Gå til innhold

NRK skylder på Norgespris for lav vannstand

Anbefalte innlegg

Skrevet
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Ja når strømstøtten kom hadde jeg 0 incentiv for å skru ned tempen på min. Mye arbeid for å spare ører pr dag. Var helt uaktuelt. Før dette skrudde jeg den alltid ned.

Hadde det ikke vært litt solidarisk av deg å fortsette med strømsparingen, slik at de som har behov for lavere strømpriser ikke skal lide av sløsingen til de som har mer?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Fordi det holder på å renne over av vann her oppe. Vi kan velge å enten eksportere eller kaste det i sjøen uten å få noe igjen for det.

Det renner ikke over av vann her som kablene går fra...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jo, det er de i full gang med og det er ikke reverserbart. Å stoppe Norges største punktutslipp av CO2 er bra for klimaet og trolig billigere enn å ikke gjøre det. Sluttsummen er ikke klar ennå, men det ser ut som det går i pluss.

Det har omtrent ingen påvirkning på klima. Klimaet har forandret seg i mange milliarder år, lenge før Norge eksisterte og lenge etter.

Det eneste lavere utslipp fører til er dårligere økonomi for landet. Regningen er her allerede og det har kostet norske skattebetalere tusenvis av milliarder av kroner i skatter og avgifter opp gjennom årene.

Faktisk burde verden betalt oss nordmenn penger da vi har spart verden for milliarder av tonn utslipp ved å bruke vannkraft istedenfor kull og gasskraft for å produsere strøm opp gjennom årene.

• Liker 3
Skrevet
Sjokolade1 skrev (5 minutter siden):

Mine gode mann, hadde du behov for å få utløp for litt ekstra her?

Da tolker jeg det altså som et ja; du ønsker et land hvor man ikke skal ha råd til å bruke utendørs boblebad. Eventuelt kan du jo svare på dine egne spørsmål for å nyansere litt.

Ja, han ønsker aktivt høye strømpriser, og så kan du jo lure på hvorfor.

• Liker 3
Skrevet
Vokteren skrev (2 timer siden):

Hvis du tenker på Melkøya, er dette bare et kostbart politisk sirkus for å få de norske utslippene til å se vakre ut:

Man kutter ikke i klimautslipp for estetikkens del. Man gjør det fordi det har reell påvirkning på klima. Når det også ser ut til å ikke koste mer enn det smaker så kan det bli bra. Sluttsummen er ikke skrevet i stein ennå, så jeg skal ikke konkludere steinhardt på det punktet ennå.

Vokteren skrev (2 timer siden):

Hvis EUvennene i AP hadde prioritert norske innbyggere fremfor imponerende presentasjoner i Brussel, ville man heller forsterket sentralnettet nord-sør

Stortinget er langt større enn en obskur fraksjon av Ap. (Konkret hvilke navn er det du sikter til?).

Stortinget prioriterer selvsagt Norske innbyggere. Hvor i all verden har du det fra at de ikke gjør det?

Hvorfor tror du norske innbyggere trenger et forsterket sentralnett nord-sør?

• Liker 1
Skrevet
Sjokolade1 skrev (4 minutter siden):

Hadde det ikke vært litt solidarisk av deg å fortsette med strømsparingen, slik at de som har behov for lavere strømpriser ikke skal lide av sløsingen til de som har mer?

Jo det er mye som er solidarisk, sette ned temp på den ble ikke prioritert. Men jeg delte feks ut all min strøm støtte til de som trengte det mer enn meg i 2025.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Simen1 said:

Disse konkrete tallene er ikke en mening. De er saklig datagrunnlag. At du tillegger de meninger for å legge fram fakta får stå for din egen regning. Som forklart lengre opp her har sør-Norge og Midt-Norge produsert nesten nøyaktig like mye kraft som de har forbrukt i år. Nettoeksporten på stusselig lave 3,1 TWh i 2026 stammer altså fra overskuddet i Nord. Det matcher med saklige data for produksjon og forbruk i region nord.

Dette er feil. Grunnen til at det var mye netto eksport i fjor var at det var netto stort overskudd av vann i magasinene. Fyllingsgraden ved utløpet av 2025 var faktisk over medianen (grønn linje) og det var ca 17 uker tid til intern balansering før sesongens minimumspunkt. Det så altså bra ut per utgangen av 2025.

Screenshot2026-08-31at17-40-59Magasinstatistikk-NVE.thumb.png.2e9c8999f8f9e2afc4bb1f4b4a015822.png

Legg merke til rekordmengdene med vann første halvår 2025. Der har du årsaken til den usedvanlig høye eksporten første halvår. Forklaringen din om lav vannstand og "tapper ned rubbel og bit" blir gjort skam på av skikkelige saklige data. Når du i det ene avsnittet går beinhardt ut mot propaganda og i neste presterer noe så faktuelt misvisende som dette så blir det nærmest tragikomisk.

Her bruker du statistikk for hele landet når vi snakker om eksport. NO4 og NO3 har hatt rikelig med vann, men det hjelper lite for sørnorge, og det er der prisen er høy, og det er der prissmitten kommer fra, ikke nordnorge og midt-norge, som ikke engang har overføringskabler nok til seg selv.

Om vi velger eksportsonene NO2 og NO5 for 2025 og 2026, blir tallene noe annerledes. Her er det lett å se at magasinfyllingen har vært langt under normalen helt siden våren/sommeren 2025, samtidig som eksporten økte jevnt utover sommeren, høsten og vinteren.

Forøvrig er  både NVE og Statnetts sider er helt ubrukelige og såvidt funksjonelle, så jeg har valgt spesifikt de landene som eksportkablene er koblet på, siden de ikke lar deg velge eksportdata per strømsone. Dette fjerner sverige fra ligningen, og dermed så og si all eksport fra NO1, NO3 og NO4. England virker ikke, så jeg fjernet den fra statistikken siden den viste 0 hele året. Men vi kan regne med at den har eksportert minst like mye som de andre i ratio.image.thumb.png.53c668597c93c2c4aa67f7cd71728153.pngimage.thumb.png.2dfc4ee08ec39f73e0109b2dddedf00a.png

Endret av likferd
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Jo det er mye som er solidarisk, sette ned temp på den ble ikke prioritert. Men jeg delte feks ut all min strøm støtte til de som trengte det mer enn meg i 2025.

Flott. Men jeg tenker det hadde hatt større langsiktig effekt om du fortsatte strømsparingen. Da kan man beholde ordninger som Norgespris, uten at motstandere (deg?) kan bruke argumentet at det fører til sløsing av strømmen. 

😵‍💫

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (38 minutter siden):

Apropos strømsløsing. Norske datasenter bruker noen kWh på å hjelpe meg igjen. De hevder at det selges rundt 7000 utendørs boblebad hvert år i Norge, ikke medregnet oppblåsbare eller bassenger. MSPA hevder å være Norges mest solgte boblebad med 211 408 solgte, men det står ikke hvor lenge de har holdt på, eller hvilken markedsandel de representerer. Datasentrene anslår også at det er ca 100 000 - 200 000 badstuer i norske boliger. Badstu og utendørs boblebad er sikkert helt nødvendig for at minstepensjonistene ikke skal fryse i hjel i -30 grader.. /s :p Dusj er selvsagt under enhver verdighet.

Skikkelig avsporing..disse badstuene og boblebadene brukes jo hele tiden? Har selv aldri brukt noen av delene og eier heller ingen...

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Sjokolade1 skrev (7 minutter siden):

Flott. Men jeg tenker det hadde hatt større langsiktig effekt om du fortsatte strømsparingen. Da kan man beholde ordninger som Norgespris, uten at motstandere (deg?) kan bruke argumentet at det fører til sløsing av strømmen. 

😵‍💫

Kutt datasentere så har vi mer enn nok...

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Sjokolade1 skrev (14 minutter siden):

😵‍💫

Trenger ikke argumentere for det, er vedlagt statistikk i fra netteier tidligere.. det er faktum.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Gjerne fjern norgespris om vi går tilbake til snitt 2013 - 2019 nivå i NO2 istedenfor 437% økning. Om nei? Hva klager dere som er imot norgespris over?

Vi betaler ikke 0.50/kwh, vi betaler nærmere 1,30/kwh med nettleie før vi tar med fastledd.

Husk og mange kjører effektive EL biler nå som lader under forbruket til husstand, og vi må trekke av den tidligere sløsing med 20~30% effektive bensin og diesel motorer + frakt av drivstoff og pumpestasjoner.

Screenshot_20260831_191132_Chrome.jpg

Endret av Saltkorn
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (1 time siden):

En person som hevder at noe tyder på at noe kan være ulovlig... 

Har du bevisdin påstand om at både norgespris og redusert drivstoffavgift ER brudd på EUs direktiver, slik du hevdet her?

Etter å ha gitt deg muligheter til å dokumentere påstanden, og du fortsatt feiler så  jeg konkludere med at du bare forsøker å endre på din opprinnelige påstand for å rømme fra det du egentlig påsto, fordi det rett og slett var pisspreik.

Hverken finansministeren eller ESA er noen hvem-som-helst.
Flisespikkeriet ditt forteller oss bare at argumentene dine ikke holder mål.

Da AP ble presset til å innføre Norgespris og avgiftslette på drivstoff, havnet partiet i en alvorlig spagat mellom Brussel og Stortinget.
Etter noen måneder med «bearbeiding» av velgermassen vinner tydeligvis Brussel…..

Endret av Vokteren
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Norges pris gjør at vi betaler høy pris hele tiden for strømmen som gjerne har en kostpris på 10-15øre pr kwh. Det gjør at vi slipper å lage mat vaske klær osv om natten og må betale overpris når strømmen er billig

Det jeg ikke forstår er hvordan omfordeling gjennom døgnet som norgespros forhindrer skal ha noen påvirkning på magasinfyllingen? Vi bruker omtrent det samme enten vi vasker klærne om natten eller lader elbilen når vi er på jobb i stedet for hjemme?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 hours ago, Snikpellik said:

Meget god journalistikk.

NRK har gjort undersøkelser som viser at strømforbruket økte kraftig like etter Norgespris ble innført. Dette er enkelt og greit fakta, ikke "skyld".

Videre peker de på vær som fører til lav vannstand, og eksport slik du gjør. De understreker at nettoeksporten i år er den klart laveste på årevis.

Ser ikke helt problemet, hva som er "propaganda" eller hva som er galt med å forklare årsakene slik NRK gjør.

Langt nede i artikkelen finner man setningen "Årets nettoeksport tilsvarer det økte forbruket blant husholdningene i Sør-Norge." Er ikke da eksport en eksakt like stor grunn til den lave fyllingsgraden som Norgespris? Hvorfor er da nesten hele artikkelen om hvor fælt Norgespris er?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
FrihetensRegn skrev (22 minutter siden):

Ellers har høye strømpriser negative utslag på økonomien generelt, med tanke på inflasjon og renter, som med all annen energi. Strøm og diesel er de som betyr mest når det kommer til energi og dens påvirkning på landets økonomi.

Da er det jo veldig bra at overgangen til elbiler senker drivstoffkostnadene og dermed reduserer inflasjon og renter. Selv uten strømstøtte og norgespris blir det langt billigere enn bensin og diesel. I fjor ble det satt ny rekord i salget av både elektriske personbiler, varebiler og lastebiler. El-trenden har blitt en hel folkebevegelse som bidrar til redusert inflasjon.

ZiggyStar skrev (21 minutter siden):

Sikkert, som med all mat - den ene tingen vi hadde som var rimelig var strøm.

Sammenligningen var at vi er i toppsjiktet på konsum av både melk og strøm.

Hvorfor snakker du i fortid om billig strøm? Er ikke 40 øre + eventuell mva sinnsykt billig strøm? Hvis du ser på årsprisene før støtteordningene kom så har det sjeldent vært så billig. De få gangene det har skjedd så har det vært ekstreme mengder nedbør med trasig våte somre. Nå får du samme lave pris på tross av en tørr sommer i sør og egentlig ganske tørt helt fra januar 2026 til nå.

Vi er i europatoppen på konsum av noen utvalgte varer. Andre land er i europatoppen på andre ting. Alle har nok sine ting de er i topp på. Hva så?

• Liker 3
Skrevet
Salvesen. skrev (51 minutter siden):

Ja når strømstøtten kom hadde jeg 0 incentiv for å skru ned tempen på min. Mye arbeid for å spare ører pr dag. Var helt uaktuelt. Før dette skrudde jeg den alltid ned.

Jeg har strømstøtte men den er ikke flat. Derfor har jeg incentiv til å sjekke prisen og eventuelt justere termostater, velge tidspunkt for lading av elbil etc. Norgesprisen er flat og gir 0 incentiv. Det er trolig prisdrivende i seg at folk ikke har noe incentiv til å flytte forbruk. Denne prisdrivingen kommer på toppen av prisdrivingen fra at totalforbruket har økt med 5% hos norgespriskundene. I tillegg kommer de langsiktige effektene av manglende investering i solceller, varmepumper og andre energispare-tiltak. Norgespris har altså skapt tre overlappende prisdrivende effekter. Norgespris var et feilskjær!

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Da er det jo veldig bra at overgangen til elbiler senker drivstoffkostnadene og dermed reduserer inflasjon og renter. Selv uten strømstøtte og norgespris blir det langt billigere enn bensin og diesel. 

Enda en grunnløs påstand.
Norgespris ble hasteinnført etter at strømprisene gikk til himmels:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/energiministeren-en-helt-jaevlig-situasjon/4460403

Til vinteren kan prisen bli enda høyere pga eksporten tidligere i år. Da er det billigere å kjøre diesel eller bensin.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Vokteren skrev (15 minutter siden):

Hverken finansministeren eller ESA er noen hvem-som-helst.
Flisespikkeriet ditt forteller oss bare at argumentene dine ikke holder mål.

Da AP ble presset til å innføre Norgespris og avgiftslette på drivstoff, havnet partiet i en alvorlig spagat mellom Brussel og Stortinget.
Etter noen måneder vinner tydeligvis Brussel…..

Enig i at de ikke er «hvem som helst».

Samtidig må du erkjenne at vi p.t. ennå ikke har blitt felt av EFTA / ESA eller andre lignende forbund. 

Og man er tross alt uskyldig inntil det motsatte er bevist. 

Ergo: per i dag er ikke NorgesPris ansett som ulovlig. 

Hvordan dette blir vurdert i morgen, vet jeg ikke. Kanskje får Støre rett? Men det kan vi virkelig ikke inkludere med nå i dag! 

PS: Norge er ikke de neste som har tatt grep for å hjelpe egen befolkning mot de skyhøye energi-prisene. 

Spoiler

Land / Region Strømtiltak Gasstiltak Drivstofftiltak Målrettet støtte / Avgifter
Norge • Strømstøtte: Staten dekker 90 % over et gitte terskelnivå per time.
• Fastpris (Norgespris): Valgfri fastprisordning til ca. 40 øre/kWh (ekskl. mva).
  • Begrensede direkte drivstoffsubsidier • Kutt/reduksjon i MVA på nettleie.
• Målrettede utbetalinger og forsterket bostøtte i kriser.
Tyskland • Strømprisbrems: Subsidiert pris opp til 80 % av historisk forbruk.
• EEG-avgiften på strømregningen ble permanent fjernet.
• Gassprisbrems: Subsidiert gasspris opp til 80 % av historisk forbruk. • Midlertidige kutt i drivstoffavgifter.
• Subsidierte kollektivbilletter i krisepetioder.
• Målrettede engangsutbetalinger (Energiegeld) til studenter, pensjonister og lavinntektsgrupper.
Frankrike • Pristak (Bouclier tarifaire): Statlig tak på årlig prosentvis prisøkning for strøm. • Pristak på årlige prisøkninger på gass for husholdninger. • Statlig rabatt per liter på bensin og diesel ved pumpene i utvalgte perioder. • Direkte energisjekker (Chèque énergie) til lavinntektsfamilier.
• Redusert el-avgift (TICFE).
Spania & Portugal • Den iberiske gassmodellen: Pristak på gass brukt til el-produksjon for å presse ned samlet strømpris. • Subsidiering og priskontroll på gass i el-markedet. • Direkte statlig rabatt (per liter) på drivstoff ved fylling for private og bedrifter. • Drastisk MVA-kutt på strøm (ned til 5 % i perioder).
• Målrettet skattekutt for sjekk av sårbare husholdninger.
Storbritannia • Pristak (Energy Price Cap): Makstak fastsatt av myndighetene (Ofgem) for standard årlige energiregninger. • Inkludert i den samlede Energy Price Cap-modellen for husholdninger. • Kutt i drivstoffavgift (Fuel Duty) med 5 pence per liter. • Målrettet kontantstøtte til lavinntektsfamilier, uføre og pensjonister.
• Redusert MVA (5 %) på energiregninger.
Polen & Øst-Europa • Prisfrys / Pristak: Frys av forbrukerpriser på strøm opp til visse forbruksgrenser (Polen/Tsjekkia/Ungarn). • Regulert pristak på gass til husholdninger og offentlige instanser. • Midlertidige kutt/fjerning av drivstoffskatt og MVA (f.eks. Polen).
• Maksimalpris på pumpe (Ungarn/Slovenia).
• Kutt i MVA på basisvarer og energi (f.eks. Polens anti-inflasjonsskjold).
• Målrettet oppvarmingsstøtte.

• Innsiktsfullt 4
Skrevet
Simen1 skrev (48 minutter siden):

Man kutter ikke i klimautslipp for estetikkens del. Man gjør det fordi det har reell påvirkning på klima. 

Så du tror at gassen som brennes på Melkøya i dag ikke vil bli brent andre steder ?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...