Vokteren Skrevet 31. august Skrevet 31. august Simen1 skrev (17 minutter siden): - Ingen av linkene bekrefter at norgespris er brudd på EUs direktiver - Ingen av linkene bekrefter at reduksjonen i drivstoffavgiftene er brudd på EUs direktiver 0/2 Er det noe vits å spørre på nytt om du kan dokumentere påstandene dine? Eller kan jeg bare konkludere med at du prater tull? Leser du ikke kilder ? Sitat: Dialog med Esa tyder så langt på at avgiftskuttene for drivstoff er ulovlig statsstøtte, ifølge finansminister Jens Stoltenberg. 1 2
Salvesen. Skrevet 31. august Skrevet 31. august FrihetensRegn skrev (1 time siden): Avtaler som aldri burde vært signert. Det er fortsatt signerte avtaler... Det overholder man om en er oppegående. 3
Simen1 Skrevet 31. august Skrevet 31. august likferd skrev (1 time siden): Propaganda er å manipulere informasjon for å forme tanker i samfunnet. For eksempel presenterer NRK tall på at strømeksporten i år er lavere enn tidligere år, og antyder derfor at det ikke er eksport som er grunnen til lav vannstand. Dette er meningen de ønsker å forme. Disse konkrete tallene er ikke en mening. De er saklig datagrunnlag. At du tillegger de meninger for å legge fram fakta får stå for din egen regning. Som forklart lengre opp her har sør-Norge og Midt-Norge produsert nesten nøyaktig like mye kraft som de har forbrukt i år. Nettoeksporten på stusselig lave 3,1 TWh i 2026 stammer altså fra overskuddet i Nord. Det matcher med saklige data for produksjon og forbruk i region nord. likferd skrev (1 time siden): Problemet er bare at hvert år siden vi begynte med vannkraft, har magasinene blitt tappet ned på høsten og vinteren, for så å bli fylt opp igjen på våren og sommeren når snøen smelter. Når NRK derfor viser til strømeksporten hittil i år, som er halvparten av en slik syklus, er det dypt urederlig. Magasinene ble nemlig tappet ned i fjor, og i fjor var det rekordeksport. Det som har skjedd hittil i år er at de ikke har fylt seg opp igjen. Grunnen til lav vannstand er at de i profittens navn tapper ned rubbel og bit, siden de tjener mer penger til mer knappet det blir. Dette er feil. Grunnen til at det var mye netto eksport i fjor var at det var netto stort overskudd av vann i magasinene. Fyllingsgraden ved utløpet av 2025 var faktisk over medianen (grønn linje) og det var ca 17 uker tid til intern balansering før sesongens minimumspunkt. Det så altså bra ut per utgangen av 2025. Legg merke til rekordmengdene med vann første halvår 2025. Der har du årsaken til den usedvanlig høye eksporten første halvår. Forklaringen din om lav vannstand og "tapper ned rubbel og bit" blir gjort skam på av skikkelige saklige data. Når du i det ene avsnittet går beinhardt ut mot propaganda og i neste presterer noe så faktuelt misvisende som dette så blir det nærmest tragikomisk. 4 2
Cyrio Skrevet 31. august Skrevet 31. august Vokteren skrev (38 minutter siden): Dialog med Esa tyder så langt på at avgiftskuttene for drivstoff er ulovlig statsstøtte, ifølge finansminister Jens Stoltenberg. "Frukt er usunt for deg forteller ansatt i godteributikken som gjerne vil utvide bedriften" 1
