Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

I en latterlig konspirasjonsteori som "jorden er flat" kan det være vanskelig å skille mellom satire og de som tror på fabelen om jordens flathet. Det blir enda mer komplisert når enkelte av de som tror på en slik konspirasjonsteori aktivt benytter seg av satiren i sin argumentasjon. Det blir fort grøtete, trist og litt lattermildt.

 

Jeg vil nok si at skolen har gjort noen feil hvis man klarer å komme seg gjennom denne og samtidig tror at jorden er flat. Selvsagt med unntak for div. diagnoser m.m.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så:

Påstand 1: Jorden er flat fordi mikrobølger må ha fri sikt (ikke reflektere via noe)

Påstand 2: Satelitter finnes ikke fordi mikrobølger reflekteres i atmosfæren fra bakketårn.

 

Begge disse kan helt umulig være sanne. Mikrobølger kan ikke både reflektere og ikke reflektere.

 

Reflekteringen fra et tilfeldig fjell vil være tilfeldig, og dermed ubrukelig. I videoen om satelitter som peker opp mot kuppelen blir det sagt at forskerne finner nøyaktige punkter å sikte etter. De peiler seg inn. 

 

Det er sikkert morsomt å linke til en tekst som sier at flatjordere ikke tror på Australia. Men Australia kan tvert imot være et argument for at Nordpolen er verden sentrum. Siden urinnvånerne i Australia helt tydelig var isolerte i svært lang tid. Og neppe kan ha bodd i verdens sentrum. I eldre tid har det nok vært mer land mellom Australia og Thailand, men som nå er oversvømt. 

Lenke til kommentar

Jeg har hørt rykter om at det fantes båter og flåter i gamle dager som hadde plass til mennesker.

 

Greit nok at kontinenter har beveget seg (i geologisk tidsperspektiv), men i løpet av menneskets tid har det nok ikke vært de helt store bevegelser. Unntak er f.eks landbroen mellom Alaska og Russland, men det har mer med sjønivået og dets endringer.

 

En pol vil i utgangspuntet aldri kunne være et sentrum. Den er i grunn lengst vekk fra alt mulig. Sentrum vil kunne være, på en klode, der hvor distansen er lik mellom de to polene. La oss kalle denne imaginære linja ekvator. På en flat jord vil det i grunn heller ikke være behov for en pol så hvorfor har vi to? Og hvordan forklares det at begge to er kalde plasser.

 

Hvis nordpolen er en flat jords kart senter, hvordan forklares det at den gjennomsnittlige temperaturen stiger med økningen i omkretsen på en imaginær cirkle med radius ut fra polpunktet?

Lenke til kommentar

Det er sikkert morsomt å linke til en tekst som sier at flatjordere ikke tror på Australia. Men Australia kan tvert imot være et argument for at Nordpolen er verden sentrum. Siden urinnvånerne i Australia helt tydelig var isolerte i svært lang tid. Og neppe kan ha bodd i verdens sentrum. I eldre tid har det nok vært mer land mellom Australia og Thailand, men som nå er oversvømt.

Hva med indianerne og inuittene i Nord-Amerika? De ble "oppdaget" bare noen århundrer før aboriginerne, som i det store og hele ikke er en voldsom forskjell sammenlignet med resten av verden.
Lenke til kommentar

I en latterlig konspirasjonsteori som "jorden er flat" kan det være vanskelig å skille mellom satire og de som tror på fabelen om jordens flathet. Det blir enda mer komplisert når enkelte av de som tror på en slik konspirasjonsteori aktivt benytter seg av satiren i sin argumentasjon. 

 

Jeg kunne ikke ha gjettet at det var en parodi..

 

Det er tilsynelatende folk på begge sider som tar den alvorlig, idiotforklaringene flyr, sikkert til opphavsmennenes store glede. Det kan selvsagt være troll bait, om man antar at FE'ere flest er troll. (Det er derfor jeg ikke bryr meg som mye om debatter som denne. Er dog glad for at noen gjør det, så ikke for mange går på limpinnen...)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Så:

Påstand 1: Jorden er flat fordi mikrobølger må ha fri sikt (ikke reflektere via noe)

Påstand 2: Satelitter finnes ikke fordi mikrobølger reflekteres i atmosfæren fra bakketårn.

 

Begge disse kan helt umulig være sanne. Mikrobølger kan ikke både reflektere og ikke reflektere.

