:

 

Aron Ra: Hvilket faktum kan du vise til som peker på at jorden må være flat?
Jeranim: Det vitenskapelige miljøet konspirerer sammen om "globeteorien".

Aron Ra: Hvilket faktum kan du vise til som peker på at jorden må være flat?

Jeranim: Du vil ikke engang lytte til bevisene.

Aron Ra: Du har ikke gitt noe bevis. Hvilket faktum kan du vise til som peker på at jorden må være flat?

Jeranim: Det "faktum" om at det vitensakpelige miljøet konspirerer sammen om "globeteorien".

Aron Ra: Det er ikke et faktum, og uansett om det var det, så er det ikke et faktum som peker på at jorden er flat.

Aron Ra: Hvilken flatjord-modell har du, slik at vi kan teste den?

Jeranim: Ingen.

 

To timer bortkastet på vås uten innhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For dem som ikke satt oppe i natt så sendte spacex opp en satellitt med nok en falcon 9 rakett. Og som vanlig ble dette livestreamet.

 

Og til forskjell fra tesla-oppskytingen så klarte «first stage» å lande på droneskipet (det ser fantastisk ut). Og ja... syns det ser ut som en kurve i bakgrunnen også (ikke at det beviser noe som helst for enkelte).

 

Elon Musk har twitret at Han er nysgjerrig på å utvikle en «second stage» som og skal returnere til jorden. Så mye spennende fra den fronten i vente.

 

Lenke til kommentar

Ja, det er rimelig å anta at mange av dem er troll, og ikke mener noe med det. Dessverre sprer de en masse vrangforestillinger mens de gjør det, og det kan påvirke mennesker som ikke vet. Derfor kan det være verd å svare, ikke for å bevise at trollene tar feil, men for å hindre de nevnte vrangforestillingene å spre seg...

 

Geir :)

 

Bare se kommentarfeltet under dagens VG-artikkel om at en av rekrutteringsleddet til 9/11 er pågrepet av tyrkisk politi....  :no:

Lenke til kommentar

Ja, det er rimelig å anta at mange av dem er troll, og ikke mener noe med det. Dessverre sprer de en masse vrangforestillinger mens de gjør det, og det kan påvirke mennesker som ikke vet. Derfor kan det være verd å svare, ikke for å bevise at trollene tar feil, men for å hindre de nevnte vrangforestillingene å spre seg...

 

Det føles krenkende at etter all denne innsatsen, blir en fortsatt ikke tatt seriøst engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det føles krenkende at etter all denne innsatsen, blir en fortsatt ikke tatt seriøst engang.

 

Da kan du føle deg krenket. Du dør ikke av det.  :wee:

 

Nå var dette ikke rettet mot deg personlig. Jeg sa "mange av dem", ikke "alle".

 

Det er ellers ikke innsatsen som ikke tas seriøst hos "mange av dere"(!), det er argumentene.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja, det er rimelig å anta at mange av dem er troll, og ikke mener noe med det. Dessverre sprer de en masse vrangforestillinger mens de gjør det, og det kan påvirke mennesker som ikke vet. Derfor kan det være verd å svare, ikke for å bevise at trollene tar feil, men for å hindre de nevnte vrangforestillingene å spre seg...

 

Det føles krenkende at etter all denne innsatsen, blir en fortsatt ikke tatt seriøst engang.

 

 

I den grad jeg bryr meg om at noen hevder jorden er flat så føler jeg meg krenket at disse ikke tar til seg rasjonelle argument og dermed ikke ser lyset og forstår at jorden er sfæreformet. Selv etter massiv seriøs innsats for å vise flatjordere at de hevder feil blir vi fortsatt ikke tatt seriøst. 

 

Fra spøk til revolver. Jorda er rund, sfæreformet, sånn er det bare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan hende, det kan også være at det er økonomiske motiv. I den moderne medievirkelighet kan det være at personer velger å fremme synspunkt og argumentasjonstil fordi det har en monetær komponent. Hadde jeg hatt muligheten til å tjene gode penger på å forfekte tull som flat jord kunne jeg vært fristet til å gå for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...