ZiggyStar Skrevet 31. august Skrevet 31. august 2 hours ago, WiiBoy said: 100% bullshit! Det er så dumt at finnes knapt ord. SELVFØLGELIG er det mye, mye sløsing med strøm. Å snakke om sløsing av strøm blir like dumt som å si at vi i Norge sløser med melk, siden vi drikker mye melk og er priset slik at vanlige folk kan kjøpe det. Det er en 100% ferskvare, markedet er åpent og folk betaler for den og den er til og med ren og fornybar. Hva strømmen bruker en kjøpt vare til er opp til de. Gjerne her propaganda kommer inn, man prøver å late som om energi er en knapp ressurs vi tapper Private kunder har alltid hatt øvre begrensinger på strømforbruk sånn de ikke plutselig kan drive "business" så enkelt på en privat avtale, mens storkonsumere i form av bedrifter har hatt egne avtaler. 3 5
Snikpellik Skrevet 31. august Skrevet 31. august Neptun1 skrev (49 minutter siden): Arbeiderpartiets Rikskringkasting fornekter seg ikke. Dette boomer-på-Facebook-i-2014-utsagnet står seg jo ganske dårlig ettersom det var Arbeiderparti-regjeringen som innførte Norgespris. 7 2
Simen1 Skrevet 31. august Skrevet 31. august (endret) Vokteren skrev (43 minutter siden): Leser du ikke kilder ? Sitat: Dialog med Esa tyder så langt på at avgiftskuttene for drivstoff er ulovlig statsstøtte, ifølge finansminister Jens Stoltenberg. En person som hevder at noe tyder på at noe kan være ulovlig... Har du bevis på din påstand om at både norgespris og redusert drivstoffavgift ER brudd på EUs direktiver, slik du hevdet her? Etter å ha gitt deg muligheter til å dokumentere påstanden, og du fortsatt feiler så må jeg konkludere med at du bare forsøker å endre på din opprinnelige påstand for å rømme fra det du egentlig påsto, fordi det rett og slett var pisspreik. Endret 31. august av Simen1 1
Simen1 Skrevet 31. august Skrevet 31. august (endret) ZiggyStar skrev (12 minutter siden): Å snakke om sløsing av strøm blir like dumt som å si at vi i Norge sløser med melk, siden vi drikker mye melk og er priset slik at vanlige folk kan kjøpe det. Beklager på forhånd at jeg biter på den avsporingen. Norge har en av Europas høyeste melkepriser. Spoiler Takk til norske datasenter og sikkert noen tonn norsk vann for hjelpen med å utarbeide tabellen. .. men fortell meg gjerne om de landene som har priset melk sånn at vanlige folk ikke kan kjøpe det? For det var vel poenget ditt å hevde at melk er priset sånn at vanlige folk kan kjøpe det i Norge - i motsetning til noen andre land? Endret 31. august av Simen1 1 1
Sjokolade1 Skrevet 31. august Skrevet 31. august Det er ekstremt fascinerende å se hvor mange som ønsker seg høyere strømpriser. Personlig synes jeg Norgespris-prisen er mer enn nok. Det er ikke en fastpris per måned, men en fastpris per kWh. Det er fortsatt penger å spare på å bruke mindre strøm. Jeg forstår svært godt argumentet med at det burde være insentiver for å flytte forbruk unna toppene. Jeg brukte en god del penger på smarthusløsninger for å automatisere dette, før Norgespris ble lansert. Men når spotprisen knapt har vært under Norgespris i hele år, så takker jeg pent nei til å gå tilbake som før. Jeg foreslår at vi innfører "Betal-hva-du-ønsker-pris". Så vil dette åpenbart løse seg og jevne seg fint ut med de som gjerne vil betale mer, og de som helst vil betale mindre. 2
wampster Skrevet 31. august Skrevet 31. august Ut i fra vinklingen til NRK skjønner jeg at det heldigvis ikke bare er meg. Etter at jeg bestilte Norgespris har jeg hatt vinduene åpne om vinteren fordi strømmen er så billig. Nettleien er omtrent gratis den og. Da jeg dro til Spania i mai/juni satt jeg alt på fult også, er så billig uansett. Fint å se at andre som har Norgespris gjør det samme. Har det likt med det "billige" drivstoffet vi har hatt siden april. Hender jeg bare kjører 20-40 mil ekstra hver dag fordi det er så billig. En grei måte for oss som ikke føler at 60% i skatt er nok å bidra litt ekstra på Alle skal med ❤️🤍 💙 1 1