Reflekteringen fra et tilfeldig fjell vil være tilfeldig, og dermed ubrukelig.

 

Jeg aner ikke hva det har med saken å gjøre.

 

I videoen om satelitter som peker opp mot kuppelen blir det sagt at forskerne finner nøyaktige punkter å sikte etter. De peiler seg inn.

Jeg vet ikke hvilken video du sikter til, men jeg kan med sikkerhet si at rent geometrisk vil dette være umulig. Men for all del - hvis meg gjerne hvordan dette magiske stykket geometri gjøres.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva med indianerne og inuittene i Nord-Amerika? De ble "oppdaget" bare noen århundrer før aboriginerne, som i det store og hele ikke er en voldsom forskjell sammenlignet med resten av verden.

 

 

Nå nevnte ikek nylig at det var en forbindelse mellom områdene tidligere. Senere kan de ha blitt atskilt fra oss av det kalde Alaska, og av at landbroen forsvant. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Beringia

 

Det er sikkert naivt å tro på det såkalte "Old buddhist map" , som skal være flere tusen år gammelt. Men sannelig, på det kartet ser vi en slik landbro som omkranser Nordpolen. 

 

Når ikek skriver at en pol ikke er nødvendig på en flat jord, hva slags antagelse er det?

Flere flatjordere mener at den flate jorda kan være et batteri eller en klokke. 

Trenger ikke en klokke noe sentrum for viserne?

 

Det kan være at sydpolen ikke er et konkret punkt, men en pol som omkranser hele den antarktiske sirkelen. Eller det er ikke noen sydpol. Et kompass behøver bare peke mot nord, hvis det er retningen nord som styrer kompasset. Pila mot syd følger automatisk med pila mot nord. 

Lenke til kommentar

 

Jeg fatter ikke hvordan det er mulig, tre type mennesker som lever i en egen verden med merkelig virkelighetsoppfatning er pedofile, religiøse og alternativ folket.

 

Og på hver sin måte i større eller mindre grad utgjør de også en fare for andre utenfor den boblen de lever i.

 

Du mente innenfor boblen nå? :rofl:

 

Det skjer da at de stikker trynet ut i gatebildet også...

Lenke til kommentar

 

Hva med det sære dyrelivet som kun finnes der?

Det står ikke noe om kenguruer og nebbdyr og koalaer i Bibelen, så da finnes de ikke.

 

Sikker? Den Fantasy boka er omskrevet flere ganger.

 

Og hvorfor er flere av løvene foran arken på bildene begge hanner? Virker lite logisk.

Lenke til kommentar

 

 

Hva med det sære dyrelivet som kun finnes der?

Det står ikke noe om kenguruer og nebbdyr og koalaer i Bibelen, så da finnes de ikke.

 

Sikker? Den Fantasy boka er omskrevet flere ganger.

 

Og hvorfor er flere av løvene foran arken på bildene begge hanner? Virker lite logisk.

 

 

Hysj, du kan såre de homofile med slike kommentarer. De fikk sikkert prøverørs-løveunger, ikke bry deg med det :)

Lenke til kommentar

 

Hva med indianerne og inuittene i Nord-Amerika? De ble "oppdaget" bare noen århundrer før aboriginerne, som i det store og hele ikke er en voldsom forskjell sammenlignet med resten av verden.

 

 

Nå nevnte ikek nylig at det var en forbindelse mellom områdene tidligere. Senere kan de ha blitt atskilt fra oss av det kalde Alaska, og av at landbroen forsvant. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Beringia

 

Det er sikkert naivt å tro på det såkalte "Old buddhist map" , som skal være flere tusen år gammelt. Men sannelig, på det kartet ser vi en slik landbro som omkranser Nordpolen. 

 

Når ikek skriver at en pol ikke er nødvendig på en flat jord, hva slags antagelse er det?

Flere flatjordere mener at den flate jorda kan være et batteri eller en klokke. 

Trenger ikke en klokke noe sentrum for viserne?

 

Det kan være at sydpolen ikke er et konkret punkt, men en pol som omkranser hele den antarktiske sirkelen. Eller det er ikke noen sydpol. Et kompass behøver bare peke mot nord, hvis det er retningen nord som styrer kompasset. Pila mot syd følger automatisk med pila mot nord. 

