Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

 

Problemet med å ta utdanning via memes er at det man lærer er feil.

Skulle likte å se noen møte opp til eksamen i fysikk muntlig og referere memes :lol:

 

 

Jeg så en film for noen år siden der en av karakterene var flere tusen år gammel. Tror det var en dokumentar.

Så karakteren tilfeldigvis også ut som en tiåring?

Og var det en japansk serie?

Relevant TVtropes-artikkel.

 

 

Nei, det var denne filmen: http://www.imdb.com/title/tt0756683/?ref_=nv_sr_2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lol, hva enkelte kan få seg til å skrive... Det ville jo vært enormt oppsiktsvekkende hvis noen fra middelalderen faktisk var i live.

 

 

Festus, du er vel enig med det under?

 

lol, hva enkelte kan få seg til å skrive... Det ville jo vært enormt oppsiktsvekkende hvis noen fra det tjueførste århundre mente jorden var flat.

Lenke til kommentar

Jeg så en film for noen år siden der en av karakterene var flere tusen år gammel. Tror det var en dokumentar.

 

Så det er aldeles ikke utenkelig at Festus er noen hundre år gammel.

 

Edit: The Man from Earth het filmen. Meget interessant.

 

Edit2: Finner det også lite trolig at en person som hevder å være en eldre kvinne skrive "lol"

 

I linken din står det at filmen er drama/fantasy. 

 

Var i tvil om å skrive "lol", men er ikke eldre som i 70-årene heller. Og jeg tror helt sikkert at de som bruker internett i den alderen også, kan plukke opp uttrykk fra de yngre. 

 

Og det er laaangt mer sannsynlig at jorda er flat, enn at noen fra middelalderen er i live. Er dere helt rusk? 

 

Nyttig mental øvelse:

 

https://betanews.com/wp-content/uploads/2014/12/2earthkill-600x600.png

Lenke til kommentar
Hvilke fakta har du som sier at folk ikke kan bli over 500 år gamle?

 

Så hvilke fakta har jeg som sier at folk ikke kan bli over 500 år gamle?? Folk ler av Bibelen fordi flere nådde slike høye aldre i Det Gamle Testamentet. Og nå går jeg ut fra du er åpen for det som er fortalt om Metusalem og de andre?

 

Det er mulig å tolke Enoks bok slik at portene for sola og månen nummereres ifra verdens ende, som her. Dette kan stemme med bibelordet om at det er reist et telt for sola ved verdens ende, og at den kommer ut derfra som en brudgom fra sitt kammer, som gleder seg som en helt til å løpe sin bane. Jeg er ofte litt treig, så har kun vært i stand til å forestille meg porter på sidene av kuppelen. Og ikke delvis over, som her. (At de på ISS har en cupola (kuppel) der de går for å se på globusjorda, tyder på at de spotter den flate verden.)

 

35600_78Esmmxq.jpg

 

http://www.blogtalkradio.com/fallenangelstv/2015/09/26/the-flat-earth-as-key-to-decrypt-the-book-of-enoch-ii

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvilke fakta har du som sier at folk ikke kan bli over 500 år gamle?

 

 

Så hvilke fakta har jeg som sier at folk ikke kan bli over 500 år gamle?? Folk ler av Bibelen fordi flere nådde slike høye aldre i Det Gamle Testamentet. Og nå går jeg ut fra du er åpen for det som er fortalt om Metusalem og de andre?

 

Jeg er åpen for alt hvor det finnes fakta. Dersom du har fakta som understøtter at folk kan bli 500 år gamle så skal jeg være den første til å være enig i at det kan skje.

 

Siden du ikke ga noen slike i svaret ditt, skal jeg lese fra det at du ikke har noe slikt?

 

PS: At det står i en bok er verken fakta eller bevis. Hint: Det gjelder både lærebøker og bibler.

Lenke til kommentar

Så hvilke fakta har jeg som sier at folk ikke kan bli over 500 år gamle?? Folk ler av Bibelen fordi flere nådde slike høye aldre i Det Gamle Testamentet. Og nå går jeg ut fra du er åpen for det som er fortalt om Metusalem og de andre?

Jeg har en alternativ forklaring:

I subtropene er det stort sett to tilstander for været: regntid eller ikke regntid.

Regntiden kommer en gang per runde rundt sola, det kan godt hende at man målte alderen i antall fullmåner, avlinger, eller at hvert år varte like lenge som regntiden i antall dager.

 

De arabiske tallene var forøvrig ikke oppfunnet da Bibelen ble skrevet, i de originale skriftene står det nok romertall eller noe lignende arkaisk, kort sagt var det svært begrenset hvor mye de kunne gjøre med matematikk på den tiden.

 

Hvis vi antar at de regnet et år som månesykluser (59 dager) vil for eksempel 500 "Bibel-år" bli 81 år, som er en mye mer realistisk alder.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Nå var det vel en video på forrige side fra vsauce som tok for seg flat jord. I den videoen viste den til en eller annen greker fra antikken som beregnet jordens størrelse basert på forskjellen på skyggen på to påler som var plassert i to forskjellige byer. Klarer de å beregne størrelsen på jorden vil jeg anta de klarer å telle hvor mange år man er.  Dette skjedde i tiden rundt bibelen ble nedtegnet.

 

Er det ikke flere i bibelen (gamle testamente) som ble tusener av år gamle? Abraham er en tror jeg. Ikke helt mulig vil jeg si, så det er gjort av en grunn.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvilke fakta har du som sier at folk ikke kan bli over 500 år gamle?

 

Så hvilke fakta har jeg som sier at folk ikke kan bli over 500 år gamle?? Folk ler av Bibelen fordi flere nådde slike høye aldre i Det Gamle Testamentet. Og nå går jeg ut fra du er åpen for det som er fortalt om Metusalem og de andre?

 

Det er mulig å tolke Enoks bok slik at portene for sola og månen nummereres ifra verdens ende, som her. Dette kan stemme med bibelordet om at det er reist et telt for sola ved verdens ende, og at den kommer ut derfra som en brudgom fra sitt kammer, som gleder seg som en helt til å løpe sin bane. Jeg er ofte litt treig, så har kun vært i stand til å forestille meg porter på sidene av kuppelen. Og ikke delvis over, som her. (At de på ISS har en cupola (kuppel) der de går for å se på globusjorda, tyder på at de spotter den flate verden.)

 

35600_78Esmmxq.jpg

 

http://www.blogtalkradio.com/fallenangelstv/2015/09/26/the-flat-earth-as-key-to-decrypt-the-book-of-enoch-ii

Den der modellen er like sannferdig som Pinocchio med lang nese.

Det er forlengst bevist at det er midnattssol på Antarktis. Vennligst juster modellen så dette passer inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var det vel en video på forrige side fra vsauce som tok for seg flat jord. I den videoen viste den til en eller annen greker fra antikken som beregnet jordens størrelse basert på forskjellen på skyggen på to påler som var plassert i to forskjellige byer. Klarer de å beregne størrelsen på jorden vil jeg anta de klarer å telle hvor mange år man er.  Dette skjedde i tiden rundt bibelen ble nedtegnet.

 

Er det ikke flere i bibelen (gamle testamente) som ble tusener av år gamle? Abraham er en tror jeg. Ikke helt mulig vil jeg si, så det er gjort av en grunn.

Det var Eratosthenes som beregnet omkretsen på jorden til å være omtrent 252 000 stadier.

Selv om man klarte å beregne slike tall var det ikke enkelt eller greit å bruke matematikk i dagliglivet i oldtiden:

VII makrell til V sestertier per makrell blir XXXV sestertier.

De hadde ikke brøker, potenser, kalkulus, likninger, eller N-tall-systemer. Ikke undervurder hvor mye titallssystemet hjelper deg i matematikk.

 

Poenget mitt var uansett at det ikke er sikkert et år i oldtidens Egypt var 365 dager, rett og slett fordi de fire årstidene ikke eksisterer der nede. Abraham ble 175, faren Tarah ble 205, da Abraham la ut på reise var han visstnok 75.

Hva er mest realistisk:

  • At Abraham ble 175 år gammel, og eldre enn det lengstlevende mennesket noen gang, mens faren ble 30 år eldre enn det igjen?
  • Eller at de regnet to "år" mellom hvert "år" med regntid, så Abraham i virkeligheten var 33 år da konen Sarai på 30 ble gravid (som faktisk ville vært veldig sent), 58 da han døde, og faren ble 68?
  • En tredje mulighet er at alderen til Abraham, Noah, og så videre ble kraftig overdrevet for å få de til å se ut som overmennesker fordi de var etterkommere av Adam og Eva.

 

Selv i dag er det ubehagelig få som har forståelse for tall og betydningen av dem (spør du mannen på gata om 20% avslag på 5000 kr får du ikke nødvendigvis 4000 kr som sluttsum), tror du virkelig at forståelsen var bedre for 2500 år siden?

Lenke til kommentar

Hvis kuppelen over jorda ikke er rund, kan den gi gjenspeilinger. Kanskje hvis den er rund også. 

 

I historien om Abraham og Sara er det et poeng at hun lo litt da de fikk vite at de skulle bli foreldre, og det ville hun neppe ha gjort hvis hun var 29. 

I henhold til et bibelsk syn var menneskene i århundrene etter Adam og Eva mer robuste, fordi deres nære forfedre hadde spist av Livets tre som ga dem evig liv. Og siden har menneskeheten forfalt og falt mer i synd og forbannelser, så vi som lever nå i 2018 er virkeiig elendige...?

Dette er i tilfelle et syn som er i konflikt med det synet at vitenskapen er like ved å gjøre oss til en slags guder.

Folk ønsker gode nyheter, det er klart. 

 

Da må jeg bare beklage... Beklager 1) for å linke til et juletre i april, og Beklager 2) for at jeg ikke trodde det var bilder av byer som var opp-ned. Her må jeg bare legge inn årene, altså....

 

Endret av festus haggen
Lenke til kommentar

I historien om Abraham og Sara er det et poeng at hun lo litt da de fikk vite at de skulle bli foreldre, og det ville hun neppe ha gjort hvis hun var 29.

Å bli førstegangsmor i en alder av 30 år ville vært ekstremt uvanlig for et gift par i år 1000 før Kristus.

Jeg har ikke sjekket tallene, men jeg vil tippe at førstegangsfødende mødre på den tida var stort sett i slutten av tenårene eller begynnelsen av 20-årene.

Lenke til kommentar

@Noreng. 

 

Jeg tror at det er noe som har gjort at de blir beskrevet som eldre enn det vi i dag forstår er mulige levealder. Legger man historiske tall som grunnlag vil det være naturlig at gjennomsnittlig levealder ville være en eller annen plass rundt 30-40 år, mest sannsynlig nærmere 30 enn 40. Du kommer med flere mulig forklaringer som kan være en mulig løsning.

 

Å telle seg frem til alder, hvis man har årstider, burde være mulig selv med romertall og begrensede matematiske kunnskaper. Matematikk var i grunn utviklet nok til å kunne holde styr på personers alder. Kilde

Lenke til kommentar

Hva er mest realistisk:

  • At Abraham ble 175 år gammel, og eldre enn det lengstlevende mennesket noen gang, mens faren ble 30 år eldre enn det igjen?
  • Eller at de regnet to "år" mellom hvert "år" med regntid, så Abraham i virkeligheten var 33 år da konen Sarai på 30 ble gravid (som faktisk ville vært veldig sent), 58 da han døde, og faren ble 68?
  • En tredje mulighet er at alderen til Abraham, Noah, og så videre ble kraftig overdrevet for å få de til å se ut som overmennesker fordi de var etterkommere av Adam og Eva.

Korleis forklarar du isåfall at Metusalem vart 969 år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...