Simen1 Skrevet 31. august Skrevet 31. august (endret) Apropos strømsløsing. Norske datasenter bruker noen kWh på å hjelpe meg igjen. De hevder at det selges rundt 7000 utendørs boblebad hvert år i Norge, ikke medregnet oppblåsbare eller bassenger. MSPA hevder å være Norges mest solgte boblebad med 211 408 solgte, men det står ikke hvor lenge de har holdt på, eller hvilken markedsandel de representerer. Datasentrene anslår også at det er ca 100 000 - 200 000 badstuer i norske boliger. Badstu og utendørs boblebad er sikkert helt nødvendig for at minstepensjonistene ikke skal fryse i hjel i -30 grader.. /s Dusj er selvsagt under enhver verdighet. Endret 31. august av Simen1 2 2
Sjokolade1 Skrevet 31. august Skrevet 31. august Simen1 skrev (4 minutter siden): Apropos strømsløsing. Norske datasenter bruker noen kWh på å hjelpe meg igjen. De hevder at det selges rundt 7000 utendørs boblebad hvert år i Norge, ikke medregnet oppblåsbare eller bassenger. MSPA hevder å være Norges mest solgte boblebad med 211 408 solgte, men det står ikke hvor lenge de har holdt på, eller hvilken markedsandel de representerer. Utendørs boblebad er sikkert helt nødvendig for at minstepensjonistene ikke skal fryse i hjel i -30 grader.. /s Dusj er selvsagt under enhver verdighet. Du ønsker deg et land hvor strømmen skal være så dyr at man ikke har råd til å bruke utendørs boblebad? 2
Simen1 Skrevet 31. august Skrevet 31. august Sjokolade1 skrev (2 minutter siden): Du ønsker deg et land hvor strømmen skal være så dyr at man ikke har råd til å bruke utendørs boblebad? Neida, slapp av. Jeg mener det burde være en menneskerett for minstepensjonister å kunne bruke utendørs boblebad i -30 grader. /s Hva konkret mener du er grensen for "for dyrt"? Og hvor ofte mener du minstepensjonistene bør ha råd til dette? Er det et problem om de bruker opp pengene på Tiedemans rød og langtidsmørnet indrefilet eller bør det også inkluderes i denne menneskeretten for ting som ikke skal være "for dyrt"? 1
FrihetensRegn Skrevet 31. august Forfatter Skrevet 31. august De som har råd til å kjøpe seg et utendørsbasseng eller boblebad bryr seg neppe om strømmen koster 30 øre eller 300 øre per kWt, det er gjerne de samme personene som har installert varmekabler i oppkjørselen og kjører ny elbil fra Porsche til 2 millioner. Å kjøre et boblebad én gang i uken midt på vinteren vil uansett ikke bruke mer enn ca. 60 kWt, omtrent det samme som å lade batteriet i Porschen opp ca halveis. De strømprisene derimot betyr mye for er bedrifter, spesielt de som bruker mye strøm og har lave marginer som for eksempel bakeri, samt barnefamilier med "vanlig inntekt" la oss si median industri-inntekt der man har barnefamilier i eldre hus som skal ha strøm til alt fra dusj, oppvarming, matlaging, vaskemaskin etc. Der kan strømprisene gjøre store utslag i hverdagsøkonomien. Ellers har høye strømpriser negative utslag på økonomien generelt, med tanke på inflasjon og renter, som med all annen energi. Strøm og diesel er de som betyr mest når det kommer til energi og dens påvirkning på landets økonomi. 2 1 1
ZiggyStar Skrevet 31. august Skrevet 31. august 31 minutes ago, Simen1 said: Beklager på forhånd at jeg biter på den avsporingen. Norge har en av Europas høyeste melkepriser. Sikkert, som med all mat - den ene tingen vi hadde som var rimelig var strøm. Sammenligningen var at vi er i toppsjiktet på konsum av både melk og strøm. 2