 

 

En landbro er en beskrivelse av et område mellom to landområder som nå er adskilt av vann f.eks et stred som Behringsstredet mellom USA og Russland. I menneskets tid har havet gått opp og ned i høyde og det har medført at enkelte områder som i dag er under vann tidligere var mulig å forsere. Havet mellom Alaska og Russland er grunt og dermed var det mulig for mennesker å forflytte seg mellom Eurasia og det Amerikanske kontinent. Doggerbank i Nordsjøen er et annet område hvor det før var folk, men nå ligger under vann "midt på havet". 

 

Dette har intet med kontinentenes bevegelse som skjer i geologisk tid (over svært mange hundretusener om ikke millioner av år). For eksempel. Avstanden mellom Island og Norge øker med rundt 10 cm i året siden vi er på to forskjellige teutoniske plater som frastøter seg hverandre. Enkelt forklart magma kommer opp og lager ny jordskorpe mellom kontinentene. Hvis jeg var korrekt med kalkulatoren så øker distanse mellom Norge og Island med 100 meter på 1 million år. Selvsagt vil det noen steder skje fortere, men i menneskelig tid (siste 2-3 millioner år for å være på den sikre side) tror jeg det ikke har vært store bevegelser i kontinentene som vi kjenner dem i dag og dermed har det ikke hatt spesielt mye innflytelse på menneskets spredning til verdens kontinent.  (Se edit på bunn av innlegg).

 

Når jeg skriver at en flat jord ikke trenger en pol er det fordi en pol er en betegnelse av to punkt på en sfære. For å sitere Store Norske Leksikon:

 

 

Ved pol for en storsirkel på en kule forstås hvert av endepunktene av en diameter i kulen vinkelrett på storsirkelens plan.

Jordens akse, som er jorddiameteren vinkelrett på ekvators plan, skjærer jordoverflaten i Nordpolen og Sydpolen.

 

Det er ingen antagelse. En pol, som definert ovenfor, er umulig på en flat jord. Der vil det ikke være endepunkter av en diameter i kulen vinkelrett på storsirkelens plan. De forutsetter en sfære og dermed vil det ikke kunne brukes. Her gikk du gjennom tynn is. Hvorfor du blander inn batteri med elektrisk polaritet og en klokke som ikke har noe slikt (annet enn et batteri) skjønner jeg ikke. Det har ingen sammenheng med hverken en flat jord eller en sfære jord. 

 

En klokke trenger ikke et midtpunkt for viserne. Det er en mye brukt illustrasjonsmåte, men kan fint gjøres på andre måter. Den måte stammer vel fra solur.

 

Dine betraktninger om Sydpolen og antartika er også feilaktige. Sydpolen er et enkelt punkt med basis i SNL definisjonen ovenfor. Dermed kan ikke en pol omkranse et areal.

 

Det hadde vært hyggelig om du kunne tatt deg tid til å tenke gjennom og mine svar og spørsmål i dette og forrige innlegg. Jeg tror det ville vært opplysende for deg.

 

edit: jeg gjorde en feilkalkulering i et av mine eksempler og bommet grovt. Takk til tom waits for alice for korreksen. 100 meter skulle blitt 100 kilometer. En liten flau en. Ovenstående argument faller igjennom i nåværende form. Jeg lar det stå for nå så får jeg se om jeg gir meg selv et tilsvar.

Endret av ikek
Lenke til kommentar

 

Hva med det sære dyrelivet som kun finnes der?

 

 

Ha. De har jeg sett i dyreparker i den virkelige verden også. Så sikkert lånt ut fra en slik...  :wee:

 

Geir :)

 

 

Er det de dyreparkskuespillerne dere snakker om nå?

Organisasjonen som prøver å gi "Australia" troverdighet over hele verdensflaten har egne dyreparker for å lure oss alle.

 

Jeg har forøvrig sett dem i dyreparker jeg også.. og jeg fanget et bilde av en som hadde drikkepause.

Og ja, det er egentlig ganske latterlig når man kjenner sannheten.

 

5b24d7ba65ba563ba5acf3944d22b074--koala-

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis Australia er fake, hvor fikk de tak i dyreartene som er spesifikke til Australia?

 

Hvis de er genmanipulerte. Kan ikke de samme personene lage Jurasisk Park? Det hadde vært flott å se en dinosaur.

Pingvinene er selvfølgelig en konspirasjon fra HMKG

 

Dette vet jeg fordi jeg gjorde førstegangstjenesten i HMKG, og luktet ugler i mosen :wee:

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...