Salvesen. Skrevet 31. august Skrevet 31. august Simen1 skrev (16 minutter siden): Apropos strømsløsing. Norske datasenter bruker noen kWh på å hjelpe meg igjen. De hevder at det selges rundt 7000 utendørs boblebad hvert år i Norge, ikke medregnet oppblåsbare eller bassenger. MSPA hevder å være Norges mest solgte boblebad med 211 408 solgte, men det står ikke hvor lenge de har holdt på, eller hvilken markedsandel de representerer. Datasentrene anslår også at det er ca 100 000 - 200 000 badstuer i norske boliger. Badstu og utendørs boblebad er sikkert helt nødvendig for at minstepensjonistene ikke skal fryse i hjel i -30 grader.. /s Dusj er selvsagt under enhver verdighet. Ja når strømstøtten kom hadde jeg 0 incentiv for å skru ned tempen på min. Mye arbeid for å spare ører pr dag. Var helt uaktuelt. Før dette skrudde jeg den alltid ned. 3
FrihetensRegn Skrevet 31. august Forfatter Skrevet 31. august ZiggyStar skrev (1 minutt siden): Sammenligningen var at vi er i toppsjiktet på konsum av både melk og strøm. Pass deg - snart får vi en artikkel i NRK om at melk er for billig i Norge, og at vi må øke prisen på melk for å få ned utslippene fra kyr. Sikkert også en forklaring på at høyt forbruk av melk er grunnen til hvorfor så mange hus er hvite. 3 1
FrihetensRegn Skrevet 31. august Forfatter Skrevet 31. august Salvesen. skrev (2 minutter siden): Ja når strømstøtten kom hadde jeg 0 incentiv for å skru ned tempen på min. Mye arbeid for å spare ører pr dag. Var helt uaktuelt. Før dette skrudde jeg den alltid ned. Du lurer deg selv. Strømmen koster like mye som før, det er bare at du betaler strømregningen over skatteseddelen istedenfor fra bankkontoen din. Ingenting er gratis, noen tar regningen, og den tar vi alle når Norgespris ble innført. Så jo mer strøm du bruker, jo mer må du betale for strømmen via skatter og avgifter som må tas inn for å betale for det. Dette er penger som kunne gått til skoler, sykehus, veier etc. Men det er prisen vi betaler for elendig politikk. 3
Simen1 Skrevet 31. august Skrevet 31. august Nimrad skrev (2 timer siden): Simen1 skrev (2 timer siden): Vi har sinnsykt lave priser her oppe. Kraftprodusentene sliter. Det er en perfekt storm av flere årsaker til at vi har sykt lave årsaker priser her oppe Men elektrifisere melkøya, det skal man ikke? Jo, det er de i full gang med og det er ikke reverserbart. Å stoppe Norges største punktutslipp av CO2 er bra for klimaet og trolig billigere enn å ikke gjøre det. Sluttsummen er ikke klar ennå, men det ser ut som det går i pluss. 1 1
Sjokolade1 Skrevet 31. august Skrevet 31. august Simen1 skrev (7 minutter siden): Neida, slapp av. Jeg mener det burde være en menneskerett for minstepensjonister å kunne bruke utendørs boblebad i -30 grader. /s Hva konkret mener du er grensen for "for dyrt"? Og hvor ofte mener du minstepensjonistene bør ha råd til dette? Er det et problem om de bruker opp pengene på Tiedemans rød og langtidsmørnet indrefilet eller bør det også inkluderes i denne menneskeretten for ting som ikke skal være "for dyrt"? Mine gode mann, hadde du behov for å få utløp for litt ekstra her? Da tolker jeg det altså som et ja; du ønsker et land hvor man ikke skal ha råd til å bruke utendørs boblebad. Eventuelt kan du jo svare på dine egne spørsmål for å nyansere litt. 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå